quote:
op zaterdag 4 september 2004 03:54 schreef the_terminator het volgende:
[..]
heb je dat wel eens gedaan dan? of die droom opgeschreven op papier?
wat ik voor een tijd terug wel erg vreemd vond was dat de vriendin van een kameraad van mij op hetzelfde moment een déjà vu had als ik. we zeiden bijna op hetzelfde moment: dit heb ik al een keer eerder meegemaakt. best wel vaag dat moment, moet er ook vaak aan terugdenken.
heel vaak. bovendien liep ik vaak met zo'n droom dagen rond omdat ze vaak heel gewelddadig zijn en je leest het vervolgens op het nieuws terug.
![]()
maar je kunt er toch niks aan doen, als je de politie belt over een week is d'r een treinaanslag ik kan u niet vertellen waar, wat denk je dat er dan gebeurt? precies.
van die hele heldere dromen bespreek ik bijna altijd met m'n moeder, zij heeft ze ook, vaak schrijf ik ze ook op, toen ik nog klein was tekende ik ze.
of nog zo iets, ik heb sinds ik klein was een nachtmerrie gehad over treinen, waarin ik alleen of met iemand anders vele sporen oversteek en vervolgens van de ene kant een trein komt, ik daarnaar blijf staren en blijf staan, en vervolgens door een trein die van de andere kant komt word overreden. uit een krant maakte ik eens op dat ongeveer toen die dromen begonnen er een spoorwegovergang is gebouwd waar iedere paar maanden een ongeluk plaatsvind dat precies zo is zoals ik het altijd heb gedroomd. er zijn al tientallen mensen omgekomen daar, omdat de overheid zo stom is geweest wel een voetgangercorridor te maken, maar die 500 meter van de hoofdweg af ligt en mensen liever zo het spoor oversteken dan een kilometer om te lopen. sind ik dit weet is de droom gestopt overigens.
die dromen kun je ook heel duidelijk onderscheiden van gewone dromen. je kunt in die dromen dingen ruiken, aanvoelen op tekstuur, wind op je gezicht voelen, de warmte van een gloeilamp, er blijft een herfstblaadje aan je schoenen kleven of d'r zit een pleister om je vinger, dat soort dingen, normale dromen hebben dat soort details niet. bovendien verlopen dat soort dromen altijd volledig ordenlijk en logisch, je kunt gewoon twee keer een opschrift lezen zonder dat hij verandert. een stoel verandert niet in een crocodil in zo'n droom, om het even zo te zeggen.
en ik heb in dat soort dromen nauwelijks controle. ik loop bijvoorbeeld gewoon langs een opschrift zonder m'n hoofd op te heven om het te lezen, en als het zeg maar niet in de droom staat dat je d'r naar kijkt, dan kun je je hoofd ook niet optillen. normale dromen kan ik eigenlijk vrij sterk veranderen, de tijd terugspoelen, deuren laten verschijnen in muren, en dergelijke. in voorspellende dromen gaat het echt niet.