Dus hierbij de vraag : Luister jij naar muziek, tekst of beide (dan wel intensief tekst, ik luister natuurlijk ook naar tekst)?
Ik ben zelf een muziekluisteraar en tekst kan me niet echt boeien (ik versta de helft er meestal niet van trouwens, door het afgrijselijke articuleren ).
Okee, aan erg slechte teksten kan ik me ook wel ergeren, maar liever matige teksten bij ijzersterke muziek dan andersom. Het hangt natuurlijk ook een beetje van het genre af, bij singer/songwriters zijn de teksten ook wel belangrijker dan bijv. bij funk ofzo...
quote:beiden maar voornamelijk muziek
Op vrijdag 4 oktober 2002 17:29 schreef BlaatschaaP het volgende:
De laatste tijd ben ik erachter gekomen dat heel veel mensen voornamelijk naar de tekst van een nummer luisteren. Als ik bijvoorbeeld vraag hoe 'dat en dat' nummer klinkt krijg ik meestal een antwoord over de inhoud van de tekst ipv de muziek.Dus hierbij de vraag : Luister jij naar muziek, tekst of beide (dan wel intensief tekst, ik luister natuurlijk ook naar tekst)?
Ik ben zelf een muziekluisteraar en tekst kan me niet echt boeien (ik versta de helft er meestal niet van trouwens, door het afgrijselijke articuleren
).
als ik psychedelic trance of ambient luister dan is er sowieso geen tot bijna geen tekst in te vinden.
Een kutnummer met een goeie tekst blijft een kutnummer, een goed nummer met een kuttekst blijft een goed nummer.
M.a.w.: Muziek komt bij mij op de eerste plaats, tekst is minder belangrijk, maar wil een nummer mij echt raken moet de tekst OOK goed zijn.
quote:Idd, een goed nummer met een goede tekst is een heel goed nummer
Op vrijdag 4 oktober 2002 17:34 schreef FLIPNEUS het volgende:
MuadDib verwoordde het in een soortgelijk topic schitterend:Een kutnummer met een goeie tekst blijft een kutnummer, een goed nummer met een kuttekst blijft een goed nummer.
M.a.w.: Muziek komt bij mij op de eerste plaats, tekst is minder belangrijk, maar wil een nummer mij echt raken moet de tekst OOK goed zijn.
quote:hehe... dat is een belangrijke reden waarom ik naar de muziek luister
...... (ik versta de helft er meestal niet van trouwens, door het afgrijselijke articuleren
).
quote:Dat ook ja, maar ik wil mijn aandacht niet afleiden van de muziek om naar een tekste te luisteren die alleen maar over het allerdaagse geshit gaat. Als ik vaker naar een nummer luister ga ik wel vaak teskten bestuderen.
Op vrijdag 4 oktober 2002 17:36 schreef kripoekla het volgende:[..]
hehe... dat is een belangrijke reden waarom ik naar de muziek luister
ik vind het veel leuker om naar de muziek te luisteren dan naar de text... de text slaat meestal toch nergens op....
Daarna ga je luisteren naar de tekst, samen maakt het nummer tot iets speciaals of niet...
Maar als ik in een chil-mood ben en ik luister pop-muziek dan let ik wel erg goed op de tekst en dat kan heel mooi zijn!
bij black metal of epic metal is de tekst wat minder belangrijk
Het hangt gewoon van het nummer af.
Verder valt me op dat ik bij Nederlandstalige muziek altijd op teksten let. Dan ga ik me irriteren aan te harde rijm en moet de muziek wel heel erg goed zijn om dat te compenseren.
Zanglijnen let ik ook veel op. Maar de stem is eigenlijk ook gewoon een instrument en maakt vanuit die optiek deel uit van de muziek.
[Dit bericht is gewijzigd door -Wepeel2- op 05-10-2002 18:55]
quote:Hmmm, kennelijk luister ik dan (onbewust) toch echt wel naar de tekst, want zonder er bij na te denken zing ik altijd de meest afgrijselijke nummers na een paar keer horen mee.
Op zaterdag 5 oktober 2002 18:54 schreef PrivateRyan het volgende:
Ik luister altijd naar de muziek, erg jammer, want ik ken de tekst nooit van liedjes.. Hoogstens het refrein.
quote:Daar heb ik ook weleens last van ja.
Op zaterdag 5 oktober 2002 19:05 schreef Jane het volgende:[..]
Hmmm, kennelijk luister ik dan (onbewust) toch echt wel naar de tekst, want zonder er bij na te denken zing ik altijd de meest afgrijselijke nummers na een paar keer horen mee.
quote:Hmm.. ik ook, vooral als de teksten zo simplistisch zijn dat zelfs kleine kinderen en demente bejaarden ze kunnen meezingen (lees: veel top40 crap)
Op zaterdag 5 oktober 2002 19:39 schreef Jassie het volgende:
Daar heb ik ook weleens last van ja.
quote:uhw vooral text, kben een poeet geen muziekant, nou.... *let op nummer* hmz kkan gitaarsolo meezingen en text niej :S misschien oowk wel op muziek
De laatste tijd ben ik erachter gekomen dat heel veel mensen voornamelijk naar de tekst van een nummer luisteren. Als ik bijvoorbeeld vraag hoe 'dat en dat' nummer klinkt krijg ik meestal een antwoord over de inhoud van de tekst ipv de muziek.Dus hierbij de vraag : Luister jij naar muziek, tekst of beide (dan wel intensief tekst, ik luister natuurlijk ook naar tekst)?
Ik ben zelf een muziekluisteraar en tekst kan me niet echt boeien (ik versta de helft er meestal niet van trouwens, door het afgrijselijke articuleren
).
Neem Springsteen (bijvoorbeeld), vond ik vroeger geweldig, maar wat 'ie tegenwoordig maakt vliegt het m'n ene oor in en het andere uit. Komt door de teksten, want die zijn de laatste 10-15 jaar gewoon (bijna allemaal) kut met peren. Er is dan ook gelijk helemaal niets meer wat me boeit aan die vent. Op die hele laatste ceedee van 'm wordt geen enkele zin gezongen die ook maar iets bij me doet. Maar goed, de muziek is natuurlijk ook zwaar klote.
Nick Cave, ook zoiets, als die een nummer doet waar geen goeie tekst inzit, nou, dan skip ik het gewoon. Dylan ook, en zo nog een stel. Tekst dus, ja wel degelijk.
Als er boekje met tekst biij zit wil ik dat nog weleens doorbladeren.
Aan de andere kant zijn er liedjes die kwa tekst me echt helemaal niets zeggen maar ik desondanks heerlijk vind om de melodie of de instrumenten..
..dus zeg het maar!
ik moet zeggen dat ik best vaak op tekst let, meestal omdat ik het prettig vind om nummers mee te kunnen zingen, maar soms ook omdat het gewoon een erg goede tekst is, die goed bij de muziek past
note: als je het tekst-gedeelte niet verstaat, wordt het automagisch deel van het muziek-gedeelte, vooral als het wat zweverigere zangpartijen betreft, dit kan ook erg positief werken (Sigur Rós bijvoorbeeld)
edit: soms kun je het wel verstaan, maar is het toch abstract: sommige teksten van Beck bijvoorbeeld zijn qua betekenis niet erg duidelijk, maar wel erg sfeermakend:
Heads are hanging from the garbageman trees
Mouthwash, jukebox, gasoline,
pistols are pointing at a poor man's pocket
smiling eyes whipping out of their sockets
[Dit bericht is gewijzigd door MadScientist op 07-10-2002 00:05]
Als ik in een trance stemming ben.. gaat het vooral om de muziek.
maar als ik echt ga liggen/zitten om te luisteren vind ik de tekst vaak zeker zo belangrijk.
quote:Nou!
Op zondag 6 oktober 2002 22:40 schreef Bass het volgende:
Eels luister ik voor de muziek alleen, het klinkt ontzettend lekker maar de teksten gaan werkelijk nergens over..
alsof electro-shock blues niet over de dood gaat!
en nummers als Not ready yet en Mental vind ik echt wel een stuk indrukwekkender door de tekst!
als laatste argument nog een geniale quote van electro-shock blues: life is funny, but not ha-ha funny
quote:* -Wepeel2- sluit zich bij MadScientist aan....
Op maandag 7 oktober 2002 00:02 schreef MadScientist het volgende:[..]
Nou!
alsof electro-shock blues niet over de dood gaat!
en nummers als Not ready yet en Mental vind ik echt wel een stuk indrukwekkender door de tekst!
als laatste argument nog een geniale quote van electro-shock blues: life is funny, but not ha-ha funny
Eels teksten die nergens over gaan.
Hoe verzin je het.
quote:Beetje onzin natuurlijk. Want ook al luister je niet naar de tekst, dan luister je nog wel naar de zanglijnen.
Op zondag 6 oktober 2002 13:41 schreef TrashNSk8 het volgende:
beide natuurlijk. De tekst hoort bij de band en de muziek. Iemand die niet naar beide luistert, moet of naar instrumentale crap gaan luisteren of naar voorgedragen poezie.
Mocht er wel tekst in zitten, dan luister ik eerst voornamelijk naar het geheel. Pas na een aantal keren luisteren, begin ik eens aan de tekst.
quote:Juist, zo'n soort stelling is lang geleden gemaakt. En ik sluit me daar volledig bij aan.
Okee, aan erg slechte teksten kan ik me ook wel ergeren, maar liever matige teksten bij ijzersterke muziek dan andersom.
quote:Dit is em
Een kutnummer met een goeie tekst blijft een kutnummer, een goed nummer met een kuttekst blijft een goed nummer
Het verschilt ook per genre hoe belangrijk te tekst is. Bij een hoop black/death/thrash metal boeit de tekst helemaal niets, bij rap bv. vaak weer wel etc.! Gezien ik voornamelijk metal luister hecht ik eigenlijk gewoon geen waarde aan de tekst, voorbeeld: De tekst van enkele Cryptopsy nummers: gruntgruntgrunt, blaat letterlijk. En het nummer vind ik geweldig!
Zoals gezegd, vaak valt de tekst nieteens te verstaan Dan boeit het ook niet wat je zegt, dus waarom er aandacht aan besteden? Het gaat er 10x meer om HOE je het brengt dan wat je het brengt. En dat geldt voor meerdere zaken
Ik ben blij om te zien dat de meeste mensen hier gewoon naar het geheel luisteren. Want dat hoort gewoon het meeste aandacht te krijgen.
Dit is trouwens wel leuk voor een POLL etje
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 07-10-2002 11:11]
quote:Got a devils haircut in my mind
Op maandag 7 oktober 2002 00:00 schreef MadScientist het volgende:
Heads are hanging from the garbageman trees
Mouthwash, jukebox, gasoline,
pistols are pointing at a poor man's pocket
smiling eyes whipping out of their sockets[/i]
Hoe zit het dan eigenlijk met hiphop? Daar zijn de teksten en de manier waarop ze worden vertolkt toch zeker zo belangrijk als dat simpele sampeltje waartegen ze zijn aangeplakt...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |