abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134738013
Kattenkenners,
Wat is het fijnste voor de binnenkatten gedurende het vuurwerk volgende week:

1)
De twee binnenkatten (2 jaar) gaan op hun kamertje. Hier kan een rolluik omlaag, hier kan een radio aan, hier hebben ze de kattenbak, eten, drinken, twee krabpalen en speelgoed.
Deze kamer kan afgesloten worden met een dichte deur en met een rolluik
Vertrouwde omgeving, waar ze graag en vaak vertoeven.

2)
De katten gewoon toegang geven door het gehele huis (of waar ze dagelijks toegang tot hebben).
We kunnen het huis afsluiten met rolluiken, behalve het voorraam. Dat rolluik krijgen we pas begin januari. In de straat wordt veel vuurwerk afgestoken. Althans voorgaande jaren.

Optie 1 bedoel ik dan van 23:30 uur tot 01.00 uur ofzo. Niet de hele dag. Dit aantal uren zitten ze wel eens vaker op hun kamer. Het nadeel van optie 2 is dat ze zich misschien gevangen voelen?!
Optie 2 is het voordeel dat ze onder de bank kunnen, hun veilig plekje bij angst.
Het grote nadeel van optie 2 is dus dat open raam, dus veel licht en gedonder denk ik.

Mijn partner en ik zijn gewoon thuis.
Vorige jaren waren ze katten bang, maar niet in paniek.

Wat is volgens jou beter, optie 1 of 2?
Ik zelf neig naar optie 2
pi_134738129
2. Geef ze zoveel mogelijk ruimte en laat ze hun eigen ding doen. Onze katten komen ook niet buiten, reageren iets/wat op het vuurwerk maar meer ook niet.

Als ze onder de bank willen kruipen, laat ze dat vooral doen
pi_134738131
Die beesten voelen het aan als het baasje in paniek is he, dus beter probeer je jezelf te kalmeren dan komt het met die beesten ook vast wel goed.
rikker de flikker
pi_134738144
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 10:17 schreef CarltonBanks het volgende:
2. Geef ze zoveel mogelijk ruimte en laat ze hun eigen ding doen. Onze katten komen ook niet buiten, reageren iets/wat op het vuurwerk maar meer ook niet.

Als ze onder de bank willen kruipen, laat ze dat vooral doen
Dit.
Death is my calling, vengeance my creed -- Kratos
pi_134738249
Mijn kat sprong zelfs op de rugleuning van de bank om te volgen waar het siervuurwerk heeb ging *)
wie een kuil graaft voor een ander....is nooit werkloos. Inmiddels 69+
  vrijdag 27 december 2013 @ 10:23:42 #6
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_134738282
Jeps, niet opsluiten, maar gewoon hun gang laten gaan, ik had ook een kat die het liefst op de vensterbank zat :Y

Ze zoeken vanzelf een rustig plekje op als ze daar behoefte aan hebben :)
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_134738311
Als ze gewoon bang zijn en niet in paniek zou ik voor optie 2 gaan. Zelf rustig blijven, misschien een beetje met ze spelen of een lekker hapje geven.
Als de omgeving zo normaal mogelijk is leren ze misschien dat er geen gevaar is en wennen ze aan het geluid.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  vrijdag 27 december 2013 @ 10:29:31 #8
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_134738401
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2013 10:25 schreef valentijn101 het volgende:
Als ze gewoon bang zijn en niet in paniek zou ik voor optie 2 gaan. Zelf rustig blijven, misschien een beetje met ze spelen of een lekker hapje geven.
Als de omgeving zo normaal mogelijk is leren ze misschien dat er geen gevaar is en wennen ze aan het geluid.
nope, geen hapjes, geen extra aandacht, gewoon normaal, als je ze extra aandacht gaat geven dan is het een bevestiging voor hun dat het eng is :)

dus als ze onder de bank vluchten, lekker laten zitten, niet er kusjekroeliewoeliearmepoesiewoesie onder vandaan plukken.
pi_134738402
Optie 2 dan kunnen je poezels zelf een plekje zoeken. Zelf doe ik ook altijd de badkamer nog open omdat dat de stilste ruimte in het huis is.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_134738490
Volgens mij gewoon alle ruimte geven. Maar er wel goed voor zorgen dat ze niet kunnen ontsnappen.
Ik had zelf ook 2 perzen die de eerste jaren heel bang waren. Zo tegen 12 uur kropen ze achter de bank of achter de wc pot :). Maar na een uurtje kwamen ze heel voorzichtig weer kijken.
Als je zelf heel gewoon doet overwinnen ze de angst het snelst. En na een jaar of vijf zijn ze het zo gewend dat ze gewoon op de bank bleven slapen tijdens alle knallen.
pi_134738742
Wattenbolletjes in hun oren stoppen (geen gein).
pi_134738935
Ook heel belangrijk: aai je katten niet als ze angstig (of in paniek) zijn, hiermee 'bevestig' je a.h.w. dat angst goed is. Gewoon negeren en zoals anderen al hebben gezegd: geef ze de ruimte, en als ze in een hoekje willen zitten, dan lekker laten gaan.
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
pi_134739705
Thanks. Duidelijk.
Hun eigen plekje laten zoeken is dus het beste.

Wij zijn niet bang voor vuurwerk. En gaan niet naar buiten om 12 uur en de ramen zijn dicht. Dus ontsnappen kunnen ze niet.
  vrijdag 27 december 2013 @ 11:33:39 #14
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_134739831
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 11:28 schreef Plumooh het volgende:
Thanks. Duidelijk.
Hun eigen plekje laten zoeken is dus het beste.

Wij zijn niet bang voor vuurwerk. En gaan niet naar buiten om 12 uur en de ramen zijn dicht. Dus ontsnappen kunnen ze niet.
dan komt het helemaal goed :Y
pi_134739945
Ik heb 2 poezebeesten die ik regelmatig opsluit in de keuken als ik niet thuis ben. (Grote keuken hoor ;) )
Dit vooral omdat ze anders mn woonkamer wilde slopen in het begin. Nu laat ik ze al regelmatig gewoon hun gang gaan als ik weg ben. Behalve als ik 8-9uur weg ben worden ze amper opgesloten. Gaat goed. Maar;

Met oudjaar ben ik niet thuis. (kroeg, verplicht, vrienden, etc.. je kent t :P ) Nou ben ik in principe maar tussen 9 en 2 weg ofzo. Wilde ze eigenlijk niet opsluiten in die tijd. Maar het zou dus kunnen dat ze door stress dan alsnog mn kerstboom mollen ofzo? :P

Ik heb geen idee hoe ze gaan reageren.. Ze zijn nu nergens bang voor, maar ze hebben dus nog nooit vuurwerk meegemaakt. Moet ik ze toch maar opsluiten in de 'veilige' keuken? Ze hebben hier genoeg speelgoed en 'kruipruimtes' als ze echt bang zijn. Of moet ik ze 'vrij' laten lopen? Dat ze evt dus in badkamer kunnen zitten ofzo (minder herrie zoals hierboven gezegd).. What to do? :P
Hiroshima '45, Chernobyl '86, Windows '95
pi_134741307
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 11:38 schreef IceDustbin2 het volgende:
Ik heb 2 poezebeesten die ik regelmatig opsluit in de keuken als ik niet thuis ben. (Grote keuken hoor )
Dit vooral omdat ze anders mn woonkamer wilde slopen in het begin. Nu laat ik ze al regelmatig gewoon hun gang gaan als ik weg ben. Behalve als ik 8-9uur weg ben worden ze amper opgesloten. Gaat goed. Maar;

Met oudjaar ben ik niet thuis. (kroeg, verplicht, vrienden, etc.. je kent t ) Nou ben ik in principe maar tussen 9 en 2 weg ofzo. Wilde ze eigenlijk niet opsluiten in die tijd. Maar het zou dus kunnen dat ze door stress dan alsnog mn kerstboom mollen ofzo?

Ik heb geen idee hoe ze gaan reageren.. Ze zijn nu nergens bang voor, maar ze hebben dus nog nooit vuurwerk meegemaakt. Moet ik ze toch maar opsluiten in de 'veilige' keuken? Ze hebben hier genoeg speelgoed en 'kruipruimtes' als ze echt bang zijn. Of moet ik ze 'vrij' laten lopen? Dat ze evt dus in badkamer kunnen zitten ofzo (minder herrie zoals hierboven gezegd).. What to do?
Als je niet thuis bent, dus ze niet in de gaten kan houden, zou ik ze opsluiten in de keuken als dit een bekende omgeving voor hen is met veilige plekjes.
Het punt is dan niet het vernielen als je het mij vraagt, maar ze kunnen zich uit paniek ook verwonden. Als je dan pas uren later thuis komt kan het leed al geleden zijn
pi_134742987
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 12:27 schreef Plumooh het volgende:

[..]

Als je niet thuis bent, dus ze niet in de gaten kan houden, zou ik ze opsluiten in de keuken als dit een bekende omgeving voor hen is met veilige plekjes.
Het punt is dan niet het vernielen als je het mij vraagt, maar ze kunnen zich uit paniek ook verwonden. Als je dan pas uren later thuis komt kan het leed al geleden zijn
Ze zijn tot 3 dagen terug gewend vrijwel altijd in de keuken te zitten (als ik slaap en elke keer als ik weg was, al was het maar een half uur).. Laatste dagen laten ik ze 's nachts los (komen zo lekker warm tegen je liggen purren 's nachts :D ) en als dit gewoon goed gaat mogen ze van mij altijd los. Maar met oud en nieuw sluit ik ze dus toch maar even op. De keuken is inmiddels vrij 'kat-proof'.. met een beetje geluk zijn ze nog wat verdoorfd na de snip-snip die op de 30e bij beide wordt uitgevoerd :P

[ Bericht 0% gewijzigd door IceDustbin2 op 27-12-2013 13:35:56 ]
Hiroshima '45, Chernobyl '86, Windows '95
pi_134780426
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 10:29 schreef Klonk het volgende:

kusjekroeliewoeliearmepoesiewoesie
:D !
  zaterdag 28 december 2013 @ 13:47:11 #19
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_134782845
Wij hebben t luikje net dicht gedaan. De poes die buiten komt kwam heel bang binnen met een dikke staart omdat de buren vuurwerk afstaken. Die blijven dus nu gewoon binnen.

Met oud en nieuw zetten we de kledingkast op een kier zodat ze daar kunnen schuilen
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_134834064
Optie 2! Mevrouw hier had net eerder dan ik in de gaten dat er het een en ander werd afgestoken. Zat gezellig met haar in de woonkamer en ineens gaat dat koppie omhoog en springt ze weg. Als het druk is bij ons thuis oid gaat ze graag boven op een bed zitten, maar nu zat de deur naar de trap dicht. Begon ze gelijk aan die deur te krabben. Deur maar even open gedaan en net vind ik mevrouw iid op mn bed. Met O&N vorig jaar zat ze zelfs tussen de opbergboxen onder mn bed. Ik zou ze gewoon hun gang laten gaan. Dat is voor hun ook het fijnst.
pi_134853118
Hun gang laten gaan is / lijkt inderdaad het beste. En alle ramen en deuren goed dicht.
Zo gaan we het hier ook doen
pi_134882402
Kreeg net een tip die ik nog even met andere huisdiereigenaren wil delen:

- lampen allemaal aan
- muziek (hard) aan
  maandag 30 december 2013 @ 17:50:14 #23
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_134883871
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 17:20 schreef Plumooh het volgende:

- lampen allemaal aan
- muziek (hard) aan
kortom gewoon doen wat je altijd doet :P

en muziek ook weer niet te hard want dan heb je rustige katten maar boze buren :')
pi_134884559
Nee ik ga er geen disco van maken haha.
Maar lampen heb ik niet altijd aan. Zoals boven zijn ze nu uit, idem voor radio.
Morgenavond zal ik die laten branden / radio wat aanzetten.
Onder ga ik geen speciale maatregelen nemen. Ze zullen boven het meest op hun gemak zijn en vast wel naar boven lopen als dat het prettigste voor ze is
  dinsdag 31 december 2013 @ 00:25:22 #25
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_134907078
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 17:20 schreef Plumooh het volgende:

- lampen allemaal aan
- muziek (hard) aan
Muziek luid aan is een wat twijfelachtige tip. Voor katten die het niet gewend zijn zou ik het afraden.
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')