abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135034694
te moeten hebben staat als algemeen beschreven. maar schizofrenie clienten hebben verschillende lagen van iq's toch? mensen met schizofrenie zijn niet zo intelligent door de aandoening denk ik.
pi_135034741
Tuurlijk, bij elk mens is dat verschil anders, maar denk dat dit over het algemeen gepakt is.
  vrijdag 3 januari 2014 @ 18:51:33 #3
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_135035327
Zover ik weet is er geen verband tussen psychose kwetsbaarheid en IQ.

Er is wel een verband tussen psychose en creativiteit.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_135035439
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 18:51 schreef Keep_Walking het volgende:

quote:

psychse/schizofrenie en gedragsproblemen ligen wel ver uit elkaar want schizofrenie is weer een andere aandoening. bij schizofrenie personen zie je nauwelijks gedragsproblemen tog
pi_135035502
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 18:54 schreef hannekam het volgende:

[..]

[..]

psychse/schizofrenie en gedragsproblemen ligen wel ver uit elkaar want schizofrenie is weer een andere aandoening. bij schizofrenie personen zie je nauwelijks gedragsproblemen tog
Het is natuurlijk maar hoe je gedragsproblemen definieert. Iemand met schizofrenie vertoont afwijkend gedrag. Natuurlijk zeker in een psychose, maar ook vaak daarbuiten.
  vrijdag 3 januari 2014 @ 18:58:20 #6
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_135035586
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 18:54 schreef hannekam het volgende:

[..]

[..]

Er is geen verschil tussen schizofrenie en psychose. Of nou ja, het is ingewikkeld.

Een persoon die schizofrenie heeft, heeft regelmatig of langdurig last van psychose. Iemand met psychose heeft niet per definitie schizofrenie.

Maar ik snap niet waarom jij het over gedragsproblemen hebt?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  vrijdag 3 januari 2014 @ 19:00:33 #7
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_135035671
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 18:55 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Het is natuurlijk maar hoe je gedragsproblemen definieert. Iemand met schizofrenie vertoont afwijkend gedrag. Natuurlijk zeker in een psychose, maar ook vaak daarbuiten.
Dat laatste is ook niet waar. Merendeel van mensen met schizofrenie vertonen normale gedrag buiten psychose, bijwerkingen van medicatie niet meegerekend. Zeker op lange termijn zullen de meeste schizofrenie patiënten niet afwijkend gedragen dan andere mensen in de maatschappij.
pi_135035801
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:00 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Dat laatste is ook niet waar. Merendeel van mensen met schizofrenie vertonen normale gedrag buiten psychose, bijwerkingen van medicatie niet meegerekend. Zeker op lange termijn zullen de meeste schizofrenie patiënten niet afwijkend gedragen dan andere mensen in de maatschappij.
Ik heb de cijfers niet goed paraat. Het is natuurlijk wat je definitie van vaak vs. merendeel betekent: de (al dan niet secundaire) negatieve symptomen van schizofrenie zijn in ieder geval ook onderdeel van de classificatie (criterium B DSM-IV-PZ).
pi_135035808
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 18:58 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Er is geen verschil tussen schizofrenie en psychose. Of nou ja, het is ingewikkeld.

Een persoon die schizofrenie heeft, heeft regelmatig of langdurig last van psychose. Iemand met psychose heeft niet per definitie schizofrenie.

Maar ik snap niet waarom jij het over gedragsproblemen hebt?
De reden waarom omdat ik dacht dat er bij schizofrenie persone ook gedragsproblemen voorkomen.

ik weet nog niet zelf welke aandoening ik heb maar heb het al hele lange tijd erg zwaar. zit momenteel in een zware periode waardoor ik me afwijkend gaat gedragen. ik wordt overal waar ik terechtkomt genegeerd door iedereen de buitenwereld en alleen vol afgunst/hekel blikken aangekeken waarop ik agressief reagerend van mijn kant op ingaat en regelmatig mensen uitscheldt en of dreigende bewegingen naar ze toe maakt omdat ze me opzettelijk opzoeken. ik voel me niet begrepen door anderen en deze factoren kunnen gedragsproblemen mee brengen en of psyhische problematiek. waanneer ik boos wordt schop ik tegen deuren of gooi met dingen.

maar weet niet of ik een gedragsprobleem heb of psychisch
pi_135036035
maar ik heb ook heldere momenten waarop ik beter in me vel zit dus op het eerste oog niets aan de hand lijkt maar steeds weer herhaaldelijk terugval krijgt
  vrijdag 3 januari 2014 @ 19:11:13 #11
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_135036063
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:04 schreef hannekam het volgende:

[..]

De reden waarom omdat ik dacht dat er bij schizofrenie persone ook gedragsproblemen voorkomen.

ik weet nog niet zelf welke aandoening ik heb maar heb het al hele lange tijd erg zwaar. zit momenteel in een zware periode waardoor ik me afwijkend gaat gedragen. ik wordt overal waar ik terechtkomt genegeerd door iedereen de buitenwereld en alleen vol afgunst/hekel blikken aangekeken waarop ik agressief reagerend van mijn kant op ingaat en regelmatig mensen uitscheldt en of dreigende bewegingen naar ze toe maakt omdat ze me opzettelijk opzoeken. ik voel me niet begrepen door anderen en deze factoren kunnen gedragsproblemen mee brengen en of psyhische problematiek. waanneer ik boos wordt schop ik tegen deuren of gooi met dingen.

maar weet niet of ik een gedragsprobleem heb of psychisch
Schizofrenie en/of psychose is ook een heftige psychische ziekte waar mensen helaas niet altijd veel begrip voor hebben. Als je naar je psychiater luistert, je medicijnen goed neemt en de juiste behandeling krijgt kan je goed geholpen worden. Als jij in omgeving Utrecht woont zou ik jou ABC Altrecht aanraden als kliniek, is vrijwel zeker het beste van Nederland.
  vrijdag 3 januari 2014 @ 19:13:49 #12
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_135036174
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:04 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Ik heb de cijfers niet goed paraat. Het is natuurlijk wat je definitie van vaak vs. merendeel betekent: de (al dan niet secundaire) negatieve symptomen van schizofrenie zijn in ieder geval ook onderdeel van de classificatie (criterium B DSM-IV-PZ).
Ja, dat klopt. Maar op lange termijn herstelt een twee derde van de patiënten en de meesten leren er ook mee omgaan op een manier dat zowel zij zelf en hun omgeving er geen last van hebben.
pi_135036209
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:11 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Schizofrenie en/of psychose is ook een heftige psychische ziekte waar mensen helaas niet altijd veel begrip voor hebben. Als je naar je psychiater luistert, je medicijnen goed neemt en de juiste behandeling krijgt kan je goed geholpen worden. Als jij in omgeving Utrecht woont zou ik jou ABC Altrecht aanraden als kliniek, is vrijwel zeker het beste van Nederland.
Waar denk jij waar dit aan kan liggen? ik heb dagen waarop ik geen problemen heb oftewel niet in zo een mate waardoor ik met merendeel personen jong en oud, wit en donker problemen krijgt en regelmatig dagen waarop het wel gebeurt waardoor ik ook agressief wordt. als niemand me lastigvalt ben ik geen gevaar voor een ander mits het wel gebeurt wordt ik opstandig en ga ik schizofrenie kenmerken vertonen zonder stemmen te horen.
pi_135036248
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:14 schreef hannekam het volgende:

[..]

Waar denk jij waar dit aan kan liggen? ik heb dagen waarop ik geen problemen heb oftewel niet in zo een mate waardoor ik met merendeel personen jong en oud, wit en donker problemen krijgt en regelmatig dagen waarop het wel gebeurt waardoor ik ook agressief wordt. als niemand me lastigvalt ben ik geen gevaar voor een ander mits het wel gebeurt wordt ik opstandig en ga ik schizofrenie kenmerken vertonen zonder stemmen te horen.
Wat noem jij kenmerken van schizofrenie?
  vrijdag 3 januari 2014 @ 19:18:35 #15
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_135036375
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:10 schreef hannekam het volgende:
maar ik heb ook heldere momenten waarop ik beter in me vel zit dus op het eerste oog niets aan de hand lijkt maar steeds weer herhaaldelijk terugval krijgt
Slik je je medicatie? Dat is heel belangrijk.

Maar ik ga even eten, later geef ik je meer informatie.
pi_135036467
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:18 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Slik je je medicatie? Dat is heel belangrijk.

Maar ik ga even eten, later geef ik je meer informatie.
Ik heb geen psychose of schizofrenie. hoe deel jij jouw visie in?
  vrijdag 3 januari 2014 @ 19:39:55 #17
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_135037255
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:20 schreef hannekam het volgende:

[..]

Ik heb geen psychose of schizofrenie. hoe deel jij jouw visie in?
Wat noem jij schizofrenie kenmerken?

En verder heb ik zelf een psychose kwetsbaarheid.
pi_135037318
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:39 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Wat noem jij schizofrenie kenmerken?

En verder heb ik zelf een psychose kwetsbaarheid.
Ik bedoel daarmee dat ik geen stemmen in me hoofd hoort en ook geen hallucinaties hebt maar zie wel dat er wat aan de hand is.
  vrijdag 3 januari 2014 @ 19:42:16 #19
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_135037376
ik ben psychotisch (niet tegen het cbr zeggen) maar niet schizofreen, ik slik zyprexa, binnenkort overstappen naar risperdal.
  vrijdag 3 januari 2014 @ 19:49:30 #20
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_135037704
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:41 schreef hannekam het volgende:

[..]

Ik bedoel daarmee dat ik geen stemmen in me hoofd hoort en ook geen hallucinaties hebt maar zie wel dat er wat aan de hand is.
Dat hoef niet te betekenen dat je geen schizofrenie hebt. Schizofrenie is meer dan alleen stemmen en hallucinaties.
pi_135037769
quote:

[..]

Een raar gevoel dat er iets niet meer helemaal klopt in je bovenkamer? Voordat mijn klachten een vaste vorm aannamen had ik daar ook last van, kwam ook intuïtief uit op psychose.

Probeer in ieder geval je klachten voor zover je kan onder woorden te brengen bij de huisarts, wellicht is het niet eens een psychose maar daar wil je eigenlijk ook niet achter komen. Misschien heb je meer geluk als ik wat dit betreft, succes. :)
:{
  vrijdag 3 januari 2014 @ 19:58:11 #22
262 Re
Kiss & Swallow
pi_135038035
Je hoeft idd niet alle symptomen van een ziekte te hebben, hier op FOK! moeten we ook maar afgaan op giswerk dus ik weet niet wat er nu verwacht wordt.

Over relatie tussen IQ/EQ en schizofrenie zou ik dat wel eens willen zien. En ook al zou dat zo zijn zal het niet exclusief zijn
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 3 januari 2014 @ 20:15:49 #23
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_135038681
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:58 schreef Re het volgende:
Je hoeft idd niet alle symptomen van een ziekte te hebben, hier op FOK! moeten we ook maar afgaan op giswerk dus ik weet niet wat er nu verwacht wordt.

Over relatie tussen IQ/EQ en schizofrenie zou ik dat wel eens willen zien. En ook al zou dat zo zijn zal het niet exclusief zijn
Verband IQ/EQ is er niet met schizofrenie, sterker nog mensen met schizofrenie ervaren een daling in de performale IQ vaak. Daarentegen herstelt die schade zich weer redelijk vaak.

Maar er is wel een verband tussen schizofrenie en creativiteit:

http://www.psychologytoda(...)-or-potential-genius

Vanwege het feit dat mensen met schizofrenie of mensen met een psychotische kwetsbaarheid vaker verbanden zien die andere niet zien, zijn ze creatiever. Veel van de bekende kunstenaars/muzikanten/dichters/schrijvers hebben een psychose of manisch depressiviteit verleden. En veel wetenschappers hebben familie leden met die aandoeningen, wat suggereert dat de genen voor "out of the box" denken een verband hebben met psychoses.
  vrijdag 3 januari 2014 @ 21:27:41 #24
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_135041994
Als het algemeen beschreven staat dan kan je toch een bron plaatsen.
we dan
pi_135048963
Dat verband bestaat niet. Wel bestaat er een verband tussen autisme en hogere IQ. Een autist heeft vaak ook psychotische familieleden, omdat dat genetisch verwante aandoeningen zijn. Er is trouwens wel bewijs dat je IQ daalt na of tijdens een psychose.
pi_135346515
Psychische ziektes geloof ik niet in! Medicijnen voor deze zogenaamde ziektes doen alleen kwaad. Het is een miljoenen business. Als je eenmaal de medicijnen begint te gebruiken, begint jou lichaam afhankelijk te worden ervan. Die medicijnen houden jou ook op een lijn je word niet vrolijk maar ook niet verdrietig. Na een tijd gebruiken van deze medicijnen kan jij niet normaal functioneren zonder. Wat betreft IQ en psychose, de mensen die ik heb leren kennen met psychose waren allemaal slimmeriken!!
pi_135346523
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 06:19 schreef Jamin22 het volgende:
Psychische ziektes geloof ik niet in! Medicijnen voor deze zogenaamde ziektes doen alleen kwaad. Het is een miljoenen business. Als je eenmaal de medicijnen begint te gebruiken, begint jou lichaam afhankelijk te worden ervan. Die medicijnen houden jou ook op een lijn je word niet vrolijk maar ook niet verdrietig. Na een tijd gebruiken van deze medicijnen kan jij niet normaal functioneren zonder. Wat betreft IQ en psychose, de mensen die ik heb leren kennen met psychose waren allemaal slimmeriken!!
Maar je zegt net dat je er niet in gelooft? Of geloof je ook niet dat de mensen met psychose die jij kent, ook echt een psychose hadden? Want dit komt verwarrend over zo.

Of wellicht heb ik een verkeerde definitie van "psychische ziektes". Doorgaans is dit toch ook synoniem voor aandoeningen; waar een psychose onder valt? Dat dacht ik althans.

Ik ben het wel met je eens dat medicijnen een zeer destructieve uitwerking kan hebben op mensen, maar ik heb ook voorbeelden gezien waarbij het wel heeft gewerkt. Prozac heeft mij geholpen toen ik jong was. Maar toegegeven: De voorbeelden waarbij het wel goed gaat zijn zeer schaars te noemen, is mijn ervaring.
pi_135346530
TS, wat je beschrijft is een probleem met denken en agressie waar je je bewust van bent en waar je vanaf wil. Er kunnen nog zeker andere dingen aan de hand zijn dan schizofrenie of een psychose, dus staar je daar niet blind op.

Als je nog niet bij een pro bent geweest, maak een afspraak bij de huisarts, die kan goed inschatten wat er nodig is en hoe snel.
pi_135350119
Soort van check (iig bovengemiddeld) .. dubbelcheck .. en nu aan de LSD!

I'll keep you updated!
"Pools are perfect for holding water"
pi_135356953
quote:

Creatieve personen hebben meer kans op een psychose? Of van psychoses krijg je creatieve inzichten?

Ik ben totaal niet creatief. Wel fijn als ik daardoor iig minder kans op een psychose zou hebben. :P
pi_135357002
quote:

[..]

Zoals? Waaraan merk je dat?
  zaterdag 11 januari 2014 @ 15:31:28 #32
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_135357041
quote:

[..]

je bent gewoon boos dus? :')
  zaterdag 11 januari 2014 @ 15:32:25 #33
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_135357063
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 06:19 schreef Jamin22 het volgende:
OK
pi_135370163
Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat mensen met een hoog IQ minder kans hebben op psychoses, ook schizofrenie. Gemiddeld ligt het IQ een paar punten onder het gemiddelde, 100. (http://www.medscape.com/viewarticle/762938).

Verder is er nog altijd de nature vs nurture strijd, waarbij de ene groep gelooft dat IQ vooral genetisch bepaald is en niet veel te veranderen behalve door medicatie, de andere gelooft dat IQ voornamelijk door opvoeding en educatie wordt bepaald en dat bv. hersengymnastiek, leren visualiseren of spelletjes als sudoku kunnen bijdragen aan een beter functioneren en hogere weerbaarheid tegen psychoses.
pi_135371184
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 15:28 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Creatieve personen hebben meer kans op een psychose? Of van psychoses krijg je creatieve inzichten?

Ik ben totaal niet creatief. Wel fijn als ik daardoor iig minder kans op een psychose zou hebben. :P
Het hoeft natuurlijk geen oorzakelijk verband te zijn, hè?
pi_135377556
quote:
12s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 21:02 schreef Gray het volgende:

[..]

Dat weet ik. :P
  zondag 12 januari 2014 @ 00:07:57 #37
359498 Enfatruskiloin
En-fa-tru-skie-lé-wan
pi_135379914
Ik denk dat stressgevoeligheid dé bepalende factor is in het ontwikkelen van een psychose.
MV NS FR DS MD
  zondag 12 januari 2014 @ 07:47:24 #38
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_135387115
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 15:28 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Hier een uitleg:

http://en.wikipedia.org/w(...)ow_latent_inhibition

Weet je al wat latent inhibition is? :P

Nog een artikel van psychology today:

zondag 12 januari 2014 @ 07:49:42 #39
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_135387122
quote:
12s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 21:02 schreef Gray het volgende:

[..]

Maar dat is het wel.

Mensen met een aanleg voor psychoses kunnen sneller verbanden leggen en leggen sneller betekenis aan die verbanden dan mensen zonder psychose.
  zondag 12 januari 2014 @ 08:59:13 #40
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_135387281
Oh, en de grootste voorspeller voor psychose kwetsbaarheid is een onharmonisch IQ profiel.
pi_135387321
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 07:47 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Hier een uitleg:

http://en.wikipedia.org/w(...)ow_latent_inhibition

Weet je al wat latent inhibition is? :P

Nog een artikel van psychology today:

Ja, low latent inhibition ken ik. Hebben mensen met ADD/Autisme daar ook niet last van?

In die wiki wordt overigens ook het verband gelegd tussen intelligentie en psychoses.
pi_135387367
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 07:49 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Maar dat is het wel.

Mensen met een aanleg voor psychoses kunnen sneller verbanden leggen en leggen sneller betekenis aan die verbanden dan mensen zonder psychose.
Zoals gesteld in de post waarop ik reageerde niet. Wanneer (aangenomen dat) verbanden leggen (A) leidt tot psychosen (B), en verbanden leggen (A) leidt tot creatieve inzichten (C), dan is de relatie tussen B en C geen oorzakelijk verband.

Tussen A en B, of A en C kunnen wél oorzakelijke verbanden bestaan. Al is het bewijs daarvoor wat mij betreft niet overtuigend. Al is het alleen maar al omdat nog niet geheel duidelijk is wat creativiteit exact is, evenals een psychose. Ik las ergens dat creativiteit met name ongewone verbanden leggen is. Betekenis is een heel ander aspect, en ook denk ik dat de beschrijving "sneller" niet geheel passend is in deze context.
  zondag 12 januari 2014 @ 09:39:54 #43
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_135387515
quote:
7s.gif Op zondag 12 januari 2014 09:21 schreef Gray het volgende:

[..]

Zoals gesteld in de post waarop ik reageerde niet. Wanneer (aangenomen dat) verbanden leggen (A) leidt tot psychosen (B), en verbanden leggen (A) leidt tot creatieve inzichten (C), dan is de relatie tussen B en C geen oorzakelijk verband.

Tussen A en B, of A en C kunnen wél oorzakelijke verbanden bestaan. Al is het bewijs daarvoor wat mij betreft niet overtuigend. Al is het alleen maar al omdat nog niet geheel duidelijk is wat creativiteit exact is, evenals een psychose. Ik las ergens dat creativiteit met name ongewone verbanden leggen is. Betekenis is een heel ander aspect, en ook denk ik dat de beschrijving "sneller" niet geheel passend is in deze context.
Je hebt gelijk, hoe ik het heb beschreven is niet accuraat.
  zondag 12 januari 2014 @ 09:42:27 #44
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_135387532
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 09:12 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ja, low latent inhibition ken ik. Hebben mensen met ADD/Autisme daar ook niet last van?

In die wiki wordt overigens ook het verband gelegd tussen intelligentie en psychoses.
Autisme en schizofrenie hebben dezelfde genetische aanleg of zoiets, toch?

En ja, dat klopt. Mensen met low latent inhibition krijgen vaker psychoses. Maar mensen met bovengemiddeld IQ kunnen ook een psychose krijgen natuurlijk.

Ik ben eigenlijk benieuwd waarom mensen met hoog IQ een psychose krijgen. Is er een verschil in de reden waarom mensen met hoog IQ en mensen met laag IQ psychoses krijgen?
  zondag 12 januari 2014 @ 09:56:09 #45
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_135387686
Hier nog een link trouwens:

http://www.newscientist.c(...)ne.html#.UtJVr9LuKSo

Over het genetische verband tussen creativiteit en psychoses.
pi_135387715
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 09:42 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk benieuwd waarom mensen met hoog IQ een psychose krijgen. Is er een verschil in de reden waarom mensen met hoog IQ en mensen met laag IQ psychoses krijgen?
Mensen met een psychose lijden onder een verstoord beeld van de realiteit. Bij mensen met een hoog IQ kan het zijn dat zij waarnemingen doen die anderen niet zien, maar die ze zelf ook niet goed kunnen plaatsen. Als het verschil tussen verstand en gezond verstand, bedoel ik dat. Slim, maar niet wijs. Bomen, geen bos.
Zo kunnen ze goed problemen herkennen en aanwijzen, maar soms niet zien dat het probleem geen inbreuk hoeft te maken op hun persoonlijke leven. De realiteit die zij ervaren hangt niet samen met de realiteit die wij met z'n allen delen. Wanneer dit wrijving oplevert met de omgeving, of gevaar voor het individu, dan spreken we van een stoornis. Anders noemen we het een artiest of een fantast. En soms een politicus. :P

In het geval van een lagere intelligentie denk ik dat een gelijksoortig iets speelt, namelijk het missen van het vermogen om de indrukken van de realiteit te plaatsen in een gepast beeld van die realiteit.

Misschien dat een specifieke vorm van intelligentie hiervoor is aan te wijzen?

Overigens ben ik geen expert op het gebied van psychosen en intelligentie, maar heb er wel wat ervaring mee. O-)
  zondag 12 januari 2014 @ 10:01:41 #47
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_135387745
quote:
7s.gif Op zondag 12 januari 2014 09:58 schreef Gray het volgende:

[..]

Mensen met een psychose lijden onder een verstoord beeld van de realiteit. Bij mensen met een hoog IQ kan het zijn dat zij waarnemingen doen die anderen niet zien, maar die ze zelf ook niet goed kunnen plaatsen. Als het verschil tussen verstand en gezond verstand, bedoel ik dat. Slim, maar niet wijs. Bomen, geen bos.
Zo kunnen ze goed problemen herkennen en aanwijzen, maar soms niet zien dat het probleem geen inbreuk hoeft te maken op hun persoonlijke leven. De realiteit die zij ervaren hangt niet samen met de realiteit die wij met z'n allen delen. Wanneer dit wrijving oplevert met de omgeving, of gevaar voor het individu, dan spreken we van een stoornis. Anders noemen we het een artiest of een fantast. En soms een politicus. :P

In het geval van een lagere intelligentie denk ik dat een gelijksoortig iets speelt, namelijk het missen van het vermogen om de indrukken van de realiteit te plaatsen in een gepast beeld van die realiteit.

Misschien dat een specifieke vorm van intelligentie hiervoor is aan te wijzen?

Overigens ben ik geen expert op het gebied van psychosen en intelligentie, maar heb er wel wat ervaring mee. O-)
Interessante mening, kan ook kloppen. Ik herken me er wel in. Ik heb zelf ook dat ik heel goed verbanden kan leggen, maar niet kan plaatste in "the big picture". Ik zie de bomen, maar de bos niet.
pi_135404223
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 10:01 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Interessante mening, kan ook kloppen. Ik herken me er wel in. Ik heb zelf ook dat ik heel goed verbanden kan leggen, maar niet kan plaatste in "the big picture". Ik zie de bomen, maar de bos niet.
Wat mij geestelijk stabieler maakte is geschiedenis van de wereld leren. Ben ik dan wel een paar jaar van m'n leven mee kwijt maar dan heb ik een raamwerk, plekken waar bomen zouden kunnen staan of waar ze zouden moeten staan. De wereld wordt dan opeens een stuk logischer als je begrijpt waarom dingen zo zijn geworden als ze zijn.

Op de basis en middelbare had ik dan wel geschiedenis waar ik ook redelijk goed in was maar veel is niet blijven hangen omdat er nu eenmaal zoveel gebeurt in die tijd en ook was er toen niet de mogelijkheid om alles zo ver uit te zoeken, behalve dan in de bieb extra naslagmateriaal en natuurlijk had ik zelf nog niet zoveel van de wereld gezien dus vragen stellen kon ook niet zoals ik nu wel kan. Het is tegenwoordig zoveel makkelijker en sneller via internet en met docu's is het ook een stuk leuker.
pi_135404797
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 09:42 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Autisme en schizofrenie hebben dezelfde genetische aanleg of zoiets, toch?

En ja, dat klopt. Mensen met low latent inhibition krijgen vaker psychoses. Maar mensen met bovengemiddeld IQ kunnen ook een psychose krijgen natuurlijk.

Wat is het tegenovergestelde van low latent inhibition eigenlijk? Is daar een term voor? Dat je soms helemaal in je eigen wereld zit. Dat heb ik namelijk.
  zondag 12 januari 2014 @ 19:23:30 #50
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_135406160
quote:
10s.gif Op zondag 12 januari 2014 18:54 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Wat is het tegenovergestelde van low latent inhibition eigenlijk? Is daar een term voor? Dat je soms helemaal in je eigen wereld zit. Dat heb ik namelijk.
High latent inhibition? :p

Ik denk dat juist low latent inhibition dat gedrag kan veroorzaken. Dat je te veel dingen van de wereld oppikt dat je ervoor kiest om jezelf daarvan af te sluiten.
pi_135421105
Erg gelachen. Nee, er is geen enkel verband tussen iq en schizofrenie.
Heb wel vaker gehoord dat intelligente mensen vaker psychotisch zijn, maar dat de reden te maken had met bepaalde hallucinogenen die vaker worden genomen door mensen met een hoger iq, en dat merk ik wel in mijn persoonlijke omgeving. Maar wat ik zie is uiteraard geen geldig argument. Dus voor zover ik weet niet.

Nu even het topic doorlezen om te checken op onderzoeken.
pi_135423645
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2014 19:23 schreef KingKloon het volgende:

[..]

High latent inhibition? :p

Ik denk dat juist low latent inhibition dat gedrag kan veroorzaken. Dat je te veel dingen van de wereld oppikt dat je ervoor kiest om jezelf daarvan af te sluiten.
Maar LLI betekent juist dat je je niet kunt afsluiten, zelfs al zou je willen? :P Ik kan me erg goed concentreren, maar dus niet goed focussen op meerdere dingen tegelijk.

[ Bericht 5% gewijzigd door -Strawberry- op 13-01-2014 01:19:50 ]
  maandag 13 januari 2014 @ 08:52:54 #53
409903 kristalhelder
geen troebel zicht
pi_135426630
Wat zijn eigenlijk wel kenmerken van schizofrenie dan?
pi_135432353
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 08:52 schreef kristalhelder het volgende:
Wat zijn eigenlijk wel kenmerken van schizofrenie dan?
Psychosen. Wanen, hallucinaties en incoherend denken. Cognitieve problemen zoals afnemende concentratie. Negatieve symptomen als gebrek aan energie, initiatief en lusteloosheid. De negatieve symptomen kunnen erg lijken op die van iemand met depressie. Psychosen kunnen ook optreden bij iemand met een manie (bipolaire stoornis), dus soms is het moeilijk onderscheid te maken tussen schizofrenie en bipolaire stoornis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')