abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134773561
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 00:53 schreef TeeJay. het volgende:
Ik heb geen idee of dit het juiste topic hiervoor is, maar ik wilde graag beginnen met gitaarspelen. Om te beginnen wil ik een goedkope akoestische gitaar van rond de 50 euro kopen, en de basics zelf leren via internet/boeken etc. en misschien lessen nemen als het echt nodig is. Zijn er misschien bepaalde merken/specifieke gitaren die voor beginners aan te raden zijn, of juist niet?

Mijn uiteindelijke doel is om rock/metal nummers te kunnen spelen, maar op de korte termijn wil ik me voornamelijk focussen op de basis.

Misschien heeft iemand ook tips voor iemand die wilt beginnen met gitaarspelen qua literatuur of handige links naar tutorials of iets dergelijks? Ik begin van een nulpunt, heb eigenlijk sinds kort (lees: deze week) pas een interesse in gitaarspelen ontwikkeld.

Alvast bedankt
Je kan de basis ook prima leren op een electrische. Dan ben je meteen een eind op weg om rock en metal te gaan spelen :)

En als je wel echt akoestisch wil beginnen moet je de keus maken tussen Spaans [nylon snaren] of Western [stalen snaren].
Spaans klinkt wat zachter, en warmer. Western is wat killer en luider. Zoek voor voorbeelden even op Youtube, kan je snel duidelijke verschillen horen. Zelf ben ik meer van de Westerns.

En, ik zou mijn budget iets vergroten. Voor 50 euro kan het nooit veel zijn. Daar heb je wel een gitaar voor, maar die zijn vaak dusdanig slecht dat het eerder ontmoedigd dan aanspoort.
Sometimes the journey is the goal
I don't care about my soul
Sometimes life is just pure rock 'n roll!!
  zaterdag 28 december 2013 @ 01:00:53 #27
241851 Muchachooo
Kan ook gitaar spelen!
pi_134773573
Voor 50 euro is er niet echt een keuze qua goede merken. Zoals je zelf zegt heb je je pas sinds kort verdiept in gitaar spelen, dus houd jezelf ook aan je budget, wie weet vind je het over twee weken toch niks en staat er een 100e+ gitaar in een hoek te verstoffen.

Wat betreft de basis voor gitaarspelen: dit hoeft natuurlijk niet per se op een akoestische gitaar. Uiteindelijk is dit wel een goede keuze, aangezien randapparatuur (versterkers, kabels, etc) niet verplicht is, zoals bij een elektrische gitaar. Als je rock/metal wil gaan spelen, zal dit echter betekenen dat je in een niet al te lange termijn toch over zal gaan stappen naar een elektrische gitaar, dus houd daar wel rekening mee.

Wat betreft tutorials en boeken; daar ben ik zelf niet echt bekend mee. Ik heb vroeger een jaar of 6 les gehad en dus na een tijdje voornamelijk geleerd van het leren spelen van verschillende soorten nummers. Ik ben echter wel sinds kort begonnen met het leren piano spelen en ik moet zeggen dat YouTube hier toch echt een geweldige bron van informatie in vormt. Met een beetje zoeken vind je letterlijk honderden lessen - voor beginners en gevorderden - zowel specifiek voor een bepaald nummer als de échte basis.

Wanneer je wat motoriek in de vingers hebt zitten zou ik je vooral aanraden om nummers te leren die je zelf graag wilt spelen. Zo heeft een vriend van mij bijvoorbeeld gitaar leren spelen door na een maand al Hallowed Be Thy Name van Iron Maiden te oefenen. Het kost je een hoop dedication, maar houdt je wel uitgedaagd én geboeid (het is een stuk leuker voor jezelf om bekende nummers te oefenen in plaats van Vader Jacob mee te spelen met een video).
Maar doet dat eigenlijk nauwelijks nog.
  zaterdag 28 december 2013 @ 01:01:48 #28
241851 Muchachooo
Kan ook gitaar spelen!
pi_134773600
Er heeft hier zeker niemand een Catalinbread Dirty Little Secret 'over'? :+
pi_134773630
quote:
17s.gif Op zaterdag 28 december 2013 01:01 schreef Muchachooo het volgende:
Er heeft hier zeker niemand een Catalinbread Dirty Little Secret 'over'? :+
Nope.

Tegen een goed bod wel een Pearl CH-02 :)
  zaterdag 28 december 2013 @ 01:12:47 #30
241851 Muchachooo
Kan ook gitaar spelen!
pi_134773934
Nah thanks :)

Het wordt wel tijd dat ik eens wat ga verbouwen binnen mijn huidige gear collectie. Heb een Marshall JVM205H die staat te verstoffen op mijn oude slaapkamer bij mijn ouders, samen met een Kool&Elfring 2x12 50W cab... Veuls te groot voor een gitarist die nauwelijks buiten de eigen muren speelt (ondanks een projectje met wat studiegenoten. In Delft...).

Iemand suggesties voor een lekker compact combootje (liefst buizen)? Iets als een AC15 staat me wel aan, maar is nog steeds wat zwaar/duur...

EDIT: ik bedenk me net, zou ik die Marshall uberhaupt voor een redelijke prijs verkocht krijgen? Heb destijds meer dan 1500 betaald voor die kast (incl cab), maar volgens mij is heel die JVM serie een beetje naar de achtergrond verdwenen. En die cab is ondanks zijn geweldige kwaliteit nauwelijks bekend, ik ben benieuwd of iemand zoiets zou kopen...
pi_134774199
quote:
17s.gif Op zaterdag 28 december 2013 01:00 schreef Muchachooo het volgende:
Voor 50 euro is er niet echt een keuze qua goede merken. Zoals je zelf zegt heb je je pas sinds kort verdiept in gitaar spelen, dus houd jezelf ook aan je budget, wie weet vind je het over twee weken toch niks en staat er een 100e+ gitaar in een hoek te verstoffen.

Wat betreft de basis voor gitaarspelen: dit hoeft natuurlijk niet per se op een akoestische gitaar. Uiteindelijk is dit wel een goede keuze, aangezien randapparatuur (versterkers, kabels, etc) niet verplicht is, zoals bij een elektrische gitaar. Als je rock/metal wil gaan spelen, zal dit echter betekenen dat je in een niet al te lange termijn toch over zal gaan stappen naar een elektrische gitaar, dus houd daar wel rekening mee.

Wat betreft tutorials en boeken; daar ben ik zelf niet echt bekend mee. Ik heb vroeger een jaar of 6 les gehad en dus na een tijdje voornamelijk geleerd van het leren spelen van verschillende soorten nummers. Ik ben echter wel sinds kort begonnen met het leren piano spelen en ik moet zeggen dat YouTube hier toch echt een geweldige bron van informatie in vormt. Met een beetje zoeken vind je letterlijk honderden lessen - voor beginners en gevorderden - zowel specifiek voor een bepaald nummer als de échte basis.

Wanneer je wat motoriek in de vingers hebt zitten zou ik je vooral aanraden om nummers te leren die je zelf graag wilt spelen. Zo heeft een vriend van mij bijvoorbeeld gitaar leren spelen door na een maand al Hallowed Be Thy Name van Iron Maiden te oefenen. Het kost je een hoop dedication, maar houdt je wel uitgedaagd én geboeid (het is een stuk leuker voor jezelf om bekende nummers te oefenen in plaats van Vader Jacob mee te spelen met een video).
Bedankt voor je reactie.

Sowieso wilde ik akoestisch beginnen omdat ik thuis heel weinig ruimte heb. Ik heb op mijn kamer geen ruimte om een versterker aan te sluiten en op te bergen op dit moment, dus een elektrische gitaar is een idee voor de toekomst wanneer ik uit huis ga. Voor de rest is zo'n elektrische gitaar een grotere investering, en zoveel heb ik me nog niet georiënteerd op het gitaarspelen. Zijn er voor 50 euro wel degelijke gitaren te vinden? Of is het aan te raden om een iets duurdere aan te schaffen?

Op de korte termijn wil ik voornamelijk handigheid krijgen in de vingers, leren hoe je noten moet lezen etc. Ik weet nog niet wat er allemaal precies bij komt kijken, maar het zal geen rocket science zijn toch? Het lijkt me verder ook een leuk tijdverdrijf, beter dan gamen/films kijken tot midden in de nacht :').
pi_134774255
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 01:00 schreef The_Dean het volgende:

[..]

Je kan de basis ook prima leren op een electrische. Dan ben je meteen een eind op weg om rock en metal te gaan spelen :)

En als je wel echt akoestisch wil beginnen moet je de keus maken tussen Spaans [nylon snaren] of Western [stalen snaren].
Spaans klinkt wat zachter, en warmer. Western is wat killer en luider. Zoek voor voorbeelden even op Youtube, kan je snel duidelijke verschillen horen. Zelf ben ik meer van de Westerns.

En, ik zou mijn budget iets vergroten. Voor 50 euro kan het nooit veel zijn. Daar heb je wel een gitaar voor, maar die zijn vaak dusdanig slecht dat het eerder ontmoedigd dan aanspoort.
Van wat ik gehoord heb lijkt mij die met stalen snaren wel mooier, dus als ik een gitaar ga kopen wordt het er zo eentje.

Voor max. 100 euro zul je dan toch wel iets degelijks vinden, of niet? Meer ben ik op dit moment niet bereid om uit te geven.
pi_134774852
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 01:24 schreef TeeJay. het volgende:

[..]

Van wat ik gehoord heb lijkt mij die met stalen snaren wel mooier, dus als ik een gitaar ga kopen wordt het er zo eentje.

Voor max. 100 euro zul je dan toch wel iets degelijks vinden, of niet? Meer ben ik op dit moment niet bereid om uit te geven.
Ja, voor die 50-100 euro kan je zeker wat vinden, ik heb voor een van mijn akoestische 55 euro betaald. Leuke klank, maar wel waar voor je geld, dus geen fantastisch spelend apparaat.

Hou daar wel rekening mee, laat je door een 'slechtere' gitaar niet meteen ontmoedigen :)
  zaterdag 28 december 2013 @ 02:14:49 #34
241851 Muchachooo
Kan ook gitaar spelen!
pi_134775158
Ach, ik heb de eerste 2 jaar ook gebruik gemaakt van een Squier strat (op dat moment zelfs 3e hands) en een Stagg LP. Gitaren van mindere kwaliteit hoeven niet per se te ontmoedigen.. Al was ik zelf wel heel bij toen ik later mijn Epi en nog later Gibson aan kon schaffen he he :+

Compleet offtopic trouwens, maar die London City Comet van daanauctions een paar jaar terug, bevalt nog steeds prima :D op dit moment mijn primaire axe, mijn LP hangt nog bij mijn ouders aan de muur...
pi_134775169
Ja, ik heb ook nog geen slecht product van London City kunnen ontdekken, gitaren, versterkers, shizzle, allemaal heel gaaf spul.

Kan niet wachten tot ik mijn Bulldog weer aan de praat heb :)
  zaterdag 28 december 2013 @ 02:26:10 #36
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_134775311
*aanmeld.

Mijn gitaar: accoustische ridgewood , snaren: Elixir.

Beetje basic nummertjes van final fantasy aan het leren etc.

Kan flamenco(9) en breezy(8) al vloeiend.

Verder begin ik tabs steeds beter te snappen.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_134775788
Nieuwe gitaar gekocht: een Martin!! Ik ben verliefd. ...
pi_134778175
Mooi spul allemaal! Veel succes en plezier :)
pi_134778248
Ik ben begonnen met een staalsnarige akoestische gitaar. Het is in het begin echt wel doorbijten, maar het gaat steeds beter (ben nog steeds een beginner). Merkte wel dat ik gitaarles nodig heb om houvast te hebben. Alleen kon ik wel wat oefenen, maar was ik te snel afgeleid en nu heb ik mijn oefeningen en les waarmee ik de hele week doorkom (iedere dag spelen).

Jammer dat het vakantie is, want ik heb wel weer zin om weer verder te gaan :P
Feyenoord Rotterdam
  zaterdag 28 december 2013 @ 13:03:13 #40
241851 Muchachooo
Kan ook gitaar spelen!
pi_134781264
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 02:16 schreef The_Dean het volgende:
Ja, ik heb ook nog geen slecht product van London City kunnen ontdekken, gitaren, versterkers, shizzle, allemaal heel gaaf spul.

Kan niet wachten tot ik mijn Bulldog weer aan de praat heb :)
Sowieso ben ik sinds dat apparaat echt een tele liefhebber geworden, vroeger was alles LP bij mij. Ik zou echt een moord doen voor een thinline met P90's erin :+
pi_134781301
Is Cort een goed gitaarmerk? Ik ben vandaag naar de lokale muziekwinkel of hoe zoiets heet geweest, en er stond een leuk beginnerspakket met tas en plectra voor 159 euro. Volgens de verkoper zijn het hele goede gitaren met goede prijs/kwaliteit verhouding. Zo hoe die gast er zelf op speelde vond ik het ook wel lekker klinken, maar het ligt wel iets boven mijn prijsrange. Hij gaf ook aan dat je er binnen het jaar een gratis afstembeurt bij kreeg, die normaal 55 euro kost.

Ik ben een beetje stom geweest en heb het type e.d. niet gevraagd, en kan de gitaar zo nergens vinden. Hoe klinkt dit aanbod? Goed te doen of kan ik beter verder zoeken?

EDIT: Dit was de gitaar: http://www.cortguitars.com/en/product/cap-810-1
pi_134782762
Je hebt er wel leuke gitaartjes tussen zitten voor het geld en denk dat het in combinatie met dat afstellen (of afstemmen, wat houdt dat precies in?) wel prima is als begin gitaar...

Weet niet in hoeverre het met dat pakket een optie is, maar je zou wel even kunnen kijken naar de afwerking van de gitaar. Bij de goedkope(re) gitaren is een deel van de kostenbesparing een gebrek aan goede quality control en afwerking waardoor onderlinge verschillen tussen exemplaren groot kunnen zijn.

Zit zelf trouwens te overwegen een Fender American Standard Strat te kopen (2e hands wel), dit omdat ik toch vooral mijn strats erbij pak (heb op het moment 2 blade Texas Standard Pro gitaren, welke fijn zijn maar ik merk dat ik toch een dikkere hals wil) en de Fender American toch wel een beetje DE gitaar is (iig voor mij) op dat gebied.

Wat is een beetje een redelijke 2ehands prijs waar ik rekening mee moet houden? Zie op marktplaats prijzen van 850 tot 900, op gitaarmarkt iets rond de 700... Erg afhankelijk van jaartal, uitvoering etc?

Then again, vrij grote onzin maar ja... so nais! Even kijken of ik me nog een beetje in kan houden hehe.

Daarnaast blijft een Telecaster me ook nog steeds trekken, maar mag van mezelf op dit moment even geen gitaren meer verkopen zonder eerst een andere weg te doen.
  zaterdag 28 december 2013 @ 14:18:43 #43
241851 Muchachooo
Kan ook gitaar spelen!
pi_134783926
Ik heb een jaar geleden mijn American Std (2008) verkocht voor 750 euro. Het ligt er maar net aan wat voor model het is natuurlijk en ik heb hem zelf ook tweedehands gekocht voor 775, dus daarom kon ik een ietwat lage vraagprijs aanhouden.
  zaterdag 28 december 2013 @ 14:44:06 #44
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_134785002
Ik begin die goldtops echt steeds meer te waarderen, dat gaat me ooit weer eens geld kosten ;(
pi_134785347
quote:
17s.gif Op zaterdag 28 december 2013 14:18 schreef Muchachooo het volgende:
Ik heb een jaar geleden mijn American Std (2008) verkocht voor 750 euro. Het ligt er maar net aan wat voor model het is natuurlijk en ik heb hem zelf ook tweedehands gekocht voor 775, dus daarom kon ik een ietwat lage vraagprijs aanhouden.
Ook de hoofdreden om voor 2ehands te gaan, dat je daarna niet teveel verlies lijdt als je m ooit zou moeten verkopen (dat en het feit dat je er een paar honderd euro mee kan besparen :P ).

Maar ergens tussen een 700 en 800 aanhouden lijkt dus realistisch. Ugh.

Waarom heb je m indertijd verkocht eigenlijk? Toch niet je ding?
  zaterdag 28 december 2013 @ 15:20:43 #46
241851 Muchachooo
Kan ook gitaar spelen!
pi_134786158
Ik heb toen ergens een tele op de kop getikt en vond zowel het speelcomfort als het geluid meer tot me spreken. Na een tijd te hebben staan verstoffen vond ik dat ik het geld beter in een macbook kon steken, aangezien ik die toch een heel aantal uur per dag gebruik :+
pi_134790349
hallo, weet iemand hoe ik hetzelfde gitaargeluid kan krijgen als in dit nummer
9:30 - 11:00
  zondag 29 december 2013 @ 01:45:07 #48
241851 Muchachooo
Kan ook gitaar spelen!
pi_134814512
Feli Dribbel_! *O*
pi_134814859
quote:
17s.gif Op zaterdag 28 december 2013 15:20 schreef Muchachooo het volgende:
Ik heb toen ergens een tele op de kop getikt en vond zowel het speelcomfort als het geluid meer tot me spreken. Na een tijd te hebben staan verstoffen vond ik dat ik het geld beter in een macbook kon steken, aangezien ik die toch een heel aantal uur per dag gebruik :+
Haha, fair enough :) Ondertussen een bod uitgebracht op een american standard... ben benieuwd :P
  zondag 29 december 2013 @ 09:38:47 #50
47781 Jorikjet
Brother from another mother
pi_134817886
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 14:44 schreef Dribbel_ het volgende:
Ik begin die goldtops echt steeds meer te waarderen, dat gaat me ooit weer eens geld kosten ;(
muhahaha

♥ ♥ ♥ ♥ ♥
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')