Zo, eindelijk eens tijd om hier ook eens te posten

Ik ben ook aardig verslaafd geraakt aan multicopters. Lang geleden begonnen met een speelgoed heli, die vrij snel vervangen voor een vrij professionele 3d heli maar dat bleek wel iets een steile leercurve te hebben

Tijdje niks met die heli gedaan tot ik de Team Blacksheep filmpjes zag. Ik raakte geïnteresseerd in multicopters en heb toen een AR Drone 2.0 gekocht.
Leuk maar net als bij de speelgoedheli begon ik me al heel snel te ergeren aan de beperkingen van zo'n ding.
Dus...gelijk naar het andere extreme, een TBS Discovery met alles er op en er aan:
![tbs_disco_rebuild.jpg]()
![IMG_0008.JPG]()
Even een korte uitleg voor mensen die er nog niet zo heel erg in thuis zijn is misschien handig. Wat maakt dit nou anders dan een AR Drone of andere goedkope quad? Eigenlijk 3 dingen:
1) Bereik!
2) Stabiliteit/betrouwbaarheid
3) FPV
In theorie heb ik met deze setup een bereik van 8km. Dan is de accu leeg en moet ik 'm op gaan halen
Dit grote bereik doe ik nu met een UHF zender (die zie je achterop de zender geplakt) op 433Mhz en het videokanaal zit op 2,4Ghz. Als de batterij groter zou kunnen zijn zou je een theoretisch bereik van wel 100km kunnen halen (besturing nog verder, videokanaal werkt dan niet meer).
De Disco is uitgerust met een DJI Naza, de controller. Er zijn er meer maar deze is veruit het makkelijkste qua configuratie en is erg betrouwbaar en van hoge kwaliteit qua besturing. Je ziet een witte schotel, dat is de GPS uitbreiding. Hiermee kan de quad op exact dezelfde plek stilhangen en zelfs geheel autonoom terugkeren naar huis als bijvoorbeeld de zender uitvalt (Return To Home functionaliteit). De Quad is erg makkelijk te vliegen en is super stabiel.
Tevens is ' ie uitgerust met een OSD, ofwel On Screen Display. Dit is super handig, die geeft je informatie als:
- Huidige stroomverbruik
- Totale stroomverbruik
- Hoogte
- Snelheid
- Afstand
- Waar is "home" pijltje (super handig!)
Hier een mooi voorbeeldfilmpje van een GoPro en OSD:
FPV, ofwel First Person View. Normaal kijk je naar de heli/quad en zo bestuur je 'm. Dit is de normale manier en ook erg moeilijk. Helemaal in het begin gaat het nog wel maar o wee als je terug moet vliegen, dan moet je ineens de andere kant opsturen

Dat is echt bijzonder moeilijk en kost je jaren om echt goed te leren. Dan is FPV veel makkelijker.
Je ziet op mijn Disco helemaal links een klein cameraatje zitten, het beeld wat daar vanaf komt gebruik je om te besturen. Ik doe dat met een bril:
![basisstation.jpg]()
(Basisstation: Ontvanger, antenne, de bril en een accu om alles stroom te geven)
Helemaal in het begin erg eng!! Het is onnatuurlijk om zo een quad te besturen en je ziet ook minder dan met je eigen ogen (field of view is smaller zeg maar). Dus in het begin erg wennen en heel voorzichtig oefenen.
Maar als je eenmaal vertrouwen in het meteriaal en je eigen kunnen hebt...te gek!
Dichter bij echt vliegen kom je niet!
Normaal staat er ook een GoPro op trouwens, die zie je niet op de foto. Hiermee maak je hoge kwaliteit video om achteraf terug te kijken.
Mijn eerste testvlucht op de hei gemaakt een tijdje terug, zo zag dat er uit:
![basis_tbs.jpg]()
Hier een van de eerste video's die ik gemaakt heb op de hei:
En eentje met mijn pa om te oefenen:
Inmiddels heb ik er al een crash op zitten (waarschijnlijk hardware storing

) en hij is nu net weer klaar. Er zit een andere video antenne op nu waardoor ik hopelijk een betere video link krijg.
Ook dempings materiaal geplaatst voor de GoPro om trillingen uit het beeld te halen.
Zelf nog goed leren vliegen..dan kan ik daarna ook op het video-gedeelte letten (netter vliegen, minder schokken, etc).
Zo, heel verhaal maar als iemand nog wat wil weten...shoot!
O ja, nog een belangrijk puntje: Ik ben een beetje in de materie thuis maar in de praktijk ben ik een enorme rookie

Ik moet zelf ook nog veel oefenen...