abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134384755
Hallo iedereen,

Eerst even mijn woonsituatie. Ik woon in een huis die gesplitst is in tweeen. Mijn huurbaas heeft de begane grond en ik de boven verdieping. We hebben allebei een eigen voordeur en ook meterkast. Bij de huur betaal ik vast 125 euro per maand voor water en gas. Energie moet ik zelf apart betalen.

Maar ik heb nu het vermoeden dat mijn buren een gedeelte van mijn stroom gebruiken. Waarom ik dat denk?

Toen ik hier net kwam wonen moest ik wat lampen ophangen en schakelde het stroom uit. Een paar minuten later stond de buurman voor de deur om te vragen of ik stroom had. Verder niet bij stil gestaan.

Een keer was er stroomstoring en toen het opgelost was had ik gewoon stroom en zij maar gedeeltelijk.

Ik vond dit allemaal een beetje vaag dus ik dacht laat ik eens testen of het misschien zo is.
Ik heb toen werkelijk alle stekkers en lichten en schakelaars uitgeschakeld en ben toen gaan kijken in de meterkast. De meter draaide gewoon nog. Ik zag op de muur van de meterkast het volgende geschreven.

'1. huis inst.
2. keuken
3. wasmachine
4. droger
5. ....'

5 heeft dus als naam alleen punten. Ik deed toen groep 5 uit en de meter stond direct stil. Ik schakelde meter weer in en de schaaf draaide plotseling erg snel en kort en toen draaide hij weer langzaam.
Ik deed daarna weer de groep uit en ging boven kijken wat wel en niet werkt. Woonkamer, gang, keuken en een slaapkamer deed het niet en volgens mij alleen de verlichting dat niet werkt, heb eigenlijk niet getest of het stopcontact werkte.

Ik heb zo'n 5 minuten de groep uit laten staan en hoorde beneden allemaal gerommel wat klonk als verschuiven.Dit huis is erg gehorig dus ik kan aardig wat geluiden horen van hun. Maar goed ik ging weer naar de meterkast die beneden op de gang staat en schakelde deze weer in. Toen hoorde ik me buurman bellen, met wat klonk als een klantenservice. Ik kon het niet goed verstaan maar hoorde wel duidelijk dat hij een klantnummer doorgaf. Een mooi moment om te testen dacht ik.. Ik schakelde de groep weer uit en hij zei daarop gelijk 'JA NU!'. Ik heb daarna niks meer kunnen verstaan.

Ik ben nu redelijk overtuigd dat er ook stroom van mijn meterkast naar hun gaat. Als ze stroom van mij gebruiken, bewust of niet wil ik wel graag een vergoeding daarvoor zien en weten wat ze aangesloten hebben en ongeveer verbruiken. Ik vertrouw de buren en tevens huisbaas totaal niet dus zal niet langsgaan om te pijlen. Ik ben bang dat ze gaan liegen of apparaten expres verwijderen die normaal wel aangesloten staan op de groep.

Wat is nu het beste dat ik kan doen?

Nog wat extra informatie over het huis.

De meter van het gas en water staan in mijn meterkast.
De kachel in de kleine slaapkamer en douche staat op hun thermostaat. De gang en nog een kachel bij hun staat op mijn kachel.
  dinsdag 17 december 2013 @ 22:18:03 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_134385239
Trap af en praten met je buren.

En als ze hun apparaten weghalen is je probleem toch ook opgelost?
So we just called him Fred
pi_134385305
Je hebt een eigen voordeur en eigen meterkast dus ik zie het probleem niet.
Hoppakee groep 5 uitzetten.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_134385830
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 22:19 schreef quo_ het volgende:
Je hebt een eigen voordeur en eigen meterkast dus ik zie het probleem niet.
Hoppakee groep 5 uitzetten.
Heb dan alleen geen verlichting meer ;_;
pi_134385988
Zelf even een elektricien laten kijken ? lijkt me dat die dat snel genoeg moet kunnen achterhalen, kost je misschien een manuur, maar dat kan het best waar zijn.

+ Vraag gewoon aan de huisbaas of hij er wat van af weet. Als het inderdaad onbewust zijn zal hij zelf onderzoek uitvoeren lijkt me.
Death is my calling, vengeance my creed -- Kratos
pi_134386149
¤125 voor gas en water? ( 8)7
wie een kuil graaft voor een ander....is nooit werkloos. Inmiddels 69+
  dinsdag 17 december 2013 @ 22:37:01 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_134386276
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 22:31 schreef Fatty het volgende:
Zelf even een elektricien laten kijken ? lijkt me dat die dat snel genoeg moet kunnen achterhalen, kost je misschien een manuur, maar dat kan het best waar zijn.
En hoe zou hij dat moeten zien? Met zijn x-ray vision waarmee hij in de muur kan kijken?
pi_134386358
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 december 2013 22:37 schreef FredvZ het volgende:

[..]

En hoe zou hij dat moeten zien? Met zijn x-ray vision waarmee hij in de muur kan kijken?
Meterkast open trekken en kijken waar wat leidingen heen lopen ? Als de buurman tenslotte een groep deelt dan moeten die huizen verbonden zijn qua elektra.
Death is my calling, vengeance my creed -- Kratos
  dinsdag 17 december 2013 @ 22:50:32 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_134387047
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 22:38 schreef Fatty het volgende:
Meterkast open trekken en kijken waar wat leidingen heen lopen ? Als de buurman tenslotte een groep deelt dan moeten die huizen verbonden zijn qua elektra.
Dat werkt alleen als de splitsing direct bij de meterkast is gemaakt.
pi_134387157
Ik heb niet echt een super hoog verbruik. Ik betaald gemiddeld 400-500 euro per jaar aan electriciteit. Ik woon wel alleen.
pi_134387673
Je geeft aan dat je de buren en de huisbaas niet vertrouwt. Gezien het feit dat je 125 euro per maand betaalt voor gas en water denk ik dat dat een goed uitgangspunt is. Tenminste een van beide partijen profiteert enorm van je want met dat bedrag word je dik genaaid. In een vrijstaand huis met 4 personen betaal ik verhoudingsgewijs vrij weinig extra t.o.v. dat bedrag.

Maak er maar een toneelstukje van.
Groep 5 uitzetten, schroef een lamp van het palfond, maak een centraaldoos open en regel je verlichting met losse schemerlampen o.i.d.
En dan maar afwachten. Als ze bij jou aankloppen geef je aan dat je inderdaad een van jouw eigen groepen hebt uitgeschakeld omdat je met een nieuwe lamp bezig bent.
Als er dan geklaagd gaat worden is het openen van de discussie over wie er eigenlijk betaalt niet zo moeilijk meer.

Weet overigens wel wat je doet want als bijv. jouw wasmachine op een groep van de buren zit heb je misschien nog niet eens zo'n slechte deal :)
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_134387864
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 23:02 schreef quo_ het volgende:
Je geeft aan dat je de buren en de huisbaas niet vertrouwt. Gezien het feit dat je 125 euro per maand betaalt voor gas en water denk ik dat dat een goed uitgangspunt is. Tenminste een van beide partijen profiteert enorm van je want met dat bedrag word je dik genaaid. In een vrijstaand huis met 4 personen betaal ik verhoudingsgewijs vrij weinig extra t.o.v. dat bedrag.

Maak er maar een toneelstukje van.
Groep 5 uitzetten, schroef een lamp van het palfond, maak een centraaldoos open en regel je verlichting met losse schemerlampen o.i.d.
En dan maar afwachten. Als ze bij jou aankloppen geef je aan dat je inderdaad een van jouw eigen groepen hebt uitgeschakeld omdat je met een nieuwe lamp bezig bent.
Als er dan geklaagd gaat worden is het openen van de discussie over wie er eigenlijk betaalt niet zo moeilijk meer.

Weet overigens wel wat je doet want als bijv. jouw wasmachine op een groep van de buren zit heb je misschien nog niet eens zo'n slechte deal :)
Goed idee, kan het eens proberen. Ik ben ook met kerst een week weg, misschien dan eens proberen?

De wasmachine kan ik uitschakelen met mijn groep. :>
  dinsdag 17 december 2013 @ 23:07:58 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134387994
Je buurman weet dit dus niet. Dan vind ik het vrij pesterig om die groep uit te schakelen en helemaal om dan een week weg te gaan.
The love you take is equal to the love you make.
pi_134388643
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 december 2013 23:07 schreef Lienekien het volgende:
Je buurman weet dit dus niet. Dan vind ik het vrij pesterig om die groep uit te schakelen en helemaal om dan een week weg te gaan.
Ik weet niet of zij het weten of niet, Het is hun eigen koophuis en waarschijnlijk hebben ze het zelf gesplitst. Not sure.
  dinsdag 17 december 2013 @ 23:23:32 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134388765
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 23:20 schreef Kaiky het volgende:

[..]

Ik weet niet of zij het weten of niet, Het is hun eigen koophuis en waarschijnlijk hebben ze het zelf gesplitst. Not sure.
Waarom zou je buurman met de klantenservice gaan bellen als hij weet dat zijn elektriciteit deels uit jouw stoppenkast komt?
pi_134392338
Uit met die groep zou ik zeggen !
Desnoods een verlengsnoer met een lamp erin of zelfs je tv, ik vind als het zo is wel te verstaan dat het te gek voor woorden is.
pi_134393453
Zou wel willen weten wat eraan hangt bij ze... En dus hoeveel er verbruikt is.

Groep uit, naar buurman gaan en vragen "he buurman, heb jij ook problemen met je elektra?? Kut! Wat is er bij jou uitgevallen dan! Bij mij is het ook raak!"

Buurman: O, ja bij mij is mijn wietplantage uitgevallen buurman! Oei, oei...

Doe alsof je neus bloedt. Dan weet je snel meer.

[ Bericht 66% gewijzigd door Gieliovd op 18-12-2013 06:55:26 ]
Laat die handjes wapperen!
pi_134405930
groep uitzetten komt hij klagen weet je genoeg kun je naar de politie voor illegaal aftappen van je stroom
doe wat je wilt
pi_134436154
:') sommige reacties

Praat nou gewoon met je buren en haal stop 5 eruit en vraag idd de buurman of alles werkt. Hij is zich misschien niet eens bewust van wat er aan de hand is.
En is hij dat wel dan kan je alsnog je huisbaas inlichten
pi_134436982
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 01:01 schreef admiraal_anaal het volgende:
:') sommige reacties

Praat nou gewoon met je buren en haal stop 5 eruit en vraag idd de buurman of alles werkt. Hij is zich misschien niet eens bewust van wat er aan de hand is.
En is hij dat wel dan kan je alsnog je huisbaas inlichten
Admiraal lees dit eens !

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 23:20 schreef Kaiky het volgende:

[..]

Zoals ik het lees is de buurman ook de verhuurder.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 19-12-2013 01:34:23 ]
pi_134454662
125 voor gas en water is veel...te veel.
Ik zou groep 5 uitzetten.... dan maar even geen licht.
Dan de reactie van de huurbaas afwachten, en als hij opmerkingen heeft zeg je dat je groep 5 toch niet gebruikt en daarom uitzet.
Wil hij hem aan hebben dan ga je beginnen over het verbruik, en dat hij daarvoor dan moet betalen :)
pi_134454720
O.. 1 ding.... het is pure diefstal als jouw huisbaas jouw stroom verbruikt !!
Met een beetje mazzel draait hij de bak in en heb je het hele pand incl groep 5 ahahahaha
  donderdag 19 december 2013 @ 17:36:56 #23
240100 ATan
Listige code is lastig lezen
pi_134456248
Het is een gesplitst huis.. de verlichting is alleen nog niet goed gesplitst over twee helften. Het is ook best veel werk om dat te splitsen! Waarschijnlijk heeft een beunhaas de opdracht niet goed uitgevoerd en er zich makkelijk vanaf gemaakt of is men het gewoonweg 'vergeten'.
Maar je kan je beroepen op het feit dat er een verborgen gebrek zit in het huis.
Als dit niet bij verkoop gemeld is (hoogstwaarschijnlijk niet), dan kan je de verkopende partij aansprakelijk stellen voor de kosten die de herstelwerkzaamheden met zich mee gaan brengen. En uiteraard mag je de gemaakte elektriciteitskosten terugvorderen.
  donderdag 19 december 2013 @ 17:38:28 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_134456311
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 17:36 schreef ATan het volgende:
Het is een gesplitst huis.. de verlichting is alleen nog niet goed gesplitst over twee helften. Het is ook best veel werk om dat te splitsen! Waarschijnlijk heeft een beunhaas de opdracht niet goed uitgevoerd en er zich makkelijk vanaf gemaakt of is men het gewoonweg 'vergeten'.
Maar je kan je beroepen op het feit dat er een verborgen gebrek zit in het huis.
Als dit niet bij verkoop gemeld is (hoogstwaarschijnlijk niet), dan kan je de verkopende partij aansprakelijk stellen voor de kosten die de herstelwerkzaamheden met zich mee gaan brengen. En uiteraard mag je de gemaakte elektriciteitskosten terugvorderen.
TS huurt.
  donderdag 19 december 2013 @ 17:39:12 #25
240100 ATan
pi_134456333
quote:
1s.gif Op donderdag 19 december 2013 17:38 schreef Lienekien het volgende:

[..]

TS huurt.
Ok, dan de huisbaas vertellen dat het nu niet klopt. Energiebedrijf inlichten. Als de huisbaas niets doet binnen redelijke termijn herstelwerkzaamheden laten uitvoeren en de rekening laten uitschrijven op het adres van de huisbaas (die huisbaas zou dat wel zelf moeten willen regelen want de aannemers van het energiebedrijf rekenen fors voor het trekken van draden). En evengoed de extra gemaakte elektriciteitskosten terugvorderen. Het energiebedrijf zou dat voor je kunnen uitrekenen, of doorverwijzen naar een kundige partij.

[ Bericht 9% gewijzigd door ATan op 19-12-2013 17:45:05 ]
pi_134459904
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 17:39 schreef ATan het volgende:

[..]

Ok, dan de huisbaas vertellen dat het nu niet klopt. Energiebedrijf inlichten. Als de huisbaas niets doet binnen redelijke termijn herstelwerkzaamheden laten uitvoeren en de rekening laten uitschrijven op het adres van de huisbaas (die huisbaas zou dat wel zelf moeten willen regelen want de aannemers van het energiebedrijf rekenen fors voor het trekken van draden). En evengoed de extra gemaakte elektriciteitskosten terugvorderen. Het energiebedrijf zou dat voor je kunnen uitrekenen, of doorverwijzen naar een kundige partij.
Het is een kwestie van na de meter dus het energiebedrijf staat hier helemaal buiten en zal hier dan ook weinig aan doen
pi_134465233
Gewoon even de stroom eraf, en als de buurman/huisbaas komt klagen dat hun wietplanten zo niet groeien even met de politie bellen.
illegale wietplantage + stroom aftappen = kassa!
  donderdag 19 december 2013 @ 22:23:12 #28
240100 ATan
pi_134468602
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 19:17 schreef exlurker het volgende:

[..]

Het is een kwestie van na de meter dus het energiebedrijf staat hier helemaal buiten en zal hier dan ook weinig aan doen
Het energiebedrijf is uiteraard niet verantwoordelijk. Zij kunnen wel adviseren en een aannemer leveren indien nodig, bijvoorbeeld als je boiler ergens anders opgehangen dient op te worden, om maar een voorbeeld te noemen.
pi_134468985
Maak eens een foto van je groepenkast, waarbij je de binnnkomende leiding (onderkant kast waarschijnlijk) en ook de uitgaande leidingen kan zien. Eens kijken of het er een beetje professioneel uitziet.
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
pi_134472720
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 22:30 schreef Fukushima het volgende:
Maak eens een foto van je groepenkast, waarbij je de binnnkomende leiding (onderkant kast waarschijnlijk) en ook de uitgaande leidingen kan zien. Eens kijken of het er een beetje professioneel uitziet.
Ik zal morgen of overmorgen een foto posten. Ik kan je nu al vertellen dat het er niet professioneel uitziet.
pi_134493624
Echt man o man. Vraag het de buurman gewoon. Wat iemand anders al zei weet hij het waarschijnlijk gewoon niet. Anders belt hij echt de klantenservice niet hoor ;).

Of inderdaad zoals ook al aangegeven de stop uitzetten en een paar losse lampen gebruiken en kijken hoe lang het duurt tot hij bij jou staat. En dan aangeven dat je lamp wilt vervangen :).
pi_134494817
zou eerst vragen of je buurman wat weet zo niet groep 5 uitzetten
komt hij klagen heb je hem te pakken dan kun je verdere stappen ondernemen
doe wat je wilt
pi_134504453
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 16:57 schreef BrianGriffin het volgende:
Echt man o man. Vraag het de buurman gewoon. Wat iemand anders al zei weet hij het waarschijnlijk gewoon niet. Anders belt hij echt de klantenservice niet hoor ;).

Of inderdaad zoals ook al aangegeven de stop uitzetten en een paar losse lampen gebruiken en kijken hoe lang het duurt tot hij bij jou staat. En dan aangeven dat je lamp wilt vervangen :).
Ik hoef toch niemand iets aan te geven als ik besluit ik zet groep 3 of 4 of welke dan ook uit?
pi_134508856
Ik vraag me af of dit huis wel daadwerkelijk gesplitst is! Wat bedoel ik daarmee: Is er een splitsingsacte?
Ik heb precies dezelfde constructie, ik zit in een deel van 1 pand samen met mijn buren die het andere deel hebben. Wij hebben volgens de splitsingsacte allebei een appartementsaandeel.

Daarvoor zijn het huurhuizen geweest en waren de meterkasten enzo exact hetzelfde, maar het pand bestond op papier niet uit 2 delen, het had gewoon in z'n geheel één eigenaar en één kadastraal nummer.

Ik denk dat jouw verhuurder dit ook zo heeft, of er een aparte voordeur is maakt niks uit. Op papier zal het waarschijnlijk bekend staan als één pand. En ik vraag me af in hoeverre je dan iets kunt met dit soort praktijken.
Je zegt bijvoorbeeld dat de verwarming in sommige kamers ook via de buren loopt. Dat betekent dat als zij hun CV uitschakelen, jij daar geen verwarming meer hebt.
In een gesplitst pand is dit gewoon een shitty constructie, ik vraag me af of het uberhaupt is toegestaan.

Die meterkast van je ... Heeft dus wel een eigen electrameter?
En jij krijgt op jouw naam een rekening? Of staat dat allemaal op naam van je buurman? En de groepenkasten zijn niet doorgelust van elkaar?
pi_134513774
Als het echt alleen de verlichting is dan zet je die groep toch uit als je de deur uitgaat. Buurman staat vanzelf wel aan de deur.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')