quote:
Op dinsdag 7 januari 2014 17:57 schreef awiebo het volgende:[..]
Meer onderhoud aan diesel dan aan benzine? Waar baseer je dat op, of werk je in een garage?
Wel vaker eens aan verschillende auto's gerekend, had ooit een mooi excelletje

en omslagpunt ligt toch echt al rond dikke 15 tot krappe 20K km.
en van wat ik voorbij zie komen is een diesel met dezelfde km stand meestal even duur tot duurder dan een gelijke benzine variant.
en owjah......geen alfa....technisch gezien.....

Meer onderhoud aan een diesel dan aan een benzinemotor ja. Jij hebt weinig meegekregen van de ontwikkelingen van nieuwe motoren de afgelopen 10 jaar volgens mij, anders had je dat niet gezegd.
De moderne dieselmotoren zijn lang niet meer zo betrouwbaar als dat ze vroeger waren, en bestaan uit meer kwetsbare onderdelen. Het is dus inmiddels algemeen bekend dat er vaak veel dure onderdelen kapot gaan aan dieselmotoren. Tevens zijn de onderdelen voor dieselmotoren over het algemeen prijziger dan voor benzinemotoren.
Ik baseer mijn mening op ervaringen in de autobranche zelf, veel, heel veel vrienden, familie en kennissen die werkzaam zijn binnen de autobranche, en mijn hobbymatige interesse in auto's waardoor ik me veel verdiep in autonieuws en dagelijks ook diverse autosites bezoek (en ervaringen lees van anderen).
Het omslagpunt ligt dus zeker niet rond de 15 tot 20.000 kilometer.

De afschrijving ligt ook absoluut hoger, het kan best zijn dat jij diesels voor vergelijkbare prijzen te koop ziet staan als benzine-uitvoeringen, maar je vergeet dat die diesels in aanschaf wel fors duurder waren dan die benzine-uitvoeringen.
Alfa Romeo's zijn overigens tegenwoordig niet meer zo onbetrouwbaar als ze vroeger waren, zij het dat electronica bij Alfa Romeo een zwak punt blijft. Voor betrouwbaarheid moet je bij andere merken zijn inderdaad. Maar Alfa Romeo doet tegenwoordig niet onder voor bijvoorbeeld Volkswagen qua betrouwbaarheid (al zegt dat meer over Volkswagen tegenwoordig).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith