abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport / Supervogel zondag 5 januari 2014 @ 19:24:17 #1
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_135113924
De Paralympische Winterspelen in Sochi komen er aan. Van 8 tot en met 16 maart 2014 staan er in en rond Sochi zes verschillende sporten op het programma. Dit is twee weken na de Olympische Spelen. De sporten zijn: alpineskiën, biatlon, langlaufen, rolstoelcurling, sledgehockey en snowboarden. Laatstgenoemde sport is nieuw op het programma.

Alpineskiën
Skiërs worden in klassen ingedeeld op basis van hun type en mate van hun beperking. Dit classificatiesysteem maakt het mogelijk dat sporters met eenzelfde mate van functioneren, met elkaar kunnen strijden. Vanaf 2006 zijn de grote hoeveelheid verschillende klassen gereduceerd tot drie klassen. Zittend, Staand en Visueel Beperkt.

Er zijn vier disciplines: afdaling, reuzenslalom, slalom en Super-G.

Een voorbeeld hoe het alpineskiën eruit ziet: Talan Skeels-Piggins aan het slalommen (zittend) tijdens de Winterspelen van 2010.

Nederlandse deelname
Afdaling:
Kees-Jan van der Klooster (zittend)
Bart Verbruggen (staand)

Reuzenslalom:
Anna Jochemsen (staand)

Slalom:
Anna Jochemsen (staand)

Super-G:
Anna Jochemsen (staand)

Biatlon
Net zoals bij het alpineskiën zijn de deelnemers ingedeeld in drie klassen: Zittend, Staand en Visueel Beperkt.

Er zijn een drietal afstanden. De mannen en vrouwen skiën allebei de 2x3 km en 12.5km en de vrouwen skiën ook de 10km.

Nederlandse deelname
Geen / Nog niet bekend.

Langlaufen
Net zoals bij het alpineskiën en het biatlon zijn de deelnemers ingedeeld in drie klassen: Zittend, Staand en Visueel Beperkt.

Er zijn twee disciplines en meerdere afstanden. Vanaf 1994 wordt er ook geskied op een zitski.

Mannen: 1km (k), 10km (k), 20km (v) en 1x4km + 2x 5km.
Vrouwen: 1km (k), 5km (k), 15km (v) en 3x 2.5km.
k = klassieke stijl, v = vrije stijl

Mannen zitski: 1km, 10km en 15km.
Vrouwen zitski: 1km, 5km en 10km.

Nederlandse deelname
Geen / Nog niet bekend.

Rolstoelcurling
Rolstoelcurling is een variant op het gewone curling maar dan voor mensen met een lichamelijke handicap die gebruikmaken van een rolstoel. Het staat sinds Turijn 2006 op het programma van de Paralympische Winterspelen.
Zowel mannen als vrouwen mogen gezamenlijk in één team deelnemen aan dit onderdeel. Sinds 2010 is het verplicht dat er ten minste één vrouw of één man van het team deel uitmaakt.

Nederlandse deelname
Geen / Nog niet bekend.

Sledgehockey
Sledgehockey is een vorm van ijshockey maar dan op een prikslee. De kleding en het grootste deel van de spelregels komen overeen met die van ijshockey.

Nederlandse deelname
Geen.

Snowboarden
Snowboarden staat in Sochi voor het eerst op het programma. Para snowboarden is grotendeels hetzelfde als het snowboarden voor valide mensen.

Nederlandse deelname
Para Snowboardcross:
Bibian Mentel
Lisa Bunschoten
Merijn Koek
Chris Vos

Deelnemers:
Hierboven staat bij elke sport al of er Nederlandse deelnemers zijn. Hieronder geven we even kort informatie over elke sporter.

Lisa Bunschoten
Lisa Bunschoten is 18 jaar en maakt sinds medio 2012 deel uit van het Paralympisch team. Door Fibula Aplasie is haar linkerbeen korter dan haar rechterbeen. Na verschillende operaties is besloten dat haar linkervoet geamputeerd moest worden. Dit gebeurde op 16-jarige leeftijd. Een jaar eerder leerde ze snowboarden. In mei 2012 ontmoette ze op de wintersportFundag in Zoetermeer Bibian Mentel, waar ze gevraagd werd of ze mee wilde trainen met haar team Mentelity Foundation. In november 2012 snowboardde ze haar eerste wedstrijd en ondertussen is ze ook al in Amerika, Rusland en Slovenië geweest. Afgelopen november kwalificeerde ze zich voor de Spelen door derde te eindigen bij de eerste wedstrijd (Europacup) van het seizoen. Ze komt uit op het onderdeel para snowboardcross.

Anna Jochemsen
Anna Jochemsen is 28 jaar en is sinds 2008 echt actief bezig met wedstrijdsport. Ze is geboren met één been en skiet dus ook op één been. Om haar evenwicht te bewaren gebruikt ze skikrukken, krukken met kleine ski's aan de onderkant. Tot haar negentiende was ze nog maar vier keer op wintersport geweest. Na een keer te hebben geindoorskied wilde ze meer weten over technieken en via Google kwam ze in contact met een lid uit het team. Na een keer gekeken te hebben in Oostenrijk bij een training werd ze enthousiast. Anna komt uit op slalom, reuzenslalom en Super-G.

Kees-Jan van der Klooster
Kees-Jan van der Klooster is 36 jaar en komt uit bij het alpineskiën. Bij een snowboardongeluk in 2001 brak hij zijn rug en liep hij een complete dwarslaesie op. Tijdens zijn revalidatie kwam hij in contact met verschillende sporten. Na een voorlichting over aangepast skiën wist hij het zeker en wilde hij dat doen. "Als je skiën vergelijkt met zitskiën, dan is skiën autoracen en zitskiën meer karten. Je zit laag bij de grond en kunt die bak in de bochten plat tegen de sneeuw aan drukken. Dat geeft een waanzinnig gevoel van ‘carven’, een groot gevoel van snelheid en een enorme adrenalinebeleving."
Het worden de tweede Spelen voor Van der Klooster. Vier jaar geleden in Vancouver was hij de enige Nederlandse deelnemer, maar hij slaagde er niet in om een medaille te winnen.

Bekijk hieronder een reportage van Van der Klooster op weg naar Sochi:

Merijn Koek
Merijn Koek is 23 jaar en neemt deel aan het para snowboardcross. Koek mist sinds zijn geboorte beide onderarmen en zijn rechteronderbeen. Hij heeft ook aan andere sporten meegedaan, zoals voetbal. Vanwege de veiligheid mocht hij daar zijn prothese niet gebruiken tijdens wedstrijden. Na ook fietscross te hebben geprobeerd kreeg hij op zijn tiende een skateboard. Via de Stichting Gehandicapten op Ski’s heeft hij een paar jaar skiles gekregen, waarna hij ging snowboarden. Toen hij werk van zijn hobby wilde maken kwam hij via Kees-Jan van der Klooster in aanraking met Bibian Mentel. Al snel mocht Koek mee naar een wedstrijd in Amerika, waar hij bij het slalommen laatste werd. "Ik werd laatste, maar het was wel heel goed om daar aanwezig te zijn. Bibian heeft me geholpen om te komen waar ik nu ben: op de Road to Sochi." Grootste concurrent naast de Amerikanen is teamgenoot Chris Vos.

Bibian Mentel
Bibian Mentel is 31 jaar en komt voor Nederland uit op het onderdeel para snowboardcross. Tijdens haar kwalificatie op de Olympische Winterspelen van 2002 in Salt Lake City raakte ze geblesseerd. Waar eerst gedacht werd aan een enkelblessure bleek het een agressieve vorm van botkanker te zijn. Dit leidde tot amputatie van haar rechteronderbeen. Exact zeven maanden na de amputatie werd ze opnieuw Nederlands kampioen bij het valide snowboarden. Mentel is na een poosje een lobby gestart bij het NOC*NSF om snowboarden op het Paralympisch programma te krijgen. Ze hebben er acht jaar over gedaan, maar eindelijk is het zo ver.

Bekijk hieronder een reportage van Mentel op weg naar Sochi:

Bart Verbruggen
Bart Verbruggen is 25 jaar en komt uit op de afdaling bij het alpineskiën en neemt voor de eerste keer deel aan de Spelen. Vier jaar geleden miste Verbruggen de Spelen op een tiende van een seconde, maar dit jaar is hij er wel bij nadat hij op het WK vierde werd. Verbruggen is te vroeg geboren en had bij de geboorte een dubbele hersenbloeding. Daardoor is hij linkszijdig spastisch, waardoor hij zijn linkerarm en -been niet goed kan aansturen. Hij skiet gewoon op twee ski's, maar gebruikt één stok. "Bochten maak ik anders dan valide skiërs. Met een bocht naar rechts kan ik mijn heup er goed in draaien. Met een bocht naar links kan ik dat net niet. Om te voorkomen dat ik niet te ver doordraai met mijn bovenlijf, moet ik wat anders met mijn bovenlijf doen."

