http://www.nu.nl/buitenla(...)rondwet-tunesie.htmlquote:De gelijkheid van ''mannelijke en vrouwelijke burgers'' is maandag in de conceptgrondwet van Tunesië opgenomen.
Foto: AFP
Een grote meerderheid van 159 van de 169 afgevaardigden in de Grondwetgevende Vergadering stemde voor.
Het artikel voorziet in gelijke rechten en gelijke plichten, ''zonder discriminatie''. Het is de eerste keer dat een Arabisch land die gelijkheid van man en vrouw in de constitutie opneemt.
De islamistische Ennahda-partij zorgde in 2012 voor een rel toen zij slechts de ''aanvullende rol'' van de vrouw in de grondwet wilde opnemen. Tunesië kreeg al in 1959 een vooruitstrevende ''wet op het statuut van de persoon'' die vrouwen meer rechten gaf dan in andere Arabische landen.
Dictator
De Grondwetgevende Vergadering hoopt de hele tekst van de nieuwe grondwet op 14 januari te kunnen aannemen. Dan is het drie jaar geleden dat dictator Zine el-Abidine Ben Ali viel, tijdens de volksopstand van de Arabische Lente.
De afgelopen dagen waren al bepalingen aangenomen, die van de islam de staatsgodsdienst maken, maar de sharia, de islamitische wet, niet tot basis van de wetgeving van de staat maken
In Nederland ook.quote:Op maandag 6 januari 2014 19:24 schreef arjan1112 het volgende:
Worden anders steeds oppositie leiders doodgeschoten in Tunesie.
Lekkere democratie
Mwoah, ik denk dat de bevolking van Tunesië hier ook wel achter staat, gezien de verkieizingsuitslag.quote:
Ene G. Wilders kan ook niet bepaald zonder beveiliging over straat.quote:
Dat hoeft niks te zeggen. Al die onderdrukte vrouwtjes die stemmen op de partij die hun man voorschrijft.quote:Op maandag 6 januari 2014 19:28 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Mwoah, ik denk dat de bevolking van Tunesië hier ook wel achter staat, gezien de verkieizingsuitslag.
Ennahda is wel de grootste partij maar ze hebben niet de meerderheid van de stemmen. (40% van stemmen was het geloof ik) De rest bestaat uit voornamelijk seculiere partijen.
Precies. Alsof zo'n lullig regeltje ook maar iets gaat veranderen.quote:Op maandag 6 januari 2014 19:30 schreef WitteMuur het volgende:
Dat is mooi, maar volgens de nieuwe grondwet is de islam nu de staatsreligie itt tot de eerdere seculiere staat
Eigenlijk niet. Artikel 1 gaat hier om die de Tunesische Republiek definieert en die is precies intact gehouden zoals die al sinds 1959 is. En dus ook onder Ben Ali. Artikel 1 luidt: "Tunisia is a free, independent and sovereign state. Islam is its religion, Arabic is its language, and it is a republic.".quote:Op maandag 6 januari 2014 19:30 schreef WitteMuur het volgende:
Dat is mooi, maar volgens de nieuwe grondwet is de islam nu de staatsreligie itt tot de eerdere seculiere staat
Die onderdrukkende vrouwen stemmen op een seculiere partij omdat dat moet vanwege hun extremistische man?quote:Op maandag 6 januari 2014 19:29 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Dat hoeft niks te zeggen. Al die onderdrukte vrouwtjes die stemmen op de partij die hun man voorschrijft.
Ah interessant, dat verklaart een hoop.quote:Op maandag 6 januari 2014 19:43 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Eigenlijk niet. Artikel 1 gaat hier om die de Tunesische Republiek definieert en die is precies intact gehouden zoals die al sinds 1959 is. En dus ook onder Ben Ali. Artikel 1 luidt: "Tunisia is a free, independent and sovereign state. Islam is its religion, Arabic is its language, and it is a republic.".
De expliciete verwijzing naar de gelijkheid van man en vrouw is juist wel nieuw in vergelijking tot de oudere constitutie.
Maar uiteindelijk gaat het om de uitvoering van de wet en toepassing.
Zo seculier zelfs dat ze de scheiding van kerk en staat onlangs ook hebben doorgevoerd. Oh wacht.quote:Op maandag 6 januari 2014 19:55 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Die onderdrukkende vrouwen stemmen op een seculiere partij omdat dat moet vanwege hun extremistische man?
Nee erg logisch.
Snap je hoe een parlement werkt?quote:Op maandag 6 januari 2014 20:03 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Zo seculier zelfs dat ze de scheiding van kerk en staat onlangs ook hebben doorgevoerd. Oh wacht.
Ik snap best hoe een parlement werkt. Ik snap alleen niet hoe mensen hier de loftrompet opsteken terwijl iedereen toch donders goed weet dat dit in de praktijk niks gaat veranderen?quote:Op maandag 6 januari 2014 20:06 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Snap je hoe een parlement werkt?
Of kom je hier alleen om te zuigen.
Bovendien zou je dat ook alleen maar 'een papiertje' noemen.
Ik vind dat te cynisch. Het is een wereld van verschil. En het komt van de bevolking zelf dus niet opgedrongen door een dictator.quote:Op maandag 6 januari 2014 20:08 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ik snap best hoe een parlement werkt. Ik snap alleen niet hoe mensen hier de loftrompet opsteken terwijl iedereen toch donders goed weet dat dit in de praktijk niks gaat veranderen?
Die maakt het er dan ook zelf naar.quote:Op maandag 6 januari 2014 19:28 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ene G. Wilders kan ook niet bepaald zonder beveiliging over straat.
Ben je ziek in je hoofd of zo? Die maakt het er helemaal niet zelf naar. Dat sommige mensen zich niet kunnen vinden in zijn standpunten is geen reden om hem met de dood te bedreigen. Zo'n reden is er nooit namelijk.quote:Op maandag 6 januari 2014 23:39 schreef DomineeGremdaat het volgende:
[..]
Die maakt het er dan ook zelf naar.
Er zijn mensen (de mensen waar Wilders op doelt) die daar anders over denken.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 09:03 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ben je ziek in je hoofd of zo? Die maakt het er helemaal niet zelf naar. Dat sommige mensen zich niet kunnen vinden in zijn standpunten is geen reden om hem met de dood te bedreigen. Zo'n reden is er nooit namelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |