abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143018801
He Selang, ik las dat jij ook vanaf Cat Ba Island naar Halong Bay was gegaan? Hoe lang raad je aan om te gaan? En kun jij (of iemand anders) ook een specifieke cruise/touroperater aanraden?

Over twee dagen gaan we die kant op (zit nu in Ninh Binh) en ik vind het echt lastig om een keuze te maken. Het is me inmiddels best duidelijk dat je niet de goedkoopste boot moet hebben, maar bij de wat duurdere heb ik het idee dat je betaald voor dingen die je helemaal niet nodig hebt. Ik ben op zoek naar een eenvoudige boot met een vriendelijke staff die vooral de schoonheid van de omgeving laat zien. 'Disco grotten' met de massa sla ik liever over. Tips anyone?
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_143068902
Lot_1, ik ben net een goede maand terug uit Vienam + Cambodja.
Ik zou voor Halong bay 2 dagen aanraden, dus met 1 overnachting.
Na deze tijd gaan alle rotsen nogal op elkaar lijken ;)

Wij zijn toen met de "Glory Cruise" (Foute naam ik weet het) geweest.
De boot was eigenlijk prima! hygiënisch en niet te druk!
Ook lekker betaalbaar en vriendelijke crew! (neem eventuele muziek mee die zetten ze graag op, op het zondek)

De disco grot doe je wel net als praktisch alle andere boten.
Ook gaan ze s'avonds later dan de meeste boten naar een strandje midden in halong, waardoor je
op het eind het gevoel krijgt het strand voor je eigen te hebben, een erg lekker gevoel!
Hopelijk kan je er iets mee!
lets get lost, i know the way.
  maandag 4 augustus 2014 @ 22:28:53 #228
62913 Blik
The one and Only!
pi_143069141
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 22:23 schreef bl44t1 het volgende:
Lot_1, ik ben net een goede maand terug uit Vienam + Cambodja.
Ik zou voor Halong bay 2 dagen aanraden, dus met 1 overnachting.
Na deze tijd gaan alle rotsen nogal op elkaar lijken ;)
Daarom gaan alle 3-daagse cruises ook naar Cat Ba Island. Ik zou juist altijd aanraden om 3 dagen te doen omdat je veel meer waar voor je geld krijgt
pi_143070379
Heb mijn cruise toendertijd geboekt in het backpackershotel in Hanoi. Had een prima boot en zelfs een kamer voor mezelf. De eerste avond belanden we in de kamers van de crew en gingen we met z'n alle zelfgemaakte drank drinken.

Voor de rest is elke cruise wel ongeveer hetzelfde en laat een beetje hetzelfde zien.
pi_143070878
Btw Ninh Binh noemen ze niet voor niets halong op het land (ook erg mooi) maar het lijkt wel op elkaar,
.Wellicht iets om mee te nemen in je keuze!
pi_143085334
Maar ik zit al op Cat Ba Island he, en vanuit daar wil ik een tour doen. Was benieuwd of jullie daar meer over wisten. Maar inmiddels hebben we de opties verminderd tot twee: Cat Ba Travel en Cat Ba Ventures. Die schijnen beide buiten de gebaande toeristische paden te gaan. En misschien gaan we nog een dagje klimmen met Asia Outdoors, daar hoor ik ook goede verhalen over.

Ninh Binh was prachtig inderdaad, echt een aanrader!
pi_143093397
Ik weet helaas de naam van mijn cruise niet meer naar die ging juist een totaal andere route. Heb de hele die dagen lang maar één andere boot gezien en veerder altijd alleen geweest. Stranden voor jezelf waren leuk maar s nachts alleen in zo'n baai was heel bijzonder.
pi_143096403
Oww sorry dat had ik even gemist Lot, in ieder geval veel plezier in halong!
pi_143201975
't Was erg tof! Uiteindelijk hebben we maar een tour van een dag gedaan want langere tours zaten vol. Geen discogrot gezien. :P Het was erg relaxed, maar ik vind het ook weer niet zo enorm indrukwekkend. Niet veel indrukwekkender dan Nimh Binh bijvoorbeeld, en dat slaan veel mensen over. En een groot voordeel ban Ninh Binh is dat het nog niet zo enorm vervuild is als Halong Bay en Lan Ha Bay. De enorme sporen plastic troep deden wel wat aan mijn plezier af. Maar het is absoluut een prachtige omgeving :Y

Ik kan een dagje mountain climbing met Asia Outdoors ook aanraden als je op Cat Ba Island bent. Ik had nog nooit geklommen en ben ook niet super sportief maar ze weten hun enthousiasme goed over te brengen en het was heel leuk om te doen. Voor de wat meer ervaren sportievelingen hebben ze ook genoeg leuks.
pi_143657574
Werk als leraar Engels in Da Nang. Vind het absoluut geweldig hier.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_144791353
Omdat ik met enorm veel plezier het topic heb gelezen, zal ik hier nog wat foto's van mijn geweldige reis laten zien:

HCMC

Hoi An

Hoi An

Ninh Binh

Lan Ha Bay

Onderweg naar Dong Van

in Meo Vac

de Ma Pi Leng-pass

't varken leeft gewoon ;)

Ergens in een bergdorpje; het was markt dus vandaar de drukte. Op de trouwposter staat de zoon des huizes. Inmiddels had het stel een schattig baby'tje :D

In traditionele kledij

Er wordt veel gevoetbald in Vietnam

Hanoi

En verder nog wat aanraders:

- ga in HCMC het park in 's avonds. Leuk sfeertje, mensen die aan het dansen zijn of aan het sporten, en vaak hangen er studenten rond die graag met je willen praten om hun Engels te oefenen. Leuk als je wat meer contact met locals wilt!
- ga naar Hoi An als je een echt vakantiegevoel wilt. Heerlijk plaatsje, vlak bij de zee (prima strand). Wel erg toeristisch maar vreemd genoeg had ik er daar niet veel last van; relaxte sfeer.
- Reis een stukje per bus: een ervaring op zich. Neem plastic zakjes mee, de kans is aanwezig dat je misselijk wordt van de rijstijl van de chauffeur.
- Ga naar Ninh Binh. Het is wat onbekender, maar het is er prachtig. Huur een scooter en rij lekker zelf rond. Als je niet van massatoerisme houdt, mijdt dan Tam Coc en ga in plaats daarvan naar Van Long, heerlijk rustig daar.
- Als je een echte chaotische Aziatische stad wilt ervaren is Hanoi een aanrader. Enorm druk, veel lawaai, maar heerlijk eten en bier drinken op straat voor een spotprijs.
- zorg dat je genoeg tijd doorbrengt in het Noorden. Zelf ben ik richting Ha Giang / Dong Van / Meo Vac / Babe lake gegaan en daar was het absoluut niet toeristisch. Enorm mooie natuur, prachtige uitzichten, echt heel indrukwekkend. En ook gewoon tof om in een paar dagen tijd geen enkele andere westerse toerist te zien. Wij deden dit met Hanoi Easyrider, kost wel wat geld maar is absoluut een aanrader. Omdat je met Vietnamezen op stap bent krijg je veel meer inside-informatie over Vietnam en de bergvolkeren. Sa Pa schijnt ook een must te zijn, dat zal wel toeristischer zijn. Als ik het over zou kunnen doen zou ik zeker een volle week rondreizen door het uiterste noorden en noord-westen van Vietnam.
pi_144791439
Gaaf :) Ik moet mn berg foto's nog steeds uitzoeken.. vooral van die motobikes kan ik een complete serie maken met de meest vage dingen die ze vervoeren.

Leuk dat je precies die gedeeltes hebt bezocht waar ik niet ben geweest (behalve Hanoi dan), want toen wij er waren was het echt slecht weer, koud, nat en mistig en hebben daarom Sapa en Halong bay moeten skippen.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_144791846
Haha, wij hebben ook meer dan 2000 foto's gemaakt. Echt lastig om een selectie te maken, ik worstel ook al een maand met het maken van een fotoboek 8)7

Wat jammer dat het zulk slecht weer was! Wij hebben ook wel slechte dagen gehad maar meestal trok het wel weer bij naarmate de dag vorderde. Waar ben jij dan wel geweest?

Voorbeeldje van slecht weer in Halong Bay:
pi_144792180
Kort door de bocht: Saigon - Mekong Delta (o.a. Can Tho) - Saigon - Hanoi - Hue - Hoi An - Nha Thrang - Saigon :)

Oorspronkelijk plan was om vanaf Hanoi nog richting het noorden te gaan en langs de kust, maar het weer was gewoon echt te slecht dus zijn we meteen afgezakt naar Hue met de trein, terug naar de warmte. Wat betreft Sapa was het gewoon redelijk nutteloos jammer genoeg want er hing toen al een week of 2 dichte mist en dan zie je niks van het geweldige landschap daar. En in Halong Bay was het continu regen. Denk dat we in de verkeerde tijd van het jaar waren (afgelopen februari/maart).

Hue vond ik een te gek stadje trouwens :) Begon ook wel aardig toeristisch te worden, maar nog lang niet zo verneukt als Nha Trang.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_144792297
Nha Trang vond ik ook niets nee, één nachtje daar overnacht omdat de trein pas om half 6 's ochtends vertrok. Ik heb best lekker op het strand gehangen hoor, maar 't is niet echt de Vietnamese sfeer die je dan om je heen hebt als je meer Russisch dan Vietnamees hoort praten ;)

Wij hebben in de bergen ook een enkele dag gehad waarop het alleen maar regende en mistig was, en dat is wel zonde want je ziet inderdaad niets meer van het mooie landschap. Verstandig besluit dus, maar wel erg jammer. Wil je er niet nog een keer heen in een gunstiger seizoen?
pi_144792901
Het staat nog wel op het lijstje inderdaad, al dan niet gecombineerd met Cambodja en Laos. Evt. zelfs nog met een stukje noordelijk Thailand erbij. (daar heb ik ook nog 2 bergen foto's van :+)

Maar de eerstvolgende keer richting azie wordt waarschijnlijk eerst Indonesie, min of meer verplicht sociaal op familie bezoek ;)

Als je van Vietnamees eten houdt kan ik dit kookboek van harte aanbevelen, na de reis naar Vietnam heb ik het mijn vrouw cadeau gedaan en het was echt een feest van herkenning, werkelijk vrijwel alles staat erin.

Behalve de geroosterde hond dan, en dingen als slang en krokodil :+
pi_144794530
Dank voor de tip! Ik mis het vietnamese eten wel :Y

Heb je echt geroosterde hond gezien in Vietnam? Ik heb één doodsbange hond aan een ketting gezien die volgens onze gidsen de volgende dag de pan in zou gaan.. maar ik heb het verder nergens zien verkocht worden.

Slang wel veel inderdaad. En in Ninh Binh zijn ze dol op geit; daar heb ik op de menukaart dingen als geitenbloedpudding en geitentestikels gezien. Ook best apart :Y)
pi_144795617
In Hanoi had je vlakbij het grote marktgebouw langs het spoor een hele straat waar ze op karretjes etenswaar opgestapeld lagen, geroosterd en wel. Best wel een shocker als je er nietsvermoedend tegenaan loopt. Zoals wij deden, op zoek naar het meeting point voor onze streetfood tour.

Volgens mij was het ook meer een typisch Noordvietnamees gebruik, en was het zelfs in Hanoi een beetje taboe, het stond niet met grote letters op de gevels zegmaar :P

Al met al een aparte gewaarwording, omdat de Vietnamezen ook gewoon honden als huisdieren houden. Maar de honden die worden gegeten waren van een specifieke soort.

Dikke aanrader in Hanoi trouwens, die urban street food tour.
pi_144833766
Hoelang hebben jullie ongeveer over Vietnam gedaan? Ik heb zojuist vluchten geboekt. Voor november/december. In totaal 6 weken voor Cambodia en Vietnam. Ik zat te denken aan 2 weken Cambodia en 4 weken Vietnam.

In Cambodia zijn Siem reap/ankor wat mustsees voor me, daarna wil ik naar Phnom Penhe en Sihanoukville. Dat moet in twee weken goed kunnen.

Vietnam heb ik me nog niet heel erg in verdiept, maar Mekong Delta, Sapa, HCMC, Hanoi en Ha Long Bay staan sowieso op de lijst. Ik gokte er op dat 4 weken genoeg zou zijn, het visum is ook maar 30 dagen geldig.

En uit nieuwsgierigheid... wat zijn jullie dagelijkse uitgaven geweest? Ik verblijf voornamelijk in hostels (solo traveller), dus slapen is niet duur...
  dinsdag 23 september 2014 @ 20:52:54 #245
62913 Blik
The one and Only!
pi_144834679
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 20:28 schreef Retarded het volgende:
Hoelang hebben jullie ongeveer over Vietnam gedaan? Ik heb zojuist vluchten geboekt. Voor november/december. In totaal 6 weken voor Cambodia en Vietnam. Ik zat te denken aan 2 weken Cambodia en 4 weken Vietnam.

In Cambodia zijn Siem reap/ankor wat mustsees voor me, daarna wil ik naar Phnom Penhe en Sihanoukville. Dat moet in twee weken goed kunnen.

Vietnam heb ik me nog niet heel erg in verdiept, maar Mekong Delta, Sapa, HCMC, Hanoi en Ha Long Bay staan sowieso op de lijst. Ik gokte er op dat 4 weken genoeg zou zijn, het visum is ook maar 30 dagen geldig.

En uit nieuwsgierigheid... wat zijn jullie dagelijkse uitgaven geweest? Ik verblijf voornamelijk in hostels (solo traveller), dus slapen is niet duur...
6 weken lijkt mij precies goed, ik had 4.5 weken en vond dat wel net wat te weinig. Had graag nog wat meer van Cambodja gezien en een paar dagen extra in Vietnam was ook fijn geweest.

Wat tips mijnerzijds, 3 dagen siem reap is voldoende, koop een 3-dagen pas voor Angkor en bezoek ook de sites buiten het algemene park. siem reap zelf is niks aan, leuk voor een biertje 's avonds. 2 of 3 dagen pnomh Penh zou ook voldoende moeten zijn en dan zou je evt. Naar Sihanoukville kunnen gaan, maar misschien zijn er leukere plekken om te bezoeken. Helemaal als je ook nog naar Vietnam gaat. Overigens kun je vanuit Pnomh Penh met een Mekong tour naar Vietnam toe, 2 vliegen in 1 klap.

Voor Vietnam hebben wij het volgende gedaan: HCMC - Dalat - Nha Trang - Hue - Hoi An - Hanoi - sapa - halong bay. Achteraf zou ik Nha Trang wellicht overgeslagen hebben en naar Ninh Binh en DMZ zijn geweest. Verder allemaal hartstikke gave bestemmingen, zou ze allemaal aanraden. Met name Hoi An vond ik heerlijk.

Qua budget, het is alweer een jaartje of 7 geleden, maar toen waren we met zn 2en bijna nooit meer kwijt dan 10-15 dollar voor slapen (vaak goedkoper), eten en drinken gedurende de hele dag misschien 20 dollar (kan veel goedkoper), en dan voor excursies, entree en vervoer misschien nog een 20 dollar per dag? Ik weet het allemaal niet meer zo goed, lang geleden ;). Maar mijn gevoel zegt dat je met 60-70 dollar per dag goed uit zou moeten komen in Vietnam. Cambodja iets duurder, daar wordt je iets meer uitgezogen als toerist zijnde, en zijn dingen zoals Angkor gewoon prijzig.
pi_144837257
Maar dat is als je met zn 2en was zei je. Hostels zijn gemiddeld zo'n 10 dollar per nacht, en las dat je al snel kunt eten voor 10 dollar per dag... ik ben van plan om veel lokaal op markten te eten enzo.

