abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 januari 2014 @ 21:23:25 #1
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_135121325
Iemand die hier ervaring mee heeft? Ik vind het erg interessant, alleen het constant in het nu zijn, blokkeert dat het vermogen om te leren van het verleden?

Graag hoor ik mensen met ervaring erover!
Ignorance is bliss
pi_135122357
Van modetermen als mindfulness en rebalancing krijg ik jeuk. Iets met zweverigheid en kwakzalverij en zo.
pi_135122522
It is our light, not our darkness that frightens us the most.
Our biggest fear is not that we are inadequate, our biggest fear is that we are powerful beyond measure.
  zondag 5 januari 2014 @ 21:41:42 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_135122597
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 5 januari 2014 @ 21:43:00 #5
419250 Spongeboss
Middelpunt van de wereld.
pi_135122669
Zelf doe ik lange tijd aan zen meditatie, en ik doe dit gratis bij iemand die permissie heeft gekregen van een monnik abt uit Japan.

Je kan zelf ook rondkijken, als zen je te zwaar is kan je inderdaad mindfulness doen, ik ben er geen fan van. Puur vanwege de charlatans en mensen die even gauw geld willen verdienen in dat wereldje.
Het leven is een vijand die je niet met een uppercut kan slaan.
Kapotte topics van een kapotte jongen - Spongeboss
Het belangrijkste wordt onderdrukt als in de kelder van Fritzl, de duivel woont naast de deur, geloof me, dat is het stigma van mensen.
pi_135131542
Geen ervaringen, maar ik weet dat het niet zweverig hoeft te zijn. Sommige mensen met depressie krijgen dit zelfs aanbevolen van bijvoorbeeld de psychiater: als echt medisch advies dus.
Unbowed, Unbent, Unbroken.
pi_135135851
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 21:37 schreef Impossibruuu het volgende:
Van modetermen als mindfulness en rebalancing krijg ik jeuk. Iets met zweverigheid en kwakzalverij en zo.
Verdiep je in wat mindfulness werkelijk is, dan kom je er achter dat er niks zweverigs aan is. Het enige wat je doet is gedurende een tijd stil zitten en in het nu zijn door je te richten op het volgen van je adem, je lichamelijke gewaarwordingen of het observeren van je gedachten.

Kwakzalverij is het zeker niet. Uit diverse wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat mindfulness een positief effect kan hebben op zowel de fysieke als geestelijke gezondheid bij mensen. Positieve effecten die uit onderzoeken naar voor zijn gekomen zijn onder andere: verlagen van stress en angst, verbetering van concentratie en (werk)geheugen en versterking van het immuumsysteem.
pi_135136112
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 09:32 schreef Jaeger85 het volgende:
Verdiep je in wat mindfulness werkelijk is, dan kom je er achter dat er niks zweverigs aan is. Het enige wat je doet is gedurende een tijd stil zitten en in het nu zijn door je te richten op het volgen van je adem, je lichamelijke gewaarwordingen of het observeren van je gedachten.
We hebben op het werk een half jaar een Mindfulness 'coach' gehad, dus ik weet wel waar ik het over heb. En ik vind het dus wél een gigantisch zweverig gebeuren, waar ik gewoonweg te nuchter voor ben. Kan me best voorstellen dat andere mensen er iets aan zullen hebben, maar om nou bijvoorbeeld mijn hele ochtendritueel onder de loep te nemen, daar 'bewust van te worden' en daar stil bij te gaan staan? Nee, gewoon nee.
pi_135136217
Gewoon niet in het verleden leven, leren van je fouten en geen spijt hebben.

M.a.w. : neem jezelf niet zo serieus.
  † In Memoriam † maandag 6 januari 2014 @ 09:57:44 #10
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_135136306
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 09:48 schreef Impossibruuu het volgende:

[..]

We hebben op het werk een half jaar een Mindfulness 'coach' gehad, dus ik weet wel waar ik het over heb. En ik vind het dus wél een gigantisch zweverig gebeuren, waar ik gewoonweg te nuchter voor ben. Kan me best voorstellen dat andere mensen er iets aan zullen hebben, maar om nou bijvoorbeeld mijn hele ochtendritueel onder de loep te nemen, daar 'bewust van te worden' en daar stil bij te gaan staan? Nee, gewoon nee.
Wat is je motivatie om het 'kwakzalverij' te noemen dan?

quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 09:53 schreef Smack10 het volgende:

Komt het op neer ja, als je het 'nuchter' wil zien
:')
  maandag 6 januari 2014 @ 09:59:41 #11
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_135136338
Heb een cursus gedaan, wat een tijd en geldverspilling.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_135136555
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 09:57 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Wat is je motivatie om het 'kwakzalverij' te noemen dan?
Omdat het niet meer dan lucht verkopen is. :D Zo lang mensen het maar slikken als zoete koek werkt het zeker, maar dat is met religie of met biologische producten in de supermarkt ook. :)

Er zullen best studies en 'wetenschappelijke' onderzoeken zijn die aan tonen dat het 'werkt', maar zo zijn er ook wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat je van pistachenootjes kanker krijgt. Ik bedoel maar...
  maandag 6 januari 2014 @ 10:13:09 #13
419250 Spongeboss
pi_135136631
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 09:32 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Kwakzalverij is het zeker niet. Uit diverse wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat mindfulness een positief effect kan hebben op zowel de fysieke als geestelijke gezondheid bij mensen. Positieve effecten die uit onderzoeken naar voor zijn gekomen zijn onder andere: verlagen van stress en angst, verbetering van concentratie en (werk)geheugen en versterking van het immuumsysteem.
Zeg niet dat het kwakzalverij is, maar dat er veel kwakzalvers in dat wereldje zitten. Ofschoon mindfulness maakt haar introductie en gelijk komen allemaal mensen die er een knaak aan willen verdienen.

Bewust zijn van jezelf je ware ik. En bewust bezig zijn met de activiteit die je doet kost in de Zen leer érg veel inzet en veel uren in meditatie. Bij mindfulness kan het in een handomdraai als ik het zo geloof.
Het belangrijkste wordt onderdrukt als in de kelder van Fritzl, de duivel woont naast de deur, geloof me, dat is het stigma van mensen.
pi_135136822
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2014 10:13 schreef Spongeboss het volgende:

[..]

Zeg niet dat het kwakzalverij is, maar dat er veel kwakzalvers in dat wereldje zitten. Ofschoon mindfulness maakt haar introductie en gelijk komen allemaal mensen die er een knaak aan willen verdienen.

Bewust zijn van jezelf je ware ik. En bewust bezig zijn met de activiteit die je doet kost in de Zen leer érg veel inzet en veel uren in meditatie. Bij mindfulness kan het in een handomdraai als ik het zo geloof.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Je hebt altijd oppertunisten die snel geld denken te kunnen verdienen aan de laatste hype. Die zullen er in de mindfulness wereld ook zeker zijn.

Mindfulness is voor zover ik weet zen-meditatie waarbij de 'zweverige aspecten' weg zijn gehaald om het toegankelijker te maken voor het Westen. Ook bij mindfulness is het een verandering van levensstijl die veel moeite, tijd en inzet kost wil je er echt baat bij hebben.
  † In Memoriam † maandag 6 januari 2014 @ 10:53:31 #15
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_135137492
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 10:09 schreef Impossibruuu het volgende:

[..]

Omdat het niet meer dan lucht verkopen is. :D Zo lang mensen het maar slikken als zoete koek werkt het zeker, maar dat is met religie of met biologische producten in de supermarkt ook. :)

Er zullen best studies en 'wetenschappelijke' onderzoeken zijn die aan tonen dat het 'werkt', maar zo zijn er ook wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat je van pistachenootjes kanker krijgt. Ik bedoel maar...
Er zijn natuurlijk boeken te koop, maar alles kost geld. Naar de sportschool gaan kost geld, een cursus nee zeggen kost geld, naar de psyholoog gaan kost geld. En het is pas kwakzalverij als iets niet werkt. En mindfullness werkt voor veel mensen wel degelijk. Als het voor jou niet werkt betekend niet dat het voor niemand werkt.
:')
  maandag 6 januari 2014 @ 12:28:07 #16
419250 Spongeboss
pi_135140372
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 10:23 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Daar ben ik het helemaal mee eens. Je hebt altijd oppertunisten die snel geld denken te kunnen verdienen aan de laatste hype. Die zullen er in de mindfulness wereld ook zeker zijn.

Mindfulness is voor zover ik weet zen-meditatie waarbij de 'zweverige aspecten' weg zijn gehaald om het toegankelijker te maken voor het Westen. Ook bij mindfulness is het een verandering van levensstijl die veel moeite, tijd en inzet kost wil je er echt baat bij hebben.
Zen is niet zo zweverig ik vind mindfullness zweveriger. Omdat zen een hele filosofie heeft. Nu is het zo dat de Aziaten graag in metaforen praten en je nooit duidelijk zullen zeggen wat het nu is.

Maar er zijn mooie verhalen van bijvoorbeeld een leerling die zei dat hij het maar niets vond om stil te zitten en te ademen. Waarop de leraar hem met zijn hoofd in het water duwde en toen kwam de leerling erachter dat ademen wel degelijk belangrijk is. Dit klinkt misschien heel dom. Maar toont wel dat het niet alleen zweverig is.

Zen is ook spirituele groei en bij spiritueel denkt iedereen meteen aan een ziel of iets dat door blijft leven en reïncarneert. Maar dat is niet zo, het gaat hier om iets dat is ingesloten door je ego. Dat ego dat dit, en dat belangrijk vindt. Door te mediteren probeer je gewoon tot je ware zelf te komen dat wat achter het ego ligt. Zodat je niet steeds bezig bent je met je ego dat zegt 'dit is onzin, ik heb geen zin.'

Afijn zo zweverig is het allemaal niet. Je kan het natuurlijk wel zo zweverig maken als je wilt. Maar ga eens een Bijbel tekst lezen en bekijk deze niet als een religieuze tekst maar als een filosofische dan kom je erachter dat het boek Job erom gaat. 'Wat heeft het leven voor een zin als we het niet kunnen begrijpen.'

quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 10:53 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Er zijn natuurlijk boeken te koop, maar alles kost geld. Naar de sportschool gaan kost geld, een cursus nee zeggen kost geld, naar de psyholoog gaan kost geld. En het is pas kwakzalverij als iets niet werkt. En mindfullness werkt voor veel mensen wel degelijk. Als het voor jou niet werkt betekend niet dat het voor niemand werkt.
Sorry maar hier corrigeer ik je, mijn zen lessen worden gegeven, en die zijn 100% gratis en ik krijg nog thee of koffie als ik dat wil.
  maandag 6 januari 2014 @ 12:31:34 #17
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_135140457
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 09:53 schreef Smack10 het volgende:

Dit ja. Gebeurd is gebeurd, kan je niks meer aan veranderen, dus hoef je ook verder geen drama van te maken.
Prima instelling :).
KuikenGuppy
  maandag 6 januari 2014 @ 12:38:33 #18
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_135140674
Wel behoorlijk wat zweverige reacties hierboven trouwens. Mindfulness is voor mij niks meer en niks mínder dan leven in het hier en nu. Bijvoorbeeld als je met vrienden in een restaurantje zit, niet steeds je Facebook checken om te kijken wat anderen aan het doen zijn.
Of als je ergens naartoe onderweg bent, genieten van de reis ipv met je hoofd alvast daarginds zijn. Ik kan me in de file bijvoorbeeld kostelijk vermaken met mensen kijken. Veel leuker dan chagrijnig bedenken hoeveel later je aankomt op je bestemming, en je hoeft er geen seconde voor te mediteren ;).
KuikenGuppy
pi_135156048
Mindfulness is simpelweg bewust zijn van wat is, in je lichaam en gedachtenwereld.

Spiritualiteit betekent niets meer dan dat laatste; je bezigen met de innerlijke belevingswereld. Ooit zijn ook zweverigheden als kristalgenezing, chakra's en geesten onder die noemer gebracht, wat heeft afgedaan aan de meer beproefde facetten. Maar in feite is spiritualiteit niet meer dan bezigen met de geest, iets wat tegenwoordig psychologie genoemd wordt.

Psychologie maakt ook gebruik van mindfulness-oefeningen en deze technieken genieten groeiende aandacht. Neurologisch onderzoek onderschrijft de positieve effecten van mindfulness. Dat maakt mindfulness dus niet langer zweverig, maar wetenschappelijk ondervonden.

Ieder is uiteraard vrij om ervan te vinden wat hij/zij wil, het heeft aantoonbare effecten. Wellicht niet voor iedereen, maar dat is van alle therapie te zeggen. Mensen zijn nou eenmaal verschillend. Gelukkig maar.
  maandag 6 januari 2014 @ 19:04:03 #20
419250 Spongeboss
pi_135156237
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2014 12:31 schreef Burdie het volgende:

[..]

