Thomas92Kr | zondag 29 december 2013 @ 19:48 |
Hallo, onlangs heb ik mijn dynamo moeten laten vervangen aangezien mijn oorspronkelijke dynamo geen stroom meer op wou wekken. Nadat ik mijn dynamo heb laten vervangen bij een lokale persoon die het voor een vriendenprijsje deed, werkte alles weer naar behoren met uitzondering van één ding. Namelijk mijn autoradio die niet meer aan wil. De kabels zitten nog correct bevestigd. Ook het rode ledlampje brandt niet meer. Ik rij in een Opel Astra Tailgate 1.4 uit 1995. Heeft iemand enig idee of dit probleem met mij radio enig verband kan hebben met de nieuwe (2e handse) dynamo die is geplaatst? Groeten, Thomas | |
kievit19 | zondag 29 december 2013 @ 19:53 |
zekering toevallig naar de palestijnen gegaan? | |
Thomas92Kr | zondag 29 december 2013 @ 19:58 |
Ik zou het niet weten, hoe weet ik welke zekering die van de autoradio is en hoe kom ik erachter of die daadwerkelijk kapot is of niet | |
Chuck-N0rr1s | zondag 29 december 2013 @ 20:01 |
zekering kapot, of er is kortsluiting veroorzaakt. | |
klawie | zondag 29 december 2013 @ 20:02 |
Miss moet je op het aan knopje drukken Klinkt bizaar maar de minpol is eraf geweest en dan moet je meestal de radio opnieuw aandrukken Je zal echt niet de eerste zijn die het overkomt | |
Thomas92Kr | zondag 29 december 2013 @ 20:03 |
Ik heb inmiddels alle zekeringen gecontroleerd.. ze zien er in orde uit.. heb ook meermaals de aanknop van de radio ingedrukt zonder resultaat. | |
Anne | zondag 29 december 2013 @ 20:08 |
Je kunt niet altijd met het blote oog zien of een zekering is doorgebrand of niet. | |
klawie | zondag 29 december 2013 @ 20:09 |
Trek de radio eruit er zit er nl ook 1 aan de achterkant | |
Sounddragon | zondag 29 december 2013 @ 20:09 |
Meten is weten ![]() | |
Thomas92Kr | zondag 29 december 2013 @ 20:15 |
hmm ik heb em eruit getrokken kan geen knop aan de achterzijde vinden | |
rekenwonder | zondag 29 december 2013 @ 20:15 |
En gissen is missen. Klinkt allemaal kazig, maar zijn waarheden als een koe. | |
Anne | zondag 29 december 2013 @ 20:16 |
Hij doelt op een zekering. | |
Thomas92Kr | zondag 29 december 2013 @ 20:17 |
aha oke daar zal ik even naar kijken | |
klawie | zondag 29 december 2013 @ 20:18 |
Dit mocht dat het niet zijn effe spanning meten om het stekkertje kijken of de antenne erin zit | |
Palomar | zondag 29 december 2013 @ 20:43 |
Kan het ook zijn dat de radio rechtstreeks op de dynamo is aangesloten? (zodat die alleen aan kan als de motor loopt). Lijkt me wel een houtje touwtje oplossing, maar je weet maar nooit. En dat nu die kabel niet meer is aangesloten.... | |
kievit19 | zondag 29 december 2013 @ 22:21 |
dan gaat je radio ook vrij snel hemelen omdat de oplaadspanning een tikkie hoger ligt als de continu batterijspanning | |
Palomar | zondag 29 december 2013 @ 22:23 |
misschien met een omvormertje oid ertussen. Maar blijft niet een hele slimme constructie ![]() | |
kievit19 | zondag 29 december 2013 @ 22:25 |
met een omvormer ertussen kan hij ook gewoon een ghettoblaster op zijn passagiersstoel zetten ![]() | |
vannelle | zondag 29 december 2013 @ 22:36 |
Moet je geen code invoeren? Of is het niet de originele radio? | |
Thomas92Kr | maandag 30 december 2013 @ 20:04 |
het is niet de originele radio.. en ook als de auto aanstaat wil die niet aan | |
aardappel18 | maandag 30 december 2013 @ 20:18 |
Meten is weten! Is mij ook hééééééééél vaak verteld. En: trek zekeringen er alsjeblieft uit om te controleren. | |
borderlinedancer | dinsdag 31 december 2013 @ 01:23 |
Vast niet, er zit een spanningsregelaar in elke dynamo.. Dus don't worry. Normaliter zijn er 2 plussen. Een permanente en via contact geschakelde. Als je toch aan t klooien bent .. Ik zou altijd alles op de permanente plus aansluiten zodat je radio aan kan zonder sleutels in t contact. Wel vergeten niet uit te zetten .. | |
Sounddragon | dinsdag 31 december 2013 @ 11:17 |
Jij maakt het helemaal van eieren ![]() Bij de dynamo, of ergens anders in het laadcircuit ga je dus géén stroom aftappen ![]() Als je direkte prik wilt, pak je dat van de accu, dan MOET je dus zekeren, anders fikt de boel uit bij sluiting. Als je wat slimmer bent pak je stroom uit de zekeringkast, dan kun je een lege plek pakken en daar een zekering in prakken, en als je héél goed bezig bent, zoek je gewoon effe uit waar de storing in de originele radiobedrading zit, en die los je op. Dat 2e plusdraadje naar de dynamo (die dunne) is om de laadstroom te bekrachtigen, zonder dat draadje doettie het domweg niet. | |
borderlinedancer | zondag 12 januari 2014 @ 13:43 |
Ik bedoel alleen maar dat de hoogte vd spanning geen probleem is, omdat de uitgang vd dynamo een spanningsregelaar heeft. Als het gaat om de spanning ergens aftappen zou ik dat direct vanaf de accu doen. Om de simpele reden dat ie daar het schoonst is. Als je een versterker niet anders dan achterin kunt plaatsen en je hecht aan kwaliteit, zou ik met dikke diodes een 2e lood accu plaatsen met een dikke condensator ernaast, of via diodes een Li-ion accu. Aangezien li-ion veel sneller stroom kan leveren dan een loodaccu is een condensator niet per se nodig. Tot zover mijn ge-eier:) [ Bericht 11% gewijzigd door borderlinedancer op 12-01-2014 13:48:38 ] | |
creative86 | zondag 12 januari 2014 @ 13:48 |
Ga eerst maar eens de zekering in de zekeringkast vervangen. Zelf ook meegemaakt op het oog leek alles heel....dus niet zoveel kost een zekeringetje ook weer niet. Is dat het niet ga dan maar eens verder zoeken | |
Kwaliteit | zondag 12 januari 2014 @ 16:12 |
werkt je sigaretteningang nog wel in de auto? normaal zit deze ook op de autoradio zekering |