Maar boven de 25 is legitimatie niet verplicht zeg je net.quote:
Die ook nog eens in iedere winkel gelden, omdat het een regel is van het CBL.quote:
Winkelvoorwaarden. Als ik jou jonger dan 25 schat dan moet ik jouw legitimatie checken.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:13 schreef Uccie het volgende:
[..]
Maar boven de 25 is legitimatie niet verplicht zeg je net.
Ik ga denk ik nog wel een paar discussies hebben bij mijn appiequote:Op woensdag 8 januari 2014 20:15 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Winkelvoorwaarden. Als ik jou jonger dan 25 schat dan moet ik jouw legitimatie checken.
Succes. Hou je even in gedachten dat de caissière met wie jij die discussie aangaat er ook niets aan kan doen?quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:17 schreef Uccie het volgende:
[..]
Ik ga denk ik nog wel een paar discussies hebben bij mijn appie
Ik heb ze dagelijks.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:17 schreef Uccie het volgende:
[..]
Ik ga denk ik nog wel een paar discussies hebben bij mijn appie
Nee niet met de cassière, die kan er niets aan doen. En die hebben het al zwaar genoeg.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Succes. Hou je even in gedachten dat de caissière met wie jij die discussie aangaat er ook niets aan kan doen?
Gewoon zelfde systeem invoeren als in Nieuw Zeeland.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 08:56 schreef tong80 het volgende:
AMSTERDAM - Het alcoholverbod voor jongeren onder de 18 jaar is te snel ingevoerd en is onmogelijk te handhaven. Dat zegt Bernt Schneiders, burgemeester van Haarlem en voorzitter van het Genootschap van Burgemeesters bij het radioprogramma WNL Opiniemakers. Hij voorspelt dat de handhaving één groot fiasco wordt.
,,De hele handhaving wordt houtje-touwtje, daar moeten we eerlijk over zijn. Het wordt niet effectief”, zegt Schneiders. Met name de capaciteit schiet volgens hem tekort bij gemeenten. ,,De meeste gemeenten hebben helemaal geen handhavingscapaciteit hiervoor.”
Volgens Schneiders heeft de regering de nieuwe wet niet goed overdacht. ,,Als je een wet invoert moet die wel gehandhaafd kunnen worden en daar is hier onvoldoende bij stil gestaan.”
Sinds 1 januari is de leeftijdsgrens voor het kopen en consumeren van drank verhoogd van 16 naar 18 jaar. Veel ouders zullen hun kinderen echter geen strobreed in de weg leggen als ze willen drinken, zo bleek eerder al uit onderzoek.
http://www.telegraaf.nl/b(...)cohol_fiasco___.html
Je zou het niet verwachten.
aap uit de mouwquote:Op woensdag 8 januari 2014 20:11 schreef Uccie het volgende:
[..]
Ok...maar als ik bij jou binnen in de winkel kom, weet ik zeker dat je mij gaat vragen om legitimatie omdat je vermoedt dat ik < 25 ben. Dat ben ik niet, dus als ik zeg, ik ben boven de 25 en mijn legitimatie niet toon. Verkoop je mij dan geen alcohol?
Moet niet.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:15 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Winkelvoorwaarden. Als ik jou jonger dan 25 schat dan moet ik jouw legitimatie checken.
Edit: dit is dus echt subjectief en voor mij (/de verkopers) superlastig om goed in te schatten. (Zoals eerder gezegd staat m'n record op 36.) Helaas moet ik me daar aan houden.
Wel van je werkgever. En dat weet je best.quote:
Je hoeft het inderdaad niet te laten zien. Maar dan mag ik jou niet verkopen.quote:
Nou ik koop sowieso voorlopig geen alcohol meer bij de supermarkt...ik loop wel naar de lokale slijter, heb ik dat gedoe niet meer.quote:
Want daar zijn de regels anders?quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:25 schreef Uccie het volgende:
[..]
Nou ik koop sowieso voorlopig geen alcohol meer bij de supermarkt...ik loop wel naar de lokale slijter, heb ik dat gedoe niet meer.
Behalve misschien als ik de vreselijke bedrijfsleider van mijn appie kan treiteren, want dat is echt een nazi, kan zijn personeel ook eens lachen
Nee maar die weet dat ik 34 ben.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:26 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Want daar zijn de regels anders?
Fair enough.quote:
Maar als ik achter de kassa zou zitten zou ik nu echt knettergek worden.quote:
Dat kan mij niets schelen, dan beroep je je daar maar op, als meneer denkt de wet te volgen mag ik best even laten zien dat hij dat niet doet, maar op eigen houtje zijn eigen regels maaktquote:Op woensdag 8 januari 2014 20:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wel van je werkgever. En dat weet je best.
Mag wel, er staat niet ter discussie of ik 18 benquote:Op woensdag 8 januari 2014 20:24 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Je hoeft het inderdaad niet te laten zien. Maar dan mag ik jou niet verkopen.
Nee. Uit ervaring weet ik te zeggen dat je daar compleet de mist mee kan in gaan. Juist daarom ligt die grens zo hoog. Hierdoor willen ze alle twijfelgevallen er uit filteren.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:29 schreef hobmosbel het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik het behoorlijk raar dat je dus onder de 18 geen drank mag kopen en dat die legitimatieplicht tot 25 jaar gaat. Sorry hoor, maar je ziet toch godsamme het verschil wel?
die hanteert blijkbaar wel de wetquote:Op woensdag 8 januari 2014 20:26 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Want daar zijn de regels anders?
dat maakt helemaal niet uit, de wet voorziet daarinquote:Op woensdag 8 januari 2014 20:30 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Nee. Uit ervaring weet ik te zeggen dat je daar compleet de mist mee kan in gaan. Juist daarom ligt die grens zo hoog. Hierdoor willen ze alle twijfelgevallen er uit filteren.
Dat heb ik dus een beetje, ik mag volgens deze wet al 15 jr legaal alcohol kopen...ik ben wel een beetje klaar met me legitimeren.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:29 schreef hobmosbel het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik het behoorlijk raar dat je dus onder de 18 geen drank mag kopen en dat die legitimatieplicht tot 25 jaar gaat. Sorry hoor, maar je ziet toch godsamme het verschil wel?
Uit ervaring kan ik zeggen dat ik het verschil wel zie in lichaamsbouw, de hoeveelheid acne en gedrag.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:30 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Nee. Uit ervaring weet ik te zeggen dat je daar compleet de mist mee kan in gaan. Juist daarom ligt die grens zo hoog. Hierdoor willen ze alle twijfelgevallen er uit filteren.
gewoon die winkels niet meer in, gewoon houden bij winkeleigenaren die wel na kunnen denken en wel de wet naleven, zo simpel is het. Zodra je je eigen klanten als vuil behandeld is het zo overquote:Op woensdag 8 januari 2014 20:31 schreef Uccie het volgende:
[..]
Dat heb ik dus een beetje, ik mag volgens deze wet al 15 jr legaal alcohol kopen...ik ben wel een beetje klaar met me legitimeren.
dan nog steeds kunnen ze inschatten hoe veel klasjes hoger die lekkere hunk zou zitten, als ie jonger was zouden ze het niet eens een hunk vindenquote:Op woensdag 8 januari 2014 20:33 schreef hobmosbel het volgende:
[..]
Uit ervaring kan ik zeggen dat ik het verschil wel zie in lichaamsbouw, de hoeveelheid acne en gedrag.
Maar goed cassieres die zelf vaak nog geen 18 zijn zien alleen maar een lekker ding waarschijnlijk.
Jongen, nogmaals als ik denk dat jij jonger dan 25 bent en jij legitimeert je niet. Dan krijg jij van mij absoluut geen drank mee. Dan mag jij er tegen in gaan. Maar dat helpt niet. Ik heb vaker van die wijsneuzen in mijn winkel gehad en oeverloze discussies mee gevoerd. Tot twee keer toe heb ik daarom politie moeten bellen. Drie keer raden wat daar de uitkomst van was?quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:30 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Mag wel, er staat niet ter discussie of ik 18 ben
dat weet ik, mensen die schijt aan de wet hebben doen gewoon waar ze zelf zin in hebben, dat hoef je mij niet uit te leggenquote:Op woensdag 8 januari 2014 20:34 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Jongen, nogmaals als ik denk dat jij jonger dan 25 bent en jij legitimeert je niet. Dan krijg jij van mij absoluut geen drank mee. Dan mag jij er tegen in gaan. Maar dat helpt niet. Ik heb vaker van die wijsneuzen in mijn winkel gehad en oeverloze discussies mee gevoerd. Tot twee keer toe heb ik daarom politie moeten bellen. Drie keer raden wat daar de uitkomst van was?
Ik ben werkzaam in een keten en ik voor hun beleid uit.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:36 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
dat weet ik, mensen die schijt aan de wet hebben doen gewoon waar ze zelf zin in hebben, dat hoef je mij niet uit te leggen
wil je nu een argument maken op basis van de wetkennis van een mbo agentje?
nee het is duidelijk dat jij GEEN slijterij hebt
ah een 'ich habe es nicht gewusst'-tjequote:Op woensdag 8 januari 2014 20:37 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Ik ben werkzaam in een keten en ik voor hun beleid uit.
Nogmaals, ik heb meer verstand van drank dan van de wet. Maar je mag het me uitleggen.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:37 schreef Life2.0 het volgende:
misschien toch je maar eens in de wet verdiepen eer je stoere verhalen over je bedrijfje komt posten, komt nogal kneuzig over he
Godwin.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:38 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ah een 'ich habe es nicht gewusst'-tje
never get high of your own supplyquote:Op woensdag 8 januari 2014 20:38 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Nogmaals, ik heb meer verstand van drank dan van de wet. Maar je mag het me uitleggen.
Nee.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:39 schreef Janneke141 het volgende:
Wat LostFormat (op een bewonderenswaardige manier kalme manier) uitlegt is de dagelijkse praktijk in alle supermarkten en slijterijen. Dat die jou niet bevalt is jouw probleem, maar hou er eens mee op om dat ons probleem te maken.
Dat ik lazarus aan het worden ben heeft niks te maken met het feit dat jij niet inhoudelijk met argumenten komt.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:39 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
never get high of your own supply
wordt eens wakker, dat heb ik meerdere keren gedaan, jij blijft je van de domme houden en beroepen op 'only following orders'
kloptquote:Op woensdag 8 januari 2014 20:41 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Dat ik lazarus aan het worden ben heeft niks te maken met het feit dat jij niet inhoudelijk met argumenten komt.
Leg het me dan uit.. Blijkbaar weet jij het beter dan ik.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:46 schreef Life2.0 het volgende:
blijf je vooral beroepen op een niet bestaande wet, als je niets van wetgeving snapt, dat is erg logisch
De relevante stukjes heb ik even vet voor je gemaakt. De verkoper moet vaststellen dat iemand 18 is tenzij iemand dat onmiskenbaar is. Wat onmiskenbaar is, wordt niet gespecificeerd.quote:1. Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt. Onder verstrekken als bedoeld in de eerste volzin wordt eveneens begrepen het verstrekken van alcoholhoudende drank aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, welke drank echter kennelijk bestemd is voor een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt.
2. Het is verboden in een slijtlokaliteit de aanwezigheid toe te laten van een bezoeker van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, anders dan onder toezicht van een persoon van 21 jaar of ouder.
3. De vaststelling, bedoeld in het eerste en tweede lid:
a. geschiedt aan de hand van een document als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Wet op de identificatieplicht, dan wel op een bij of krachtens algemene maatregel van bestuur aangewezen andere wijze;
b. blijft achterwege, indien het een persoon betreft die onmiskenbaar de vereiste leeftijd heeft bereikt.
quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:48 schreef Janneke141 het volgende:
Uit dat befaamde artikel 20
[..]
De relevante stukjes heb ik even vet voor je gemaakt. De verkoper moet vaststellen dat iemand 18 is tenzij iemand dat onmiskenbaar is. Wat onmiskenbaar is, wordt niet gespecificeerd.
Wie heeft het hier over een wet? Niemand heeft het over een wet behalve de wet dat je 18jr moet zijn om alcohol te kopen.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:46 schreef Life2.0 het volgende:
blijf je vooral beroepen op een niet bestaande wet, als je niets van wetgeving snapt, dat is erg logisch
Exact, dus ze zien het verschil wel degelijk, maar een hunk kun je nu, wettelijk, wat langer voor de kassa houden.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:33 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
dan nog steeds kunnen ze inschatten hoe veel klasjes hoger die lekkere hunk zou zitten, als ie jonger was zouden ze het niet eens een hunk vinden
Plus zijn volledige naam + geboortedatum inzien...altijd handig om te weten als je hem op FB wil vinden 's avondsquote:Op woensdag 8 januari 2014 20:53 schreef hobmosbel het volgende:
[..]
Exact, dus ze zien het verschil wel degelijk, maar een hunk kun je nu, wettelijk, wat langer voor de kassa houden.
Ja, dat gaat gaat om de plicht. Als jij drank wil kopen en je wilt niet je ID laten zien, dan hoeft dat niet. Alleen als je dat niet doet, dan krijg je ook geen drank mee.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:58 schreef hobmosbel het volgende:
http://www.rijksoverheid.(...)wijs-en-wanneer.html
Winkelvoorwaarden. Ik mag geen negers weigeren maar koters onder de 18 mogen mijn winkel niet binnen.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:59 schreef micsonn het volgende:
Is allemaal heel leuk wat live2.0 schetst, echter de winkel bepaald (binnen de kaders van de wet) of en wat hij verkoop aan de klant.
Een supermarkt is geen publiek terrein en de filiaalhouder bepaald binnen de grenzen van de wet en de bedrijfspolicy wat er gebeurd. Je krijgt je alcohol dus niet mee en ze zijn dus helemaal niet verplicht om jouw je alcohol te verkopen omdat je de wettelijke leeftijd hebt.
Dat jij het klantonvriendelijk vind, dat kan ik met enorm goed voorstellen.
Nou dan zou ik het maar eens beter lezen. Het lijkt me namelijk niet dat een minderjarige kassajuf om identificatie mag vragen aan een volwassene. Dit spoort toch gewoon niet? Kom op nou toch man. Ook schandalig dat supermarkten dit vragen van hun minderjarige personeel.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:59 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Ja, dat gaat gaat om de plicht. Als jij drank wil kopen en je wilt niet je ID laten zien, dan hoeft dat niet. Alleen als je dat niet doet, dan krijg je ook geen drank mee.
Je moet je afvragen of je wilt dat minderjarigen überhaupt alcohol mogen verkopen.quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:02 schreef hobmosbel het volgende:
[..]
Nou dan zou ik het maar eens beter lezen. Het lijkt me namelijk niet dat een minderjarige kassajuf om identificatie mag vragen aan een volwassene. Dit spoort toch gewoon niet? Kom op nou toch man. Ook schandalig dat supermarkten dit vragen van hun minderjarige personeel.
Dat mag dus wel. Nog een keer uit de Drank- en horecawet, zelfde artikel, nu lid 3a:quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:02 schreef hobmosbel het volgende:
Het lijkt me namelijk niet dat een minderjarige kassajuf om identificatie mag vragen aan een volwassene.
Klaar.quote:De vaststelling, bedoeld in het eerste en tweede lid:
a. geschiedt aan de hand van een document als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Wet op de identificatieplicht, dan wel op een bij of krachtens algemene maatregel van bestuur aangewezen andere wijze;
"De identificatieplicht betekent dat u zich in bepaalde situaties moet identificeren."quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:58 schreef hobmosbel het volgende:
http://www.rijksoverheid.(...)wijs-en-wanneer.html
Ik vind niet eens dat er minderjarigen achter een kassa mogen zitten. Overal gezeik over dat men maar moet pinnen om de overvallen op supermarkten te verminderen, maar wel een minderjarige als schietschijf neerzetten. Lekker goedkoop natuurlijk. Die mogen de klappen opvangen ook voor dit alcoholgebeuren weer. Den Haag heeft te zorgen voor controle door volwassen mensen. Punt.quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:03 schreef Uccie het volgende:
[..]
Je moet je afvragen of je wilt dat minderjarigen überhaupt alcohol mogen verkopen.
In mijn winkel komen regelmatig grote (groepen) negers jack daniels/hennessy/ red label kopen. Ik heb twee collega's, twee meiden van 16 en 17 werken op vrijdag en zaterdag (de dagen waar dat soort gasten het meest langskomen). Die grietjes vragen dat dus al constant.quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:02 schreef hobmosbel het volgende:
[..]
Nou dan zou ik het maar eens beter lezen. Het lijkt me namelijk niet dat een minderjarige kassajuf om identificatie mag vragen aan een volwassene. Dit spoort toch gewoon niet? Kom op nou toch man. Ook schandalig dat supermarkten dit vragen van hun minderjarige personeel.
Ik doe mijn boodschappen sowieso al tijdenlang in Duitsland, alleen al uit principe. Sterke drank koop je, samen met zo'n beetje alle mogelijke levensmiddelen, gewoon onder één dak bij bijv. de Real.quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Winkels die kinderen alcohol verkopen verpesten het voor zichzelf, als dit zo doorgaat zou het mij niets verbazen dat supermarkten binnenkort geen alcohol meer mogen verkopen, alleen nog in slijterijen.
Drank wordt dan nog duurder en de helft van Nederland die zijn drank nog niet over de grens haalt, gaat het dan ook over de grens halen.
Je bent gek als je dat trouwens nog niet doet, scheelt al gauw een 5-10 euro de fles sterke drank
18 is de grens, niet 25, hoe vaak moet ik dat herhalen?quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:47 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Leg het me dan uit.. Blijkbaar weet jij het beter dan ik.
prachtige egocentrische benadering van een probleemquote:Op woensdag 8 januari 2014 21:09 schreef LostFormat het volgende:
[..]
In mijn winkel komen regelmatig grote (groepen) negers jack daniels/hennessy/ red label kopen. Ik heb twee collega's, twee meiden van 16 en 17 werken op vrijdag en zaterdag (de dagen waar dat soort gasten het meest langskomen). Die grietjes vragen dat dus al constant.
Hier gaat het mij dus eigenlijk om. Dit moet puur bewustwording worden van de klant. De overheid eist dat die grens zo hoog ligt. Dan moet de overheid er ook voor zorgen dat iedereen weet dat je je ID bij je moet hebben. Er kan namelijk altijd om gevraagd worden.
Dat mogen ze dus niet.quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:03 schreef Uccie het volgende:
[..]
Je moet je afvragen of je wilt dat minderjarigen überhaupt alcohol mogen verkopen.
Ja? Verklaar dat eens met een juridische onderbouwing?quote:Op woensdag 8 januari 2014 20:59 schreef micsonn het volgende:
Is allemaal heel leuk wat live2.0 schetst, echter de winkel bepaald (binnen de kaders van de wet) of en wat hij verkoop aan de klant.
Een supermarkt is geen publiek terrein en de filiaalhouder bepaald binnen de grenzen van de wet en de bedrijfspolicy wat er gebeurd. Je krijgt je alcohol dus niet mee en ze zijn dus helemaal niet verplicht om jouw je alcohol te verkopen omdat je de wettelijke leeftijd hebt.
Dat jij het klantonvriendelijk vind, dat kan ik met enorm goed voorstellen.
quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:17 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Dat mogen ze dus niet.waarom zou ik mij dat afvragen
negers mag je weren, gewoon stickertje plakkenquote:Op woensdag 8 januari 2014 21:01 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Winkelvoorwaarden. Ik mag geen negers weigeren maar koters onder de 18 mogen mijn winkel niet binnen.
je moet minimaal de leeftijd hebben om het te gebruik om het te verkopenquote:Op woensdag 8 januari 2014 21:18 schreef Uccie het volgende:
[..]nou dat was soort van retorisch bedoeld.
Maar > 16 wel toch?
Bron?quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:19 schreef Life2.0 het volgende:
je moet minimaal de leeftijd hebben om het te gebruik om het te verkopen
Nou die kassameisjes zijn echt geen 18 hoor in de supermarkt.quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:19 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet. Je moet 16 zijn om met een kassa te mogen werken. Dit geldt ook voor een slijterij, maar daar moet wel een leidinggevende aanwezig zijn die 21 is.quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:20 schreef Uccie het volgende:
[..]
Nou die kassameisjes zijn echt geen 18 hoor in de supermarkt.
Waar haal jij dat van dan?quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:19 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Oh dat van een slijterij wist ik niet, ik had echt verwacht dat je 18 moest zijn om daar te staan.quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet. Je moet 16 zijn om met een kassa te mogen werken. Dit geldt ook voor een slijterij, maar daar moet wel een leidinggevende aanwezig zijn die 21 is.
iemand die het niet in bezit mag hebben kan het niet verkopen, die mag het immers niet hebbenquote:
Bullshitquote:Op woensdag 8 januari 2014 21:24 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
iemand die het niet in bezit mag hebben kan het niet verkopen, die mag het immers niet hebben
art 20 dat ik eerder poste
misschien eens waard om je daarin te verdiepen?quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:23 schreef LostFormat het volgende:
18 minners mogen in mijn keten geen kassa meer draaien. Ik weet niet hoe dat precies wettelijk geregeld is.
Zelf verzonnen? Da's onzin namelijk.quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:24 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
iemand die het niet in bezit mag hebben kan het niet verkopen, die mag het immers niet hebben
art 20 dat ik eerder poste
bron?quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:25 schreef einschtein het volgende:
[..]
Zelf verzonnen? Da's onzin namelijk.
quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:25 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
stoer gelul met je fictieve slijterlij, dronkenlap
Ja, die heb ik: http://www.antwoordvoorbe(...)verstrekking-alcoholquote:
quote:Personeel horeca en detailhandel
De minimumleeftijd waarop uw personeel in de horeca mag werken, is niet veranderd. Deze blijft 16 jaar. Uw barmedewerker onder de 18 jaar mag de alcohol verkopen, maar niet drinken. Ook in de detailhandel blijft de minimumleeftijd voor de verkoper 16 jaar.
Een betere wereld begint bij jezelf.quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:24 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
misschien eens waard om je daarin te verdiepen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
welke wet is dat?quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:26 schreef einschtein het volgende:
[..]
Ja, die heb ik: http://www.antwoordvoorbe(...)verstrekking-alcohol
[..]
Dus ik toon aan dat ik een bron heb, nota bene van de overheid. Dat staat je niet aan en dan ga je nog verder vragen.quote:
quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:26 schreef einschtein het volgende:
[..]
Ja, die heb ik: http://www.antwoordvoorbe(...)verstrekking-alcohol
[..]
Oh nu is een wet, tochquote:Verantwoorde verkoop van alcohol en tabak: legitimatieleeftijd van 20 naar 25 jaar
Vanaf maart 2009 hanteert de supermarktbranche een verscherpte legitimatie-eis met als doel geen alcohol en tabak te verkopen aan jongeren onder de 16. Omdat de leeftijd voor de verkoop van alcohol en tabak vanaf 1 januari 2014 is verhoogd naar 18 jaar, verhoogden de supermarkten de legitimatieleeftijd naar 25 jaar.
cbl
nee een of andere vage site is geen bron, ik wil artikelen uit de drank en horecawet hebben dat is een geldige bron in een juridische discussiequote:Op woensdag 8 januari 2014 21:27 schreef einschtein het volgende:
[..]
Dus ik toon aan dat ik een bron heb, nota bene van de overheid. Dat staat je niet aan en dan ga je nog verder vragen.
Oke, ik snap het.
Wat?quote:
Dat is die precieze uitleg die jij niet wil geven?quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:28 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
nee een of andere vage site is geen bron, ik wil artikelen uit de drank en horecawet hebben dat is een geldige bron in een juridische discussie
Die website was van de overheid, slimbo.quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:28 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
nee een of andere vage site is geen bron, ik wil artikelen uit de drank en horecawet hebben dat is een geldige bron in een juridische discussie
quote:3. Het is verboden in een slijtlokaliteit of horecalokaliteit, gedurende de tijd dat daarin dranken worden verstrekt, personen jonger dan 16 jaar dienst te laten doen.
Juridisch onderbouwing houdt ik me buiten, ben geen jurist ken geen termen en maar weinig wetten. Echter zoals een paar posts hierboven in 2 linkjes werdt aangegeven op de website van de rijksoverheid http://www.rijksoverheid.(...)wijs-en-wanneer.htmlquote:Op woensdag 8 januari 2014 21:18 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Ja? Verklaar dat eens met een juridische onderbouwing?
Verder steken ze voor mij part de klant in de hens, als er maar een juridische basis voor is, tot die er is, moet je je maar gewoon aan de wet houden zowel de alcoholwet als bw6
watquote:Op woensdag 8 januari 2014 21:29 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Dat is die precieze uitleg die jij niet wil geven?
onmiskenbaar, ik lees niets over verplichte controle, vage bron = wet dus ik winquote:Korting op leeftijdscanners
Verkopers van alcohol mogen geen alcohol verstrekken aan personen van wie zij niet de leeftijd hebben gecontroleerd. Deze 'leeftijdcheck' hoeft niet wanneer iemand 'onmiskenbaar' de vereiste leeftijd heeft. De boete bij overtreding is minimaal ¤ 1360. Bekijk het KHN-ledenvoordeel voor leeftijdscanners van IDReaders.nl.
zie je, is niet zo moeilijk hequote:Op woensdag 8 januari 2014 21:30 schreef einschtein het volgende:
[..]
Die website was van de overheid, slimbo.
Overigens om jouw even gerust te stellen. Drank- en Horecawet, artikel 24, punt 3.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002458/geldigheidsdatum_08-01-2014
[..]
Wil je hiermee stellen dat de slijterijen per definitie niet eens om een id MOGEN vragen?quote:Op woensdag 8 januari 2014 21:32 schreef micsonn het volgende:
[..]
Juridisch onderbouwing houdt ik me buiten, ben geen jurist ken geen termen en maar weinig wetten. Echter zoals een paar posts hierboven in 2 linkjes werdt aangegeven op de website van de rijksoverheid http://www.rijksoverheid.(...)wijs-en-wanneer.html
in combinatie met artikel 20.d zal uiteindelijk een rechter lijkt me zich niet eens hoeven buigen over wat en hoe er wordt vastgesteld, want dat kan de supermarkt (non publieke ruimte) zelf bepalen in hun bedrijfspolicy. Aangezien het HOE van het vaststellen van de leeftijd 18 niet wordt gespecificeerd in de wet, is de supermarkt vrij om de/een manier te bepalen om vast te stellen of iemand de wettelijke minimum leeftijd heeft.
natuurlijk niet, dat heeft niets met elkaar te makenquote:Op woensdag 8 januari 2014 21:34 schreef einschtein het volgende:
[..]
Ik ging er vanuit dat een andere site, tevens eigendom van de overheid, voldoende was.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |