Het een heeft niets met het ander te maken. Het Ziekenfonds was prima, de fout was om daarnaast met particuliere verzekeringen te werken, hierdoor kreeg je teedeling in de zorg. Deze mensen hadden gewoon via het Ziekenfonds verzekerd moeten zijn, wel met premie/toeslag-differentiatie. Één niet-commerciële organisatie is nog altijd veel goedkoper dan 20 commerciële organisaties, uiteraard moet die ene niet-commerciële organisatie wel onderhandelen met farmaceutische bedrijven, artsen, ziekenhuizen etc. om de beste prijs er uit te slepen maar dat is een uitvoeringskwestie en geen systeemkwestie.quote:Op dinsdag 24 december 2013 07:23 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Het ziekenfonds was ook nix, zeker die splitsing tussen ziekenfonds en particulier. En het kost hoe dan ook geld.
Dat weet ik ook allemaal niet! Het systeem is wat mij betreft goed en iedereen moet accepteren dat zorg geld kost en een boel geld ook.quote:Op dinsdag 24 december 2013 15:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het een heeft niets met het ander te maken. Het Ziekenfonds was prima, de fout was om daarnaast met particuliere verzekeringen te werken, hierdoor kreeg je teedeling in de zorg. Deze mensen hadden gewoon via het Ziekenfonds verzekerd moeten zijn, wel met premie/toeslag-differentiatie. Één niet-commerciële organisatie is nog altijd veel goedkoper dan 20 commerciële organisaties, uiteraard moet die ene niet-commerciële organisatie wel onderhandelen met farmaceutische bedrijven, artsen, ziekenhuizen etc. om de beste prijs er uit te slepen maar dat is een uitvoeringskwestie en geen systeemkwestie.
Bumpquote:Op zondag 22 december 2013 18:27 schreef Suc het volgende:
Weet iemand hoe het zit met het volgende? Ik draag zelf al enige tijd lenzen en krijg hiervoor elk 3 jaar 150 euro korting van de Zilveren Kruis. Mijn ouders hebben dezelfde zorgverzekering als ik en hebben dus ook dezelfde kortingen, ondanks dat ze deze niet gebruiken. Is het mogelijk om bij aankoop van mijn volgende lenzen (of brillen) de kortingen van één van mijn ouders te gebruiken?
Wel rekening gehouden met mogelijke complicaties? Mijn man moest een jaar (!) na het breken van zijn arm nogmaals onder het mes. En binnenkort waarschijnlijk weer, ivm een beschadiging in zijn schouder (door die gebroken arm). Inmiddels zijn we dus al 2 jaar na de gebroken arm, eh.quote:Op woensdag 25 december 2013 02:25 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Ik blijf lekker zitten waar ik zit - Promovendum, alleen de basisverzekering, de eventuele rest van ziektekosten wordt betaald uit de kontzak. En dat eigen risico soupeer ik als zogenaamde 'chronische patiënt' sowieso al op.
Mijn vriend heeft vandaag efkes het eigen risico opgehoogd naar de max, is niet van plan nog eens van z'n racefiets te donderen na een heftige heupoperatie het afgelopen jaar.
Vriendje heeft dit/het afgelopen jaar die Ikea-bouten weer uit z'n heup laten verwijderen, dus... nu volledig klachtenvrij.quote:Op woensdag 25 december 2013 02:28 schreef Messina het volgende:
[..]
Wel rekening gehouden met mogelijke complicaties? Mijn man moest een jaar (!) na het breken van zijn arm nogmaals onder het mes. En binnenkort waarschijnlijk weer, ivm een beschadiging in zijn schouder (door die gebroken arm). Inmiddels zijn we dus al 2 jaar na de gebroken arm, eh.
quote:Op woensdag 25 december 2013 02:33 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Vriendje heeft dit/het afgelopen jaar die Ikea-bouten weer uit z'n heup laten verwijderen, dus... nu volledig klachtenvrij.
't Was geen pretje overigens...
Het is eigenlijk behoorlijk simpel: verwacht je 'ingrepen', dan neem je natuurlijk geen risico's met je eigen risico.
Hmmmm.... vriendje is een behoorlijk fanatieke racefietser. Of beter gezegd, WAS.quote:Op woensdag 25 december 2013 02:36 schreef Messina het volgende:
[..]![]()
Zal heftig geweest zijn, heup breek je niet zo snel.![]()
Tenzij je vriend 80 is.
quote:Op woensdag 25 december 2013 02:40 schreef HetKlusKonijn het volgende:
En ik hou af en toe mijn hart vast vanwege zijn strapatsen. Dat-ie dit nog niet nog een keertje flikt. Ik heb ruim drie maanden z'n karretje geduwd, 'm verzorgd, en liever dat niet nog eens.
Nope, daarom is je verzekering persoonlijk. Van sommige dingen maak je wel, en van sommige dingen geen gebruik. Zo gaat het met veel zorg. Je kunt ook niet diverse behandelingen op de zorgverzekering van een ander laten registreren om je eigen risico te ontduiken.quote:
logischerwijze bij het eerste betaalmoment. tussen 27 december en 4 januari dus.quote:Op woensdag 25 december 2013 11:59 schreef BigSmurf het volgende:
Als in één keer betaalt voor het hele jaar, wanneer wordt dat bedrag dan afgeschreven? (FBTO)
Okee dat dacht ik al. Even voor de zekerheid dat er genoeg geld op m'n rekening staat.quote:Op woensdag 25 december 2013 12:21 schreef Nizno het volgende:
[..]
logischerwijze bij het eerste betaalmoment. tussen 27 december en 4 januari dus.
Iemand die de acceptgiro van FBTO al binnen heeft? Vorig jaar had ik 'm allang binnen rond deze tijd.quote:Op woensdag 25 december 2013 11:59 schreef BigSmurf het volgende:
Als in één keer betaalt voor het hele jaar, wanneer wordt dat bedrag dan afgeschreven? (FBTO)
Ik nog niet, maar ik heb hem ook pas gister afgesloten.quote:Op woensdag 25 december 2013 14:13 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Iemand die de acceptgiro van FBTO al binnen heeft? Vorig jaar had ik 'm allang binnen rond deze tijd.
In 2013:quote:Op maandag 23 december 2013 18:19 schreef Nyota het volgende:
Het oerwoud van zorgverzekeringen, ik ben er ook in gestapt.
Ik lees her en der dat de vergoeding van de ggz weer eens op de schop gaat. De 2e lijn vervalt en er gaat meer naar de huisarts, die een centrale rol krijgt.
Wat ik niet echt kan vinden, of het ligt aan m'n duffe hoofd op dit moment, wat dit betekent voor huidige behandelingen in de 2e lijn. En of de nieuwe 2e lijn vorm me gehele eigen risico gaat kosten, etc etc. Van de site van de Rijksoverheid en nip word ik nog niet veel duidelijker...
Iemand wellicht hier al naar gekeken en of er wat dit punt betreft ook nog verschillen zijn tussen verzekeraars?
Ik dacht dat een DBC max een jaar altijd is, maar dat kan ik nog checken.quote:Op woensdag 25 december 2013 16:56 schreef grazz het volgende:
[..]
In 2013:
Eerstelijns zorg: schriftelijke verwijzing nodig, 5 zittingen uit de basis minus ER + eigen bijdrage van 20 euro per zitting. Daarnaast was het mogelijk om je voor eerstelijns zorg aanvullend te laten verzekeren.
Tweedelijns ggz(met/zonder opname): schriftelijke verwijzing nodig, er wordt een DBC geopend voor max. 365 dagen en wordt eerst verrekend met je ER.
Vanaf 2014:
Eerstelijns en Tweedelijns vallen onder de Generalistische Basis GGZ: er geldt geen maximum aantal zittingen meer zoals dit jaar bij Eerstelijns. Ook vervalt de eigen bijdrage (niet te verwarren met het eigen risico dus). Vergoeding komt alleen nog maar uit de basis.
Je moet inderdaad eerst naar je huisarts (indien je met een nieuwe behandeling start). Je huisarts gaat je eerst proberen te helpen. Indien nodig word je doorverwezen naar een behandelaar (die voor de Generalistische Basis GGZ is gecontracteerd, vooraf controleren!).
Samen met je behandelaar bepaal je of je een kort, middel, langdurig of chronisch traject ingaat. Er wordt in een DBC gedeclareerd wat na afloop altijd wordt verrekend met je ER.
Stel je bent in april 2013 begonnen met Tweedelijns ggz, en de behandeling loopt door tot volgend jaar, dan is het ER van 2013 van toepassing. Startdatum ligt immers in 2013 en die is leidend.
Als je pech hebt, wordt de DBC eind dit jaar gesloten en wordt er begin 2014 en nieuwe DBC geopend. Dan ben je je ER van 2013 kwijt (indien nog niet verbruikt) + ER 2014.
Tip;
- in bepaalde gevallen heb je, ondanks dat de behandeling al is gestart, opnieuw een verwijzing nodig. Even navragen bij je behandelaar dus, en dan kun je meteen navragen of hij/zij de DBC ook laat doorlopen...
Het laatste moment.quote:Op woensdag 25 december 2013 15:24 schreef Extraneus het volgende:
[..]
Ik nog niet, maar ik heb hem ook pas gister afgesloten.
Betaal jij hem op het laatste moment of meteen?
Gewoon jaarlijks van verzekeraar wisselen, dan kun je je brillen/lenzenbudget weer opnieuw uitgeven.quote:
Voor de zekerheid kan je morgen nog ff bellen naar je oude verzekeraar. Zeggen hun dat ze geen opzegging hebben gehad heb je nog tijd om actie te ondernemen (lees je nieuwe verzekeraar op hun lazer geven)quote:Op donderdag 26 december 2013 13:59 schreef Katinkat het volgende:
Ik heb inmiddels het pasje van mijn nieuwe zorgverzekering, maar nog geen bericht van mijn oude. De nieuwe zou de oude opzeggen, zou ik dit nog moeten checken?
Die opzegging wordt door de nieuwe verzekeraar niet verstuurd, maar wordt via VeCoZo gedaan, overigens. Dat systeem is niet feilloos, dus een controle is altijd goed. Dat de oude verzekeraar nog niets heeft verstuurd, is niet heel gek. Het is daar een gekkenhuis, momenteel.quote:Op donderdag 26 december 2013 14:02 schreef RubenSosa het volgende:
[..]
Voor de zekerheid kan je morgen nog ff bellen naar je oude verzekeraar. Zeggen hun dat ze geen opzegging hebben gehad heb je nog tijd om actie te ondernemen (lees je nieuwe verzekeraar op hun lazer geven)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |