abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134983218
In navolging tot vorig jaar (FOT / Jouw jaar (2012) in je beste foto's) leek het mij leuk om weer een topic te openen waarin iedereen zijn/haar beste foto's van afgelopen jaar kan showen.

Dus plaats in dit topic in maximaal 5 een overzicht van jouw fotojaar 2013. Je beste, mooiste, ontroerendste, meest opbrengende, of misschien gewoon de foto met een mooie herinnering. Het maximum is op 5 gezet om er geen dump topic van te maken. Daarnaast verwachten we dat iedereen een korte toelichting geeft waarom hij de betreffende foto('s) gekozen heeft.

Reacties op foto's van anderen is uiteraard toegestaan! :)
pi_134983280
TS begint:

1. Mijn jaar begon zoals het eindigde, op de ijsbaan. Een van mijn favoriete foto's is het uitzicht op de Oostenrijkse Weissensee tijdens een van de 200km toertochten. De foto is genomen vanaf de skipiste waar ik eerst een uur omhoog moest fietsen op de mtb. }:|

2. Bijna 5 weken vakantie in Nieuw Zeeland als hoogtepunt van 2013. Deze foto blijft een van mijn favorieten. Zelfportret op de Mouraki Boulders O+

3. WK skeeleren in Oostende met hier op de foto topfavoriet en meervoudig gouden medaille winnaar Bart Swings. Voor de liefhebbers een genot om deze man op de piste in actie te zien. :Y

4. Aantal concerten en evenementen voor FOK! geschoten. Dance Valley was een van de hoogtepunten. Super evenement met mooi weer, mooie muziek en mooie mensen. En de dag dat ik verliefd werd op mijn fish *;

5. Niet een van de beste maar met de aanschaf van de Fuji X100s heb ik eindelijk altijd een goede camera bij de hand. Telefoon foto's voldeden nooit aan mijn wensen/eisen en hierdoor maakte ik eigenlijk alleen foto's als de grote lompe dSLR mee op pad was. En dat is niet zo heel erg vaak. Lijkt een nieuwe wereld open te zijn gegaan zo vlak voor het nieuwe jaar! :)

pi_134997678
Leuk idee.

@Uncle
2 vindt ik tof ^O^ Hoelang moest je stilstaan voor je shutter? :+

Laat ik ook mee doen met een foto uit elk van de seizoenen. Ben pas dit jaar actief foto's gaan schieten dus veel `firsts` met fotografie :7

1. Mijn jaar begon met vuur, veel vuur. In korte tijd waren er 2 grote branden aan het eind van de straat waardoor er weer flink wat brakliggend terein bijkwam in Enschede :P.

2. Aan het eind van de lente waren de luchtmachtdagen weer. Hier gewoon als een idioot veel foto's geschoten. Deze foto gewoon om de mooi :7

3. In de zomer een epische roadtrip naar en door Schotland gedaan. Heerlijk genoten van de landschappen *)

4. Op de laatste vrijdag van de zomertijd nog even naar Schiphol geweest voor wat nachtfoto's van taxi'ende kisten voor wat leuke nachtplaatjes O+

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 02-01-2014 20:34:35 ]
pi_134999846
Bij deze mijn top vijf in willekeurige volgorde.

Voor het eerst dat ik in de avond in een laagvlieggebied bij zonsondergang ben geweest met gelijk deze naar mijn mening spectaculaire plaat bij zonsondergang tegen een mooie oranje lucht.

Het zelfde laagvlieggebied wat eerder van het jaar vanaf een hoogpunt een bocht indraaien naar een lager punt gaf mij het mooie zicht boven op de apache.

Voor het eerst dat ik autosport fotografeerde en in ruil voor foto's mocht ik het driftparkoers in om de sensatie van nog dichterbij vast te kunnen legen.

In Diergaarde Blijdorp te Rotterdam deze tijger vast gelegd van achter het glas wat helaas zorgde voor de witte waas, maar toch in de serie gekomen omdat ik hem zo gaaf vind omdat hij zo recht op me af kwam lopen.

Als laatste in mijn top dit portret geschoten tijdens het Dickensfestijn in Deventer. De eerste keer dat ik gebruik heb gemaakt van een reportage flitser. De scherpte diepte verhouding vind ik vooral erg goed.
Mijn foto's worden gemaakt met een Nikon D3100 18-55 mm of 55-300 mm lens.
Meer foto's op mijn Fotografie Vink
pi_135013359
tvp
  vrijdag 3 januari 2014 @ 04:51:05 #6
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_135013564
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 14:33 schreef Uncle het volgende:
TS begint:

[...]

Erg mooie foto's. Mijn favorieten zijn #1 en #5. Fijne ZW omzetting in die laatste foto.
  vrijdag 3 januari 2014 @ 05:00:30 #7
158292 problematiQue
pi_135013580
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 21:11 schreef Fotografie.vink het volgende:
Bij deze mijn top vijf in willekeurige volgorde.

[...]

Ik vind de derde erg goed gelukt. Perfecte compositie!
  vrijdag 3 januari 2014 @ 05:16:42 #8
158292 problematiQue
pi_135013598
Een van mijn fotografische hoogtepunten van 2013 was mijn eerste (en vooralsnog enige) bruiloft. Ik was er wat nerveus voor maar het was erg geslaagd uiteindelijk. Ik maak de foto's liever niet openbaar, maar er waren gelukkig andere geslaagde foto's voor mijn vijf beste van mijn 2013. Ze zijn allemaal redelijk recent omdat ik de eerste helft van het jaar amper heb gefotografeerd.

1. In de zomer ben ik vanuit Nederland met de trein naar Shanghai verhuisd. Onderweg heb ik een weekje rondgereden in Mongolië:

2. Eveneens Mongolië:

3. De laatste maanden heb ik met enige regelmaat in Shanghai foto's gemaakt voor een aantal projectjes waar ik mee bezig ben. Deze is voor een set straatfoto's met sterke lijnen:

4. En deze ook:

5. Als laatste nog een foto uit het oude gedeelte van Shanghai:

pi_135013868
Er zijn erg mooie foto's gemaakt afgelopen jaar! Uitschieters zijn voor mij foto 2 van Uncle en foto 1 van FotografieVink.

Hier mijn top 3, in willekeurige volgorde.
Opstijgende pelikaan in Florida

Molen in Alblasserwaard

Cruiseschip in R'dam
Voor wat foto's, kijk hier
pi_135015023
Die laatste is heel tof polariteit!! En uiteraard een strakke serie van Problematique zoals we gewend zijn ;)
pi_135022092
Vanwege omstandigheden dit jaar eigenlijk vrij weinig vrij werk gedaan.. Voornamelijk veel ellende die me dit jaar is bijgebleven maar zal het proberen te beperken ;-)..

1. Het jaar begon hier met een aantal doden en geweldsincidenten maar in maart mocht ik weer wat vrolijks schieten op een prachtlocatie. Een bruiloft op Kasteel Engelenburg.

2. Dit is een van de vele incidenten in 2013 die mij toch wel bij zal blijven, op een parkeerplaats bij een winkelcentrum hier wordt begin mei een man doodgereden. De dader is doorgereden maar zijn auto wordt een dag later al teruggevonden.

3. Eind mei alle ellende even ontvlucht voor een weekje aan het water in Frankrijk

4. Dit jaar 2 Color runs geklikt, camera goed ingepakt en het poeder ingedoken wat vele leuke foto's opleverde. (Ja, excuses voor de achterlijke copyright, maar is wederom weer niet voor niets geweest..)

5. En om af te sluiten nog een incident wat mij nog wel een tijdje bij zal blijven. Een man heeft op 22 november ruim 2,5 uur vastgezeten in zijn auto nadat deze op een boom was gereden. Uiteindelijk kreeg de brandweer de man toch uit zijn voertuig, de man is daarna per helikopter afgevoerd.
pi_135036405
Disclaimer: ik ben in mijn ogen nog een beginner t.o.v. bovenstaande fotografen, maar desalniettemin bij deze mijn hoogtepunten (chronologische volgorde).

1. Ik ben een sucker voor een mooie zonsondergang met zijn prachtige kleuren, dus vandaar dat deze erin staat.

Watchtower revisited 1 by EL-DE, on Flickr

2. Tijdens de vakantie in West-Amerika "per ongeluk" in dit State Park terechtgekomen, en wat vond ik het een prachtig park (beetje geluk gehad met het weer). Ik raad dit park iedereen die die kant uit gaat voor vakantie van harte aan!

Dead Horse Point State Park 1 by EL-DE, on Flickr

3. Het was een prachtige avond in juni toen ik deze foto maakte. Wederom de zachte kleuren van de zonsondergang maken het voor mij een geslaagde foto.

Sunset at Paesplas by EL-DE, on Flickr

4. Wederom de skyline van New York welke ik adembenemend blijf vinden. Deze foto brengt me weer terug op die plek, en dat is een erg fijne herinnering!

Manhattan skyline by EL-DE, on Flickr
pi_135062924
Puike foto's. De foto Dead Horse State Parc is echt prachtig.
  zaterdag 4 januari 2014 @ 14:13:12 #14
158292 problematiQue
pi_135063413
Eens, zeker een mooie foto, maar ik heb wel het idee dat er nog meer uit te halen valt qua bewerking.
pi_135066801
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 05:00 schreef problematiQue het volgende:

[..]

Ik vind de derde erg goed gelukt. Perfecte compositie!
bedankt voor het compliment
Mijn foto's worden gemaakt met een Nikon D3100 18-55 mm of 55-300 mm lens.
Meer foto's op mijn Fotografie Vink
pi_135124048
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 14:13 schreef problematiQue het volgende:
Eens, zeker een mooie foto, maar ik heb wel het idee dat er nog meer uit te halen valt qua bewerking.
Wat zou je er dan nog mee doen als ik vragen mag?
  maandag 6 januari 2014 @ 07:52:45 #17
158292 problematiQue
pi_135134860
quote:
7s.gif Op zondag 5 januari 2014 22:06 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Wat zou je er dan nog mee doen als ik vragen mag?
Hij is nog wat flets, vooral de rotsen op de voorgrond. Dit is allemaal een beetje grof werk, maar zie de volgende twee screenshots:

1

&

2
  FOK!fotograaf maandag 6 januari 2014 @ 08:37:22 #18
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_135135182
quote:
Dance Valley was een van de hoogtepunten.
:D :D Bij jou ook al?
quote:
En de dag dat ik verliefd werd op mijn fish
}:| }:| En hoe. >:)
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_135163777
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 07:52 schreef problematiQue het volgende:

[..]

Hij is nog wat flets, vooral de rotsen op de voorgrond. Dit is allemaal een beetje grof werk, maar zie de volgende twee screenshots:

1

&

2
Die eerste is inderdaad minder flets, contrastrijker dan mijn versie. Dank voor je tijd die je erin gestoken hebt :) !
pi_135202845
PhotoGear Nikon D5100 met nikon 18-200mm lens en tamron macro 60mm lens en calumet statief en allerlei kleine spulletjes voor de fotografie
pi_135356223
M'n trip naar de UK valt net niet binnen dit jaar dus vandaar dat er alleen foto's vanuit China in staan.

1. Uit de eerste maand van m'n verblijf in Shanghai, ik kwam de shopping mall uit en zag vanuit dit perspectief de hoogste toren van China. Door het lijnenspel en de kijkhoek vind ik 'm goed gelukt.

2. 5-daagse trip naar Beijing. Het door Rem Koolhaas ontworpen gebouw vind ik nog steeds één van de mooiere gebouwen in China. In de foto wilde ik het abstracte effect vastleggen wat het gebouw bij mij oproept. Daarbij vind ik zwart/wit in veel gevallen wel mooi en achteraf blij met hoe hij geworden is.

3. Eerste trip naar Hong Kong om m'n visum te verlengen. Vanuit victoria peak vond ik dit detail interessant, het weergeeft goed de dichtheid en grote schaal van Hong Kong.

4. Vlak voor oud & nieuw een weekend naar Hangzhou geweest (uur vanaf Shanghai). Het lake in de stad is zijn 'beroemdste' attractie, en daar is deze foto ook van. Moet zeggen dat de bergen van Hangzhou vetter waren, ondanks de locatie vind ik toch deze foto meer geslaagd.

5. Foto is genomen in Suzhou (half uur vanaf Shanghai). De persoon die net het beeld in komt lopen en het iets wat scheve perspectief vind ik goed passen bij het dynamische straatleven van de in beeld gebrachte Chinees.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')