Dit ja. Gebeurd is gebeurd, kan je niks meer aan veranderen, dus hoef je ook verder geen drama van te maken.
Prima instelling :).
Niet iedereen kan dit, waar de een filosofisch is ingesteld en de ander een doener is die doet en die nooit stilstaat om na te denken. Het leven is niet hetzelfde voor iedereen. Werkt voor de een en niet voor de ander. En hangt er ook af van wat je meemaakt een kind dat misbruikt is of een kind dat nooit liefde heeft gekend zal heel anders opgroeien dan iemand die in een beschermd normaal gezin opgegroeid is en nooit wat heeft meegemaakt.

Er zijn teveel mogelijkheden.
  donderdag 9 januari 2014 @ 15:36:41 #21
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_135275976
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 10:09 schreef Impossibruuu het volgende:
Ik vind dat je echt dom aan het lullen bent.

Vooraanstaande onderzoekers zoals Martin Seligman en Mihaly Csikszentmihalyi hebben zeer grondig kwantitatief onderzoek gedaan.

Als jij er niks aan hebt, prima. Maar om het "lucht verkopen" of "gezweef" te noemen, moet je toch wel met betere argumenten komen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_135318791
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 21:37 schreef Impossibruuu het volgende:
Lul niet zo slap.
pi_135320775
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 21:43 schreef Spongeboss het volgende:
Zelf doe ik lange tijd aan zen meditatie, en ik doe dit gratis bij iemand die permissie heeft gekregen van een monnik abt uit Japan.

Je kan zelf ook rondkijken, als zen je te zwaar is kan je inderdaad mindfulness doen, ik ben er geen fan van. Puur vanwege de charlatans en mensen die even gauw geld willen verdienen in dat wereldje.
Er zijn goede monniken en slechte monniken. Voor niets gaat alleen de zon op dus waar is het addertje vraag ik me dan af. Niet dat ik iets tegen boeddhisme of Japan heb, integendeel vooral van aikido heb ik veel geleerd. Maar permissie zou niet een toegevoegde verkoop waarde hebben voor mij.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 16:33:33 #24
419250 Spongeboss
pi_135321006
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:28 schreef loop het volgende:

[..]

Er zijn goede monniken en slechte monniken. Voor niets gaat alleen de zon op dus waar is het addertje vraag ik me dan af. Niet dat ik iets tegen boeddhisme of Japan heb, integendeel vooral van aikido heb ik veel geleerd. Maar permissie zou niet een toegevoegde verkoop waarde hebben voor mij.
Zen.nl de oprichter daarvan zegt dat hij zen leert maar het is mindfulness. Verder leidt hij mensen op in 1- 2 jaar zodat die mensen ook zen mogen geven en geld mogen verdienen. Geloof me dat kan niet als je echt Zen wilt leren zul je je moeten bewijzen en ervaring erin moeten hebben.

Stel voor dat ik pas mijn rijbewijs heb en dan al rijinstructeur ga worden of bij het cbr mensen ga keuren? Je zult eerst wat ervaring moeten opdoen.
pi_135321493
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 16:33 schreef Spongeboss het volgende:
Geloof me dat kan niet als je echt Zen wilt leren zul je je moeten bewijzen en ervaring erin moeten hebben.
Ik zie niet in hoe je zoiets zou kunnen bewijzen, een staar wedstrijd? Grapje maar de ene vind verlichting (of satori) na een paar seconden, de ander pas na jaren, dat ligt niet enkel aan een leraar. Dan blijven er de vragen over van de student en de kwaliteit van het antwoord van de leraar.

quote:
Stel voor dat ik pas mijn rijbewijs heb en dan al rijinstructeur ga worden of bij het cbr mensen ga keuren? Je zult eerst wat ervaring moeten opdoen.
De Christelijke weg is zo'n beetje standaard in het westen, Zen is een hele andere weg. Mensen kunnen al rijden en hebben standaard al een voertuig. Als een ander geloof daar iets aan kan toevoegen dan is dat mooi meegenomen. Zelfs als zo'n iemand nog niet veel ervaring heeft, een rijbewijs zou dan al geaccepteerd worden omdat er immers een tekort zou zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')