abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134785711
Afgelopen zomer is onze voorgevel voor het grootste gedeelte vervangen. De binnenkant hebben we echter niet door de aannemer laten afwerken, dit kunnen we eenvoudig zelf. Toch zit ik nog met een vraagje over de isolatie.

Onderstaande foto's van de huidige situatie. Buitenkant (ik zal m'n vinger voortaan niet meer voor de camera houden :)):

Binnenkant:

Het stukje met de houten schrootjes wil ik dus van binnenuit gaan isoleren. Van binnenuit kijk je dus recht op de schrootjes die je aan de buitenkant ook ziet. Nu was mijn oog gevallen op deze isolatie:
http://www.isover.nl/prod(...)anel/productblad.pdf

Dit ziet er goed en stevig uit en lijkt me ook niet moeilijk om te plaatsen. De binnenkant wil ik verder afwerken met stucplaten die ik op het kozijn vastschroef. Ik heb me een beetje ingelezen en wat ik toch op veel plekken nog lees is dat er nog dampfolie tussen moet. Is dat in deze situatie ook zo? En in welke volgorde zou ik het dan aan moeten brengen? Van buiten naar binnen: schrootjes, dampfolie, glaswolplaat, stucplaat? Of schrootjes, glaswolplaat, dampfolie, stucplaat?

Graag hoor ik de mening van jullie experts :p
pi_134786726
Lijkt mij sterk dat het waterdicht blijft
pi_134787531
Dampfolie aan de koude kant.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_134787603
Waterdicht zal het wel blijven. We hebben aardig wat regenbuien gehad al nadat het geplaatst is en we hebben binnen nergens vocht gezien.

Damfolie aan de koude kant, dat is dus meteen achter de schrootjes? Zo simpel is het dus?

Zit daar nog verschil tussen qua merken bij dampfolie? Of kan ik bij de bouwmarkt gewoon een rol pakken?
pi_134793206
pfffff....aan de koude kant een 'damp open folie' en aan de binnenkant, de warme kant dus een 'dampremmende folie'. Ik zou gezien de zeer kleine ruimte die je kunt vullen gaan voor de best isolerende isolatie die op dit moment verkrijgbaar is, en dat is géén jeukwol. Die troep isoleert voor geen meter en heeft alleen maar nadelen. Gewoon een PIR isolatie gebruiken dus.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_134794542
Een dampopen folie achter de rabatdelen had fijn geweest, maar daar heb je nu niks aan. Dus moet je gaan frotten.

Dampopen, isolatie, dampdicht, afwerking.
Laat die handjes wapperen!
pi_134798687
Ik zou komend voorjaar de schrootjes er voorzichtig uittikken en er isolatie achter plaatsen met folie en dan de schrootjes terugplaatsen. Zo te zien heb je een paar cm speling.

Kan je direct de schrootjes een extra behandeling geven met olie, lak oid.

[ Bericht 10% gewijzigd door Plankje55 op 28-12-2013 20:09:55 (verf) ]
pi_134830782
Het dampopen folie zal wel een gefrut worden inderdaad. Ik zal het toch gaan proberen.
Schrootjes eruit halen ben ik niet fan van.

Ik ga deze week eens kijken bij de bouwmarkt voor de pir isolatie. Die heb ik daar nog nooit gezien namelijk. Wel die isover platen. Bedankt voor jullie informatie. Iemand interesse voor foto's achteraf?
pi_134834004
Je hebt niet veel diepte om isolatie in te plaatsen. Neem dan isolatie met de hoogste Lambda waarde, ongeacht de prijs. Dat loont altijd.

Volgorde van binnen -> buiten:

1. Afwerklaag (stuclaag) -> dampdichte folie -> isolatie ->> dampopenfolie -> schrootjes (bestaand)
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_134843152
Hier kan je berekenen of je constructie gaat werken.
http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner/
Wel even je duits ophalen :)
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
  zondag 29 december 2013 @ 20:30:02 #11
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_134843517
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:26 schreef Mute_Me het volgende:
Hier kan je berekenen of je constructie gaat werken.
http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner/
Wel even je duits ophalen :)
Hij kan ook in het Engels of het Frans.

Maar inderdaad wat Blomke zegt, en voor PIR plaat gaan.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_134899788
quote:
14s.gif Op zondag 29 december 2013 20:30 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Hij kan ook in het Engels of het Frans.

Maar inderdaad wat Blomke zegt, en voor PIR plaat gaan.
Ah cool, zie het nu ook. Zal wel nieuw zijn.
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_134924656
Heeft iemand enig idee waar ik die pir platen in een winkel kan kopen/zien? Online kan ik ze wel bestellen, maar ik zou ze graag even willen zien voordat ik tot de aanschaf overga.

De grote drie bouwmarkten hebben ze in ieder geval niet ben ik achter gekomen. Als iemand een leverancier weet in de buurt van Arnhem ben ik zeer dankbaar :)
  dinsdag 31 december 2013 @ 14:20:11 #14
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_134925016
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 14:10 schreef kleinmannetje2 het volgende:
Heeft iemand enig idee waar ik die pir platen in een winkel kan kopen/zien? Online kan ik ze wel bestellen, maar ik zou ze graag even willen zien voordat ik tot de aanschaf overga.

De grote drie bouwmarkten hebben ze in ieder geval niet ben ik achter gekomen. Als iemand een leverancier weet in de buurt van Arnhem ben ik zeer dankbaar :)
In Winterswijk zit een grote isolatiefabriek, Kingspan.
pi_134925218
Google bouwmaterialen handel. Bouwcenter zit overal wel in de buurt.
pi_134925414
En idd. Neem een harde plaat deze nemen geen vocht op. Persoonlijk zou ik in dit geval ook ventileren maar daar heb je ook niet echt ruimte voor. Verwacht ook niet veel geluiddemping.
pi_134929180
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 14:10 schreef kleinmannetje2 het volgende:

Pontmeyer? Venne Van Der Sluis?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_134931808
Waarom zien? Ff op marktplaats een partijtje B keuze PIR platen scoren voor een paar euro.
Laat die handjes wapperen!
pi_135008166
Vandaag bij Pontmeyer geweest in Arnhem. Zij hadden wel PIR platen liggen, alleen van minimaal 6 centimeter dik. Echter, ik heb slechts 4,5 cm ruimte }:|
Bij een ander filiaal hadden ze wel nog platen van 5 centimeter dik. Ik heb er maar voor gekozen om die te nemen, dan steekt het maar een halve cm uit in plaats van anderhalf. Dat kan ik hopelijk nog wel opvangen. Deze platen komen als het goed is volgende week binnen, dus dan kan ik hopelijk aan de slag.

De rest van de benodigde spullen heb ik ook alvast gehaald. Ik schrok me alleen rot van de prijs van dampdichte folie bij de Gamma. 80 euro voor een rol vindt ik best aan de dure kant. Is dit een normale prijs of wordt ik daar genept? Of heb ik naar het verkeerde folie gekeken?
Daarna ben ik nog naar de Karwei gereden. Daar hadden ze geen dampdichte isolatie folie, maar de verkoper daar zei dat ze wel een alternatief hadden: dampdichte isolatie ondervloer. Deze was een stuk goedkoper dan de rol van 80 euro bij de Gamma, maar is dat een goed alternatief? Als het maar dampdichte folie is zou het mijn inziens geen kwaad kunnen toch?
  donderdag 2 januari 2014 @ 23:47:47 #20
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_135008711
Kunnen ze het niet gewoon dunner bestellen bij de Pontmeyer? Kun je gelijk de folie daar aanschaffen :P
pi_135008885
Dunner hadden ze helaas niet. Dan zouden ze een heel pallet moeten bestellen. Dat vond ik zelf een beetje veel voor 7 vierkante meter :P. Dit was de enige optie daarna. Ik zal morgen nog wat op marktplaats rondneuzen, kijken of ik nog iets kan vinden. Maar als de platen dunner worden neemt de rd waarde natuurlijk ook snel af. Kijken of ik daar een evenwicht in kan vinden.
  vrijdag 3 januari 2014 @ 00:25:47 #22
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_135010292
Folie zou ik trouwens gewoon online bestellen, scheelt veel met de bouwmarkt. Wil je met de beperkte ruimte de beste isolatie dan zou je ook nog aerogel kunnen nemen.
pi_135010547
40 a 50 mm spouw, dampdoorlatende folie, isolatiemateriaal (glaswol word nog veel gebruikt, maar men is momenteel volop bezig met onderzoek wat hoogstwaarschijnlijk resulteert in dat glaswol over een paar jaar gelijk behandeld word als asbest.. dus ik zou zelf voor iets anders kijken)
pi_135010562
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 23:35 schreef kleinmannetje2 het volgende:
Vandaag bij Pontmeyer geweest in Arnhem. Zij hadden wel PIR platen liggen, alleen van minimaal 6 centimeter dik. Echter, ik heb slechts 4,5 cm ruimte }:|
Bij een ander filiaal hadden ze wel nog platen van 5 centimeter dik. Ik heb er maar voor gekozen om die te nemen, dan steekt het maar een halve cm uit in plaats van anderhalf. Dat kan ik hopelijk nog wel opvangen. Deze platen komen als het goed is volgende week binnen, dus dan kan ik hopelijk aan de slag.

De rest van de benodigde spullen heb ik ook alvast gehaald. Ik schrok me alleen rot van de prijs van dampdichte folie bij de Gamma. 80 euro voor een rol vindt ik best aan de dure kant. Is dit een normale prijs of wordt ik daar genept? Of heb ik naar het verkeerde folie gekeken?
Daarna ben ik nog naar de Karwei gereden. Daar hadden ze geen dampdichte isolatie folie, maar de verkoper daar zei dat ze wel een alternatief hadden: dampdichte isolatie ondervloer. Deze was een stuk goedkoper dan de rol van 80 euro bij de Gamma, maar is dat een goed alternatief? Als het maar dampdichte folie is zou het mijn inziens geen kwaad kunnen toch?
Waarom monteer je de isolatieplaten niet tegen het kozijn en daartegen dan de afwerking (oke neemt iets meer plek in beslag, maar dan heb je ook een fatsoenlijke spouw tussen je schrootjes en het isolatiemateriaal..

[ Bericht 49% gewijzigd door AMangold op 03-01-2014 00:40:28 ]
pi_135014925
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 00:34 schreef AMangold het volgende:
Waarom monteer je de isolatieplaten niet tegen het kozijn en daartegen dan de afwerking (oke neemt iets meer plek in beslag, maar dan heb je ook een fatsoenlijke spouw tussen je schrootjes en het isolatiemateriaal..
Op één van de twee kamers zou dat inderdaad kunnen, maar op de andere niet. Daar lopen er namelijk op de zijmuur verwarmingsbuizen redelijk dicht (5 cm) vanaf de gevel omlaag. Dan zou ik dus alleen maar minder ruimte hebben om te isoleren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')