Toch vind ik dit een vreemd verwijt. Kennelijk is het heel normaal om alle moslims alle kwalijke uitspraken in de qoran toe te rekenen, maar de joden dan beoordelen naar de inhoud van hun eigen heilige boek is opeens antisemitisch.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 00:21 schreef Rosario het volgende:
[..]
Mensen hier betichten jou wel eens van antisemitisme. Ik denk dat ik dat nu ook wel zie.
Edit: quoteje erbij.
[..]
Jaja. je moet er geweest zijn om erover te kunnen oordelen. Dat zeiden ze ook over Zuid-Afrika en de Apartheid. Ik probeer me te informeren, kan lezen en nadenken en kijken.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 09:06 schreef Skillsy het volgende:
Kees, ga eens naar Israel om je beeld tussen Joden , Christenen, en moslims wat bij te stellen want die is een beetje vertroebelt
En verder, de Moslims zien Joden als hun broeders dus die lul verhaal over de Torah is je eigen (verminkte) kijk. En ben het absoluut eens met Rosaro, ik vond het eigenlijk apart dat niemand die zinnetje van Kees opmerkte
Vanuit Nederland is er geen boycot van de bezette gebieden: dat is Europees, voor zover die al gehanteerd wordt. PGGM heeft, volgens mijn krant, een paar jaar gepraat met de banken maar men kwam niet nader tot elkaar. Tja, dan moet je een besluit nemen.quote:Verder vind ik de boycot vanuit Nederland ronduit belachelijk en hyprocriet. Ook nog eens op een goed moment , juist nu ze bezig zijn aan de vredes onderhandelingen.
Het lijkt dat de propaganda machina gaat keren, de Palestijnse lobby werkt. En de NL politiek gaat uiteindelijk voor de olie. PVDA is ruk en bietje anti-Israel.
quote:Goh waren wij als westen ook zo begaan met het leed wat onze mobieltjes en high tech veroorzaakt in conflict gebieden. Maar helaas deze uitbuiting en door het westen gefinancieerde steun wordt lekker onder de grond gestopt door nutteloos boycot's en Israel nieuws.
Typisch. Ik vraag me oprecht af of mensen die anti-Israel zijn (en ook anti Jood sommige hier) of ze zich ook zo sterk inzetten voor gerechtigheid elders in de wereld. Zoals bvb de oorlog in Congo. Of de ellende van toestroom vluchtelingen in Italie waar geen enkel Europees land Italie hierin helpt "los het maar lekker zelf op" mentaliteit.
Of de enorme onrust in Soemalie ( geeft niemand om)
Of wat denk je in Tajikistan? ( "Watte?")
Enz enz
Er zijn gebieden die meer aandacht zouden verdienen ook van het westen! Waar het conflict serieus aan de gang is , maarja een Israelische scheet vinden we nou eenmaal lekkerder en verdient prioriteit blijkbaar.Jawel. Maar over Kongo/Soedan/Somalië/etc. valt geen discussie te beginnen: iedereen vindt dat schandalig. Je kunt het alleen een beetje gaan hebben over veel of weinig doen en zo.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar het beleid van Israel vindt vreemd genoeg wel verdedigers. En díé vinden Israelische scheten belangrijk.Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
Ik reken geen enkele moslim iets uit de Koran toe.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:23 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Toch vind ik dit een vreemd verwijt. Kennelijk is het heel normaal om alle moslims alle kwalijke uitspraken in de qoran toe te rekenen, maar de joden dan beoordelen naar de inhoud van hun eigen heilige boek is opeens antisemitisch.
Dat kan natuurlijk niet.
Wat dacht van gewoon gelijk aan elkaar stellen?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:36 schreef Rosario het volgende:
[..]
Ik reken geen enkele moslim iets uit de Koran toe.
In de Tenach staan naar onze maatstaven vreselijke dingen, maar jij wilt per se zien dat we dat boek als gewelddadiger bestempelen dan de Koran. Terwijl ik weet dat daar ook geboden in staan waarin God beveelt te doden. Gelukkig weet ik nu dat je een islamitische vriend hebt, dat helpt om het een beetje in perspectief te plaatsen.
Jij maakte een claim over de interpretatie van grote stromingen. Maar helaas is jouw claim ook niet relevant. Het gaat er niet om hoe een stroming iets interpreteert, het gaat er om hoe de mensen iets interpreteren, beleven en naleven.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:14 schreef geavanceerd het volgende:
[..]
Jouw eigen persoonlijke interpretatie van de islam is niet relevant, net zo min die van mij relevant is.
Ik maakte een claim over hoe de grote stromingen het interpreteren.
Vervolgens vraag ik je je de som op de proef te nemen en biedt zelfs aan om het voor je te doen. Maar nee.
De genoemde denkfout maak ik uiteraard niet. En uiteraard geloven moslims dat ze het goede (proberen te) doen. Maar ik geloof niet dat radicale geestelijken de meeste aanhang hebben. Althans niet onder de moslims die ik zelf ken, zowel soennieten als sji'ieten en ook in Nederland is de meerderheid der moslims geen aanhanger van een radicale imam. Anders had de AIVD het een stuk drukker.quote:Je maakt aannames en vooroordelen over hoe de grote meerderheid van de moslims het interpreteren en wat ze willen. Hierbij projecteer je je eigen of de Westerse normen en waarden op moslims en gaat er blind vanuit dat we allemaal hetzelfde willen. De plaat herhaald. Niet bereid je erin te verdiepen, niet eens bereid de mogelijkheid te overwegen dat het zo is.
Je maakt de denkfout dat moslims iets willen waarvan zij zelf beseffen dat het slecht is. Moslims geloven dat de islam naar welvaart en vrede leidt, net zoals wij geloven dat ons model daarnaar leidt. Maar een goede moslim in onze ogen is een slechte moslim volgens de islamitische wereld. De helden in de islamitische wereld zijn jihadisten. Het zijn de radicale geestelijken die de meeste aanhang hebben.
Ik weet niet wat je met "het" bedoelt, maar de moslims die ik ken, zijn aardig gematigd. Een beetje zoals katholieken die toch het condoom gebruiken en voor het huwelijk met elkaar naar bed gaan.quote:Stap over je vooroordelen heen, beste Kees. Bijvoorbeeld door een moslim te vragen hoe hij erover denkt, of beter nog, door te onderzoeken hoe de grote stromingen het interpreteren.
Ach, het is best.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:36 schreef Rosario het volgende:
[..]
Ik reken geen enkele moslim iets uit de Koran toe.
In de Tenach staan naar onze maatstaven vreselijke dingen, maar jij wilt per se zien dat we dat boek als gewelddadiger bestempelen dan de Koran. Terwijl ik weet dat daar ook geboden in staan waarin God beveelt te doden. Gelukkig weet ik nu dat je een islamitische vriend hebt, dat helpt om het een beetje in perspectief te plaatsen.
Je hebt wel een boel verschillende vrienden, zeg. Uniek. Heb je wel eens tegen je Joodse vrienden gezegd dat ze automatisch geschift zijn, omdat ze de Tenach ('Oude Testament' vanuit ons 'christelijke' oogpunt) als basis van hun geloof/volk/bestaan hebben? Ik vraag me af hoe ze daarop reageren. Tenzij het Harry de Winter is.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ach, het is best.
Zal ik je nog wat meer perspectief geven: ik heb ook christelijke vrienden, zowel protestant als katholiek, joodse vrienden, atheïsten, anthroposofen, humanisten, agnosten. Heb een tijdje een sjamaan gekend, ken uiteraard een hoop ietsisten.
Meestal maakt het me weinig uit welke religie mensen aanhangen, dus van een hoop mensen heb ik ook geen flauw idee.
Perspectief genoeg?
Helemaal niet uniek. Ik persoonlijk ken geen mensen die elkaar afwijzen als vriend ogv hun geloof of afkomst..quote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:55 schreef Rosario het volgende:
[..]
Je hebt wel een boel verschillende vrienden, zeg. Uniek. Heb je wel eens tegen je Joodse vrienden gezegd dat ze automatisch geschift zijn, omdat ze de Tenach ('Oude Testament' vanuit ons 'christelijke' oogpunt) als basis van hun geloof/volk/bestaan hebben? Ik vraag me af hoe ze daarop reageren. Tenzij het Harry de Winter is.
quote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Helemaal niet uniek. Ik persoonlijk ken geen mensen die elkaar afwijzen als vriend ogv hun geloof of afkomst..
Hoezo uniek? Al die geloven lopen toch gewoon in het wild rond, behalve als je in een klein afgelegen dorp woont. Waar ik vandaan kwam, was werkelijk iedereen katholiek.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:55 schreef Rosario het volgende:
[..]
Je hebt wel een boel verschillende vrienden, zeg. Uniek. Heb je wel eens tegen je Joodse vrienden gezegd dat ze automatisch geschift zijn, omdat ze de Tenach ('Oude Testament' vanuit ons 'christelijke' oogpunt) als basis van hun geloof/volk/bestaan hebben? Ik vraag me af hoe ze daarop reageren. Tenzij het Harry de Winter is.
Nee hoor, ik ben vanaf mijn puberteit al overtuigd agnost. Nou ja, tot de zomer van 2012 dan.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:01 schreef Rosario het volgende:
[..]![]()
Ik ook niet. Ik zeg alleen maar dat Kees toevalligerwijs wel heel veel vrienden van verschillende (lees; vrijwel alle mogelijke) achtergronden heeft. Dat lijkt me vrij uniek. Misschien dat Kees heeft gerelihopt, dat kan.
Ik woon in de Randstad en bijna al mijn vrienden zijn atheïsten.. Dus ja, die mensen lopen in het wild rond, maar om maar even in die beeldspraak te blijven, jij gaat daarop jagen?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:03 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hoezo uniek? Al die geloven lopen toch gewoon in het wild rond, behalve als je in een klein afgelegen dorp woont. Waar ik vandaan kwam, was werkelijk iedereen katholiek.
Voor iemand die jarenlang eindeloos discussieert over religie op een forum, vind ik dit een nogal vreemde vraag. Waarom niet? Is het dan zogenaamd 'persoonlijk'?quote:Ik spreek vrijwel nooit met mensen over hun geloof, waarom zou ik ook?
quote:Op vrijdag 10 januari 2014 22:32 schreef Kees22 het volgende:
Ik denk dat jij een van de weinige joden bent die niet veronderstelt dat moslims automatisch joden haten.
Vanuit Nederland is er geen boycot van de bezette gebieden: dat is Europees, voor zover die al gehanteerd wordt. PGGM heeft, volgens mijn krant, een paar jaar gepraat met de banken maar men kwam niet nader tot elkaar. Tja, dan moet je een besluit nemen.
En die vredesonderhandelingen? Minister Kerry heeft zijn hielen nog niet gelicht of Israel kondigt al verder bouwen aan. In de wetenschap dat ze daarmee het vredesproces verder naar beneden halen.
Zonder verdere toelichting kan ik de foto niet plaatsen.quote:
Heb jij het topic wel gelezen?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik snap sowieso het punt niet.. Wat maakt het uit wat iemands geloof of achtergrond/etniciteit is?
Begrijp me niet verkeerd: ik vind het uitermate interessant, maar is voor mij althans geen "oordeelsgrond".
Nee. Ik noemde ze alleen maar omdat jij dacht mij in een bepaald perspectief te kunnen plaatsen omdat ik een islamitische vriend heb.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:12 schreef Rosario het volgende:
[..]
Ik woon in de Randstad en bijna al mijn vrienden zijn atheïsten.. Dus ja, die mensen lopen in het wild rond, maar om maar even in die beeldspraak te blijven, jij gaat daarop jagen?
[..]
Voor iemand die jarenlang eindeloos discussieert over religie op een forum, vind ik dit een nogal vreemde vraag. Waarom niet? Is het dan zogenaamd 'persoonlijk'?
Inderdaad.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik snap sowieso het punt niet.. Wat maakt het uit wat iemands geloof of achtergrond/etniciteit is?
Begrijp me niet verkeerd: ik vind het uitermate interessant, maar is voor mij althans geen "oordeelsgrond".
Heb jij je eigen posts wel gelezen?quote:
Ik denk dat we een beetje langs elkaar heen praten. Maar dat geeft niet.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 23:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee. Ik noemde ze alleen maar omdat jij dacht mij in een bepaald perspectief te kunnen plaatsen omdat ik een islamitische vriend heb.
Oh, ik kan best wel over religie praten met mensen, ook wel persoonlijk. Dan zijn we op zoek of benieuwd naar elkaars beweegredenen.
Maar op FOK! is het meer een schermutseling, beetje bekvechten. Argumenten uitwisselen. Daar komt het maar zelden, en dan meestal per dm of pm, tot een beter contact.
En hier kom je ook echte scherpslijpers tegen. In het dagelijks leven niet, behalve dan in de vorm van mensen die ik überhaupt liever vermijd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |