abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134515032
Is er hier wel eens iemand in bezwaar gegaan tegen de beoordeling van zijn bachelor- of masterscriptie?

Ik zit zelf in de situatie dat ik weliswaar kan leven met mijn eindcijfer (8,0) maar grote moeite heb met de onderbouwing ervan, met name omdat de kritiek die ik heb ontvangen niet de kern van de scriptie betreft en bovendien m.i. onjuist is (er wordt gesteld dat iets ontbreekt in de scriptie dat er m.i. wel in zit). Bij de beoordeling van de scriptie was ik wat overdonderd door de kritiek -- afkomstig van slechts één van de begeleiders, die m.i. de andere (stukken jongere) begeleider domineerde wat de beoordeling betreft --, waardoor ik toen geen sterke verdediging had (de kritiek werd bovendien helemaal aan het einde van de verdediging geuit, waardoor ik door tijdnood nauwelijks de kans had om er adequaat op te reageren). Uiteraard gingen er op de terugreis naar huis de meest scherpe reacties door m'n hoofd, waarmee ik de kritiek zo van tafel had geveegd. :P Hoe dan ook, het komt erop neer dat de begeleider de scriptie niet goed gelezen heeft en daardoor onjuiste kritiek op de scriptie uitte -- die dus bovendien totaal niet de kern van de scriptie betrof.

Bijkomend nadeel is overigens dat de betreffende scriptiebegeleider ook de hoofddocent is van een vak (behorend bij een andere master die ik doe) dat ik nog moet volgen, dus wellicht is 't geen heel slim plan om de verhoudingen op scherp te zetten :').

Ik zal 't er dus vermoedelijk maar bij laten, al zit 't me wel dwars.

Zij er hier mensen die wel ervaringen hebben met in bezwaar/beroep gaan tegen een scriptiebeoordeling? :)

[ Bericht 6% gewijzigd door 2thmx op 21-12-2013 01:47:49 ]
Voegt hoogtepunten toe aan jullie druilerige bestaan.
pi_134515259
Waarom kwam je tijdens je verdediging niet op adequate tegenargumenten? Geeft mijns inziens toch wel wat aan.
pi_134515641
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 01:50 schreef Kowloon het volgende:
Waarom kwam je tijdens je verdediging niet op adequate tegenargumenten? Geeft mijns inziens toch wel wat aan.
Schreef ik hierboven al: het was -- letterlijk -- het slot van de verdediging en de geplande tijd was al voorbij. Overigens gaf ik wel inhoudelijk antwoord op de kritiek (om het iets minder abstract te maken: hij had kritiek vanwege een beperking/nadeel van een door mij gedaan voorstel voor wetgeving dat ik, volgens hem, over het hoofd heb gezien in de scriptie; die kritiek pareerde ik, maar ik wees er daarbij niet op dat ik deze beperking wel degelijk al in de scriptie behandelde; dat laatste had ik natuurlijk wel moeten doen, maar goed, op dat moment ontschoot 't me). Bij de beoordeling gaf hij aan dat ik vanwege de door hem veronderstelde omissie een lager cijfer kreeg (waarbij ik weer niet genoeg kan benadrukken dat 't in de scriptie (in totaal bijna 200 pagina's lang) een detail betrof).
pi_134515720
Zal vast kunnen, maar wat wil je er mee bereiken?
pi_134515755
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 02:09 schreef LelijKnap het volgende:
Zal vast kunnen, maar wat wil je er mee bereiken?
Het doden van wat tijd door met interesse de ervaringen van anderen te lezen 7.gif.
pi_134515823
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 02:10 schreef 2thmx het volgende:

[..]

Het doden van wat tijd door met interesse de ervaringen van anderen te lezen [ afbeelding ].
Ah oké, je gaat het dus niet doen?
pi_134515897
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 02:14 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ah oké, je gaat het dus niet doen?
Oh, ik dacht dat je bedoelde wat ik met 't topic wilde bereiken. Nee, ik ga niet in bezwaar. Lees trouwens net dat je niet eens in bezwaar kan bij de examencommissie maar je direct in beroep moet bij het College van beroep voor de examens. Voor andere geďnteresseerden: http://media.leidenuniv.nl/legacy/uitspraak-08-29.pdf Daar voel ik al helemaal niets voor.
pi_134515935
Ja, nee, ik vroeg me af waarom je het anders wel zou doen. Waarom je die moeite zou nemen terwijl je op een acht zit.
pi_134515946
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 02:21 schreef LelijKnap het volgende:
Ja, nee, ik vroeg me af waarom je het anders wel zou doen. Waarom je die moeite zou nemen terwijl je op een acht zit.
Omdat ik op een negen had gehoopt (en de scriptie m.i. ook een negen waard is -- ook vergeleken met andere scripties die met een negen beoordeeld zijn).
pi_134515981
Moeite nemen? Doen, bedoel ik :P. Maar oké, ik begrijp de teleurstelling.
  zaterdag 21 december 2013 @ 08:32:04 #11
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_134517785
Ik heb zo'n beetje hetzelfde meegemaakt: begeleider leest de scriptie niet fatsoenlijk (merkte ik tijdens het schrijven al aan de 'domme' vragen die hij stelde), komt na de verdediging aanzetten met dat ik zaken niet heb behandeld, vervolgens laat ik zien waar ik de scriptie dat staat en wordt er gezegd: ja dat had dan duidelijker beschreven moeten worden want dat is niet opgevallen/blijven hangen.
:')
De 2e en 3e begeleider keken ook een beetje van ja, wat is dat nou, maar hielden hun mond :{ (eveneens ouder/jonger verhaal denk ik).

Had ook een 8, maar hij was een stuk beter dan m'n vorige waar ik een 8 voor had :{

Het is de tijd, moeite en ergernis van het aanvechten niet waard, maar zo krijgt je goede scriptie wel een bittere nasmaak.
pi_134520325
Zuur doen over een 8 :')
#freefrederike
  zaterdag 21 december 2013 @ 12:08:49 #13
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_134520469
quote:
4s.gif Op zaterdag 21 december 2013 12:00 schreef PizzaMizza het volgende:
Het is anders behoorlijk zuur als het een hoger punt waard is.
  zaterdag 21 december 2013 @ 12:14:42 #14
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134520564
Het is voornamelijk zuur dat de kern van je scriptie (waar je bloed, zweet en heel veel koffie in hebt zitten) niet opgepakt wordt door het publiek waarvan je verwacht dat die het wel begrijpt. Dat betekent dus dat of jij iets verkeerds hebt gedaan, of die kerel het gewoon niet snapt.

Om een acht zou ik mij niet druk maken, maar de suggestie dat je iets niet begrepen hebt is natuurlijk wel vervelend (hoewel dat gezien het cijfer maar heel beperkt van invloed zal zijn geweest). Om het morele gelijk te halen kan je best een goed onderbouwd bezwaarschrift indienen. Je kan een schriftelijke motivering aanvragen en vervolgens in het bezwaarschrift stapsgewijs alle kritiekpunten bespreken aan de hand van de paragrafen in je scriptie.

Als de verhoudingen al op scherp gezet worden door een bezwaarschriftje dan is er denk ik iets niet helemaal goed. Gewoon gaan met die banaan.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_134598519
Ik zou het denk ik ook wel bezwaar maken, mits ik echt graag een 9 (of 10) wil hebben. Voor verschillende functies is een hoog scriptiecijfer ook nog eens een mooi visitekaartje en dat geldt dan uiteraard (veel) meer voor een 9 dan voor een 8. Hoe sta je verder gemiddeld? Kan het ook nog een verschil maken tussen cum laude en summa cum laude?

Give it a try. Heeft het geen resultaat, dan weet je dat. Ben je in elk geval van de twijfel af. Niet te snel je schoudesr ophalen over iets belangrijk als het cijfer op je scriptie (mits je dat belangrijk vindt, maar dat blijkt wel uit je post).
pi_134598995
Als je het op een normale, professionele en volwassen manier doet, en ook open staat voor het feit dat het wellicht NIET veranderd gaat worden, dan zou het de relatie met die persoon niet moeten schaden (als 't goed is). Het laat vooral ook zien dat je er écht mee bezig bent, m.i.: het was een ander verhaal geweest als je een 5.6 (net slagen) had gehad en je een 7 zou willen ofzo. Je hebt hier al een mooi cijfer, maar je bent 't niet eens met bepaalde kritiek erop waardoor je hoger zou kúnnen hebben. Gewoon doen, maar je verlies nemen als het geen gunstige uitslag heeft en dat ook zonder scheve gezichten en zulks accepteren: dát soort dingen kunnen wél een (werk/studie)relatie verpesten.
Ja doei.
pi_134601541
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 02:18 schreef 2thmx het volgende:

[..]

Oh, ik dacht dat je bedoelde wat ik met 't topic wilde bereiken. Nee, ik ga niet in bezwaar. Lees trouwens net dat je niet eens in bezwaar kan bij de examencommissie maar je direct in beroep moet bij het College van beroep voor de examens. Voor andere geďnteresseerden: http://media.leidenuniv.nl/legacy/uitspraak-08-29.pdf Daar voel ik al helemaal niets voor.
Je Examencommissie kan in eerste instante bemiddelen tussen de twee partijen, dat doen ze ook veel liever dan een beroepszaak. Indien je een gemotiveerd verzoek indient kunnen ze besluiten een derde lezer erbij te betrekken. Als die hetzelfde oordeel geeft leg je jezelf daarbij neer, als hij het met je eens is dat een hoger cijfer geoorloofd is zal de Examencommissie de examinator verzoeken het cijfer te heroverwegen.
pi_134604455
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 11:13 schreef motorbloempje het volgende:
Als je het op een normale, professionele en volwassen manier doet, en ook open staat voor het feit dat het wellicht NIET veranderd gaat worden, dan zou het de relatie met die persoon niet moeten schaden (als 't goed is). Het laat vooral ook zien dat je er écht mee bezig bent, m.i.: het was een ander verhaal geweest als je een 5.6 (net slagen) had gehad en je een 7 zou willen ofzo. Je hebt hier al een mooi cijfer, maar je bent 't niet eens met bepaalde kritiek erop waardoor je hoger zou kúnnen hebben. Gewoon doen, maar je verlies nemen als het geen gunstige uitslag heeft en dat ook zonder scheve gezichten en zulks accepteren: dát soort dingen kunnen wél een (werk/studie)relatie verpesten.
Zeker waar, al is het aan de andere kant ook zo dat juist het juist in het geval dat hij van de examencommissie wel gelijk krijgt vervelende gevolgen kan hebben. Veel docenten ervaren bijsturing van hogere hand nou eenmaal (terecht of onterecht) als een aantasting van hun gezag en een in twijfel trekking van hun professionaliteit en kundigheid. Het is de vraag of je je daar wat van aan moet trekken, maar houd daar wel rekening mee.
pi_134604584
In plaats van meteen in bezwaar/beroep te gaan kun je toch ook nogmaals in gesprek gaan met je begeleider en aangeven waarom zijn kritiek in jouw ogen niet terecht is?
  maandag 23 december 2013 @ 13:55:02 #20
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134604750
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 02:18 schreef 2thmx het volgende:

[..]

Nee, je kan (en moet zelfs) eerst bezwaar maken. In de gelinkte uitspraak staat ook het 'procesverloop' beschreven van het meisje. Het college komt pas helemaal aan het eind ter sprake. En dan voornamelijk als er iets mis is gegaan zoals in het geval van het meisje rondom het versturen van het verkeerde beoordelingsforumulier.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_134606139
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 13:51 schreef Kansenjongere het volgende:
In plaats van meteen in bezwaar/beroep te gaan kun je toch ook nogmaals in gesprek gaan met je begeleider en aangeven waarom zijn kritiek in jouw ogen niet terecht is?
Dit ja.

Kom je er dan niet uit, zwart op wit beoordeling vragen. Daar nogmaals op reageren met de opmerking erbij dat je indien jullie het echt niet onderling eens kunnen worden je naar de examencommissie zal stappen. Want als je echt overtuigd bent van je gelijk zou ik niet weten waarom je dat niet zou doen. Maar eerst onderling in vrede proberen op te lossen.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_134606491
Wat een raar topic....

Als jij tijdens je verdediging niet adequaat kan reageren op, in jouw ogen, foutieve kritiek... dan ligt de fout toch echt bij jezelf en verdien je een lager cijfer.

Op het moment van de verdediging moet je shinen en je scriptie neerzetten als een huis. Het feit dat je op weg naar huis pas 'scherpe reacties' kon verzinnen geeft al aan dat je gewoonweg niet goed voorbereid was.

Met het aanvragen van een herziening of een gesprek sla je de plank compleet mis.
[b]Op vrijdag 27 april 2012 23:21 schreef AldoTheApache het volgende:[/b]
_O_ jij bent de grootste baas op FOK!
Aller tijden :D _O_ _O_
pi_134606951
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:37 schreef Wootism het volgende:
Wat een raar topic....

Als jij tijdens je verdediging niet adequaat kan reageren op, in jouw ogen, foutieve kritiek... dan ligt de fout toch echt bij jezelf en verdien je een lager cijfer.

Op het moment van de verdediging moet je shinen en je scriptie neerzetten als een huis. Het feit dat je op weg naar huis pas 'scherpe reacties' kon verzinnen geeft al aan dat je gewoonweg niet goed voorbereid was.

Met het aanvragen van een herziening of een gesprek sla je de plank compleet mis.

Dat laatste is een onzinnige conclusie, want veel te veel afhankelijk van de verdere omstandigheden. Als het inderdaad vooral kwam door tijdgebrek en de kritiekpunten aantoonbaar voortkomen uit slechte bestudering door de beoordelaars, kun je daarover gerust verder in gesprek treden.
pi_134633946
quote:
4s.gif Op zaterdag 21 december 2013 12:00 schreef PizzaMizza het volgende:
idd zeg,. TS :') :') :')
pi_134634002
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:48 schreef Valid het volgende:

[..]

Dat laatste is een onzinnige conclusie, want veel te veel afhankelijk van de verdere omstandigheden. Als het inderdaad vooral kwam door tijdgebrek en de kritiekpunten aantoonbaar voortkomen uit slechte bestudering door de beoordelaars, kun je daarover gerust verder in gesprek treden.
Ik heb verder niet veel kennis over scripties, maar komt er dan een herziening? Lijkt mij dat TS niet opeens een 10 gaat krijgen...
#freefrederike
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')