quote:Op vrijdag 3 januari 2014 18:51 schreef Keep_Walking het volgende:
Zover ik weet is er geen verband tussen psychose kwetsbaarheid en IQ.
Er is wel een verband tussen psychose en creativiteit.
psychse/schizofrenie en gedragsproblemen ligen wel ver uit elkaar want schizofrenie is weer een andere aandoening. bij schizofrenie personen zie je nauwelijks gedragsproblemen togquote:Op vrijdag 3 januari 2014 18:51 schreef Keep_Walking het volgende:
Zover ik weet is er geen verband tussen psychose kwetsbaarheid en IQ.
Er is wel een verband tussen psychose en creativiteit.
Het is natuurlijk maar hoe je gedragsproblemen definieert. Iemand met schizofrenie vertoont afwijkend gedrag. Natuurlijk zeker in een psychose, maar ook vaak daarbuiten.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 18:54 schreef hannekam het volgende:
[..]
[..]
psychse/schizofrenie en gedragsproblemen ligen wel ver uit elkaar want schizofrenie is weer een andere aandoening. bij schizofrenie personen zie je nauwelijks gedragsproblemen tog
Er is geen verschil tussen schizofrenie en psychose. Of nou ja, het is ingewikkeld.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 18:54 schreef hannekam het volgende:
[..]
[..]
psychse/schizofrenie en gedragsproblemen ligen wel ver uit elkaar want schizofrenie is weer een andere aandoening. bij schizofrenie personen zie je nauwelijks gedragsproblemen tog
Dat laatste is ook niet waar. Merendeel van mensen met schizofrenie vertonen normale gedrag buiten psychose, bijwerkingen van medicatie niet meegerekend. Zeker op lange termijn zullen de meeste schizofrenie patiënten niet afwijkend gedragen dan andere mensen in de maatschappij.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 18:55 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Het is natuurlijk maar hoe je gedragsproblemen definieert. Iemand met schizofrenie vertoont afwijkend gedrag. Natuurlijk zeker in een psychose, maar ook vaak daarbuiten.
Ik heb de cijfers niet goed paraat. Het is natuurlijk wat je definitie van vaak vs. merendeel betekent: de (al dan niet secundaire) negatieve symptomen van schizofrenie zijn in ieder geval ook onderdeel van de classificatie (criterium B DSM-IV-PZ).quote:Op vrijdag 3 januari 2014 19:00 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Dat laatste is ook niet waar. Merendeel van mensen met schizofrenie vertonen normale gedrag buiten psychose, bijwerkingen van medicatie niet meegerekend. Zeker op lange termijn zullen de meeste schizofrenie patiënten niet afwijkend gedragen dan andere mensen in de maatschappij.
De reden waarom omdat ik dacht dat er bij schizofrenie persone ook gedragsproblemen voorkomen.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 18:58 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Er is geen verschil tussen schizofrenie en psychose. Of nou ja, het is ingewikkeld.
Een persoon die schizofrenie heeft, heeft regelmatig of langdurig last van psychose. Iemand met psychose heeft niet per definitie schizofrenie.
Maar ik snap niet waarom jij het over gedragsproblemen hebt?
Schizofrenie en/of psychose is ook een heftige psychische ziekte waar mensen helaas niet altijd veel begrip voor hebben. Als je naar je psychiater luistert, je medicijnen goed neemt en de juiste behandeling krijgt kan je goed geholpen worden. Als jij in omgeving Utrecht woont zou ik jou ABC Altrecht aanraden als kliniek, is vrijwel zeker het beste van Nederland.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 19:04 schreef hannekam het volgende:
[..]
De reden waarom omdat ik dacht dat er bij schizofrenie persone ook gedragsproblemen voorkomen.
ik weet nog niet zelf welke aandoening ik heb maar heb het al hele lange tijd erg zwaar. zit momenteel in een zware periode waardoor ik me afwijkend gaat gedragen. ik wordt overal waar ik terechtkomt genegeerd door iedereen de buitenwereld en alleen vol afgunst/hekel blikken aangekeken waarop ik agressief reagerend van mijn kant op ingaat en regelmatig mensen uitscheldt en of dreigende bewegingen naar ze toe maakt omdat ze me opzettelijk opzoeken. ik voel me niet begrepen door anderen en deze factoren kunnen gedragsproblemen mee brengen en of psyhische problematiek. waanneer ik boos wordt schop ik tegen deuren of gooi met dingen.
maar weet niet of ik een gedragsprobleem heb of psychisch
Ja, dat klopt. Maar op lange termijn herstelt een twee derde van de patiënten en de meesten leren er ook mee omgaan op een manier dat zowel zij zelf en hun omgeving er geen last van hebben.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 19:04 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Ik heb de cijfers niet goed paraat. Het is natuurlijk wat je definitie van vaak vs. merendeel betekent: de (al dan niet secundaire) negatieve symptomen van schizofrenie zijn in ieder geval ook onderdeel van de classificatie (criterium B DSM-IV-PZ).
Waar denk jij waar dit aan kan liggen? ik heb dagen waarop ik geen problemen heb oftewel niet in zo een mate waardoor ik met merendeel personen jong en oud, wit en donker problemen krijgt en regelmatig dagen waarop het wel gebeurt waardoor ik ook agressief wordt. als niemand me lastigvalt ben ik geen gevaar voor een ander mits het wel gebeurt wordt ik opstandig en ga ik schizofrenie kenmerken vertonen zonder stemmen te horen.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 19:11 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Schizofrenie en/of psychose is ook een heftige psychische ziekte waar mensen helaas niet altijd veel begrip voor hebben. Als je naar je psychiater luistert, je medicijnen goed neemt en de juiste behandeling krijgt kan je goed geholpen worden. Als jij in omgeving Utrecht woont zou ik jou ABC Altrecht aanraden als kliniek, is vrijwel zeker het beste van Nederland.
Wat noem jij kenmerken van schizofrenie?quote:Op vrijdag 3 januari 2014 19:14 schreef hannekam het volgende:
[..]
Waar denk jij waar dit aan kan liggen? ik heb dagen waarop ik geen problemen heb oftewel niet in zo een mate waardoor ik met merendeel personen jong en oud, wit en donker problemen krijgt en regelmatig dagen waarop het wel gebeurt waardoor ik ook agressief wordt. als niemand me lastigvalt ben ik geen gevaar voor een ander mits het wel gebeurt wordt ik opstandig en ga ik schizofrenie kenmerken vertonen zonder stemmen te horen.
Slik je je medicatie? Dat is heel belangrijk.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 19:10 schreef hannekam het volgende:
maar ik heb ook heldere momenten waarop ik beter in me vel zit dus op het eerste oog niets aan de hand lijkt maar steeds weer herhaaldelijk terugval krijgt
Ik heb geen psychose of schizofrenie. hoe deel jij jouw visie in?quote:Op vrijdag 3 januari 2014 19:18 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Slik je je medicatie? Dat is heel belangrijk.
Maar ik ga even eten, later geef ik je meer informatie.
Wat noem jij schizofrenie kenmerken?quote:Op vrijdag 3 januari 2014 19:20 schreef hannekam het volgende:
[..]
Ik heb geen psychose of schizofrenie. hoe deel jij jouw visie in?
Ik bedoel daarmee dat ik geen stemmen in me hoofd hoort en ook geen hallucinaties hebt maar zie wel dat er wat aan de hand is.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 19:39 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Wat noem jij schizofrenie kenmerken?
En verder heb ik zelf een psychose kwetsbaarheid.
Dat hoef niet te betekenen dat je geen schizofrenie hebt. Schizofrenie is meer dan alleen stemmen en hallucinaties.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 19:41 schreef hannekam het volgende:
[..]
Ik bedoel daarmee dat ik geen stemmen in me hoofd hoort en ook geen hallucinaties hebt maar zie wel dat er wat aan de hand is.
Een raar gevoel dat er iets niet meer helemaal klopt in je bovenkamer? Voordat mijn klachten een vaste vorm aannamen had ik daar ook last van, kwam ook intuïtief uit op psychose.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 19:41 schreef hannekam het volgende:
[..]
Ik bedoel daarmee dat ik geen stemmen in me hoofd hoort en ook geen hallucinaties hebt maar zie wel dat er wat aan de hand is.
Verband IQ/EQ is er niet met schizofrenie, sterker nog mensen met schizofrenie ervaren een daling in de performale IQ vaak. Daarentegen herstelt die schade zich weer redelijk vaak.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 19:58 schreef Re het volgende:
Je hoeft idd niet alle symptomen van een ziekte te hebben, hier op FOK! moeten we ook maar afgaan op giswerk dus ik weet niet wat er nu verwacht wordt.
Over relatie tussen IQ/EQ en schizofrenie zou ik dat wel eens willen zien. En ook al zou dat zo zijn zal het niet exclusief zijn
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |