abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134592617
Nou ja, wat de TT zegt dus, wat was er eerst? En zijn er ook geaccepteerde theorieën over hoe dat dan is ontstaan toentertijd helemaal in het begin?

Persoonlijk denk ik RNA, want RNA kan zowel eigenschappen van DNA als eiwitten bevatten. Met RNA alleen kan je dus eigenlijk zeer simplistisch 'leven' hebben. Daarna kwamen eiwitten voor complexere taken, en toen pas DNA, om de genetisch informatie goed op te kunnen slaan. Maar ja, dit denk ik allemaal maar natuurlijk, alhoewel ik me wel een opmerking van mijn professor tijdens een college kan herinneren.

Iemand die duidelijkheid kan geven?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  maandag 23 december 2013 @ 01:44:14 #2
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_134592823
Ik dacht dat het juist begon met aminozuren (-> eiwitten) en dat het DNA/RNA pas later kwam zodat voortplanten/delen mogelijk werd.

Verkapte TVP, want ik ben een leek. :')
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_134592828
Ik lees mee aangezien ik met dezelfde interesse zit.

Wel weet ik dat de theorie gaat dat het eerste leven in ieder geval in kleiconstructies moet zijn ontstaan omdat eiwitten en RNA weer zouden 'oplossen' in water. En dat het waarschijnlijk is dat RNA zich qua vorm heeft aangepast...

Maar het zijn meer losse hersenspinsels dan dat ik er een eenduidig beeld van weet te creëren terwijl het mij wel daadwerkelijk interesseert
pi_134592867
Ik gok eiwitten, die weer zijn opgeslagen in RNA die weer de code vormen voor DNA.
Maar ik had een hekel aan bio dus ik heb nooit opgelet :')
-XOXO-
pi_134601223
Interessant vraagstuk. Er is best wel wat over te vinden op het internet onder zoektermen als 'RNA-wereld', 'DNA RNA eiwit' en dergelijken in het Engels. Er is niet echt een eenduidig antwoord.

Een hypothese is dat er eerst RNA was, en daarna kwamen eiwitten en DNA. Er zijn ook al argumenten tegen deze RNA-wereld hypothese: zoals hier.

DNA is overigens niet opgebouwd uit eiwitten, maar codeert voor eiwitten.

[ Bericht 23% gewijzigd door Aardappeltaart op 23-12-2013 12:32:37 ]
pi_134604292
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 12:22 schreef Aardappeltaart het volgende:
Interessant vraagstuk. Er is best wel wat over te vinden op het internet onder zoektermen als 'RNA-wereld', 'DNA RNA eiwit' en dergelijken in het Engels. Er is niet echt een eenduidig antwoord.

Een hypothese is dat er eerst RNA was, en daarna kwamen eiwitten en DNA. Er zijn ook al argumenten tegen deze RNA-wereld hypothese: zoals hier.

DNA is overigens niet opgebouwd uit eiwitten, maar codeert voor eiwitten.
Interessante links. :Y Mijn hypothese in de OP is dus eigenlijk gewoon de RNA-wereld hypothese. En de tegenargumenten klinken wel logisch. Dus inderdaad een interessant, maar ook wel moeilijk, vraagstuk zo. :D
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_134604637
Een meer recente publicatie in ScienceDaily vertelt van een onderzoek wat weer argumenten geeft vóór de RNA-world hypothese.

(sciencedaily 6-11-2013) RNA Controls Splicing During Gene Expression, Further Evidence of 'RNA World' Origin in Modern Life

[ Bericht 0% gewijzigd door barthol op 23-12-2013 14:03:48 ]
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')