Elke maand ofzo de laatste tijd echt te vaak
Wat doe ik hier aan en wie heeft er ook last van?
quote:uh jij hebt zo te zien last van nog iets veel ergers dan een koortslip
Op vrijdag 4 oktober 2002 07:03 schreef Dlocks het volgende:
Vuile hoer!En gij zult boeten tot den dood.
Paar keer per dag deppen en het virus droogt uit, let op: het blijft wel voor de rest van je leven in rustfase , kan dus weer terug komen.
quote:Ter aanvulling, je bent het meest vatbaar voor een koortslip, wanneer je aan lage weerstand hebt. Dus als je ervoor zorgt dat je voldoende slaap krijgt, voldoende vitamines enz., verklein je de kans op een koortslip aanzienlijk.
Op vrijdag 4 oktober 2002 07:21 schreef Snoesje_Rules het volgende:
Petroleum-ether kopen bij de apotheek.
Helpt sneller en beter dan Zovirax en is nog goedkoper ook.Paar keer per dag deppen en het virus droogt uit, let op: het blijft wel voor de rest van je leven in rustfase , kan dus weer terug komen.
quote:of een korte slip
Op vrijdag 4 oktober 2002 07:58 schreef Pikkebaas het volgende:
Ehm, het is misschien koortslip....
quote:Ken overigens nog een heel erg pijnlijk verhaal van een meisje die oraal was bevredigd door een jongen met een koortslip. Dat meisje heeft nu ook af en toe een koortslip, alleen dan op een andere plek!!!!
Koortsuitslag
of koortslip, huiduitslag die bestaat uit groepjes blaasjes op of rondom de lippen. Deze blaasjes zijn vaak pijnlijk en gaan na enkele dagen over in zweertjes die bedekt zijn met een korstje. Koortsuitslag wordt veroorzaakt door een herpesvirus (zie herpes).
Na besmetting (bijv. door zoenen) blijft het virus levenslang in het lichaam aanwezig. In tijden van verminderde weerstand (koorts, zonnestraling, ziekte, menstruatie, vermoeidheid) kan het virus worden geactiveerd en koortsuitslag veroorzaken.
De aandoening is besmettelijk vanaf ca. drie dagen voor het ontstaan van de blaasjes tot aan het tijdstip dat zij weer verdwenen zijn. Zoenen en knuffelen (en zo mogelijk ook een hand geven) moeten in die tijd vermeden worden om anderen - met name pasgeborenen - niet te besmetten.Behandeling
Alleen de verschijnselen kunnen worden behandeld. Dit gebeurt met zalven die deling van het virus tegengaan. Het nog in het lichaam aanwezige virus wordt hierdoor niet gedood.
quote:*is blij dat hij beneden geen lippen heeft
Op vrijdag 4 oktober 2002 12:46 schreef robbieRdam het volgende:
koortslip beneden heet herpes genitalis. ^0^Grrrrr je zal t maar hebben
quote:Ja idd ik heb het nu ook gewoon niet op mn lip maar eronder net niet op mn kin, maar echt wtf, dit is nooi zo erg geweest argh... fuck it
Op vrijdag 4 oktober 2002 13:10 schreef da_blonde het volgende:
Ik heb er dus ook regelmatig last van en ben ook immuun geworden voor al die zalfjes. Het enige dat nog wel eens wil helpen is Famvir. Toen het virus eens naar mijn kin was uitgezaaid kreeg ik dat spul en dat hielp toen wel aardig.
Maar bedankt mensen voor de reacties, ik ga hier zeker wat mee doen (get some sleep enzo )
Sterkte.
Maar voorkomen is natuurlijk altijd het beste, dus goed uitgerust zijn, voldoende vitamines enzo.
quote:Valt wel mee, kwam alleen straalbezopen uit de kroeg toen ik die reactie schreef. Toen leek het mij wel een grappige reactie
Op vrijdag 4 oktober 2002 07:13 schreef STING het volgende:[..]
uh jij hebt zo te zien last van nog iets veel ergers dan een koortslip
o_O
quote:dank je
Op zondag 6 oktober 2002 18:33 schreef Natalie het volgende:
Nog nooit gehad, zo'n koortslip.
Lijkt me wel erg vervelend. Hopen dat ie snel weg is.
Zodra je voelt dat het kriebelt bij je lip en de eerste tekenen er zijn meteen zalven. Ervoor zorgen dat je tubertje schoon blijft dus niet met je koortslipvinger aan de opening zitten. Handen meteen wassen.
Je voelt het vaak ook aankomen omdat er rond je mond, kin meestal blaasjesachtige pukkeltjes komen op een rijtje op de zenuwbaan.
Een koortslip is niet het zelfde herpesvirus als de genitale herpes, de gordelroos of herpes op je wangen of aan je oog. Een koortslip komt nergens anders dan rond je lippen. Je krijgt het, net als de andere varianten, van contact met de vloeistof die eruit loopt of de korstjes daarvan. Dit kan al in je kinderjaren zijn gebeurd door knuffelende volwassenen, het delen van een ijsje of lollie, het samen ergens uit drinken, en later ook elkaars lippenstift delen, joint of sigaret samen roken tot en met zoenen.
Als je een koortslip hebt zoen je niet en deel je niks waar je mond aan heeft gezeten tot het over is.
De zalf, zovirax, vextavir en famvir zijn vergoed door het zienkenfonds en slechts werkzaam tot de aangegeven datum. Als je niet al te veel en vaak koortslippen hebt gooi je dus veel weg want die van vorig jaar is al niet meer werkzaam. wees ook zuinig met de zalf omdat geneesmiddelen nooit gezond voor je zijn. Zovirax lost bvb de huid erg op wat Famvir niet doet.
Huismiddeltjes zijn vaak niet de beste oplossing. Ik heb er althans nooit baat van gehad.
Het spreekt voor zich dat je elkaars zalf niet gebruikt maar je eigen tubetje houdt.
Zakdoekjes enzo gooi je ook meteen weg als je aan je mond hebt gedept. Drinkservies en bestek spoel je liefst zelf vast even af om besmetting door slordigheid op het aanrecht te voorkomen. Voorkom verspreiding van het virus.
Je krijgt zoals hier al werd gezegd door iemand als je erg kwetsbaar bent. Na een party of festival, na extreem drank&drugsgebruik, na een paar dagen ongezond eten, tijdens een examen of werkweek, bij een familiedrama, tijdens een verhuizing, vlak voor een sportprestatie of optreden (let maar eens op op tv!) kortom: als er stress is. Extra goed oppassen dus en voortaan bij tijds alvast zodra de stresssituatie zich aandiend extra vitamines nemen.
Veel groenten en fruit desnoods in puree- of sapvorm (sapcentrifuge! of blender) en als je kan mager vlees en vis. Vis schijnt goed te zijn en met name anchovis heb ik me laten vertellen.
Mijdt alcohol en drugs en probeer zo min mogelijk te roken, snoep weinig, wees matig met vet en gezouten snacks (chips bvb bijten de boel extra uit) en na een paar dagen gaat het je al beter.
Als je erge last hebt van je lip kan je met een dik rietje je drinken binnen krijgen. Je hebt plaatselijk koorts dus moet extra veel drinken. Als het heel erg is drink je zelfs je koffie maar met een rietje. Vraag gemakkelijk eten en niks waaraan je moet happen. Een appel is bvb een stom plan tenzij je m in gesneden peuterstukjes naar binnen werkt. Het zelfde geldt voor broodjes enzo.
Houdt om te voorkomen dat je lip knapt of scheurt en het gaat bloeden als een rund ook de omgeving goed ingevet en soepel. Als de koortslip weg is en ingedroogd is nazorg met blistex of balsem een must.
Behandeling met tandpasta is minder verstandig omdat de tandpasta uitbijt. Probeer geen lidtekenvorm te krijgen en je liplijn na afloop van de aanval zo ongeschonden mogelijk te houden. Voor vrouwen is het ook heel lastig als hun mond wat minder strakke lijn krijgt, de mondhoeken leijker worden en de lippenstift moeilijker te plaatsen wordt. Voorkomen dat je een lelijkere mond krijgt na afloop is alles wat je kan doen.
Plak er geen pleister over dan wordt het alleen maar erger. Dames die er representatief moeten uitzien plamuren het vaak weg met make-up: probeer dit zo veel mogelijk te vermijden en besmet je makeupspullen er niet mee. Deel dus ook liever geen make-upspullen en al helemaal geen lippenstiften of oogpotloden (oogaandoeningen).
Opmerkingen als dat je met de foute hebt gezoend of gesext of orale sex hebt gehad zijn niet leuk, zeker niet als je nogal beroerd van de aandoening zelf bent.
Weet dat een groot deel van de mensheid een vorm van het herpesvirus bij zich draagt en toevallig heb jij dit.
Het kan inderdaad nog altijd erger.
Dat is alleen al een rede om condooms te gebruiken bij een nieuwe sexpartner.
Ook het delen of passen van kleding en ondergoed kan zorgen voor overdracht. Het is daarom eigenlijk het beste je slipje of string aan te houden als je bvb badgoed gaat passen. en natuurlijk was je kleren die je hebt gekocht voor je ze gaat dragen.
Bedenk je dat een koortslip minder erg schijnt te zijn dan genitale herpes of gordelroos. Dus pas goed op jezelf zonder al te angstig te worden.
Een milde ook heel iritante vorm van herpes zit op de wangen. Mocht je pukkeltjes hebben waaruit kleurloos vocht komt ga ook dan langs de huisarts voor een zalfje. De kleine blaasjes laten zich prima bij begroetingskussen aan elkaar over dragen. Als je geen zin hebt hoef je mensen niet te zoenen: een hand geven en elkaar aankijken is ook een heel mooi gebaar.
Een spoedig herstel gewenst!
[Dit bericht is gewijzigd door Lurky op 30-10-2002 21:46]
quote:Niet meer dus. Vandaag durfde ik voor het eerst weer op straat en ik ging naar de apotheek voor een nieuwe voorraad. Blijken alle middeltjes dus niet meer vergoed te worden
Op woensdag 30 oktober 2002 21:36 schreef Lurky het volgende:
De zalf, zovirax, vextavir en famvir zijn vergoed door het zienkenfonds en slechts werkzaam tot de aangegeven datum.
quote:Waar ik alleen aan zou willen toevoegen wat ondersteunend kan werken, tenminste bij mij, is extreem veel water drinken. En dan heb ik het echt over een liter of 3 per dag in riskante periodes. Riskante periodes zijn wanneer je veel in de zon zit of minder kunt slapen. Ook als je naar het strand bent geweest meteen douchen (BVK nog OP het strand bij zo'n tent, het is die €1 echt wel waard), en bij voorkeur niet-vette zonnebrand gebruiken.
Op woensdag 30 oktober 2002 21:36 schreef Lurky het volgende:<lang verhaal>
Hier heb ik nog nooit van gehoord, maar als het schijnt te werken...I'll give it a try! De rest wist ik al, maar bedankt voor alle informatie.
succes.
quote:op het moment dat het een beetje gaat irriteren meteen gaan smeren en die ranzige aanblik komt niet (heb er zelf ook last van. jaja, kben een slet...)
Op vrijdag 4 oktober 2002 07:00 schreef STING het volgende:
Uhm......... Zovriax?
quote:Jaaaaaaaaa, ik ben daar drager van!!! He, hoe weet jij dat? Maar streptokokken is toch een bacterie en dat herpesgebeuren is toch een virus? Dan kan het toch niet door die gekke streptokokken komen? Argh, als dat wel zo is....ik heb al zoveel last van die streptokokken gehad!
Op woensdag 6 november 2002 09:58 schreef Ludo het volgende:
Kan ook zijn dat je, net als Ludo, drager bent van de streptokokken-bacterie. Je kunt bloed laten onderzoeken. Bij iedereen kan de streptokokken-bacterie op een andere wijze tot uitdrukking komen, bijv. door een koortslip.succes.
quote:Eeeehhrrmm....nou ik wist eigenlijk niet dat JIJ ook drager bent van de streptokokken-bacterie
Op woensdag 6 november 2002 11:00 schreef da_blonde het volgende:[..]
Jaaaaaaaaa, ik ben daar drager van!!! He, hoe weet jij dat? Maar streptokokken is toch een bacterie en dat herpesgebeuren is toch een virus? Dan kan het toch niet door die gekke streptokokken komen? Argh, als dat wel zo is....ik heb al zoveel last van die streptokokken gehad!
Je moet dus zeker weten dat jouw koortslip een koortslip is en niet een folliculitis barbae, oftewel krentebaard. Worden nog al eens door elkaar gehaald. De laatste, de krentebaard is wel bacteriologisch en wordt veroorzaakt door die streptokokken-bacterie.
quote:southpark: hey dude, you've got herpes on u're face!!
Op vrijdag 4 oktober 2002 03:44 schreef DeDaaF_TSB het volgende:
Echt niet te geloven, dit zit in mn bloed ofzo (mn zus heeft het ook)
tip: niet meer zoenen met je zuster, het is namelijk rete besmettelijk
quote:Ik bedoelde meer van "hoe weet jij dit?". Je studeert zeker geneeskunde of iets in die richting. Maar bedankt voor de informatie. Mijn huisarts is zo slecht gewoon (ik wil JOU als huisarts!), want hij weet van die streptokokken af maar legt de link niet eens. Het zou heel goed kunnen dat het dat andere is, want het zit ook echt op mijn gezicht. Gelukkig is het al weer aan het genezen.
Op woensdag 6 november 2002 11:36 schreef Ludo het volgende:Eeeehhrrmm....nou ik wist eigenlijk niet dat JIJ ook drager bent van de streptokokken-bacterie
Je moet dus zeker weten dat jouw koortslip een koortslip is en niet een folliculitis barbae, oftewel krentebaard. Worden nog al eens door elkaar gehaald. De laatste, de krentebaard is wel bacteriologisch en wordt veroorzaakt door die streptokokken-bacterie.
quote:Eeeehhhr... ik kan je dokter Kasper aanraden.
Op donderdag 7 november 2002 13:34 schreef da_blonde het volgende:[..]
Ik bedoelde meer van "hoe weet jij dit?". Je studeert zeker geneeskunde of iets in die richting. Maar bedankt voor de informatie. Mijn huisarts is zo slecht gewoon (ik wil JOU als huisarts!), want hij weet van die streptokokken af maar legt de link niet eens. Het zou heel goed kunnen dat het dat andere is, want het zit ook echt op mijn gezicht. Gelukkig is het al weer aan het genezen.
Maarre... is je bloed wel 's onderzocht of heb je wel 's een antibiotica gehad? Hoppa; gewoon naar een andere huisarts als ik jou was.
quote:Ehhhrrr.... dodelijk bij baby's; niet bij volwassenen. Ongeveer 1/4 van de mensen is drager van de streptokokken. Welke symptomen had je?
Op vrijdag 8 november 2002 01:37 schreef da_blonde het volgende:
Ze dachten eerst dat ik een allergie had, bleek ik de streptokokken bacterie te hebben. Dus toen heb ik een week in het ziekenhuis gelegen. En het was besmettelijk!! De verpleegster kwam met een mondkapje mijn kamer binnen. Dus ik heb niet een klein antibiotica-kuurtje gehad maar eerst een infuus van een week en vervolgens heb ik die rotzooi nog een jaar geslikt. Wist je dat het ook nogal dodelijk is als je er niets aan doet? Schuld van mijn dokter hoor, die heeft me twee weken lang met anti-allergietabletten volgestopt. En maar niet begrijpen waarom ik bijna 40 graden koorts had! De sukkel.
quote:Maar bij jou is het meer een alergische reactie? Weet je welke streptokokken jij hebt?; A of B?
Op maandag 11 november 2002 11:29 schreef da_blonde het volgende:
Ook bij volwassenen is het dodelijk. Bij mij was de bacterie namelijk op mijn nieren gaan zitten (en ook de longen), dus je moet er wel iets aan doen. Bij mij begon het met een keelpijn. Via de keel is het in mijn bloed gekomen (soort van bloedvergiftiging dus) en vervolgens werden eerst mijn onderbenen zwart en langzaam werden mijn bovenbenen donkerpaars. Ook het ademhalen ging steeds moeilijker, hoge koorts, flauwvallen etc. En mijn dokter dacht dus dat het een allergie was vanwege die paarse benen. Daarom heb ik eerst twee weken anti-allergie tabletten geslikt terwijl ik toen al antibiotica had moeten hebben.
quote:hmz...vaag. heb je die klachten nog steeds of is dat alweer een tijdje geleden? zelf heb ik slechts 1x in de 2 jaar last van de streptokokken, vrij onschuldig overgeven, koorts e.d. Het vervelende is dan dat na deze 2 dagen de huid in m'n handpalmen loslaat omdat mijn lichaam te veel antistoffen tegen streptokokken aanmaakt.
Op dinsdag 12 november 2002 13:47 schreef da_blonde het volgende:
Nee nee, niet allergisch. Dat zei mijn huisarts, maar die zat even verkeerd. Ik heb geen idee welk type. Ze zeiden hemolytische streptokokken, over een type hebben ze het niet gehad.
quote:Ongeveer 1x per 2 jaar heb ik last, begint spontaan; ik ben dus niet verkouden o.i.d. Eerste dag, diarree, overgeven en koorts, na het overgeven voel ik me al stukken beter, dit is meestal na een uur of 3 à 4, daarna ongeveer 24 uur lang koorts en als dat weg is voel ik me herboren, helemaal schoon van binnen, weet niet goed hoe ik dat moet omschrijven. Na een kleine 2 dagen is het weg en voel ik me weer super. Ongeveer 48 uur nadat de koorts is afgelopen beginnen m'n handpalmen (alleen een gedeelte van de handpalmen) te jeuken, dit duurt ongeveer een dag of 5 à 6 en na dit jeukende gevoel gaan m'n handen vervellen. Volgens de dokter komt 't van binnen uit, is 't niet besmettelijk. Er komt gewoon een mooie, droge huid tevoorschijn. Vervellen duurt ongeveer een dag of 7.
Op zondag 17 november 2002 12:39 schreef da_blonde het volgende:
O ja, dan krijg je een soort van vervellen. Bedoel je dat? De klachten komen af en toe nog terug, vooral als ik een sterk verminderde weerstand heb. Ongeveer een jaar heb ik er echt last van gehad, maar toen zijn mijn amandelen verwijderd en dat heeft al heel erg geholpen. Maar hoe ontstaat het bij jou dan?
Dit ritme heb ik tot nu toe 3x gehad; eerste keer met kerst 1997, tweede keer in januari 2000 en nu oktober 2002. Nog nooit gehoord in m'n omgeving van andere mensen en voor 1997 nooit last van gehad. Volgens de dokter is het dus puur een antireactie van mijn lichaam op de streptokokken. Bloed is vorige week onderzocht, niks bijzonders gevonden.
Wel 's soortgelijke sympthomen gehoord?
ps, zullen we gaan zeuren om een eigen streptokokkenforum?
quote:Zo ongeveer. Ik krijg ongeveer 1 - 2 x per jaar (meestal oktober/november en februari) hele hevige keelpijn met hoge koorts. Ik kan zien aan de uitslag die ik krijg op mijn benen/armen dat de koorts gaat zakken en zodra de koorts een dag weg is komen er allemaal vochtbultjes op mijn handpalmen/vingers die vreselijk jeuken. Doet ook behoorlijk zeer en als ik goed ziek geweest ben zijn mijn vingers zo dik dat ik ze niet meer kan bewegen. Na een aantal dagen gaat dit vervellen, begint bij de vingertoppen, kan zo mijn vel onder mijn nagels vandaan naar beneden helemaal eraf trekken. Dit heb ik sinds ik een jaar of 7 ben en gelukkig wordt het wel steeds minder vaak/heftig. Als kind lag ik hiervoor 1 - 2 x per jaar in het ziekenhuis om een Prednison kuur te krijgen.
Op maandag 18 november 2002 07:24 schreef Ludo het volgende:
Wel 's soortgelijke sympthomen gehoord?
Dat van die handen had ik dus nog nooit van iemand anderrs gehoord.
quote:zou toch 's met de dokter de 'krentebaard-theorie' bespreken.
Op maandag 18 november 2002 14:05 schreef da_blonde het volgende:
He, wat jij hebt is wel heel vaag. Dan uit het misschien zich bij jou op een andere manier. Ik heb wel koorts maar de overige symptomen niet echt. Maar ik heb nog nooit iemand gesproken die het ook heeft gehad, leuk zo'n lotgenootje. Verder heb ik er al een tijd geen last van gehad alleen nu beginnen die koortslippen weer. Ach ja, je moet toch wat hebben om over te klagen.
quote:hé "grappig", ik heb dus ook nog nooit iemand gesproken die soortgelijke verschijnselen heeft. maar wat is volgens de doktoren bij jou de oorzaak? ook streptokokken??
Op maandag 18 november 2002 15:53 schreef Karin het volgende:[..]
Zo ongeveer. Ik krijg ongeveer 1 - 2 x per jaar (meestal oktober/november en februari) hele hevige keelpijn met hoge koorts. Ik kan zien aan de uitslag die ik krijg op mijn benen/armen dat de koorts gaat zakken en zodra de koorts een dag weg is komen er allemaal vochtbultjes op mijn handpalmen/vingers die vreselijk jeuken. Doet ook behoorlijk zeer en als ik goed ziek geweest ben zijn mijn vingers zo dik dat ik ze niet meer kan bewegen. Na een aantal dagen gaat dit vervellen, begint bij de vingertoppen, kan zo mijn vel onder mijn nagels vandaan naar beneden helemaal eraf trekken. Dit heb ik sinds ik een jaar of 7 ben en gelukkig wordt het wel steeds minder vaak/heftig. Als kind lag ik hiervoor 1 - 2 x per jaar in het ziekenhuis om een Prednison kuur te krijgen.
Dat van die handen had ik dus nog nooit van iemand anderrs gehoord.
quote:nee, ben ik allemaal niet; het zijn streptokokken...
Op dinsdag 19 november 2002 14:49 schreef ilona-scuderia het volgende:
Laat je voor alle zekerheid onderzoeken.
Misschien ben je wel allergisch voor parfum of nikkel.
Bij de dermatoloog kan je zo'n allergie-test laten uitvoeren...
quote:Ik ben hiervoor al eigenlijk in geen jaren meer bij de dokter geweest, dat ik klein was liep ik hiervoor bij een kinderarts. Volgens mij hadden ze niet echt een idee wat het nou was.
Op dinsdag 19 november 2002 06:47 schreef Ludo het volgende:[..]
hé "grappig", ik heb dus ook nog nooit iemand gesproken die soortgelijke verschijnselen heeft. maar wat is volgens de doktoren bij jou de oorzaak? ook streptokokken??
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |