Je kan de basis ook prima leren op een electrische. Dan ben je meteen een eind op weg om rock en metal te gaan spelenquote:Op zaterdag 28 december 2013 00:53 schreef TeeJay. het volgende:
Ik heb geen idee of dit het juiste topic hiervoor is, maar ik wilde graag beginnen met gitaarspelen. Om te beginnen wil ik een goedkope akoestische gitaar van rond de 50 euro kopen, en de basics zelf leren via internet/boeken etc. en misschien lessen nemen als het echt nodig is. Zijn er misschien bepaalde merken/specifieke gitaren die voor beginners aan te raden zijn, of juist niet?
Mijn uiteindelijke doel is om rock/metal nummers te kunnen spelen, maar op de korte termijn wil ik me voornamelijk focussen op de basis.
Misschien heeft iemand ook tips voor iemand die wilt beginnen met gitaarspelen qua literatuur of handige links naar tutorials of iets dergelijks? Ik begin van een nulpunt, heb eigenlijk sinds kort (lees: deze week) pas een interesse in gitaarspelen ontwikkeld.
Alvast bedankt
Nope.quote:Op zaterdag 28 december 2013 01:01 schreef Muchachooo het volgende:
Er heeft hier zeker niemand een Catalinbread Dirty Little Secret 'over'?
Bedankt voor je reactie.quote:Op zaterdag 28 december 2013 01:00 schreef Muchachooo het volgende:
Voor 50 euro is er niet echt een keuze qua goede merken. Zoals je zelf zegt heb je je pas sinds kort verdiept in gitaar spelen, dus houd jezelf ook aan je budget, wie weet vind je het over twee weken toch niks en staat er een 100e+ gitaar in een hoek te verstoffen.
Wat betreft de basis voor gitaarspelen: dit hoeft natuurlijk niet per se op een akoestische gitaar. Uiteindelijk is dit wel een goede keuze, aangezien randapparatuur (versterkers, kabels, etc) niet verplicht is, zoals bij een elektrische gitaar. Als je rock/metal wil gaan spelen, zal dit echter betekenen dat je in een niet al te lange termijn toch over zal gaan stappen naar een elektrische gitaar, dus houd daar wel rekening mee.
Wat betreft tutorials en boeken; daar ben ik zelf niet echt bekend mee. Ik heb vroeger een jaar of 6 les gehad en dus na een tijdje voornamelijk geleerd van het leren spelen van verschillende soorten nummers. Ik ben echter wel sinds kort begonnen met het leren piano spelen en ik moet zeggen dat YouTube hier toch echt een geweldige bron van informatie in vormt. Met een beetje zoeken vind je letterlijk honderden lessen - voor beginners en gevorderden - zowel specifiek voor een bepaald nummer als de échte basis.
Wanneer je wat motoriek in de vingers hebt zitten zou ik je vooral aanraden om nummers te leren die je zelf graag wilt spelen. Zo heeft een vriend van mij bijvoorbeeld gitaar leren spelen door na een maand al Hallowed Be Thy Name van Iron Maiden te oefenen. Het kost je een hoop dedication, maar houdt je wel uitgedaagd én geboeid (het is een stuk leuker voor jezelf om bekende nummers te oefenen in plaats van Vader Jacob mee te spelen met een video).
Van wat ik gehoord heb lijkt mij die met stalen snaren wel mooier, dus als ik een gitaar ga kopen wordt het er zo eentje.quote:Op zaterdag 28 december 2013 01:00 schreef The_Dean het volgende:
[..]
Je kan de basis ook prima leren op een electrische. Dan ben je meteen een eind op weg om rock en metal te gaan spelen
En als je wel echt akoestisch wil beginnen moet je de keus maken tussen Spaans [nylon snaren] of Western [stalen snaren].
Spaans klinkt wat zachter, en warmer. Western is wat killer en luider. Zoek voor voorbeelden even op Youtube, kan je snel duidelijke verschillen horen. Zelf ben ik meer van de Westerns.
En, ik zou mijn budget iets vergroten. Voor 50 euro kan het nooit veel zijn. Daar heb je wel een gitaar voor, maar die zijn vaak dusdanig slecht dat het eerder ontmoedigd dan aanspoort.
Ja, voor die 50-100 euro kan je zeker wat vinden, ik heb voor een van mijn akoestische 55 euro betaald. Leuke klank, maar wel waar voor je geld, dus geen fantastisch spelend apparaat.quote:Op zaterdag 28 december 2013 01:24 schreef TeeJay. het volgende:
[..]
Van wat ik gehoord heb lijkt mij die met stalen snaren wel mooier, dus als ik een gitaar ga kopen wordt het er zo eentje.
Voor max. 100 euro zul je dan toch wel iets degelijks vinden, of niet? Meer ben ik op dit moment niet bereid om uit te geven.
Sowieso ben ik sinds dat apparaat echt een tele liefhebber geworden, vroeger was alles LP bij mij. Ik zou echt een moord doen voor een thinline met P90's erinquote:Op zaterdag 28 december 2013 02:16 schreef The_Dean het volgende:
Ja, ik heb ook nog geen slecht product van London City kunnen ontdekken, gitaren, versterkers, shizzle, allemaal heel gaaf spul.
Kan niet wachten tot ik mijn Bulldog weer aan de praat heb
Ook de hoofdreden om voor 2ehands te gaan, dat je daarna niet teveel verlies lijdt als je m ooit zou moeten verkopen (dat en het feit dat je er een paar honderd euro mee kan besparenquote:Op zaterdag 28 december 2013 14:18 schreef Muchachooo het volgende:
Ik heb een jaar geleden mijn American Std (2008) verkocht voor 750 euro. Het ligt er maar net aan wat voor model het is natuurlijk en ik heb hem zelf ook tweedehands gekocht voor 775, dus daarom kon ik een ietwat lage vraagprijs aanhouden.
Haha, fair enoughquote:Op zaterdag 28 december 2013 15:20 schreef Muchachooo het volgende:
Ik heb toen ergens een tele op de kop getikt en vond zowel het speelcomfort als het geluid meer tot me spreken. Na een tijd te hebben staan verstoffen vond ik dat ik het geld beter in een macbook kon steken, aangezien ik die toch een heel aantal uur per dag gebruik
muhahahaquote:Op zaterdag 28 december 2013 14:44 schreef Dribbel_ het volgende:
Ik begin die goldtops echt steeds meer te waarderen, dat gaat me ooit weer eens geld kosten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |