abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134499745
TS ging vandaag naar de kapper. Daar aangekomen werden de haartjes uiteraard even netjes gewassen, waarna de altijd lastige vraag 'hoe wilt u het hebben?' kwam. Helaas is 'geknipt' niet voldoende antwoord op die vraag, dus ik zei iets over 'vrijwel hetzelfde als normaal, maar dat een andere kapster er vorige keer wel *iets* een beetje anders had gedaan'.
Toen ging het fout, de kapster vroeg welke collega dat dan was, en ik omschreef haar als 'ietwat gezet'.

Nou was dat an sich nog een hele vriendelijke omschrijving. Als ik het met vrienden over haar gehad zou hebben zou ik eerder de woorden 'vies dik' gebruikt hebben, want ze is echt erg fors. Gezien het feit dat de 'nieuwe' kapster ook wel als volslank te omschrijven was, en omdat ik gewoon een vriendelijke jongen ben hield ik het bij bovenstaande.

De nieuwe kapster vervolgt haar werkzaamheden en als ik opsta om af te rekenen loopt de 'ietwat gezette' kapster voorbij (ze was er dus wel, maar waarschijnlijk elders bezig). Nog geen probleem, ik had niet specifiek om haar gevraagd ofzo, zo vaak kom ik niet bij de kapper, dus wie er vrij is kan gaan knippen.

De dame in kwestie wierp me echter een blik toe die ijskoud was en bijna lichamelijk letsel opleverde, zo dodelijk was die. Kortom; ze had mijn opmerking gehoord, en was hier niet echt blij mee.

Later thuis vroeg ik me af (naast het feit waar ik een andere kapsalon kon vinden); is het raar dat ze boos was? Kan je iemands duidelijke kenmerken, die wellicht wat gevoelig liggen, gebruiken om iemand te omschrijven?

Mag je zeggen dat je bent geholpen door 'die donkere jongen', 'dat meisje die een beetje scheelt', 'zij met dat felrode haar', 'die man die stottert' of 'die meneer die een beetje mank loopt'.

Uiteraard bedoel ik het beschrijven op een nette manier, niet smalend of duidelijk kwetsend bedoelt. Het zijn natuurlijk wel opvallende kenmerken waardoor de andere partij vaak gelijk weet over wie je het hebt.

Hoe denken jullie er over, en heb je zelf ook weleens zo'n situatie meegemaakt en hoe werd toen gereageerd?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-12-2013 20:10:30 ]
pi_134500215
Ja ik werd toen omsingeld door 13 Marokkanen.
pi_134500232
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 20:21 schreef Tassendief het volgende:
Ja ik werd toen omsingeld door 13 Marokkanen.
Ze noemden je kaaskop?
pi_134500288
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 december 2013 20:21 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Ze noemden je kaaskop?
Nee. Anders.
pi_134500295
Ontkennings fase dat ze MODDERVET is
  vrijdag 20 december 2013 @ 20:24:58 #6
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_134500384
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2013 20:22 schreef Tassendief het volgende:

[..]

Nee. Anders.
Hans?
Ok stelletje hokboeren
pi_134500436
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 december 2013 20:24 schreef padlarf het volgende:

[..]

Hans?
Nee ze zeiden dat ik terug naar mijn eigen land moest :'(
pi_134502343
Ik herken het wel. Voor de mannen onderling hoeft dit niet zo'n probleem zijn. Bij vrouwen daarentegen, dat is wel een issue. Dus ik vermijd dat soort beschrijvingen altijd. Je kunt er werkelijk niks goed mee doen.
pi_134503312
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 21:07 schreef Robuustheid het volgende:
Ik herken het wel. Voor de mannen onderling hoeft dit niet zo'n probleem zijn. Bij vrouwen daarentegen, dat is wel een issue. Dus ik vermijd dat soort beschrijvingen altijd. Je kunt er werkelijk niks goed mee doen.
precies dit inderdaad, vrouwen zien altijd alles als beledigend
Op woensdag 25 maart 2015 09:49 schreef TARDIS. het volgende: 'eend112', een vrolijke doch nuchtere user die bekend staat om zijn vriendelijkheid, goedwilligheid en af en toe onverwacht scherpe opmerking.
pi_134504219
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 21:25 schreef eend112 het volgende:

[..]

precies dit inderdaad, vrouwen zien altijd alles als beledigend
Ja zijn het alleen vrouwen? Geen idee, misschien dat die wat gevoeliger zijn omtrent uiterlijk. Maar bij bv. huidskleur/ras of dingen als stotteren of mank lopen?
pi_134505651
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 december 2013 21:44 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Ja zijn het alleen vrouwen? Geen idee, misschien dat die wat gevoeliger zijn omtrent uiterlijk. Maar bij bv. huidskleur/ras of dingen als stotteren of mank lopen?
Oh ja, buitenlanders ook
Op woensdag 25 maart 2015 09:49 schreef TARDIS. het volgende: 'eend112', een vrolijke doch nuchtere user die bekend staat om zijn vriendelijkheid, goedwilligheid en af en toe onverwacht scherpe opmerking.
pi_134509001
;(
Ik leef met je mee TS.
Tegen mijn toenmalige vriendinnetje, je ziet er vandaag beter uit als gisteren.
Zij zei meteen, wat was er mis met me gisteren. :'(
Pfffrrrt, ze had ook kunnen zeggen, fijn dat je me vandaag er goed uit vind zien.