Chris Vos
Chris Vos is met zijn 15 jaar de jongste Nederlandse deelnemer. Door een ongeluk op z'n vijfde heeft hij een verlamming aan zijn rechterbeen, wat daardoor niet goed functioneert. Een jaar na de ziekenhuisopname leerde hij met behulp van zijn vader snowboarden. Na lang trainen en oefenen kan hij prima de piste af. Vos kwalificeerde zich voor het onderdeel para snowboardcross door vierde te worden tijdens een Europa Cup-wedstrijd in Landgraaf. Hij wordt getrained door Bibian Mentel, wat ook zijn inspiratiebron nummer één is. Geweldig wat ze allemaal doet. En de Amerikanen, die vind ik ook heel erg cool. Vorig jaar was het in het wereldje heel vriendschappelijk. Nu Sochi dichterbij komt, zijn we wat serieuzer tegen elkaar. Bij wedstrijden is niet meer zo gezellig, maar is iedereen echt aan het focussen om te kunnen presteren. Ik vind snowboarden heel mooi, maar wil vooral heel graag de beste zijn. Met alles. Ik kan er soms moeilijk mee omgaan als ik niet win, maakt niet uit met wat. Mijn doel is nog beter worden, liefst de beste van de wereld. Sochi lijkt me een superervaring, geweldig om daar te kunnen staan."

[ Bericht 0% gewijzigd door Pino112 op 05-01-2014 19:42:08 ]
pi_135114186
Zwaar respect voor hun
  Redactie Sport zondag 5 januari 2014 @ 19:31:50 #3
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_135114339
Bibian Mentel heeft echt ontzettend veel betekend voor het parasnowboarden _O_
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_135114569
Rolstoel curling lijkt me hier nog zwaarder dan normale curling _O_
leven zoals het leven is
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 5 januari 2014 @ 19:40:07 #5
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_135114853
En mocht iemand zich afvragen hoe visueel beperkte biatleten elkaar niet voor de klep schieten, zij horen toontjes om aan te geven hoe nauwkeurig ze richten :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_135116286
Rusland zie ik als de grote favorieten met de Tsjernobyl generatie.
pi_135132812
Gaat Zanger Rinus dan elke avond voor ze optreden in het HHH?

Edit; oh nee, dat zouden de Special Olympics zijn...

[ Bericht 34% gewijzigd door #ANONIEM op 06-01-2014 01:30:45 ]
  Redactie Sport zondag 12 januari 2014 @ 23:49:19 #8
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_135422606
Anna Jochemsen 2 keer brons op World Cup downhill en Super Combi
pi_135480127
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 20:04 schreef johannes_vermeer het volgende:
:') ____________________!
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 15 januari 2014 @ 19:26:14 #11
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_135531643
quote:
Nieuwe kwalificaties voor twee alpineskiërs Paralympic TeamNL

ARNHEM - Alpineskiërs Bart Verbruggen en Anna Jochemsen zijn door de Nederlandse Ski Vereniging (NSkiV) voorgedragen voor kwalificatie voor de Paralympische Spelen Sochi 2014, op respectievelijk de Super-G en de reuzenslalom. NOC*NSF heeft deze voordrachten gehonoreerd.

Bart Verbruggen behaalde in december in het Duitse Pitztal twee keer een vierde plaats op een Europa Cup-wedstrijd, goed voor rechtstreekse kwalificatie. Verbruggen was al gekwalificeerd voor de afdaling, maar mag nu dus ook op de Super-G uitkomen.

Anna Jochemsen behaalde tijdens dezelfde Europa Cup-wedstrijd op het onderdeel reuzenslalom eveneens een vierde plaats. Zij wist daarmee haar nominatie op dit onderdeel om te zetten in een kwalificatie. Jochemsen mag nu in Sochi op vier onderdelen uitkomen: slalom, reuzenslalom, Super Combinatie en de Super-G.

Bron: www.paralympisch.nl
_O_
  Redactie Sport woensdag 15 januari 2014 @ 19:28:27 #12
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_135531793
4 onderdelen gewoon. Anna _O_
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 15 januari 2014 @ 19:43:36 #13
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_135532748
Nog iets leuks:

quote:
IPC pakt op website voor Sochi 2014 uit met driehonderd uur live sport en vijf HD-kanalen

Het Internationaal Paralympisch Comité (IPC) gaat van de Paralympische Spelen Sochi 2014 meer dan driehonderd uur sport live uitzenden via www.paralympic.org.

Naast de openings- en sluitingsceremonie, zullen op de website van het IPC vier livestreams te zien zijn, die in HD-kwaliteit ononderbroken alpineskiën, langlaufen, biatlon, sledgehockey en rolstoelcurling gaan uitzenden. Een vijfde HD-kanaal zal een mix van alle sporten uitzenden. Alle kanalen worden voorzien van Engelstalig commentaar.

Na elke competitiedag, zijn alle wedstrijden van die dag terug te kijken via www.youtube.com/ParalympicSportTV. Daarnaast worden er video’s gemaakt met de hoogtepunten van elke tak van sport.

Ter ondersteuning van de livestreams en de on demand-video’s, zijn op de IPC website live-uitslagen te vinden, aangevuld met geschreven voor- en nabeschouwingen en interviews met sporters. De verwachting is dat er ongeveer 150 verhalen zullen worden geschreven voor de IPC website.

Craig Spence, IPC’s Director of Cummunications, zegt: “Ons doel is om de Spelen in Sochi vanuit elke mogelijke hoek te coveren. We zijn vastberaden om het succes van London 2012, toen de IPC website een recordaantal bezoekers had en #paralympics Twitter’s nummer één trending sportevenement van het jaar was, verder uit te bouwen.”

Tijdens de Spelen wordt de IPC website verder aangevuld met actuele biografieën van alle atleten en zorgt een team van fotografen voor duizenden foto’s.

Bron: www.paralympisch.nl
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 15 januari 2014 @ 19:45:08 #14
284411 crew  heywoodu
pi_135532847
quote:
14s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:43 schreef Pino112 het volgende:
Nog iets leuks:

[..]

_O_ _O_ _O_

Lekker de hele middag sledgehockey kijken _O_
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
  Redactie Sport woensdag 15 januari 2014 @ 19:48:20 #15
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_135533075
quote:
14s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:43 schreef Pino112 het volgende:
Nog iets leuks:

[..]

Ze doen het weer dus *O* Heb het WK zwemmen en WK atletiek ook op dat kanaal gezien *O* Was echt super, inclusief goed commentaar en alles _O_
pi_135533319
quote:
Hier heeft Mart Smeets helemaal gelijk.

Ik vind het knap wat ze doen, ik heb er respect voor. Maar ik heb er geen zin om er naar te kijken. Bij het zwemmen waren 14(!) verschillende handicap's.... Esther Vergeer heeft geen partij verloren in haar carriere. Zegt iets over haar maar ook over het niveau en de spanning die de wedstrijden hebben.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 15 januari 2014 @ 19:54:57 #17
284411 crew  heywoodu
pi_135533520
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:51 schreef Remzz het volgende:

[..]

Esther Vergeer heeft geen partij verloren in haar carriere. Zegt iets over haar maar ook over het niveau en de spanning die de wedstrijden hebben.
Dat zeker.
  Redactie Sport woensdag 15 januari 2014 @ 19:55:02 #18
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_135533525
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:51 schreef Remzz het volgende:

[..]

Hier heeft Mart Smeets helemaal gelijk.

Ik vind het knap wat ze doen, ik heb er respect voor. Maar ik heb er geen zin om er naar te kijken. Bij het zwemmen waren 14(!) verschillende handicap's.... Esther Vergeer heeft geen partij verloren in haar carriere. Zegt iets over haar maar ook over het niveau en de spanning die de wedstrijden hebben.
Goed, zegt iets over het niveau en de spanning die de wedstrijd hebben? Dan heb je nog niet gekeken.. Vergeer heeft het vaak genoeg moeilijk gehad tegen onder andere de Duitse Ellerbrock.

En het is logisch, dat er onderscheid gemaakt wordt in handicaps. Het is niet logisch om een blinde tegen iemand met maar 1 been te laten zwemmen.
pi_135533680
Nee en dat vind ik ook meer dan terecht dat dat onderscheid word gemaakt. Daarnaast is het natuurlijk voor de sporters zelf een geweldige ervaring en is het wat dat betreft geweldig dat het er is.

Maar de laatste jaren word het er zo doorgedrukt dat het op tv moet en er moeten meer toeschouwers zijn, dat gaat gewoon nooit gebeuren, mede doordat je alleen als de OS er zijn iets over gehandicapte sporters hoort.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 15 januari 2014 @ 19:57:22 #20
284411 crew  heywoodu
pi_135533685
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:55 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Goed, zegt iets over het niveau en de spanning die de wedstrijd hebben? Dan heb je nog niet gekeken.. Vergeer heeft het vaak genoeg moeilijk gehad tegen onder andere de Duitse Ellerbrock.

En het is logisch, dat er onderscheid gemaakt wordt in handicaps. Het is niet logisch om een blinde tegen iemand met maar 1 been te laten zwemmen.
Nou ja, als je zo ongelooflijk lang alles, maar dan ook echt alles wint, kun je toch wel een beetje twijfelen aan het niveau in de breedte?
  Redactie Sport woensdag 15 januari 2014 @ 20:01:53 #21
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_135533964
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:57 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Nou ja, als je zo ongelooflijk lang alles, maar dan ook echt alles wint, kun je toch wel een beetje twijfelen aan het niveau in de breedte?
Ze won alles ja. Maar niet met twee vingers in de neus en het boek op schoot. Het is niet dat ze de baan op kwam rijden, een balletje sloeg en dat ze klaar was. Ze heeft zelfs een aantal keer op het punt gestaan om op te geven tijdens de wedstrijd.

Ik twijfel daar niet aan nee. Maar de de parasport is ook nog lang niet zover als de valide sport, en dat is logisch, want zo lang en zover is het nog niet. Daarom mag het wel wat meer in de aandacht. Al is het alleen maar om vooroordelen over gehandicapten de wereld uit te helpen, en anderen te inspireren.
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 19:57 schreef Remzz het volgende:
Nee en dat vind ik ook meer dan terecht dat dat onderscheid word gemaakt. Daarnaast is het natuurlijk voor de sporters zelf een geweldige ervaring en is het wat dat betreft geweldig dat het er is.

Maar de laatste jaren word het er zo doorgedrukt dat het op tv moet en er moeten meer toeschouwers zijn, dat gaat gewoon nooit gebeuren, mede doordat je alleen als de OS er zijn iets over gehandicapte sporters hoort.
Gaat nooit gebeuren? De PS in Londen waren uitverkocht. Over nooit hoef je het niet meer te hebben.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 15 januari 2014 @ 20:04:16 #22
284411 crew  heywoodu
pi_135534115
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:01 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Ze won alles ja. Maar niet met twee vingers in de neus en het boek op schoot. Het is niet dat ze de baan op kwam rijden, een balletje sloeg en dat ze klaar was. Ze heeft zelfs een aantal keer op het punt gestaan om op te geven tijdens de wedstrijd.

Ik twijfel daar niet aan nee. Maar de de parasport is ook nog lang niet zover als de valide sport, en dat is logisch, want zo lang en zover is het nog niet. Daarom mag het wel wat meer in de aandacht. Al is het alleen maar om vooroordelen over gehandicapten de wereld uit te helpen, en anderen te inspireren.

Nou ja, het is ook logisch, het lijkt me dat er gigantisch veel meer valide sporters zijn natuurlijk en relatief weinig invalide sporters. Dan wordt het sowieso al lastig om een echt brede top te hebben, dat snap ik.

Dat er meer aandacht voor mag komen ben ik het ook zeker mee eens, al is het door in het "gewone" Sportjournaal om te beginnen eens een wekelijks bulletin te stoppen met het laatste nieuws ofzo.
  Redactie Sport woensdag 15 januari 2014 @ 20:05:46 #23
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_135534199
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 20:04 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Nou ja, het is ook logisch, het lijkt me dat er gigantisch veel meer valide sporters zijn natuurlijk en relatief weinig invalide sporters. Dan wordt het sowieso al lastig om een echt brede top te hebben, dat snap ik.

Dat er meer aandacht voor mag komen ben ik het ook zeker mee eens, al is het door in het "gewone" Sportjournaal om te beginnen eens een wekelijks bulletin te stoppen met het laatste nieuws ofzo.
Inderdaad, even 3 minuten iets voor de hele parasport. Is weinig tijd maar kan al een hele verandering zijn. En het is toch ook gewoon tof om te zien. Mensen denken dat je met een beenamputatie niks meer kan. En nu hebben we toch een aantal snowboarders op de Spelen.

Bibian Mentel wordt zelfs Nederlands kampioen bij de valide boarders. Wat nou niveau?
pi_135538038
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2014 20:04 schreef johannes_vermeer het volgende:
*Oekraïne
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')