abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134258889
Ik zit nu in HAVO5, en wil later graag (dier)geneeskunde studeren. Daar moet ik nog even over nadenken. Maar mijn school zegt dat je per sé VWO nodig hebt om toe gelaten te worden tot geneeskunde op de uni, terwijl anderen (voornamelijk websites etc) zeggen dat je met een HBO kan doorstromen naar de uni, minstens je je propedeuse hebt gehaald. Heeft iemand hier ervaring mee?

Anders doe ik wel HBO Verpleegkunde, mijn zus doet dat ook en het klinkt allemaal heel leuk en interessant. Maar zal ik dan veel mannelijke collega's hebben? Of zit ik dan tussen de homo's (waar ik geen problemen mee heb, begrijp me niet verkeerd)?

Oh, en is Groningen een leuke studentenstad? Mijn moeder zegt zelf dat ze echt de tijd van haar leven heeft gehad in Groningen, en probeert ons dan ook vaak over te halen om in Groningen te gaan studeren, maar al m'n klasgenoten zeggen dat Groningen een kut stad is en zo en dat Amsterdam veel leuker is. Smaken verschillen, maar toch.
Nuthin
pi_134259116
Dat kan met een HBO propedeuse maar dan moet je nog steeds bio, wis, schei en natuurkunde op VWO niveau doen.
Deelcertificaten dus
-XOXO-
  Redactie Frontpage zaterdag 14 december 2013 @ 14:17:12 #3
38148 crew  Innisdemon
pi_134259117
UVT / Vrienden nodigen me nooit echt uit

Ja wat is het nou, 5 Havo, of 6 VWO?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_134259128
Als je VWO hebt ligt het aan je cijfers in welke lotingscategorie je zit, volgens mij geeft hoger dan 8 sowieso toegang. Vanaf het HBO zit je in een aparte klasse, maar die zou je even op moeten zoeken

Wat ik van HBO verpleegkunde zo inschat is 70-90% vrouw en de rest van de mannen, daar zullen vast een paar homo's tussen zitten, maar dat lijkt me een beetje een raar criterium?

Naar je vrienden moet je niet luisteren, Groningen is een superleuke stad voor als je studeert (uit ervaring); lekker compact, huizen niet zo enorm duur en je merkt echt dat het een studentenstad is, itt Amsterdam waar je het echt op moet zoeken, de huizen niet te betalen, maar het is wel in de Randstad (als je dat belangrijk vindt). Je vrienden baseren hun mening waarschijnlijk op niks.
OEH!!AAAAHH UNIVERSAAJAJAJAJAHHEEOEEUEUE
pi_134259148
Zo makkelijk is het niet hoor. Je kan doorstromen vanaf HBO maar volgens mij wilde ze daar wel mee stoppen. Als dat gebeurt heb je dus of een HBO Bachelor nodig of een VWO diploma. Alleen ben je er dan nog niet, je hebt namelijk wel de juiste vakken nodig.

Als je voor de HBO weg kiest dan moet je dus Wis A, Bio, Sk en Na op VWO niveau behalen naast je HBO propedeuse/Bachelor. Dat is best zwaar als je deze vakken nooit hebt gehad en dan moet je geneeskunde nog inkomen. Succes in ieder geval.
pi_134259194
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 14:18 schreef Ludacriss het volgende:
Zo makkelijk is het niet hoor. Je kan doorstromen vanaf HBO maar volgens mij wilde ze daar wel mee stoppen. Als dat gebeurt heb je dus of een HBO Bachelor nodig of een VWO diploma. Alleen ben je er dan nog niet, je hebt namelijk wel de juiste vakken nodig.

Als je voor de HBO weg kiest dan moet je dus Wis A, Bio, Sk en Na op VWO niveau behalen naast je HBO propedeuse/Bachelor. Dat is best zwaar als je deze vakken nooit hebt gehad en dan moet je geneeskunde nog inkomen. Succes in ieder geval.
Vanaf 2015 mogen universiteiten zelf criteria stellen aan het doorstromen. Bijvoorbeeld door te eisen dat je naast je propedeuse een 8 gemiddeld staat
-XOXO-
pi_134259245
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 14:17 schreef Innisdemon het volgende:
UVT / Vrienden nodigen me nooit echt uit

Ja wat is het nou, 5 Havo, of 6 VWO?
Ja beetje lastig om uit te leggen, ik doe een deelpakket HAVO en VWO. Dus als ik dit jaar goed afsluit, dan heb ik mijn HAVO diploma maar ook half een VWO diploma. En dan moet ik later zeg maar de VWO vakken die ik nog niet heb gedaan later in halen. Nu was ik van plan om dit volgend schooljaar in te halen maar als ik nu ook gewoon HBO kan doen dan ga ik liever HBO doen ipv nog die 4 vakken inhalen.
Nuthin
pi_134259257
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 14:19 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Vanaf 2015 mogen universiteiten zelf criteria stellen aan het doorstromen. Bijvoorbeeld door te eisen dat je naast je propedeuse een 8 gemiddeld staat
Dan is best lastig als je daarnaast nog 4 vakken moet behalen. Niet onmogelijk maar zal een zwaar jaar worden. Ook niet vergeten dat in Rotterdam (waar ik zelf studeer) aankomend jaar bijna 100% decentraal geselecteerd gaat worden. Dus succes met nog meer leerwerk!
pi_134259315
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 14:08 schreef Radalan het volgende:
Ik zit nu in HAVO5, en wil later graag (dier)geneeskunde studeren. Daar moet ik nog even over nadenken. Maar mijn school zegt dat je per sé VWO nodig hebt om toe gelaten te worden tot geneeskunde op de uni, terwijl anderen (voornamelijk websites etc) zeggen dat je met een HBO kan doorstromen naar de uni, minstens je je propedeuse hebt gehaald. Heeft iemand hier ervaring mee?
Als je met een HBO-P toegelaten wil worden, moet je voor een aantal vakken certificaten op VWO-niveau hebben. Daarnaast worden alle plekken decentraal (of 8+) verdeeld tegenwoordig.

quote:
Anders doe ik wel HBO Verpleegkunde, mijn zus doet dat ook en het klinkt allemaal heel leuk en interessant. Maar zal ik dan veel mannelijke collega's hebben? Of zit ik dan tussen de homo's (waar ik geen problemen mee heb, begrijp me niet verkeerd)?
Het gemak waarmee je 'anders wel Verpleegkunde gaat studeren' vind ik een beetje gek. Een verpleegkundige heeft heel ander werk dan een arts.
pi_134259318
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 14:21 schreef Ludacriss het volgende:

[..]

Dan is best lastig als je daarnaast nog 4 vakken moet behalen. Niet onmogelijk maar zal een zwaar jaar worden. Ook niet vergeten dat in Rotterdam (waar ik zelf studeer) aankomend jaar bijna 100% decentraal geselecteerd gaat worden. Dus succes met nog meer leerwerk!
Heel zwaar inderdaad. De makkelijkste weg is gewoon VWO.
-XOXO-
pi_134259356
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 14:23 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Zou ik ook doen. Daarnaast zou ik ook gelijk beginnen met vrijwilligers werk in een zorginstelling ofzoiets. Op die manier kom je makkelijker door de eerste ronde van een decentrale selectie.
pi_134259418
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 14:25 schreef Ludacriss het volgende:

[..]

Zou ik ook doen. Daarnaast zou ik ook gelijk beginnen met vrijwilligers werk in een zorginstelling ofzoiets. Op die manier kom je makkelijker door de eerste ronde van een decentrale selectie.
Maar moet dit dan vol pakket VWO of deel pakket VWO als ik eenmaal mijn HAVO heb?
Nuthin
pi_134259457
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 14:26 schreef Radalan het volgende:

[..]

Maar moet dit dan vol pakket VWO of deel pakket VWO als ik eenmaal mijn HAVO heb?
Je zult gewoon een VWO diploma moeten hebben
-XOXO-
pi_134259475
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 14:26 schreef Radalan het volgende:

[..]

Je moet een volledig VWO diploma hebben met de vakken Wis A, Sk, Bio en Na. Dan kan je meedoen aan de selectie voor geneeskunde.
pi_134259512
Bij geneeskunde is ook ca. 3/4e van de studenten vrouw.
Meer mannen zijn welkom :)
pi_134259569
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 december 2013 14:30 schreef MevrouwPuff het volgende:
Wat MevrouwPuff zegt...
pi_134260361
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 december 2013 14:30 schreef MevrouwPuff het volgende:
En toch wordt arts nog steeds als mannenberoep gezien
-XOXO-
pi_134260638
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 14:23 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Voorheen zaten mensen met een hbo-diploma en aanvullende eisen in lotingsklasse C. Indien ts
cum laude voor zijn vwo-diploma zou slagen, dan zou hij meer kans maken met een vwo-diploma.
Er zijn sowieso veel meer aanmeldingen dan plaatsen voor geneeskunde.

http://www.ikwildokterworden.nl/loting
pi_134260882
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 15:06 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

En toch wordt arts nog steeds als mannenberoep gezien
Mwah valt wel mee, hangt beetje af van welk vakgebied. Chirurgie trekt nog steeds meer mannen aan, bij de huisartsopleiding is ongeveer 10% man tegenwoordig en de overige vakken hangen daar zo'n beetje tussenin :)
pi_134260963
Ik zou iets kiezen wat wel realistisch is. Voor diergeneeskunde zijn misschien wat minder strenge eisen. Of bij HBO-V blijven. Daarmee kun je ook een soort mastergraad er achteraan doen. Of HBO laborant. Kun je ook mee in het ziekenhuis terecht komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')