Een andere keer, je lijkt meer op je moeder dan op je vader. (ik bedoelde karakter/persoonlijkheid).
Zij gelijk weer, vind je dat ik een dikke kont heb dan? :{w

Vrouwen en uiterlijkheden, glad en dun ijs waar je als man zijnde uitglijdt en doorheen zakt.
Het is gewoon nooit goed.
Echt zelfs als hetero kan je soms beter met een man gaan samenwonen, efficiënt en stukken makkelijker. Bier, Pizza en tetten keuren.

Het is altijd beter dan jezelf weer uit een reddeloos situatie te moeten kletsen en de volgende dag weer eens een bosje bloemen mee te nemen.
Ik heb weken gehad met meer dan drie bossen bloemen, ons liefdesnestje veranderde langzaam in een tuincentrum. :7
het pseudoniem zelfst.naamw.Uitspraak: [psødo'nim, ps½ydo'nim] Verbuigingen: pseudoniem|en (meerv.) verzonnen naam die je gebruikt om je echte naam geheim te houden.
usericoon; Mata Hari, pseudoniem van Margaretha Geertruida (Griet) Zelle
  zaterdag 21 december 2013 @ 00:07:03 #13
195367 Jehuty
FOK's Giel Beelen
pi_134511043
Dit topic doet me denken aan Little Britain

Er is een aflevering die hier beter bij zou aansluiten maar helaas staat het niet op Youtube :'(

Maar goed, ik begrijp wat je bedoelt, ik denk dat je het best correct hebt gebracht. Hoe moet je het anders zeggen?
pi_134514010
Vrouwen die overal boos om worden. :')

Wat ik altijd zeg en blijf roepen: Mensen hoeven zich niet te laten kwetsen door wat woorden. Ene oor in andere oor uit.

Ik laat me ook net kwetsen als iemand over mij zegt: "Die kleine dwerg." ofzo.
Wacht maar, over 2 jaar heb ik prachtig lang haar. (Hey dat rijmt!)
pi_134516511
Misschien was ze wel pissig omdat je suggereerde dat ze een slechte kapster zou zijn. Dan snap ik wel dat ze moeite had zich er overheen te zetten. Dat je zelf meteen denkt aan je 'gezet' opmerking, betekent ook dat je zelf wel inziet dat het een beetje risky opmerking was. :P
-nee-
pi_134525508
Ik vind dat het gewoon moet kunnen. Hoe moet je anders iemand omschrijven? Aan de kleding die ze 2 maanden geleden droeg?
Als ik echt overduidelijk 'vies dik' zou zijn zou ik geloof ik ook nog eens blij zijn als iemand me omschrijft als 'ietwat gezet' :') Maar misschien had ze de ijdele hoop dat ze toch niet zo dik lijkt als ze zelf dacht.
Ik kan me voorstellen dat het wel kwetsend is als je hoopt dat anderen jou niet zo dik/scheel/mank zien als je jezelf ziet, maar vind wel dat het moet kunnen om iemand zo te omschrijven.
pi_134525745
Vind ik ook hoor. Ik werd op mijn werk ook "die blonde mevrouw" genoemd door klanten die mijn naam niet kenden, had ik dan meteen uit m'n slof moeten schieten of zo, vanwege de eventuele connotatie met "dom"?
Kom op zeg, waar kun je je druk om maken.
Je woordkeus was m.i. gewoon netjes, TS.
  zondag 22 december 2013 @ 11:18:23 #18
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_134552768
Ik "zat" hier laatst ook mee. Als ik wat over een neger wil vertellen bv heb ik het over 'die neger'. Vonden mensen niet ok. Toen ik het eens over een gezet persoon had mocht dat ook al niet :')

Onnozel dit. Hoe moet je mensen anders beschrijven zonder er een half uur aan kwijt te zijn? "Die met die doodnormale blauwe ogen waar 10 mensen met net zulke ogen bij staan"
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_134553027
quote:
10s.gif Op zondag 22 december 2013 11:18 schreef Harajuku. het volgende:
Ik "zat" hier laatst ook mee. Als ik wat over een neger wil vertellen bv heb ik het over 'die neger'. Vonden mensen niet ok. Toen ik het eens over een gezet persoon had mocht dat ook al niet :')

Onnozel dit. Hoe moet je mensen anders beschrijven zonder er een half uur aan kwijt te zijn? "Die met die doodnormale blauwe ogen waar 10 mensen met net zulke ogen bij staan"
Tjah, neger mag niet, donkere man lijkt mij wel kunnen.
In een tent met negers kun je toch ook prima ''die blanke'' zeggen, of voelt die zich dan ook gediscrimineerd? Slaan we niet een beetje door allemaal?

Als je ergens niet blij bent bij jezelf en je hoort het benadrukt worden dan is dat altijd wel kut, zeker als je er niks aan kunt doen.

Maar een donkere man heeft er geen problemen mee dat hij donker is.
Een dikkere vrouw misschien wel, maar die kan er vaak gewoon wel wat aan doen, vind je het dan niet tof om te horen dan kom je maar in actie.
En dan nog dat meisje dat scheel kijkt.. Die is daar waarschijnlijk niet blij mee en kan er niks aan doen, dat lijkt mij pas vervelend.
Rustig aan.
  zondag 22 december 2013 @ 11:38:48 #20
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_134553221
Waarom mag neger niet? Negro zou ik niet zeggen, maar neger vind ik anders. Ze zijn allemaal zo trots om neger te zijn maar als je vervolgens neger zegt valt het halve land over je heen. Dat is pas onnozel. De enige geaccepteerde term tegenwoordig is African-American terwijl de meesten dat niet eens zijn :')

Negatieve kwaliteiten waar iemand niets aan kan doen zou ik niet zo in hun gezicht zeggen, trouwens. Maar als ik later wat over die schele wil vertellen zeg ik dat wel. Dan weet je gesprekspartner gelijk over wie je het hebt.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_134555993
Mwah, het doel van een dergelijke omschrijving is om de andere persoon snel duidelijk te maken over wie je het hebt. Ik vind dat 'gezet' prima kan, en zeker aangezien je daarmee het snelst duidelijk maakt over wie het gaat.

Dat deze 'gezette' dame dit op een negatieve manier interpreteert betekent niet dat je schuldig bent aan het beledigen van haar. Je kijkt nu naar de situatie waarin zij niet blij is met de omschrijving die je gaf, maar had zij dit niet zo opgevat, had je dan ook het topic geopend ondanks dat je omschrijving hetzelfde was geweest?

Kortom, haar interpretatie bepaalt niet of jij je beledigend hebt opgesteld, dat bepalen jouw woorden. Persoonlijk vind ik dat dit niet aan de orde is.

Daarnaast, mocht ze echt dik zijn en wordt zij boos omdat jij dit, al dan niet in andere bewoordingen hebt gebracht, dan is zij degene met het probleem, en niet jij.
De klaagbaak is een machine.
pi_134557247
Al die kapsters lijken op elkaar, dus denk dat dit de enige manier was om in 1x duidelijk te maken om wie het ging en je hebt het netjes omschreven.

Vooral erg onprofessioneel dat zij er zo op reageert. :')
pi_134558551
Ik vind dat je je heel netjes uitgedrukt hebt, TS. Niets mis mee. ^O^
Dat zij aanstoot neemt aan een hele normale, neutrale uitdrukking als dit, vind ik erg kleinzielig en overdreven. Ik ben zelf ook wat aan de zware kant, maar zou het nooit als een belediging opvatten als men mij 'gezet' zou noemen. Laat staan 'ietwat gezet', zoals jij het zei.
Integendeel, ik vind het juist een heel beschaafde term, waarmee ik gerust ook mezelf zou omschrijven, als men daarnaar zou vragen.

Tja, bij sommige vrouwen (nee, lang niet allemaal, dus niet gelijk weer alle vrouwen over één kam scheren, beste Fok!kertjes! ;) ) ligt het wat gevoeliger dan bij anderen, maar ik vind dat zij in dit geval beslist geen geldige reden heeft om zich gekwetst te voelen.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  zondag 22 december 2013 @ 19:52:02 #24
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_134573239
quote:
7s.gif Op zondag 22 december 2013 11:38 schreef Harajuku. het volgende:
Waarom mag neger niet? Negro zou ik niet zeggen, maar neger vind ik anders. Ze zijn allemaal zo trots om neger te zijn maar als je vervolgens neger zegt valt het halve land over je heen. Dat is pas onnozel. De enige geaccepteerde term tegenwoordig is African-American terwijl de meesten dat niet eens zijn :')
"Ze" zijn niet allemaal "trots" op hun huidskleur; je scheert iedereen over een kam.
Neger heeft een negatieve bijklank, o.a. omdat sommige mensen het als een soort scheldwoord gebruiken. Ik zou dan de term "donkere man" gebruiken. Niet "die jood", maar "die Joodse man/vrouw". Niet "die Chinees", maar "die Aziatische man/vrouw". Het klinkt gewoon wat minder hard.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
  zondag 22 december 2013 @ 19:53:42 #25
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_134573344
beestje gewoon bij zijn naam noemen

mensen zijn toch wel beledigid, altijd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: