abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 januari 2014 @ 17:34:57 #1
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_135196928
Na een aantal topics te hebben geopend en in verschillende auto's te hebben gezeten en bekeken ben ik tot de conclusie gekomen dat het een Alfa 159 sportwagon wordt.

Nu dacht ik dat ik het beste uit was met een benzine, aangezien ik nog niet weet hoeveel km's ik ga maken, maar dit zullen niet verbazingwekkend veel zijn. Op autozine is het omslagpunt rond de 25k kilometer.

Echter had ik eens de wegenbelasting vergleken, en dit scheelt per jaar ongeveer 800 euro (928 benzine en 1744 diesel). Dit valt eigenlijk best mee, en als je er de lagere aanschafprijs (1000 tot 3000 euro voor gelijkwaardige uitvoeringen) bij optelt vraag ik me af of ik niet beter af zou zijn met een diesel? Stel een 159 diesel kost 4000, en een benzine 5000. Dan is dat in totaal over 3 jaar qua wegenbelasting en auto voor de benzine 7784 en voor de diesel 9232.

En diesel tankt natuurlijk voordeliger, al helemaal omdat ik dicht bij belgie woon. Toch maar diesel dan?
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
pi_135197242
Ik zou geen diesel nemen en gewoon voor een Alfa 159 op benzine gaan.

Met 25.000 kilometer per jaar is diesel niet rendabel. Al die omslagpunt-berekeningen nemen niet mee dat diesels veelal meer kosten aan onderhoud, heden ten dage minder betrouwbaar zijn dan benzinemotoren, dat de verzekeringspremie hoger ligt, en dat diesels meer afschrijven dan dezelfde modellen op benzine aangezien diesels steeds minder gewild zijn (mede vanwege het ontmoedigingsbeleid vanuit de overheid). Eigenlijk wordt alleen het omslagpunt berekend aan de hand van de motorrijtuigenbelasting en het verbruik. Er worden dus slechts 2 onderdelen meegenomen in de berekening van de 5 kostenposten die van belang zijn.

Wel een schitterende keuze overigens, zo'n Alfa Romeo 159 Sportwagon. ^O^
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 7 januari 2014 @ 17:51:22 #3
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_135197548
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 17:43 schreef Tomatenboer het volgende:
Wel een schitterende keuze overigens, zo'n Alfa Romeo 159 Sportwagon. ^O^
Jep, beetje risico met mn budget maar hopelijk is het het waard. :P
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  dinsdag 7 januari 2014 @ 17:57:27 #4
409503 awiebo
būter, brea en griene tsiis...
pi_135197757
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 17:43 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik zou geen diesel nemen en gewoon voor een Alfa 159 op benzine gaan.

Met 25.000 kilometer per jaar is diesel niet rendabel. Al die omslagpunt-berekeningen nemen niet mee dat diesels veelal meer kosten aan onderhoud, heden ten dage minder betrouwbaar zijn dan benzinemotoren, dat de verzekeringspremie hoger ligt, en dat diesels meer afschrijven dan dezelfde modellen op benzine aangezien diesels steeds minder gewild zijn (mede vanwege het ontmoedigingsbeleid vanuit de overheid). Eigenlijk wordt alleen het omslagpunt berekend aan de hand van de motorrijtuigenbelasting en het verbruik. Er worden dus slechts 2 onderdelen meegenomen in de berekening van de 5 kostenposten die van belang zijn.

Wel een schitterende keuze overigens, zo'n Alfa Romeo 159 Sportwagon. ^O^
Meer onderhoud aan diesel dan aan benzine? Waar baseer je dat op, of werk je in een garage?
Wel vaker eens aan verschillende auto's gerekend, had ooit een mooi excelletje |:( en omslagpunt ligt toch echt al rond dikke 15 tot krappe 20K km.
en van wat ik voorbij zie komen is een diesel met dezelfde km stand meestal even duur tot duurder dan een gelijke benzine variant.

en owjah......geen alfa....technisch gezien..... :N
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
pi_135198040
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 17:57 schreef awiebo het volgende:

[..]

Meer onderhoud aan diesel dan aan benzine? Waar baseer je dat op, of werk je in een garage?
Wel vaker eens aan verschillende auto's gerekend, had ooit een mooi excelletje |:( en omslagpunt ligt toch echt al rond dikke 15 tot krappe 20K km.
en van wat ik voorbij zie komen is een diesel met dezelfde km stand meestal even duur tot duurder dan een gelijke benzine variant.

en owjah......geen alfa....technisch gezien..... :N
Meer onderhoud aan een diesel dan aan een benzinemotor ja. Jij hebt weinig meegekregen van de ontwikkelingen van nieuwe motoren de afgelopen 10 jaar volgens mij, anders had je dat niet gezegd.

De moderne dieselmotoren zijn lang niet meer zo betrouwbaar als dat ze vroeger waren, en bestaan uit meer kwetsbare onderdelen. Het is dus inmiddels algemeen bekend dat er vaak veel dure onderdelen kapot gaan aan dieselmotoren. Tevens zijn de onderdelen voor dieselmotoren over het algemeen prijziger dan voor benzinemotoren.

Ik baseer mijn mening op ervaringen in de autobranche zelf, veel, heel veel vrienden, familie en kennissen die werkzaam zijn binnen de autobranche, en mijn hobbymatige interesse in auto's waardoor ik me veel verdiep in autonieuws en dagelijks ook diverse autosites bezoek (en ervaringen lees van anderen).

Het omslagpunt ligt dus zeker niet rond de 15 tot 20.000 kilometer. :')

De afschrijving ligt ook absoluut hoger, het kan best zijn dat jij diesels voor vergelijkbare prijzen te koop ziet staan als benzine-uitvoeringen, maar je vergeet dat die diesels in aanschaf wel fors duurder waren dan die benzine-uitvoeringen.

Alfa Romeo's zijn overigens tegenwoordig niet meer zo onbetrouwbaar als ze vroeger waren, zij het dat electronica bij Alfa Romeo een zwak punt blijft. Voor betrouwbaarheid moet je bij andere merken zijn inderdaad. Maar Alfa Romeo doet tegenwoordig niet onder voor bijvoorbeeld Volkswagen qua betrouwbaarheid (al zegt dat meer over Volkswagen tegenwoordig). :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 7 januari 2014 @ 18:08:05 #6
409503 awiebo
būter, brea en griene tsiis...
pi_135198093
interessant.......hier blijf ik even hangen...graag meer meningen hierover ^O^

en geloof dat diesel altijd wel achter de benzine aan heeft gelopen qua ontwikkeling. Alle nieuwe motortechnieken worden als eerst uitgeprobeerd op de benzine techniek daar waar mogelijk, dit natuurlijk ook omdat benzine buiten Europa veel favorieter is dan hier ;)
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
pi_135222900
Via DM was ik toch wel duidelijk? Je hebt even genoeg topics geopend in PTA.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')