FOK!forum / Ouder(s) / Kinderen op de vrije school? Deel 3
Gwywenvrijdag 13 december 2013 @ 12:09
Originele OP van Mapima
quote:
Vaak lees ik topics over dat mensen de vrije school klachtwaardig vinden.

Zouden jullie je kind op de vrije school zetten? Waarom wel of niet? En dan basisschool of ook/alleen voortgezet onderwijs?

Als je geen vrije school in de buurt bent ben ik daar ook wel benieuwd naar, het oordeel over vrije scholen en wat als die toch in de buurt was :p
Gwywenvrijdag 13 december 2013 @ 12:12
Laatste paar posts uit het vorige deel:
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 december 2013 11:37 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

het klinkt heel mooi hè. En het raakt aan tafels leren op de skippybal of de trampoline. Mijnes hebben daar veel baat bij gehad.
Dat laatste vind ik dan weer 'eng' want dat schilderij is de interpretatie van de schilder en de duiding de interpretatie van de gids. Die met eigen referentiekader kijkt. Ik zou willen dat er met minder oordeel naar mijn kind wordt gekeken. En minder vanuit zo zijn alle kinderen als ze in balans zijn en dat streven we na.

Maar dat sterke gevoel dat ik daarover heb krijg ik niet helemaal verwoord.
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 december 2013 11:38 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Ik zoek ook oprecht het beste voor mijn kinderen en vind dat niet bij de Vrije School of Steiner. Dat maakt mij niet oprecht ofzo? Of lees ik dit nu krom?
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 11:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Voor mijn gevoel kun je "Steiner" vervangen door Jezus, God, Allah, de Paus, en heb je daarmee ook meteen te pakken waarom ik niet voor de vrije school zou kiezen.

Ik moet zeggen dat het topic wel verhelderend is geweest, dat ik een beter en ook zeker wel positiever beeld van de vrije school heb, maar precies op de punten waar ik voor mezelf de twijfels had, de bevestiging heb gekregen dat het niets voor ons is. Het is en blijft, met al zijn goede bedoelingen, toch wat sektarisch en dogmatisch aanvoelen voor mij en zo zijn wij helemaal niet.

En onnodig te zeggen dat ook wij oprecht zoeken naar het beste voor ons kind ;)
quote:
12s.gif Op vrijdag 13 december 2013 12:02 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:

[..]

Als het een realiteit beschrijft is antroposofie alleen een manier van beschrijven; maar er zijn meerdere wegen naar Rome.

[..]

Dat zijn volgens mij de beste .....
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 12:05 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:

[..]

Ja, heel krom. Ik beweer toch niet dat het oprecht zoeken alleen maar oprecht is als dat bij de vrijeschool zou zijn. Dus puur het oprecht zoeken, waar dan ook.
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 12:06 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik krijg de indruk dat er eerder een soort "uitleg" van de gids bedoeld werd van dingen die de ander nog niet weet. Zo zit bijv. in schilderijen vaak een bepaalde symboliek, dit zijn algemeen gebruikte symbolen (zie hier voor uitleg), die niets met oordeel of interpretatie te maken hebben, maar met onderliggende boodschappen die de schilder bewust heeft aangebracht om zijn schilderij meer diepte te geven.
De meeste mensen kennen deze symbolen niet en zien alleen een stilleven, aan de gids is het dan de taak de museumbezoeker te wijzen op die symbolen en hun betekenis.
Dit is heel wat anders dan wanneer een gids een poging doet in het hoofd van de inmiddels overleden schilder te kruipen en zijn mening aan de mensen ventileert als zijnde wat het schilderij in zijn ogen moet voorstellen.
Dat is het opdringen van jouw visie en dat doet een goede gids niet.

Ik denk (hoop) dat dat is wat Vrijeschoolachtergrond bedoelde, en ook dat hij bedoelde dat hij zich als leerkracht tot taak stelt een gids te zijn voor de kinderen in zijn klas.
vrijeschoolachtergrondzaterdag 14 december 2013 @ 06:40
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 12:12 schreef Gwywen het volgende:
Voor mijn gevoel kun je "Steiner" vervangen door Jezus, God, Allah, de Paus, en heb je daarmee ook meteen te pakken waarom ik niet voor de vrije school zou kiezen.
Voor mijn gevoel kun je 'appel' vervangen door citroen, druif, peer, kaki en heb je daarmee ook meteen te pakken waarom ik niet voor appelmoes zou kiezen.

Waren we net zo lekker bezig om op grond van feitelijke informatie tot een weloverwogen oordeel te komen, stuur jij weer zo'n dooddoener langs.
debuurvrouwzaterdag 14 december 2013 @ 07:50
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 06:40 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:

[..]

Voor mijn gevoel kun je 'appel' vervangen door citroen, druif, peer, kaki en heb je daarmee ook meteen te pakken waarom ik niet voor appelmoes zou kiezen.

Waren we net zo lekker bezig om op grond van feitelijke informatie tot een weloverwogen oordeel te komen, stuur jij weer zo'n dooddoener langs.
dit is een topic waar iedereen een vrije mening mag hebben. Dit ís een oordeel dat miss Sly trekt op basis van jouw feitelijke info. Dat je dit niet leuk vind prima maar alle tegengeluid afdoen als dooddoener ben ik wel klaar mee. Ik heb je nog niet zoiets met feiten zien weerleggen. Je negeert kritische vragen en gaat alleen in op wat in je straatje past. En als iemand een andere stelling inneemt is het onzin of niet feitelijk of ongeinformeerd. Iedereen is vrij zijn eigen mening te vormen en hebben en dit topic heeft niet per se het doel om pro vrije school te zijn maar ook niet anti. Het is een discussie.
vrijeschoolachtergrondzaterdag 14 december 2013 @ 08:56
I.p.v. algemeenheden zoals 'ook knutselen, tekenen en bewegen enz'. stel ik voor dat Ouder1 of iemand anders de klassenpraktijk van een, laten we zeggen, boetseerles n.a.v. dierkunde in groep 5 in het reguliere onderwijs beschrijft, dan doe ik dat vanuit de vrijeschool en duidelijker kunnen de verschillen dan niet worden getoond, denk ik.

Waar St. al meteen op wees, is dat alles in de schepping sterk met elkaar samenhangt. Daarom zou een kind die samenhang ook moeten kunnen beleven, zodat het niet vreemd of onverschillig tegenover zijn leefwereld staat. Er eerbied voor heeft, zich ermee verbonden voelt. Vanuit die laatste gedachte
wees hij op de samenhang tussen 'hoofd-romp-ledematen' en bepaalde diersoorten. Hoofd: brein en zintuigen: intelligentie en wakkerheid: scherp zien, horen, enz. In bepaalde diersoorten zie je dat in een soort extreem terug. Inktvis en adelaar - ik beschrijf het hier niet uitgebreider - wie meer lezen -
Zo leven roofdieren sterk vanuit de impuls hart/longen = borst; de herkauwers van het ledematenstoffwisselingsysteem.
De mens heeft dit ook allemaal, maar teruggehouden: onze ogen zijn niet zo scherp als die van een adelaar. Maar t.o.v. de dieren heeft een mens o.a. dit veel meer: het scheppend vermogen - de fantasie - daar ligt zijn vrijheid. In een deel van zijn denken: de ideeën, die alleen concreet zichtbaar worden door de handen. Hoe dit samenhangt is beschreven op mijn blog 'hand en intelligentie'.
Dit wordt niet op deze manier 'gedoceerd', maar al karakteriserend, waarnemend met de kinderen als gedachte, als blikrichting ontwikkeld. De mens heeft een keuze; het dier niet.Een beer kan er niet voor zorgen dat de vlinder niet uitsterft: een mens wel - ook dat die wèl uitsterft! T.o.v. het dier heeft de mens een grote verantwoording.
Uiteraard wordt er geschreven over het dier en zijn leefomgeving; naverteld, opstel, gedicht enz. enz.
Spreekbeurten met zelf gekozen dieren. En natuurlijk geschilderd, getekend, geboetseerd.
vrijeschoolachtergrondzaterdag 14 december 2013 @ 09:11
[quote]1s.gif Op zaterdag 14 december 2013 07:50 schreef debuurvrouw het volgende:
dit is een topic waar iedereen een vrije mening mag hebben. Dit ís een oordeel dat miss Sly trekt op basis van jouw feitelijke info. Dat je dit niet leuk vind prima maar alle tegengeluid afdoen als dooddoener ben ik wel klaar mee. Ik heb je nog niet zoiets met feiten zien weerleggen. Je negeert kritische vragen en gaat alleen in op wat in je straatje past. En als iemand een andere stelling inneemt is het onzin of niet feitelijk of ongeinformeerd. Iedereen is vrij zijn eigen mening te vormen en hebben en dit topic heeft niet per se het doel om pro vrije school te zijn maar ook niet anti. Het is een discussie.