Ik heb ongeveer 250 euro per week gebudgeteerd voor Cambodja en Vietnam. Ongeveer 35 euro (45 dollar) per dag dus. Volgens vele websites zou dat meer dan voldoende moeten zijn. De meeste backpackers hebben het over een gemiddelde van 25 euro per dag, inclusief slapen eten excursies.
  dinsdag 23 september 2014 @ 22:37:02 #247
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_144838351
Cambodja duurder dan Vietnam? Nou heb ik in Vietnam nog nooit een biertje in een bar kunnen krijgen voor $ 0,50 -0,75. In Phnom Penh wel. En een BBQ Steak tuna or chicken voor $ 3,00, of een Margarita voor $ 1,50. En mexican of indian food, ja ik weet het, vloeken in de kerk, maar in PP kan het allemaal voor <$ 10 en niet alleen tijdens happy hour hé. Guesthouse prijzen ken ik niet maar prima hotels voor $20 in PP en voor $ 15 in Sihanoukville.

Het enige waar ze je in Cambo steevast mee tillen is alles in Siem Reap en in PP de toegang tot Tuol Sleng en ze proberen het bij een rit naar de Killing Fields. Maar voor de rest, nog niet meegemaakt. In Vietnam kreeg ik wel eens een vage restaurant nota waarvan ik dacht, dit kan eigenlijk niet. Hotels vond ik in Vietnam aanmerkelijk duurder, het voedsel dacht ik ook maar Zeker de drank. Ik denk dat je uitgaven per dag in Cambodja gemiddeld wat lager liggen dan in Vietnam. Maar in PP is de boot naar Vietnam of SR ook weer kneiter duur in vergelijk met de bus.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  dinsdag 23 september 2014 @ 22:37:46 #248
62913 Blik
The one and Only!
pi_144838392
Zou kunnen hoor, het is al erg lang geleden. Maar 25 euro lijkt me erg minimaal, zeker inclusief excursies

Maar wat ik nu ook zie is dat de valuta flink gezakt is, in mijn tijd was 16000 dong een dollar en 22.000 dong 1 dollar. Nu is 22.000 dong 1 dollar. Dat scheelt nogal in de prijzen. Dan zou die 45 dollar nog wel prima kunnen lukken, in ieder geval in Vietnam, Cambodja is wat moeilijker met in ieder geval Angkor, killing fields en tuol sleng met bijkomend vervoee.
  dinsdag 23 september 2014 @ 22:41:15 #249
62913 Blik
The one and Only!
pi_144838617
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2014 22:37 schreef buzz1291 het volgende:
Cambodja duurder dan Vietnam? Nou heb ik in Vietnam nog nooit een biertje in een bar kunnen krijgen voor $ 0,50 -0,75. In Phnom Penh wel. En een BBQ Steak tuna or chicken voor $ 3,00, of een Margarita voor $ 1,50. En mexican of indian food, ja ik weet het, vloeken in de kerk, maar in PP kan het allemaal voor <$ 10 en niet alleen tijdens happy hour hé. Guesthouse prijzen ken ik niet maar prima hotels voor $20 in PP en voor $ 15 in Sihanoukville.

Het enige waar ze je in Cambo steevast mee tillen is alles in Siem Reap en in PP de toegang tot Tuol Sleng en ze proberen het bij een rit naar de Killing Fields. Maar voor de rest, nog niet meegemaakt. In Vietnam kreeg ik wel eens een vage restaurant nota waarvan ik dacht, dit kan eigenlijk niet. Hotels vond ik in Vietnam aanmerkelijk duurder, het voedsel dacht ik ook maar Zeker de drank. Ik denk dat je uitgaven per dag in Cambodja gemiddeld wat lager liggen dan in Vietnam. Maar in PP is de boot naar Vietnam of SR ook weer kneiter duur in vergelijk met de bus.
Realiteit is dat 90% van de mensen alleen in Siem Reap, Pnomh Penh en wellicht nog Sihanoukville bezoeken. Dan is Cambodja wel degelijk duurder. En een biertje in een bia hoi in Hanoi kost je misschien 10-20 cent.
pi_144839963
Ach, als ik zie dat hostels maximaal 11 dollar per nacht kosten... en ik zou bij wijze van spreken 14 dollar per dag uitgeven aan eten/drinken, dan heb ik nog 20 dollar per dag over voor excursies en vervoer. Dat zal de ene dag meer zijn dan de ander, maar gemiddeld zou het gewoon goed moeten komen lijkt me.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')