quote:
Op maandag 6 januari 2014 15:02 schreef jantjevertonghen het volgende:[..]
Dit maakt me bijv nerveus. Vroeger had ik concrete doelen.
Maar nu je 20 bent en er over nadenkt etc. en opmerkingen hoort van naasten
dat het maar zinloos is.. maakt me echt nerveus en futloos..
Zinloos is het alleen als je er zelf geen zin aan kunt geven. Je bent inderdaad 20 maar over 5 jaar denk je terug en zet je er een "maar" voor. Dat gaat zo nog wel een hele tijd door als je om de zoveel tijd terugdenkt.
Opmerkingen van anderen zou ik negeren qua inhoud. Over het algemeen hebben de meeste mensen minder wijsheid in pacht dan ze verkondigen.
Ik heb het idee dat je niet echt weet wat te doen met je leven. En dat maakt uiteindelijk depressief en dat maakt je weer futloos. Het niet zien van een uitweg.
Er is altijd hoop. Altijd. Persoonlijke groei en ontwikkeling kunnen je doelen en rust geven in het leven maar dit is wel afhankelijk van welke informatie je allemaal meeneemt.
Via een forum is het vrijwel onmogelijk om iemand in zulk een situatie echt te helpen en het beste wat je kunt doen is gaan lezen. Ga lezen en ga nadenken over wat je leest terwijl je het leest.
Natuurlijk heb je dan wel goede adviezen nodig m.b.t. wat te lezen. Oftewel geen bullshit of andere vage rommel waarvan slecht geïnformeerden menen dat het een punt heeft omdat ze niet beter weten.
T klinkt misschien vaag en oninteressant maar mijn advies is om te beginnen bij de geschiedenis van filosofie. Het leert je hoe van vroeger tot nu de kennis van de mensheid is geëvolueerd en je zult daardoor erachter komen waar zeer veel gebruiken/rituelen/denkwijzen/bullshit oorspronkelijk vandaan komt en wat het toentertijd betekende. Dit helpt je ook om achter het waarom van de hedendaagse mensenwereld te komen en voor een groot deel wie je zelf bent.
Verder zou ik in ieder geval wat gaan lezen over evolutie. In veel gevallen zal je vanzelf ook na gaan denken over jezelf. Waarom je bent zoals je bent en waarom je wilt en ziet wat je wilt en ziet. Ook zul je na gaan denken over waarom anderen zijn zoals ze zijn (van een oprecht en eerlijk mens tot een psychopaat) en over het algemeen steeds meer begrip ontwikkelen voor hoe mensen zijn/worden en de leefwereld waarin ze verkeren incl jijzelf.
Dit alles zal je grote kans inspireren tot het uitvogelen van wat je wilt gaan doen met je leven.
Ik neem niet vaak de moeite om zoveel tekst in een post te plempen dus ik hoop dat je er wat aan hebt.