Ik vind dat je ouders te overtrokken reageren, maar begrijp wel waar het vandaan komt.
Dat 1e voorbeeld over de bios .. ja, jammer dat je pa daar dan zo op reageert, dat komt de sfeer niet ten goede. Maar ik snap wel dat hij het niet leuk vindt dat jij iemand anders uitnodigt zonder daar even over te overleggen, voor iets wat echt bedoeld was als familie-ding. Zo zijn er bij ons ook soms wel eens dingen waarbij we alleen echt met zijn 4en zijn, en geen aanhang meenemen. Komt niet vaak voor, maar toch. Als ik of mijn zusje dan ongevraagd wel iemand meenemen zou dat in eerste instantie ook uhm, opmerkelijk gevonden worden.
Daarbij lees ik niet dat de irritatie van je vader invloed had op het bioscoopbezoek zelf, dus ik denk dat hij daar eerder geïrriteerd was door zijn zoon die zonder overleg mensen uit gaat nodigen, dan om je vriendin an sich.
Verder ben ik het aardig met dit stukje van RM-rf eens, met enkele kanttekeningen ..
quote:
Op dinsdag 31 december 2013 01:06 schreef RM-rf het volgende:Nee, het gedrag van je ouders is zeker niet normaal tegenover een negentienjarige zoon...
Misschien wel bij kinderen van 14-15 jaar... Maar op jouw leeftijd moeten ze er ook vanuitgaan dàt ze je al als enigszins verantwoordelijk vroeg-volwassen persoon opgevoed hebben..
Als ze nu erachter komen dat nagelaten te hebben , zijn ze te laat en kunnen ze je niet opeens achteraf als een vroege puber behandelen....
Enkel... Ik neem aan dat je ook je ouders kent en kennelijk ben je gezien wat je in de OP schrijft ook een enigszins late ontwikkelaar op dit gebied...
Kennelijk heb je ook zélf nooit dat conflict met hen gehad om hén duidelijk te maken dat hún ouderlijke plicht veranderd is...
Het is nu gewoon aan jou om te tonen aan je ouders dat je vroeg-volwassen bent én dat je dus de confrontatie op een vroeg-volwassen wijze kunt aangaan...
Dus roep hen ter orde, discussieer met hen en bewijs hen dat je geen kind meer bent
Ja, TS is al 19, en inderdaad in principe oud genoeg om ook op het gebied van liefde (en seks?) de juiste beslissingen te maken, maar of hij ook wijs genoeg is, is ook maar de vraag .. Dat rechtvaardigt het niet dat zijn ouders dit soort zaken voor hem willen bepalen, maar zou het in ieder geval een stukje begrijpelijker maken.
En dat 'Als ze nu erachter komen dat nagelaten te hebben , zijn ze te laat en kunnen ze je niet opeens achteraf als een vroege puber behandelen..' .. Wat een enorme bullshit. Dus jij stopt met je kind opvoeden als het een bepaalde leeftijd bereikt heeft? En niet als hij/zij dat ook daadwerkelijk echt zelf kan?
Je zegt 'TS kent zijn ouders' .. dat geldt omgekeerd net zo goed. Zijn ouders kennen hem een stuk beter dan wij, dus voor ons om nu maar te roepen 'TS is 19 dus .. ' is veel te kort door de bocht.
En over die discussie aangaan. NIET doen. Het werkt echt nooit om een discussie aan te gaan met argumenten als 'ik ben zo oud, dus ..'. Een puber kan discussiëren, een volwassene kan een dialoog aangaan waarbij je elkaars standpunt zo helder mogelijk probeert te begrijpen. Niet om iets te winnen of te overtuigen, maar puur om wederzijds begrip. Geen 'maar', geen 'jij/jullie doen ..', alleen maar 'ik denk/voel', luisteren en doorvragen.
En als TS dan inderdaad gewoon kan laten zien dat hij volwassen genoeg is om als volwassene behandeld te worden (bijvoorbeeld door even te overleggen met zijn vader, of niet achter de rug van iemands ouders in hun huis neuken), lijkt me er niets aan het handje.
Want feit blijft, hun huis, hun regels.
quote:
Op dinsdag 31 december 2013 00:32 schreef snakelady het volgende:Jouw ouders zijn enorm naief als ze echt denken dat jullie twee alleen seks kunnen hebben als haar ouders niet thuis zijn, daarnaast, je bent fucking 19 jaar, wat verwachten ze?
Toen ik 19 was woon de ik op mezelf en ik neem aan dat mijn ouders echt wel weten dat ik seks had met mijn vriend.
Je moet eens een goed gesprek met ze aangaan.
En ja, het zou erg naïef zijn van zijn ouders om te denken dat ze kunnen voorkomen dat TS en zijn vriendin seks hebben. Maar is dat wel het geval? TS, wisten haar ouders dat jij langs zou komen terwijl zij er zelf niet waren? Vinden zij dat goed? Dat stukje info mis ik dan weer net. Want dat zou in mijn ogen prima verklaren waarom jouw ouders er moeite mee hebben dat jullie daar alleen zitten. Een stukje respect voor andermans huis en regels.
De ouders van TS voelen (en denk ik ook terecht) ergens een stukje verantwoordelijkheid tov de ouders van dat jongere meisje. Zij hebben de afgelopen 19 jaar een product helpen ontwikkelen, dat nu op de markt komt. Eventueel met enkele fabricagefouten, waar ze nu een ander mee opzadelen. Het is één ding om zo naïef te zijn en te denken seks te kunnen voorkomen. Maar het is een totaal ander iets om het maar gewoon toe te staan dat jullie iets doen achter de rug van haar ouders. Je ouders moeten ook haar ouders nog recht aan kunnen kijken, samen door dezelfde deur etc.
Zo te horen was jij op je 19e inderdaad al zelfstandig en volwassen. Dat maak ik nergens op uit de posts van TS. En je beoordeelt iemand inderdaad op gedrag, en niet op leeftijd.