Snap jij waarom de patient hier staand is? Vraag (5)??? Hoe kun je dat wetenquote:Op donderdag 9 januari 2014 01:11 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Idd.
[..]
Ja oké, maar jij doet nog gezellig en wordt niet meteen wild als er even over wat anders gesproken word, en waar gaat het om, het ging over klassieke muziek, arresteer me ofzo.
Kan iemand trouwens hierna kijken: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-U4R7DE4HEJVL.pdf
Iemand op medifora had wat leuks inelkaar geknutseld. Gaat om vraag 7. Ik zou echt zeggen dat foto 4 verdacht is, waarom is dat niet zo? Gaat om een melanoma verdenking o.i.d.
Wat is die zwarte vlek onder het linker diafragma denk je en hoe komt het specifiek op die plaats?quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:22 schreef Festa94 het volgende:
[..]
Snap jij waarom de patient hier staand is? Vraag (5)??? Hoe kun je dat weten
Geen idee. Ik zie wel dat het hoofdje achterovend leund. Dus dan zou ik juist liggend denken.quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:25 schreef christiman het volgende:
[..]
Wat is die zwarte vlek onder het linker diafragma denk je en hoe komt het specifiek op die plaats?
Algemene aspecten van de radiologie al doorgenomen? Wat kleurt zwart op een X-foto?quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:31 schreef Festa94 het volgende:
[..]
Geen idee. Ik zie wel dat het hoofdje achterovend leund. Dus dan zou ik juist liggend denken.
Het zou zonde zijn als jij ook weg zou gaan, net als Starla. Jij bent één van de weinigen waar nog echt interessante informatie vandaan komt voor de "gevorderde geneeskundestudent", want info over de decentrale selectie kan elke geneeskundestudent geven.quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:36 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Jij, Sam en ik kunnen wel een casus via DM doen met zn 3-en?
Ik wilde namelijk net posten dat ik ook genoeg heb van dit topic en ervandoor ga, net als Starla.
Omdat de opmerking van DDM over *vaste groep* mij ook in het verkeerde keelgat schoot en omdat de studenten heel veel zeuren over dat het topic gekaapt is, maar zelf met niks komen en omdat hier mods zijn die topictitels veranderen omdat dus enkele studenten zeuren.
Ik denk dat DDM en de vele users die het met hem eens zijn hier dan maar weer hun eigen topic van moeten maken met hoe ze het willen etc.
Nee integendeel, dat zou dit topic benadelen. Zoals ik hierboven zei, gaan casus/anekdotes etc. mijns inziens ook de geneeskundestudenten aan, zodat ze een realistisch beeld krijgen over het vak wat ze aan het bestuderen zijn. Door deze informatie te delen met alle geneeskundestudenten/-geïnteresseerden kan er veel van elkaar geleerd worden.quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:09 schreef computergirl het volgende:
Lurker bemoeid zich er even mee, sorry
Misschien een apart topic in WGR voor de geïnteresseerde arts assistenten en artsen?
Iets wat Lucht bevat? Ga ik trouwens doen bedankt voor de tip.quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:32 schreef DDM het volgende:
[..]
Algemene aspecten van de radiologie al doorgenomen? Wat kleurt zwart op een X-foto?
Als dingen die lucht bevatten zwart aankleuren, wat kleurt er dan exact zwart aan?quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:35 schreef Festa94 het volgende:
[..]
Iets wat Lucht bevat? Ga ik trouwens doen bedankt voor de tip.
Klopt. En als je nu een ruimte hebt wat lucht en vloeistof bevat. Hoe zal de verhouding er uit zien in verticale en horizontale ligging?quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:35 schreef Festa94 het volgende:
[..]
Iets wat Lucht bevat? Ga ik trouwens doen bedankt voor de tip.
Hmm. De longen zijn zwart => lucht. Onder diafragma wordt het wit => vloeistof. Iemand is dus hier staandquote:Op donderdag 9 januari 2014 22:37 schreef DDM het volgende:
[..]
Klopt. En als je nu een ruimte hebt wat lucht en vloeistof bevat. Hoe zal de verhouding er uit zien in verticale en horizontale ligging?
En graag gedaan. Voor verdere tips kan je altijd hier terecht.
Lucht als in O2? Is het normaal dat er zuurstof in de maag zit? Volgens mij vertakt de trachea niet in de maag?quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:52 schreef christiman het volgende:
De ruimte links ONDER het diafragma is de maag, hierin bevinden zich lucht (zwart) en vloeistof (wit). In staande positie zal de lucht 'opstijgen' en zich dus bovenin de maag, dus vlak onder het diafragma, bevinden. In liggende positie is deze 'spiegel' (zo wordt dit genoemd) minder duidelijk zichtbaar.
O2 en de hele mikmak.quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:54 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Lucht als in O2? Is het normaal dat er zuurstof in de maag zit? Volgens mij vertakt de trachea niet in de maag?
Maar waar komt die O2 dan vandaan? In de maag heb je allerlei enzymen. Word zuurstof geproduceerd door de enzymen die het van voedsel halen? Volgens mij zullen er vast organische verbindingen zijn met zuurstof.quote:
Oke, zonder voorkennis had ik dit niet kunnen weten denk ik.quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:52 schreef christiman het volgende:
De ruimte links ONDER het diafragma is de maag, hierin bevinden zich lucht (zwart) en vloeistof (wit). In staande positie zal de lucht 'opstijgen' en zich dus bovenin de maag, dus vlak onder het diafragma, bevinden. In liggende positie is deze 'spiegel' (zo wordt dit genoemd) minder duidelijk zichtbaar.
Die zou er komen! Ondertussen lees ik lekker hier mee .quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:09 schreef computergirl het volgende:
Lurker bemoeid zich er even mee, sorry
Misschien een apart topic in WGR voor de geïnteresseerde arts assistenten en artsen?
Als dit het geval is, dan snap ik waar die O2 vandaan komt.quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Sowieso slikken mensen wat lucht in terwijl ze hun eten drinken doorslikken.
Voornamelijk door het inslikken van lucht. Een verkeerde eetgewoonte kan maagklachten geven. Opgeblazen gevoel, veel boeren etc.quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:56 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Maar waar komt die O2 dan vandaan? In de maag heb je allerlei enzymen. Word zuurstof geproduceerd door de enzymen die het van voedsel halen? Volgens mij zullen er vast organische verbindingen zijn met zuurstof.
Nee hoor, lucht is gewoon lucht. O2 is een onderdeel daarvan, tenzij anders wordt gezegd. Bijv dat je iemand aan 2 liter zuurstof legt, dan geef je 2 liter O2/minuut extra aan zijn gewone "lucht".quote:Op donderdag 9 januari 2014 23:00 schreef DefinitionX het volgende:
Verdomme, men moet echt met een betere terminologie komenvoor zuurstof. Ik bedoel, als gemiddelde persoon zul je zuurstof als 'lucht dat je inademt' verstaan, maar zuurstof is een atoom en geen molecuul O2/zuurstofgas.
Inderdaad, maar in binas staat dat een atoom O zuurstof is. Je geeft geen 2 liter O/minuut extra.quote:Op donderdag 9 januari 2014 23:10 schreef chriztiaan het volgende:
[..]
Nee hoor, lucht is gewoon lucht. O2 is een onderdeel daarvan, tenzij anders wordt gezegd. Bijv dat je iemand aan 2 liter zuurstof legt, dan geef je 2 liter O2/minuut extra aan zijn gewone "lucht".
Binas is scheikunde, waar je werkt met elementen, ipv stoffen. Hoewel bij geneeskunde elektrolyten weer wel natuurlijk als elementen worden bepaald. Naja, het zal uit de context moeten blijken.quote:Op donderdag 9 januari 2014 23:18 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Inderdaad, maar in binas staat dat een atoom O zuurstof is. Je geeft geen 2 liter O/minuut extra.
Bij mijn weten is ook de definitie gebruikelijk dat zuurstof O2 is aangezien het niet als losse atoom voorkomt (zonder aan een ander atoom gebonden te zijn). Er wordt nogal eens een loopje genomen met definities maar dit vind ik geen goed voorbeeld hiervan.quote:Op donderdag 9 januari 2014 23:00 schreef DefinitionX het volgende:
Verdomme, men moet echt met een betere terminologie komenvoor zuurstof. Ik bedoel, als gemiddelde persoon zul je zuurstof als 'lucht dat je inademt' verstaan, maar zuurstof is een atoom en geen molecuul O2/zuurstofgas.
BiNaS is een heel erg grote spiekbrief voor Biologie, Natuurkunde en Scheikunde. Eigenlijk een slechte zaak, de manier waarop het nu al heel erg lang wordt gebruikt (belang van parate kennis maar ook het oefenen in het opdoen van die parate kennis) maar dat is voer voor een andere draad.quote:
Parate kennis..., geloof niet dat dat bij ons in Maastricht in het curriculum zitquote:Op donderdag 9 januari 2014 23:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
BiNaS is een heel erg grote spiekbrief voor Biologie, Natuurkunde en Scheikunde. Eigenlijk een slechte zaak, de manier waarop het nu al heel erg lang wordt gebruikt (belang van parate kennis maar ook het oefenen in het opdoen van die parate kennis) maar dat is voer voor een andere draad.
Ik weet het (het PGO-onderwijs wat min of meer is gekopiëerd van een middelmatige Americaanse medical school (op BON kan je hier bijv. wat informatie over vinden)) - en dat maakt me angstig als patiënt.quote:Op donderdag 9 januari 2014 23:55 schreef chriztiaan het volgende:
[..]
BiNaS is een heel erg grote spiekbrief voor Biologie, Natuurkunde en Scheikunde. Eigenlijk een slechte zaak, de manier waarop het nu al heel erg lang wordt gebruikt (belang van parate kennis maar ook het oefenen in het opdoen van die parate kennis) maar dat is voer voor een andere draad.
Mooi was die tijd.quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:16 schreef June. het volgende:
Het is misschien de combinatie van het gemis tussen discussies van de kardinaal en starla. Het getroll van repeat en intoxicated. Diederik_duck en eeuwige strijd tussen het rechten en geneeskunde topic. Dat ik als kleine co respect had voor kennis van de jonge artsen in dit topic en dat we elkaar dingen leerden middels casussen en discussies over vochtbalansen enzo. DDM die echt alles weet van de interne en waarschijnlijk bijna of pas internist is geworden
Maar ach, misschien ben ik ook wel te oud geworden
Daar knelt voor mij dus de schoen. Door het ontbreken van die structuur en het ontbreken van een juiste hoeveelheid examenvragen waarmee het getest kan worden of dat alles is geleerd is er geen garantie dat de benodigde kennis ooit is opgedaan. Meerkeuzetoetsen garanderen sowieso al zeer beperkt parate kennis aangezien het in het algemeen bij meerkeuzetoetsen gaat om het herkennen en niet om het kennen, parafraseren, uitleggen, ...quote:Op vrijdag 10 januari 2014 00:11 schreef chriztiaan het volgende:
Opzich is PGO niets mis mee, en is het uitgebreid onderzocht qua onderwijsmodel. De kennis opbouw verloopt simpelweg anders, en mij bevalt t wel. Nu tijdens coschappen is toch alles wel weer anders dan in de boeken, en leer je alles weer opnieuw interpreteren. Mij is het wel bevallen iig, moet er niet aan denken om vooral vaste hoofdstukken uit boeken te leren. Vind zelf m'n leerstof uitzoeken wel relaxt.
Misschien ook gewoon nostalgie inderdaadquote:Op donderdag 9 januari 2014 21:16 schreef June. het volgende:
Het is misschien de combinatie van het gemis tussen discussies van de kardinaal en starla. Het getroll van repeat en intoxicated. Diederik_duck en eeuwige strijd tussen het rechten en geneeskunde topic. Dat ik als kleine co respect had voor kennis van de jonge artsen in dit topic en dat we elkaar dingen leerden middels casussen en discussies over vochtbalansen enzo. DDM die echt alles weet van de interne en waarschijnlijk bijna of pas internist is geworden
Maar ach, misschien ben ik ook wel te oud geworden
Nee, probleem gestuurd onderwijs. Je leert aan de hand van een casus. Studeren doe je idd lekker zelf.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 00:13 schreef DefinitionX het volgende:
Wacht is PGO projectmatig werken? Kots kots kots kots kots. Zelfstandigheid.......Verdomme. Ik hoop echt dat ze dat niet bij de andere uni's gaan doen. Studeren is niet iets dat je samen doet. Studeren is jij opgesloten in je kamer en informatie vergaren. Om een tafel zitten met een student voorzitter en notulist; laat dat lekker aan de alfa opleidingen over.
Je krijgt toch in een groep een serie vragen die je moet beantwoorden en waarvoor je wekelijks samenkomt?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 00:24 schreef chriztiaan het volgende:
[..]
Nee, probleem gestuurd onderwijs. Je leert aan de hand van een casus. Studeren doe je idd lekker zelf.
Je krijgt een casus, daar ga je over bedenken wat je er over weet (met een groep idd). Daar rolt een bepaald thema, waarover je dan leerdoelen over maakt. Welke je dan zelf uitwerkt. Leerdoelen komen vaak weer neer op relevante anatomie, histologie, epidemiologie, fysiologie, pathofysiologie, presentatie, dd, behandeling etc. Dat zoek je zelf uit in de 2-3 dagen daarna, waarna je weer samenkomt en dit bespreekt. Iets grotere mate van zelfstandigheid is dus nodig, en meer vrijheid qua leren. En door deze manier van werken met verschillende casussen is het meteen wat praktischer, zeg maar meer tastbaar. En je leert natuurlijk een bepaalde systematiek aan die je later weer overal kan toepassen. In je eerste jaar gaat het natuurlijk met meer begeleiding dan later. In jaar drie ben je er na het lezen van de casus wel uit wat je moet leren, maar blijft het wel handig om er toch over te brainstormen en achteraf te kijken wat nou echt lastig is.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 00:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je krijgt toch in een groep een serie vragen die je moet beantwoorden en waarvoor je wekelijks samenkomt?
Hmmm. Is misschien leuk op papier, maar ik weet het niet hoor. Lijkt me deels leuk.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 00:24 schreef chriztiaan het volgende:
[..]
Nee, probleem gestuurd onderwijs. Je leert aan de hand van een casus. Studeren doe je idd lekker zelf.
Jij bent niet leuk.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 00:24 schreef Repeat het volgende:
Nee, de nieuwe mensen zijn gewoon niet leuk.
Ik kan me niet voorstellen dat je voor de studie ook maar enig idee hebt welke richting je leuk vindt. Hoe dat nieuwe programma in elkaar zit weet ik verder niet veel van, maar het schrikt wel wat mensen af denk ik.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 00:51 schreef Festa94 het volgende:
Daarnaast krijgt geneeskunde in groningen een nieuwe bacherlorprogramma. Je moet NU al je richting gaan kiezen global health, intramurale zorg etc. (Met nu bedoel ik dus vandaag, voor de decentrale selectie)
Best wel vaag eigenlijk.....
Elektrolyten bepalen? Wat/hoe bedoel je? Is dat een studie onderdeel van de opleiding?quote:Op donderdag 9 januari 2014 23:22 schreef chriztiaan het volgende:
[..]
Binas is scheikunde, waar je werkt met elementen, ipv stoffen. Hoewel bij geneeskunde elektrolyten weer wel natuurlijk als elementen worden bepaald. Naja, het zal uit de context moeten blijken.
Wat hij bedoelt is dat je dingen steeds in de context moet bekijken. Als in de geneeskunde over 'zuurstof' wordt gesproken, wordt niet het element bedoelt. Maar als het over natrium en kalium gaat, dan worden weer wel de elementen bedoeld, die je in het bloed van een patiënt kan bepalen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 10:06 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Elektrolyten bepalen? Wat/hoe bedoel je? Is dat een studie onderdeel van de opleiding?
Thanks.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 10:13 schreef christiman het volgende:
[..]
Wat hij bedoelt is dat je dingen steeds in de context moet bekijken. Als in de geneeskunde over 'zuurstof' wordt gesproken, wordt niet het element bedoelt. Maar als het over natrium en kalium gaat, dan worden weer wel de elementen bedoeld, die je in het bloed van een patiënt kan bepalen.
Wanneer je die bepalingen aanvraagt zal je inderdaad gaandeweg leren, maar nee, je hoeft de bepaling zelf niet uit te kunnen voeren
Dat 'afhankelijk zijn van anderen' was ik ook bang voor, maar uiteindelijk valt dat in de praktijk wel mee. Als je zelf je casus goed voorbereid heb je vrijwel alles, en de relevante dingen die niet ter sprake komen worden wel verteld door de begeleider. Ik vind het wel prettig om alles (nadat ik het zelf uitgezocht heb) nog eens te bespreken, dan blijft het toch net wat beter hangen. Een tweede voordeel (naar mijn mening) is dat er een beetje druk achter zit om elke 2/3 dagen wat aan je studie te doen, anders zou ik het allemaal uitstellen tot de week van het tentamenquote:Op vrijdag 10 januari 2014 00:51 schreef Festa94 het volgende:
Ik ben naar de open dag geweest van RUG. Daar hadden ze ook een PGO-systeem, vond het eerlijk gezegd niet echt handig, je moet steeds in groepjes werken en daarnaast moet je met projectgroepen aan de slag waardoor je weer afhankelijk bent van anderen....not my cup of tea
Daarnaast krijgt geneeskunde in groningen een nieuwe bacherlorprogramma. Je moet NU al je richting gaan kiezen global health, intramurale zorg etc. (Met nu bedoel ik dus vandaag, voor de decentrale selectie)
Best wel vaag eigenlijk.....
Ik doelde niet op D_K, dat was me even ontglipt. Miscuzi.quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:27 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Jawel. Au Sam, die opmerking raakte zelfs een gevoelige snaar bij mij
Helemaal mee eens. Je word uiteindelijk wel basisarts, en je mag daarna zelf kiezen wat je doet. Maar het lijkt me nou niet echt leuk als je tijdens je bacherlor van gedachte verandert (bijv dat je later bij AZG wilt werken, of huisarts ipv chirurg etc.) Dan zit je wel 3 jaar vast aan die track.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 09:23 schreef Temple het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat je voor de studie ook maar enig idee hebt welke richting je leuk vindt. Hoe dat nieuwe programma in elkaar zit weet ik verder niet veel van, maar het schrikt wel wat mensen af denk ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |