Bij mijn weten is ook de definitie gebruikelijk dat zuurstof O2 is aangezien het niet als losse atoom voorkomt (zonder aan een ander atoom gebonden te zijn). Er wordt nogal eens een loopje genomen met definities maar dit vind ik geen goed voorbeeld hiervan.quote:Op donderdag 9 januari 2014 23:00 schreef DefinitionX het volgende:
Verdomme, men moet echt met een betere terminologie komenvoor zuurstof. Ik bedoel, als gemiddelde persoon zul je zuurstof als 'lucht dat je inademt' verstaan, maar zuurstof is een atoom en geen molecuul O2/zuurstofgas.
BiNaS is een heel erg grote spiekbrief voor Biologie, Natuurkunde en Scheikunde. Eigenlijk een slechte zaak, de manier waarop het nu al heel erg lang wordt gebruikt (belang van parate kennis maar ook het oefenen in het opdoen van die parate kennis) maar dat is voer voor een andere draad.quote:
Parate kennis..., geloof niet dat dat bij ons in Maastricht in het curriculum zitquote:Op donderdag 9 januari 2014 23:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
BiNaS is een heel erg grote spiekbrief voor Biologie, Natuurkunde en Scheikunde. Eigenlijk een slechte zaak, de manier waarop het nu al heel erg lang wordt gebruikt (belang van parate kennis maar ook het oefenen in het opdoen van die parate kennis) maar dat is voer voor een andere draad.
Ik weet het (het PGO-onderwijs wat min of meer is gekopiëerd van een middelmatige Americaanse medical school (op BON kan je hier bijv. wat informatie over vinden)) - en dat maakt me angstig als patiënt.quote:Op donderdag 9 januari 2014 23:55 schreef chriztiaan het volgende:
[..]
BiNaS is een heel erg grote spiekbrief voor Biologie, Natuurkunde en Scheikunde. Eigenlijk een slechte zaak, de manier waarop het nu al heel erg lang wordt gebruikt (belang van parate kennis maar ook het oefenen in het opdoen van die parate kennis) maar dat is voer voor een andere draad.
Mooi was die tijd.quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:16 schreef June. het volgende:
Het is misschien de combinatie van het gemis tussen discussies van de kardinaal en starla. Het getroll van repeat en intoxicated. Diederik_duck en eeuwige strijd tussen het rechten en geneeskunde topic. Dat ik als kleine co respect had voor kennis van de jonge artsen in dit topic en dat we elkaar dingen leerden middels casussen en discussies over vochtbalansen enzo. DDM die echt alles weet van de interne en waarschijnlijk bijna of pas internist is geworden![]()
Maar ach, misschien ben ik ook wel te oud geworden
Daar knelt voor mij dus de schoen. Door het ontbreken van die structuur en het ontbreken van een juiste hoeveelheid examenvragen waarmee het getest kan worden of dat alles is geleerd is er geen garantie dat de benodigde kennis ooit is opgedaan. Meerkeuzetoetsen garanderen sowieso al zeer beperkt parate kennis aangezien het in het algemeen bij meerkeuzetoetsen gaat om het herkennen en niet om het kennen, parafraseren, uitleggen, ...quote:Op vrijdag 10 januari 2014 00:11 schreef chriztiaan het volgende:
Opzich is PGO niets mis mee, en is het uitgebreid onderzocht qua onderwijsmodel. De kennis opbouw verloopt simpelweg anders, en mij bevalt t wel. Nu tijdens coschappen is toch alles wel weer anders dan in de boeken, en leer je alles weer opnieuw interpreteren. Mij is het wel bevallen iig, moet er niet aan denken om vooral vaste hoofdstukken uit boeken te leren. Vind zelf m'n leerstof uitzoeken wel relaxt.
Misschien ook gewoon nostalgie inderdaadquote:Op donderdag 9 januari 2014 21:16 schreef June. het volgende:
Het is misschien de combinatie van het gemis tussen discussies van de kardinaal en starla. Het getroll van repeat en intoxicated. Diederik_duck en eeuwige strijd tussen het rechten en geneeskunde topic. Dat ik als kleine co respect had voor kennis van de jonge artsen in dit topic en dat we elkaar dingen leerden middels casussen en discussies over vochtbalansen enzo. DDM die echt alles weet van de interne en waarschijnlijk bijna of pas internist is geworden![]()
Maar ach, misschien ben ik ook wel te oud geworden
Nee, probleem gestuurd onderwijs. Je leert aan de hand van een casus. Studeren doe je idd lekker zelf.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 00:13 schreef DefinitionX het volgende:
Wacht is PGO projectmatig werken? Kots kots kots kots kots. Zelfstandigheid.......Verdomme. Ik hoop echt dat ze dat niet bij de andere uni's gaan doen. Studeren is niet iets dat je samen doet. Studeren is jij opgesloten in je kamer en informatie vergaren. Om een tafel zitten met een student voorzitter en notulist; laat dat lekker aan de alfa opleidingen over.
Je krijgt toch in een groep een serie vragen die je moet beantwoorden en waarvoor je wekelijks samenkomt?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 00:24 schreef chriztiaan het volgende:
[..]
Nee, probleem gestuurd onderwijs. Je leert aan de hand van een casus. Studeren doe je idd lekker zelf.
Je krijgt een casus, daar ga je over bedenken wat je er over weet (met een groep idd). Daar rolt een bepaald thema, waarover je dan leerdoelen over maakt. Welke je dan zelf uitwerkt. Leerdoelen komen vaak weer neer op relevante anatomie, histologie, epidemiologie, fysiologie, pathofysiologie, presentatie, dd, behandeling etc. Dat zoek je zelf uit in de 2-3 dagen daarna, waarna je weer samenkomt en dit bespreekt. Iets grotere mate van zelfstandigheid is dus nodig, en meer vrijheid qua leren. En door deze manier van werken met verschillende casussen is het meteen wat praktischer, zeg maar meer tastbaar. En je leert natuurlijk een bepaalde systematiek aan die je later weer overal kan toepassen. In je eerste jaar gaat het natuurlijk met meer begeleiding dan later. In jaar drie ben je er na het lezen van de casus wel uit wat je moet leren, maar blijft het wel handig om er toch over te brainstormen en achteraf te kijken wat nou echt lastig is.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 00:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je krijgt toch in een groep een serie vragen die je moet beantwoorden en waarvoor je wekelijks samenkomt?
Hmmm. Is misschien leuk op papier, maar ik weet het niet hoor. Lijkt me deels leuk.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 00:24 schreef chriztiaan het volgende:
[..]
Nee, probleem gestuurd onderwijs. Je leert aan de hand van een casus. Studeren doe je idd lekker zelf.
Jij bent niet leuk.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 00:24 schreef Repeat het volgende:
Nee, de nieuwe mensen zijn gewoon niet leuk.
Ik kan me niet voorstellen dat je voor de studie ook maar enig idee hebt welke richting je leuk vindt. Hoe dat nieuwe programma in elkaar zit weet ik verder niet veel van, maar het schrikt wel wat mensen af denk ik.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 00:51 schreef Festa94 het volgende:
Daarnaast krijgt geneeskunde in groningen een nieuwe bacherlorprogramma. Je moet NU al je richting gaan kiezen global health, intramurale zorg etc. (Met nu bedoel ik dus vandaag, voor de decentrale selectie)
Best wel vaag eigenlijk.....
Elektrolyten bepalen? Wat/hoe bedoel je? Is dat een studie onderdeel van de opleiding?quote:Op donderdag 9 januari 2014 23:22 schreef chriztiaan het volgende:
[..]
Binas is scheikunde, waar je werkt met elementen, ipv stoffen. Hoewel bij geneeskunde elektrolyten weer wel natuurlijk als elementen worden bepaald. Naja, het zal uit de context moeten blijken.
Wat hij bedoelt is dat je dingen steeds in de context moet bekijken. Als in de geneeskunde over 'zuurstof' wordt gesproken, wordt niet het element bedoelt. Maar als het over natrium en kalium gaat, dan worden weer wel de elementen bedoeld, die je in het bloed van een patiënt kan bepalen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 10:06 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Elektrolyten bepalen? Wat/hoe bedoel je? Is dat een studie onderdeel van de opleiding?
Thanks.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 10:13 schreef christiman het volgende:
[..]
Wat hij bedoelt is dat je dingen steeds in de context moet bekijken. Als in de geneeskunde over 'zuurstof' wordt gesproken, wordt niet het element bedoelt. Maar als het over natrium en kalium gaat, dan worden weer wel de elementen bedoeld, die je in het bloed van een patiënt kan bepalen.
Wanneer je die bepalingen aanvraagt zal je inderdaad gaandeweg leren, maar nee, je hoeft de bepaling zelf niet uit te kunnen voeren
Dat 'afhankelijk zijn van anderen' was ik ook bang voor, maar uiteindelijk valt dat in de praktijk wel mee. Als je zelf je casus goed voorbereid heb je vrijwel alles, en de relevante dingen die niet ter sprake komen worden wel verteld door de begeleider. Ik vind het wel prettig om alles (nadat ik het zelf uitgezocht heb) nog eens te bespreken, dan blijft het toch net wat beter hangen. Een tweede voordeel (naar mijn mening) is dat er een beetje druk achter zit om elke 2/3 dagen wat aan je studie te doen, anders zou ik het allemaal uitstellen tot de week van het tentamenquote:Op vrijdag 10 januari 2014 00:51 schreef Festa94 het volgende:
Ik ben naar de open dag geweest van RUG. Daar hadden ze ook een PGO-systeem, vond het eerlijk gezegd niet echt handig, je moet steeds in groepjes werken en daarnaast moet je met projectgroepen aan de slag waardoor je weer afhankelijk bent van anderen....not my cup of tea
Daarnaast krijgt geneeskunde in groningen een nieuwe bacherlorprogramma. Je moet NU al je richting gaan kiezen global health, intramurale zorg etc. (Met nu bedoel ik dus vandaag, voor de decentrale selectie)
Best wel vaag eigenlijk.....
Ik doelde niet op D_K, dat was me even ontglipt. Miscuzi.quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:27 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Jawel. Au Sam, die opmerking raakte zelfs een gevoelige snaar bij mij
Helemaal mee eens. Je word uiteindelijk wel basisarts, en je mag daarna zelf kiezen wat je doet. Maar het lijkt me nou niet echt leuk als je tijdens je bacherlor van gedachte verandert (bijv dat je later bij AZG wilt werken, of huisarts ipv chirurg etc.) Dan zit je wel 3 jaar vast aan die track.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 09:23 schreef Temple het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat je voor de studie ook maar enig idee hebt welke richting je leuk vindt. Hoe dat nieuwe programma in elkaar zit weet ik verder niet veel van, maar het schrikt wel wat mensen af denk ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |