Zie het als geheugensteuntje.quote:Op vrijdag 13 december 2013 17:11 schreef hugecooll het volgende:
Niets nieuws
http://foodbeast.com/2013(...)nt-for-being-polite/
Top!quote:
Goed bezig, in dat geval.quote:Op vrijdag 13 december 2013 17:29 schreef Dven het volgende:
Hoi Scjvb. Ik heb Jopen bier gekocht en helemaal mee op reis genomen naar zuidoost Europa. Ik geniet er nu dagelijks van
Oh, ik zou over de prijs ook niet echt moeilijk doen.quote:Op vrijdag 13 december 2013 17:30 schreef DS4 het volgende:
Dan doe ik wel niet meer beleefd. Ik geloof in dure koffie.
Ik weet: het gaat soms weleens mis, ja. Alhoewel, hier vaker toch niet.quote:Op vrijdag 13 december 2013 17:26 schreef superdrufus het volgende:
Ik ben vaak beleefd, maar als er nog 10 mensen achter mij staan dan ga ik niet uitgebreid om koffie staan vragen. Meestal ben ik dan zo kort en beleefd mogelijk uit pragmatisch oogpunt. Vooral omdat ik niet de rij wil ophouden en mensen onnodig wil laten wachten.
Hmmm, die zal pas echt lekker smaken.quote:Op vrijdag 13 december 2013 17:33 schreef Re het volgende:
"1 koffie godverdomme, en snel" kost dan 50 euro ofzo, of ook 7 euro ...
Hork gespot!quote:Op vrijdag 13 december 2013 17:59 schreef arjan1112 het volgende:
1,40 voor een koffie in Nice ?
is dit een grap ?
normale prijs is 15 euro
Zijn inderdaad geen vreemde prijzen voor koffie in dergelijke steden.quote:Op vrijdag 13 december 2013 17:59 schreef arjan1112 het volgende:
1,40 voor een koffie in Nice ?
normale prijs is 15 euro
Hangt er vanaf of je daarna met de dame naar boven gaat. Vraag maar aan Rene Artois.quote:Op vrijdag 13 december 2013 17:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hmmm, die zal pas echt lekker smaken.
Wat zou: "hé, stoephoer... koffie, hier, nu!" kosten?
Echt een goede initiatief.quote:Op vrijdag 13 december 2013 17:09 schreef Scjvb het volgende:
Goedkope koffie voor beleefde klanten
[ afbeelding ]
Vriendelijkheid loont. In café La Petite Syrah in het Franse Nice nemen ze dat credo zeer letterlijk. Een kop koffie kan daar namelijk 7 euro kosten, maar ook 4,25 euro of slechts 1,40 euro. De klant bepaalt zelf wat er betaald wordt, zolang het maar met liefde gebeurt.
Bij "een koffie!" moet namelijk flink de portemonnee getrokken worden. Wie "een koffie, alstublieft" murmelt is plots nog maar 4 euro en een kwartje kwijt. En als u er "goedemorgen, een koffie alstublieft" uit weet te persen kost het bakkie nog maar 1,40 euro. Een uit de hand gelopen grap, aldus de manager.
[ afbeelding ]
Beste lezer,
Al met al is het geen slecht initiatief, aangezien elders de vriendelijkheid jegens horeca-personeel, of in het algemeen, soms nogal wat te wensen overlaat in tegenstelling tot (de betere) Haarlemse horecagelegenheden, alwaar men meestal beleefd en attent is jegens het horecapersoneelen de medemens.
Onder meer in de Haerlemse Polobar, Jopenkerk én Het Proeflokaal, et cetera, gaat passende beleefdheid en een goede sfeer uiteraard érg goed samen, en zo is het maar net. [ afbeelding ]
Voor onze begrippen is een kopje koffie van 7 euro inderdaad vrij duur, maar beleefdheid behoort sowieso te allen tijde een vanzelfsprekend iets te zijn. Indien men beleefd blijft zal u als mogelijk bezoeker van sommige gelegenheden, of menig inwoner van deze plaats, zomaar voor een aangename verrassing komen te staan.![]()
![]()
Hoewel onbeleefd gedrag toch óók in Nederland regelmatig voorkomt, kunnen landen als Frankrijk qua vriendelijkheid best nog iets van ons Nederlanders leren, me dunkt. Hoogstpersoonlijk bespaar ik me sowieso al de moeite om daar het goede voorbeeld te komen geven, aangezien dergelijk zuidelijke landen mij toch al niet echt trekken.![]()
Wat aanvankelijk als grap begon is uiteindelijk reeds uitgegroeid tot een goede inspiratiebron om de plaatselijke koffieliefhebber op 'de juiste weg' te helpen.![]()
Wat zal ik zeggen: de bezoeker van het genoemde Zuid-Europese café beleeft er bovendien zelf ook nog voordeel aan: vriendelijkheid die notabene wordt beloond, wat wil men dan nog meer? [ afbeelding ]
Tot zover de OP.
Goedkope koffie voor beleefde klanten
Dan krijg je de verse koffie geserveerd zonder kopje....in je kruis.quote:Op vrijdag 13 december 2013 17:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hmmm, die zal pas echt lekker smaken.
Wat zou: "hé, stoephoer... koffie, hier, nu!" kosten?
Ok, maar wat kost het dan?quote:Op vrijdag 13 december 2013 18:59 schreef trovey het volgende:
[..]
Dan krijg je de verse koffie geserveerd zonder kopje....in je kruis.
Dan je niet meer mee naar boven kan.quote:
En 500 als je de verkoper in kwestie daarbij bij de keel grijpt.quote:Op vrijdag 13 december 2013 17:33 schreef Re het volgende:
"1 koffie godverdomme, en snel" kost dan 50 euro ofzo, of ook 7 euro ...
ja , smarte-geld is hier altijd al erg beroerd geweest.quote:Op vrijdag 13 december 2013 19:07 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En 500 als je de verkoper in kwestie daarbij bij de keel grijpt.
quote:Op zaterdag 14 december 2013 16:15 schreef Life2.0 het volgende:
als ik 7 euro voor een kopje zie staan loop ik gewoon weer naar buiten, zonder au revoir voor 1,40
Goed punt. Krijg je er wel beleefd personeel voor terug; of zijn het typische Fransen ?quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:08 schreef gebrokenglas het volgende:
Dat gaat andersom natuurlijk ook op. Soms voel je je als gast bij een cafe eerder ongewenst dan een gast. Een half uur wachten op je kopje koffie. Vervolgens wordt die zo op het tafeltje geflikkerd dat de helft over de rand klotst... En er kan geen dankjewel af als de fooi geen 2 euro is maar slechts 1 euro.
Half uur wachten + voetenbad en dan toch fooi?quote:Op zaterdag 14 december 2013 11:08 schreef gebrokenglas het volgende:
Dat gaat andersom natuurlijk ook op. Soms voel je je als gast bij een cafe eerder ongewenst dan een gast. Een half uur wachten op je kopje koffie. Vervolgens wordt die zo op het tafeltje geflikkerd dat de helft over de rand klotst... En er kan geen dankjewel af als de fooi geen 2 euro is maar slechts 1 euro.
Mooie variatiequote:Op vrijdag 13 december 2013 17:45 schreef Scjvb het volgende:
Oh, ik zou over de prijs ook niet echt moeilijk doen.U weet wel.
Mooie post.quote:Op maandag 30 december 2013 07:05 schreef Kandijfijn het volgende:
Onbeleefd horeca personeel is inderdaad een feit. Alhoewel betere gelegenheden vaak beleefder personeel hebben.
Maar laten we het ook eens over onze gasten hebben.
Om 20.45 melden dat je 21.00 in de bios moet zijn. Had dat 20.15 gezegd hadden we het hoofdgerecht 5 minuten na voorgerecht neergezet. (En nee, meeste gasten waarderen her niet als je dit standaard doet).
Sorry, ik ken niet alle whisky's uit mijn hoofd (we hebben er 14).
Wat is het verrasingsmenu? Het is fucking verrassingsmenu veranderd soms per avond.
Hoe smaakt kabeljauw, ik eet nooit vis. Zodra U mij uitlegt hoe varkensvlees smaakt doe ik een poging.
Restaurant om 17.15 leeg? Kan ik overal zitten? Nee sorry we zitten vol? Wat serieus!!! mensen denken dat ik ze voorlieg. Sorry maar meeste komen tussen 18.15-19.00.
Wat is de Wifi code? Heeft het uberhaupt al geprobeerd? Ding staat open.
Hebben jullie ook cappuccino met sojamelk? Nee sorry mevrouw. Werkelijk schandalig hoe weinig jullie rekening houden met veganisten.
Ik ken ongeveer 70 cocktails uit mijn hoofd (schatting). Sorry dat ik de jouwe Timboektoe niet ken. Maar hey k wil best wen poging waren.
Uw glas is niet perfect gepoleerd en ziet een smetje? Excuus er gaan 250-350 glazen op een avond naar tafels. Een "excuus, maar mijn glas is vies heeft u een ander?" is voldoende. Je krijgt een nieuwe helemaal graties.
Een wijn proef je om te proeven als de wijn nog goed is (geen kurk of muf e.d.) jij zoekt de wijn uit eventueel samen met sommelier. Je zal ongeveer moeten weten wat je besteld. Maar ondanks de Faux pas zal de ober hem waarschijnlijk wel terugnemen.
Nee is nee, sommige dranken/eten heb ik niet. Ook niet als je het 2 keer vraagt of aan mijn collega. Sorry daarvoor.
Ow, u wilt een reservering doen voor 24 man. Een speciaal menu en 4 mensen hebben allergieën of maffe dieëten? Kunnen we regelen, maar moet dat perse op zaterdagavond 18.30? Tis een beetje druk.
Het eten was niet goed? Wat is er gebeurd sinds ik vroeg als alles in orde was?
Je witte wijnfles is leeg? En bedeining ziet het niet snel genoeg? Sorry je fles zit in een koeler. Zit de fles naast of op zijn kop in de koeler. Binnen 2-3 minuten heb je bediening zeuren als U nog een fles had gewild. Ettiquette is niet lastig.
Als laatste BLIJF STIL ZITTEN. Ik serveer je eten links in, haal het rechts uit. Er is genoeg ruimte en ja zelf een meisje van 1.60 kan erbij.
Bonus:
Als je borden zelf op gaat stapelen vermoord ik je.
Dank, op mijn werk hebben we facebookgroep met een document met daarin alleen maar dit soort verhalen.quote:Op [url=http://fhora mok.nl/topic/2052909/2/30#134863451]maandag 30 december 2013 07:14[/url] schreef Trebo het volgende:
[..]
Mooie post.
Sommige plekken in Frankrijk is dat vrij normaalquote:Op maandag 30 december 2013 09:46 schreef zarGon het volgende:
7 euro voor een kopje koffie..
ahahahaha
De meeste van je klachten zijn terecht. Maar een paar niet of niet helemaal.quote:Op maandag 30 december 2013 07:05 schreef Kandijfijn het volgende:
Onbeleefd horeca personeel is inderdaad een feit. Alhoewel betere gelegenheden vaak beleefder personeel hebben.
Maar laten we het ook eens over onze gasten hebben.
14 is niets. Die namen met korte omschrijving zou je wel degelijk allemaal moeten kennen. Je kent ook 80+ cocktails.quote:Sorry, ik ken niet alle whisky's uit mijn hoofd (we hebben er 14).
Half terecht. Een verrassing moet idd een verrassing zijn; maar allergieën bestaan nu eenmaal.quote:Wat is het verrasingsmenu? Het is fucking verrassingsmenu veranderd soms per avond.
Hangt er van af. Ben je een snackbar, bar of cafe ? Terecht.quote:Hebben jullie ook cappuccino met sojamelk? Nee sorry mevrouw. Werkelijk schandalig hoe weinig jullie rekening houden met veganisten.
Hangt van het niveau van het restaurant af. Met die houding kan je een michelinster iig vergetenquote:Uw glas is niet perfect gepoleerd en ziet een smetje? Excuus er gaan 250-350 glazen op een avond naar tafels. Een "excuus, maar mijn glas is vies heeft u een ander?" is voldoende. Je krijgt een nieuwe helemaal graties.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |