abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134606731
Ik betrek binnenkort een nieuwbouwappartement en zag tot mijn verbazing dat de gaskraan zich ACHTER het keukenblok bevond. Als je het rechterdeurtje open doet zie je een gat dat in de achterwand van het keukenblok geboord zit, en daar zit dan de gaskraan.

Bij mijn bovenbuurman zit de kraan rechts NAAST het keukenblok, dus precies bij de opstelplaats voor het fornuis.

Ik vind de plaatsing achter het keukenkastje erg vreemd. Om te beginnen betekent het dat ik dus een gat moet boren in de zijkant van het keukenblok om een slang op de gaskraan aan te kunnen sluiten, en bovendien is de gaskraan dan als de keuken in gebruik is (en het kastje vol staat met pannen en ander keukengerei) heel lastig bereikbaar. Hij had dus beter naast het blok kunnen zitten (bij voorkeur op aanrechthoogte), dan had je er makkelijker bij gekund en hoeft er niet onnodig geboord en gezaagd te worden in mijn nieuwe keukenblok.

Uiteraard meteen de opzichter aan z'n taas getrokken, maar die zei dat deze plaatsing conform de bouwvoorschriften was. Waarom de gaskraan van m'n buurman in een identiek, maar 1 etage hoger gelegen appartement, dan niet op dezelfde plaats zat, kon hij niet uitleggen.

Om een lang verhaal kort te maken: Is dit inderdaad de juiste plek voor een gaskraan, conform de bouwvoorschriften? En waar staan die bouwvoorschriften, dan kan ik het terug vinden. Kan ik ook meteen kijken wat de voorschriften zeggen over hoeveel ruimte er tussen de onderkant van de deur en de vloer moet zitten. Het was nu iets van 1,5 cm, en dat is wel erg krap, want er moet ook nog een laminaatvloer in.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_134607331
Over het algemeen plaats je een gaskraan uit het zicht, dus beter in het kastje dan naast je keukentje.
rikker de flikker
pi_134607488
quote:
en bovendien is de gaskraan dan als de keuken in gebruik is (en het kastje vol staat met pannen en ander keukengerei) heel lastig bereikbaar.
Waarom is dat een issue? Je sluit je fornuis goed aan en klaar.

En mocht er iets aan de hand zijn dat je snel bij de gaskraan moet zijn, moet jij eens opletten hoe snel een keukenkastje dan leeg is. :P
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_134607961
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:58 schreef rikkerdeflikker het volgende:
Over het algemeen plaats je een gaskraan uit het zicht, dus beter in het kastje dan naast je keukentje.
Is dat veranderd dan? Bij mijn huidige woning zit de gaskraan naast het keukenblok, precies op aanrechthoogte. Reuze makkelijk, en je hebt ook maar een heel korte gasslang nodig. Het verbaast me sowieso dat je in die nieuwbouwflat heel die gasleiding niet ziet lopen. Ik dacht dat gasleidingen niet in de muur weggewerkt mochten worden? (Om te voorkomen dat je een gaatje wil boren in de muur en een gasleiding raakt)
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
pi_134609395
Vroeger plaatste men de gaskraan net boven het aanrechtblad, geschikt voor een kookplaat. Maar voor een gasfornuis en zeker bij inbouw word de gaskraan in of onder de plint van de kast naast het toestel geplaatst
pi_134609600
Verborgen, ergens in een kast of iets uit het zicht?
pi_134610863
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 15:49 schreef exlurker het volgende:
Vroeger plaatste men de gaskraan net boven het aanrechtblad, geschikt voor een kookplaat. Maar voor een gasfornuis en zeker bij inbouw word de gaskraan in of onder de plint van de kast naast het toestel geplaatst
Er is geen sprake van een aansluiting tbv inbouw. Het is een flat van de woningbouw, zonder inbouwapparatuur. Verder zit de kraan ook niet in of onder de plint, maar op ongeveer 40/50 cm hoogte.

Bij mijn weten worden echte gasfornuizen trouwens nauwelijks meer verkocht. Meestal is de kookplaat op gas, en het ovengedeelte electrisch.
  Moderator maandag 23 december 2013 @ 16:48:02 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_134611883
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 15:16 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Is dat veranderd dan? Bij mijn huidige woning zit de gaskraan naast het keukenblok, precies op aanrechthoogte. Reuze makkelijk, en je hebt ook maar een heel korte gasslang nodig. Het verbaast me sowieso dat je in die nieuwbouwflat heel die gasleiding niet ziet lopen. Ik dacht dat gasleidingen niet in de muur weggewerkt mochten worden? (Om te voorkomen dat je een gaatje wil boren in de muur en een gasleiding raakt)
Kunstof gele gasleiding is tegenwoordig voorzien van een gele schutbuis en gastec keurmerken.
Je mag ze tegenwoordig gewoon wegwerken in de wand; zolang de aansluitpunten opzich zelf maar bereikbaar zijn.
pi_134612278
1,5 cm onder de deur is prima.
Wel is het zo dat wanneer jij een laminaat vloer gaat leggen de deur dus weer in moet korten naar die 1,5 cm minimaal om een goede balans te houden in de ventilatie onderling.
pi_134613786
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 16:55 schreef klipper het volgende:
1,5 cm onder de deur is prima.
Wel is het zo dat wanneer jij een laminaat vloer gaat leggen de deur dus weer in moet korten naar die 1,5 cm minimaal om een goede balans te houden in de ventilatie onderling.
Kun je van die moderne lichtgewicht binnendeuren straffeloos zo'n groot stuk afzagen? Ze zijn hol van binnen, en anders ligt de onderkant zeg maar "open".

En er moet best een stukje af. Een beetje ondervloer is al gauw 7 mm dik, het laminaat ook, en dan nog 4 mm voor de plakplint. Dus wil ik die 1,5 cm kier handhaven, dan moet er 2 cm van de deur af. Meer nog als ik ook nog een drempel zou willen neerleggen.
pi_134615062
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 17:32 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Kun je van die moderne lichtgewicht binnendeuren straffeloos zo'n groot stuk afzagen? Ze zijn hol van binnen, en anders ligt de onderkant zeg maar "open".

En er moet best een stukje af. Een beetje ondervloer is al gauw 7 mm dik, het laminaat ook, en dan nog 4 mm voor de plakplint. Dus wil ik die 1,5 cm kier handhaven, dan moet er 2 cm van de deur af. Meer nog als ik ook nog een drempel zou willen neerleggen.
Is geen probleem.
  maandag 23 december 2013 @ 18:55:17 #12
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_134616599
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 17:32 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Je hebt 5 cm speling voordat de honingraatstructuur begint.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_134621217
Dank allen, voor de antwoorden. Hier kan ik wat mee. ^O^
pi_134621741
Waarom zou je een kier van 1,5 cm willen handhaven? Wij hebben dat hier (niet bewust gekozen, was al zo...), en je merkt echt dat het enorm tocht. 5 mm moet meer dan voldoende zijn denk ik zo.
  maandag 23 december 2013 @ 21:50:41 #15
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_134626227
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 20:32 schreef usernaamvergeten het volgende:
Waarom zou je een kier van 1,5 cm willen handhaven? Wij hebben dat hier (niet bewust gekozen, was al zo...), en je merkt echt dat het enorm tocht. 5 mm moet meer dan voldoende zijn denk ik zo.
5 mm is echt niet voldoende, ik heb hier 1,5 cm ruimte onder de deuren, geen tocht te bekennen.
1 cm vrije ruimte is net voldoende om aan 7 dm³/s te voldoen. 7 dm³/s is de ondergrens voor kleine verblijfsruimtes.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_134628131
Jeetje, 15 mm speling onder je deur, dat is nieuw voor me. Als het aan mij lag deed ik ze zuigend over de drempel. Iedere ruimte moet zijn eigen ventilatie maar verzorgen.

Maar tjoh, 15 mm. Weer wat geleerd.
Laat die handjes wapperen!
pi_134628671
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 22:21 schreef Gieliovd het volgende:
Jeetje, 15 mm speling onder je deur, dat is nieuw voor me. Als het aan mij lag deed ik ze zuigend over de drempel. Iedere ruimte moet zijn eigen ventilatie maar verzorgen.

http://www.ekbouwadvies.n(...)balansberekening.asp

Afhankelijk van de ruimte en het gebruik ervan is dit tussen de 8 en 20 mm.
Met 15 mm zit je in het algemeen aan de veilige kant.
pi_134628854
Mooi verhaal. Hier echter geen MV en dus ook geen balans.
Laat die handjes wapperen!
pi_134655358
quote:
Als het aan mij lag deed ik ze zuigend over de drempel. Iedere ruimte moet zijn eigen ventilatie maar verzorgen.
Dat is ook een beetje mijn gedachte, wist niet dat 15mm de norm is. Toch zou ik mij er niet zo veel van aan trekken, 't is volgens mij net wat je fijn vind, tenzij je aan nieuwbouw doet kan je het lekker zelf bepalen... ;) En je kan achteraf makkelijker een stukje van een deur afzagen dan er aan plakken :P
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:52:56 #20
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_134659987
quote:

Zo werkt dat natuurlijk niet ;) Als je in een ruimte afzuiging toepast, zal het ook ergens toegevoerd moeten worden. Vandaar ook die kier van 15 mm onder je deur.
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:59:48 #21
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_134660231
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:38 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Dat is ook een beetje mijn gedachte, wist niet dat 15mm de norm is. Toch zou ik mij er niet zo veel van aan trekken, 't is volgens mij net wat je fijn vind, tenzij je aan nieuwbouw doet kan je het lekker zelf bepalen... ;) En je kan achteraf makkelijker een stukje van een deur afzagen dan er aan plakken :P
Het werken 'op gevoel' is niet de juiste methode. Ik ben van mening dat je dingen moet kunnen onderbouwen. Op gevoel een stuk van je deur afhalen om te denken dat het wel goed zal zijn kan ik niks mee. wanneer ik moet poepen of eten, dat doe ik op gevoel. :P Voor de rest is het meten en uitrekenen.
pi_134663887
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:59 schreef cvboer het volgende:

[..]

Het werken 'op gevoel' is niet de juiste methode. Ik ben van mening dat je dingen moet kunnen onderbouwen. Op gevoel een stuk van je deur afhalen om te denken dat het wel goed zal zijn kan ik niks mee. wanneer ik moet poepen of eten, dat doe ik op gevoel. :P Voor de rest is het meten en uitrekenen.
Over het algemeen ben ik het daar mee eens, maar als je geen speciale afzuiging etc hebt lijkt mij dat je niet zo'n enorme kier hoeft aan te houden. Maargoed, het is natuurlijk beter om de norm aan te houden (wist niet dat die er was), tenzij je kan onderbouwen waarom er afgeweken wordt. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')