Alle tegengeluid?
Ik ga zo veel mogelijk op alles in - ik zei al, mijn meedoen aan deze discussie had de bedoeling weer te geven wat de vrijeschool doet - niet om dit af te zetten tegen het reguliere onderwijs. Dat een aantal mensen dit wel wil - daar ben ik even in meegegaan, maar vind ik niet echt interessant. Het vergelijken doen jullie toch, als ouders. Ik geef alleen informatie over de vrijescholen. Dat is niet IN mijn straatje, het IS mijn straatje.
Het woord 'onzin' heb ik nergens gebruikt; aan het geïnformeerd zijn, ontbreekt het wel en daarom probeer ik die informatie te geven en eens over een gezichtspunt te discussiëren.
vrijeschoolachtergrondzaterdag 14 december 2013 @ 09:14
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 december 2013 07:50 schreef debuurvrouw het volgende:
Je negeert kritische vragen
Ik heb die indruk niet, maar als jij vindt van wel, stel ze dan nog even, kom er even op terug, wanneer ik dat te weinig gedaan zou hebben.
vrijeschoolachtergrondzaterdag 14 december 2013 @ 09:38
2zi07iw.jpg

[ Bericht 47% gewijzigd door debuurvrouw op 14-12-2013 10:15:08 ]
Pvoessszaterdag 14 december 2013 @ 10:08
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 09:11 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
Ik geef alleen informatie over de vrijescholen. Dat is niet IN mijn straatje, het IS mijn straatje.
Ik zie je vooral veel informatie over jezelf geven.
Niet eens over vrijescholen als het daarover gaat zeg je ik kan alleen zeggen wat ik doe..

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 06:40 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:

Voor mijn gevoel kun je 'appel' vervangen door citroen, druif, peer, kaki en heb je daarmee ook meteen te pakken waarom ik niet voor appelmoes zou kiezen.

Waren we net zo lekker bezig om op grond van feitelijke informatie tot een weloverwogen oordeel te komen, stuur jij weer zo'n dooddoener langs.
Dit slaat echt helemaal nergens op.
Niet iedere kritische noot is een vooroordeel en ik weet wel zeker dat haar besluit tot stand is gekomen door het lezen van feitelijke informatie.

Het is toch ook zo dat steiner een grote invloed heeft op de VS.
Net als dat jezus dat heeft op een christelijke.

Ik persoonlijk zou op grond van feitelijke informatie ook niet kiezen voor de vrije school..
En daar zit ik dan met een stuk of 15 strikmutsjes. Die mijn kinderen dragen tot een jaar of 2.
Mijn baby die voornamelijk wol of wol-zijde zal dragen. Mijn peuter slaapt op een schapenvacht.
En mijn seizoensvensterbank is inclusief viltpoppetjes. O+
En dan doe ik ook nog eens aan een aangepast prikschema waarbij ik eigenlijk vooral goed af zou zijn bij een Antroposofisch consultatiebureau. :Y Ik pak best wat dingen weg die ik er in kan waarderen. Echter zijn er voor mij teveel dogmatische andere dingen die zogenaamd van steiner afkomen waarom ik daar nooit voor zou kiezen.. :N Ik ben mij goed bewust van de dingen waar ik nee tegen zeg en waarom het hele idee van antroposofie niet bij mij past.
En dan is roepen dat ik het niet baseer op feitelijke informatie.. ook feitelijk heel onjuist, }:|

quote:
p.s. je post weer een plaatje zonder enige vorm van uitleg.
Hier is mijn plaatje, mooi hè :+

23sjkuu.jpg
vrijeschoolachtergrondzaterdag 14 december 2013 @ 10:18
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 december 2013 10:08 schreef Pvoesss het volgende:
p.s. je post weer een plaatje zonder enige vorm van uitleg
uitleg staat hierboven.
Schilderen n.a.v. dierkunde-onderwerp: inktvis
Pvoessszaterdag 14 december 2013 @ 10:22
Ja en wat is daar zo bijzonder aan? :D
Wat ik post is schilderen n.a.v. een uitje naar de dierentuin.
Gewoon tussendoor omdat het in het thema past..
Waarbij mijn dochter duidelijk een andere leeuw heeft gezien dan de rest :7 :+
miss_slyzaterdag 14 december 2013 @ 10:29
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 06:40 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:

[..]

Voor mijn gevoel kun je 'appel' vervangen door citroen, druif, peer, kaki en heb je daarmee ook meteen te pakken waarom ik niet voor appelmoes zou kiezen.

Waren we net zo lekker bezig om op grond van feitelijke informatie tot een weloverwogen oordeel te komen, stuur jij weer zo'n dooddoener langs.
Ik vind het erg jammer dat je besluit om de rest van mijn post te negeren en alleen te reageren op die ene zin. Bovendien vind ik de beschuldiging dat ik weer een dooddoener lang stuur niet terecht. Volgens mij heb ik dat nog niet eerder gedaan, en ik vind het geen dooddoener, het is mijn oprechte mening en gevoel.
vrijeschoolachtergrondzaterdag 14 december 2013 @ 10:46
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 december 2013 10:22 schreef Pvoesss het volgende:
Ja en wat is daar zo bijzonder aan? :D
Wat ik post is schilderen n.a.v. een uitje naar de dierentuin.
Gewoon tussendoor omdat het in het thema past..
Waarbij mijn dochter duidelijk een andere leeuw heeft gezien dan de rest :7 :+
Sorry, maar nu gaat de draad verloren. Ik deed een voorstel - niet omdat ik er behoefte aan heb de vrijeschool te vergelijken met 'het' reguliere onderwijs - maar ik kreeg het verwijt dat ik daar niets over zeg. Dat kan ik niet, zei ik, want ik ken het reguliere onderwijs van nu te weinig en ik vind het niet interessant - die vergelijking. Ik bood aan een specifiek onderwerp: dierkunde met 9/10-jarigen met gezichtspunten, achtergronden, lesactiviteit - zonder verder 'vergelijikingscommentaar - naast elkaar te zetten.
Ik heb dat hierboven gedaan. De schildering beoogt in die zin niets bijzonders - het is een illustratie, van hoe vrijeschoolkinderen een leeritem - dierkunde: inktvis tot expressie brengen.
De leeuwentekening vind ik geweldig; maar is niet van een 9/10-jarige en niet n.a.v. een dierkundeles- en dat was mijn voorstel.
Moonahzaterdag 14 december 2013 @ 12:40
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 08:56 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
I.p.v. algemeenheden zoals 'ook knutselen, tekenen en bewegen enz'. stel ik voor dat Ouder1 of iemand anders de klassenpraktijk van een, laten we zeggen, boetseerles n.a.v. dierkunde in groep 5 in het reguliere onderwijs beschrijft, dan doe ik dat vanuit de vrijeschool en duidelijker kunnen de verschillen dan niet worden getoond, denk ik.

Waar St. al meteen op wees, is dat alles in de schepping sterk met elkaar samenhangt. Daarom zou een kind die samenhang ook moeten kunnen beleven, zodat het niet vreemd of onverschillig tegenover zijn leefwereld staat. Er eerbied voor heeft, zich ermee verbonden voelt. Vanuit die laatste gedachte
wees hij op de samenhang tussen 'hoofd-romp-ledematen' en bepaalde diersoorten. Hoofd: brein en zintuigen: intelligentie en wakkerheid: scherp zien, horen, enz. In bepaalde diersoorten zie je dat in een soort extreem terug. Inktvis en adelaar - ik beschrijf het hier niet uitgebreider - wie meer lezen -
Zo leven roofdieren sterk vanuit de impuls hart/longen = borst; de herkauwers van het ledematenstoffwisselingsysteem.
De mens heeft dit ook allemaal, maar teruggehouden: onze ogen zijn niet zo scherp als die van een adelaar. Maar t.o.v. de dieren heeft een mens o.a. dit veel meer: het scheppend vermogen - de fantasie - daar ligt zijn vrijheid. In een deel van zijn denken: de ideeën, die alleen concreet zichtbaar worden door de handen. Hoe dit samenhangt is beschreven op mijn blog 'hand en intelligentie'.
Dit wordt niet op deze manier 'gedoceerd', maar al karakteriserend, waarnemend met de kinderen als gedachte, als blikrichting ontwikkeld. De mens heeft een keuze; het dier niet.Een beer kan er niet voor zorgen dat de vlinder niet uitsterft: een mens wel - ook dat die wèl uitsterft! T.o.v. het dier heeft de mens een grote verantwoording.
Uiteraard wordt er geschreven over het dier en zijn leefomgeving; naverteld, opstel, gedicht enz. enz.
Spreekbeurten met zelf gekozen dieren. En natuurlijk geschilderd, getekend, geboetseerd.
Nou, op deze manier wordt er geen lesgegeven op een reguliere school. Het klinkt wel heel mooi, de schilderwerken zijn ook prachtig, maar op een of andere manier klinkt het mij erg 'overheersend', 'doordrenkt'... ik kan er niet zo goed een vinger op leggen.

Overigens heb ik moeite met deze quote:
quote:
Waar St. al meteen op wees, is dat alles in de schepping sterk met elkaar samenhangt. Daarom zou een kind die samenhang ook moeten kunnen beleven, zodat het niet vreemd of onverschillig tegenover zijn leefwereld staat. Er eerbied voor heeft, zich ermee verbonden voelt. Vanuit die laatste gedachte
Dat komt op mij over alsof de leer van Steiner de enige manier zou zijn om verbondenheid en respect voor/met de omgeving te ontwikkelen/voelen. Dát voelt dus als dogmatisch, zoals ik in mijn allereerste post in dit topic noemde.
vrijeschoolachtergrondzaterdag 14 december 2013 @ 14:00
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 december 2013 10:08 schreef Pvoesss het volgende:
Ik zie je vooral veel informatie over jezelf geven.
Niet eens over vrijescholen als het daarover gaat zeg je ik kan alleen zeggen wat ik doe..

Ik ben geen vertegenwoordiger van de vrijescholen - geen algemeen woordvoeder of zo; ik heb er mijn leven gewerkt; heb de achtergonden redelijk bestudeerd en ervaring opgedaan. Die laatste 2 zijn mijn realiteit en alleen daaruit kan ik spreken.

Ik geloof dat ik je nu beter begrijp. En ik wil dat 'dooddoener' best terugnemen. En met 'weer' bedoelde ik niet een 'tweede' van jou, maar de volgende in een reeks die hier al langskwamen.
Ja, zonder Jezus geen christendom en zonder Steiner geen vrijeschool.
En zonder Maria Montessori geen Montessorischool enz.En als je de achtergronden van het regulier onderwijs onderzoekt, kom je ook bij pedagogen en didactici die daarvoor tot inspiratie dien(d)en.
En zo zijn voor de vrijeschool de menskundige gezichtspunten van Steiner een inspiratie.
Ik heb er nu al verschillende ge- en benoemd. Voor mij is daar niets dogmatisch aan - ik kan ze n.b. aan mijn eigen lijf en leven ervaren. En ik zie hoe vruchtbaar ze toe te passen zijn in de klas; dat zullen montesorianen ook zeggen van hun Maria.
We kunnen gelukkig in ons land kiezen voor verschillende vormen van onderwijs - voor onze kinderen - en om er te werken. En ik hoop dat dat zo blijft (het thuisonderwijs ook, denk ik)
Gwywenzaterdag 14 december 2013 @ 16:45
Over hoe het er in deze tijd van het jaar aan toe gaat op de Vrije School:

adventstuintje%20kleuterklas-1.jpg
quote:
Dennegroen werd in de vorm van een spiraal neergelegd en binnenin brandde het licht (in de vorm van een grote kaars). Dit licht werd gebracht door twee engelen.
De kinderen liepen alleen of met de leerkracht naar het licht toe.
Waar ze hun eigen kaars aan het licht mochten ontsteken om deze vervolgens te plaatsten tussen de de spiraal van groen.
Te zien hoe elk kind op eigen wijze de beweging naar binnen maakt en daar het licht vindt maakte diepe indruk.
Deze verstilde en beeldende ervaring mogen onze kinderen met zich mee dragen.

De adventstijd heeft altijd al een speciale betekenis gehad. De Germanen zagen deze tijd als een nieuw begin. Al het oude werd opgeruimd, zelfs de vuren werden gedoofd en er werden nieuwe vuren aangelegd. Een nieuw begin.
(...)
De adventstijd begint op de 4de zondag voor Kerstmis. Het woord Advent komt uit het Latijn, van 'adventus', dat 'komst' betekent. Het is de komst van het licht op aarde, waaraan de adventstijd vooraf gaat.
Advent; tijd van hoopvolle verwachting, stilte na de stormen van de herfst.
We zijn op weg naar de langste nacht. Steeds schaarser wordt het licht.
In het meest noordelijke deel van Europa is het nu voortdurend nacht. De zon is er helemaal niet meer te zien (een belangrijke aanleiding voor het Sint Lucia-feest).
In donkere tijden word je als mens teruggeworpen op jezelf. Wanneer je niet meer wordt afgeleid door wat er zich buiten je afspeelt, moet je je wel met de binnenkant gaan bezighouden. Wanneer je niets meer kunt zien (duisternis) en horen (stilte) rest je niet veel meer dan voelen. Door dit alles onder ogen te zien, door er innerlijk licht op te laten schijnen, kan zich daar wat gaan ontwikkelen.
Advent, de stille tijd, waarin het groeiend kaarslicht symbolisch is voor het innerlijk licht dat het aarde-donker kan overwinnen. Met de geboorte van het Kerstkind is dat innerlijk licht op aarde gekomen, om te groeien in de mensen.

Lieve mensen, ik wens ons allemaal toe dat we in deze periode de tijd nemen om ons innerlijk licht te versterken.

Dat we dat onze kinderen leren is minstens zo belangrijk als taal en rekenen.

(Bron tekst: nieuwsbrief van een vrije school, foto ter illustratie, niet van diezelfde vrije school)

Voel je erdoor aangesproken of niet. :)

Misschien kan Vrijeschoolachtergrond nog wat meer achtergrondinformatie geven over de dennentakkenspiraal in de adventstijd.

Ik zie trouwens dat de wanden van deze kleuterklas zachtroze zijn, dat zijn ze op de vrije school die ik ken ook, is dat altijd zo en met een reden? Je zei in een van je vorige posts ook iets over het kleurgebruik in het schoolgebouw.
Moonahzaterdag 14 december 2013 @ 17:04
Het ziet er prachtig en heel sfeervol uit Gwywen! Ook de symboliek die wordt beschreven in de nieuwsbrief is heel beeldend en betekenisvol. Maar (ja, sorry, ik heb een maar) het lijkt zo ver van de wereld van deze tijd af te staan. In deze periode (net voor en na Sinterklaas) zijn de kinderen (bij ons op school iig! ) juist verre van stil. Die bezinning zou wel eens goed kunnen zijn voor hen...
Wordt er eigenlijk Sinterklaas gevierd op een vrije school?
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 16:45 schreef Gwywen het volgende:
Ik zie trouwens dat de wanden van deze kleuterklas zachtroze zijn, dat zijn ze op de vrije school die ik ken ook, is dat altijd zo en met een reden? Je zei in een van je vorige posts ook iets over het kleurgebruik in het schoolgebouw.
Bij ons op school zijn de kleuren (binnen) zacht groen, zacht blauw, zacht paars en perzik roze. Heel mooi en rustig.

(Overigens ben ik wel geïnspireerd door dit topic: ik heb gisteren de tafels laten opdreunen ondersteund door beweging. De kinderen vonden het iig erg leuk om te doen. Wat het effect kan zijn als ik dit vaker herhaal weet ik nog niet, ik ben heel benieuwd!)
Gwywenzaterdag 14 december 2013 @ 17:38
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 17:04 schreef Moonah het volgende:
Het ziet er prachtig en heel sfeervol uit Gwywen! Ook de symboliek die wordt beschreven in de nieuwsbrief is heel beeldend en betekenisvol. Maar (ja, sorry, ik heb een maar) het lijkt zo ver van de wereld van deze tijd af te staan. In deze periode (net voor en na Sinterklaas) zijn de kinderen (bij ons op school iig! ) juist verre van stil. Die bezinning zou wel eens goed kunnen zijn voor hen...
Wordt er eigenlijk Sinterklaas gevierd op een vrije school?
Misschien omdat het zo ver van de drukte af staat die onze maatschappij (geworden) is, is het juist goed om even een moment te nemen voor bezinning. De decembergekte is iets van de laatste 50 jaar of zo, daarvoor was de kersttijd/adventstijd ook een tijd van bezinning, de balans opmaken. Je zou daaruit kunnen concluderen dat het "niet meer van deze tijd" is om rust en bezinning centraal te stellen in december, je zou ook kunnen denken: ik wil dat er tenminste één periode in het jaar is waarbij ik even pas op de plaats maak. :)

Sinterklaas komt ook op de Vrije School op bezoek. De cadeautjes die de kinderen krijgen worden door de ouders gemaakt. Het zijn nuttige cadeau's, zoals een map waarin hun tekeningen en schilderwerken de rest van hun schooltijd worden opgeborgen, of dobbelstenen om de tafels te oefenen (getal van de ene dobbelsteen maal getal van de andere dobbelsteen, niet noodzakelijkerwijs 1 t/m 6), een boekenlegger (van vilt, uiteraard ;) ), enzovoorts. Daar gaat voor de ouders weliswaar veel werk in zitten maar het leuke is dat ieder kind weliswaar hetzelfde cadeau krijgt, maar toch een variant die heel specifiek bij dát kind past.
vrijeschoolachtergrondzaterdag 14 december 2013 @ 20:35
Op 14-12- 6u 40.52 plaatste ik deze quote:

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 06:40 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
quote:
Op vrijdag 13 december 2013 12:12 schreef Gwywen het volgende:
Voor mijn gevoel kun je "Steiner" vervangen door Jezus, God, Allah, de Paus, en heb je daarmee ook meteen te pakken waarom ik niet voor de vrije school zou kiezen.
De quote is niet van Gwywen, maar van Miss_sly.

Excuses, Gwywen!
debuurvrouwzaterdag 14 december 2013 @ 21:14
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 17:38 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Misschien omdat het zo ver van de drukte af staat die onze maatschappij (geworden) is, is het juist goed om even een moment te nemen voor bezinning. De decembergekte is iets van de laatste 50 jaar of zo, daarvoor was de kersttijd/adventstijd ook een tijd van bezinning, de balans opmaken. Je zou daaruit kunnen concluderen dat het "niet meer van deze tijd" is om rust en bezinning centraal te stellen in december, je zou ook kunnen denken: ik wil dat er tenminste één periode in het jaar is waarbij ik even pas op de plaats maak. :)

Sinterklaas komt ook op de Vrije School op bezoek. De cadeautjes die de kinderen krijgen worden door de ouders gemaakt. Het zijn nuttige cadeau's, zoals een map waarin hun tekeningen en schilderwerken de rest van hun schooltijd worden opgeborgen, of dobbelstenen om de tafels te oefenen (getal van de ene dobbelsteen maal getal van de andere dobbelsteen, niet noodzakelijkerwijs 1 t/m 6), een boekenlegger (van vilt, uiteraard ;) ), enzovoorts. Daar gaat voor de ouders weliswaar veel werk in zitten maar het leuke is dat ieder kind weliswaar hetzelfde cadeau krijgt, maar toch een variant die heel specifiek bij dát kind past.
het straalt voor mij zo weinig plezier uit. Gewoon lol. Gewoon iets krijgen van Sinterklaas omdat hij kindervriend is. Moet het gelijk weer nuttig en zelfgekleid zijn.
Overal lijkt over nagedacht. Niks spontaans of geks of onverantwoords. Alles zo doorlezend komt het zo zwaar op me over. Zwaar en dogmatisch. Kinderen hoeven niet ' te bezinnen' in mijn optiek.
vrijeschoolachtergrondzaterdag 14 december 2013 @ 21:31
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 12:40 schreef Moonah het volgende:
quote:
Waar St. al meteen op wees, is dat alles in de schepping sterk met elkaar samenhangt. Daarom zou een kind die samenhang ook moeten kunnen beleven, zodat het niet vreemd of onverschillig tegenover zijn leefwereld staat. Er eerbied voor heeft, zich ermee verbonden voelt. Vanuit die laatste gedachte
Dat komt op mij over alsof de leer van Steiner de enige manier zou zijn om verbondenheid en respect voor/met de omgeving te ontwikkelen/voelen. Dát voelt dus als dogmatisch, zoals ik in mijn allereerste post in dit topic noemde.
Dat begrijp ik echt niet. Aan welke woorden van mij ontleen je dan dat Steiners benadrukking van dit belang de enige manier enz. zou (moeten) zijn.
En 'de leer van Steiner': ik blijf nu even bij de dierkunde. Wij hebben 'hoofd, romp en ledematen' Dat is niet 'een leer' dat is een feit. En in de dierenwereld zie je de eenzijdigheid terug. Stofwisseling: de koe heeft 4 magen en 25 m darm!
De aanbieding van die stof is ook in pedagogisch opzicht niet dogmatisch: de leerkracht die slechts vertelt 'hoe het zit'. De aanpak is veel meer 'heuristisch'.
In vogelvlucht: 'Kinderen, we beginnen vandaag met dierkunde, maar eerst met de mens. Wat zie je zoal aan jezelf en de ander. Dan komt er van alles: van tenen, neus, nagels, piemel enz. Waar zit dat: al snel heb je dan locaties: aan het hoofd, aan de armen enz. Zo leer je waarnemen en rubriceren; als je dat op het bord in een klein schema neerzet, tekent die drieledigheid hoofd enz. zich snel af.
Dan begin je over bv. de neus - reukvermogen. Kunnen wij alles ruiken en op grote afstand? En dan komen de verhalen: 'onze hond, 'de speurhond, onze poes die 's nachts nog heel veel ziet, enz. Kinderen weten gewoon al veel. En dan blijkt dat de dieren dit allemaal veel beter kunnen. En verder, wat ik boven beschreef.
Ik zie niet wat daaraan dogmatisch is. Het is nu niet meer zo'n novum dat Steiner op die samenhang wees. Het gebrek aan inzicht in die samenhang heeft zich de laatste jaren schrijnend geopenbaard.
Einstein beweerde al dat 4 jaar na het uitsterven van de bijen de mensheid begint uit te sterven;we zijn ddt gaan gebruiken dat je nu op de zuidpool vindt; we hebben een ozongat; een rode lijst van dit en van dat. Oorzaak: uiteindelijk: te weinig inzicht in de samenhangen en te weinig eerbied voor dat geheel. En een gevoel, een inleven, een eerste begrijpen van die samenhang, al is het maar in kiemvorm, aan je kinderen meegeven, vind ik bijna een plicht voor het onderwijs,
Want van 'oor tot oor' zeggen dat ze eerbied voor de natuur moeten hebben, werkt echt niet. Die eerbied, hoop je, ontstaat op grond van diepere belevingen en de dierkunde op de vrije school is één van de mogelijkheden om die bij kinderen te wekken.
Gularazaterdag 14 december 2013 @ 21:35
Compleet verkeerde topic. 8)7
Gwywenzaterdag 14 december 2013 @ 21:38
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 december 2013 21:14 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

het straalt voor mij zo weinig plezier uit. Gewoon lol. Gewoon iets krijgen van Sinterklaas omdat hij kindervriend is. Moet het gelijk weer nuttig en zelfgekleid zijn.
Overal lijkt over nagedacht. Niks spontaans of geks of onverantwoords. Alles zo doorlezend komt het zo zwaar op me over. Zwaar en dogmatisch. Kinderen hoeven niet ' te bezinnen' in mijn optiek.
O, maar je had erbij moeten zijn! O+ De kinderen ervoeren het helemaal niet zoals jij (het vanuit jouw volwassen perspectief bekijkt). De stralende gezichtjes van die kinderen, de map die precies bij hen, bij hun belevingswereld bleek te passen. Zo trots! Het jongetje dat zo van ridders hield kreeg een map met een kasteel en een draak erop, een zacht meisje dat het altijd over elfjes had een map met elfen in de teerste aquareltinten geschilderd, een ander kindje een map die met fluweel beplakt was en zo zacht aanvoelde als een jong poesje, weer een andere map met alleen maar zijn lievelingskleuren. "Wat weet Sint toch precies dat ik hier zo ontzettend van hou!" was samenvattend het commentaar van de kinderen. Helemaal verguld.
Dat is wel eens wat anders dan iets dat panklaar in de speelgoedwinkel gekocht is. Waar ze natuurlijk óók blij mee zijn, want kinderen houden nu eenmaal van cadeautjes krijgen (en uitpakken :P ). Maar de gevoelswaarde is anders en ik denk dat kinderen nog veel meer "in hun gevoel" zitten dan volwassenen. Vandaar misschien dat het op jou zo anders overkomt, omdat jij er volwassen, rationeel bij denkt.
debuurvrouwzaterdag 14 december 2013 @ 21:49
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 21:38 schreef Gwywen het volgende:

[..]

O, maar je had erbij moeten zijn! O+ De kinderen ervoeren het helemaal niet zoals jij (het vanuit jouw volwassen perspectief bekijkt). De stralende gezichtjes van die kinderen, de map die precies bij hen, bij hun belevingswereld bleek te passen. Zo trots! Het jongetje dat zo van ridders hield kreeg een map met een kasteel en een draak erop, een zacht meisje dat het altijd over elfjes had een map met elfen in de teerste aquareltinten geschilderd, een ander kindje een map die met fluweel beplakt was en zo zacht aanvoelde als een jong poesje, weer een andere map met alleen maar zijn lievelingskleuren. "Wat weet Sint toch precies dat ik hier zo ontzettend van hou!" was samenvattend het commentaar van de kinderen. Helemaal verguld.
Dat is wel eens wat anders dan iets dat panklaar in de speelgoedwinkel gekocht is. Waar ze natuurlijk óók blij mee zijn, want kinderen houden nu eenmaal van cadeautjes krijgen (en uitpakken :P ). Maar de gevoelswaarde is anders en ik denk dat kinderen nog veel meer "in hun gevoel" zitten dan volwassenen. Vandaar misschien dat het op jou zo anders overkomt, omdat jij er volwassen, rationeel bij denkt.
ik ben zelf kind geweest hoor. En ben nu ouder. Ik weet hoe kinderen werken.
En ook hoe ik nu nog steeds voel dat je ouders en ouderen niet tegenspreekt, je altijd blij bent met een kadootje ook al ben je teleurgesteld.
Het komt bij jou over precies goed omdat je er met je antroposofische blik naar kijkt.
Mijn jongens zijn evengoed blij met alles. Maar zo'n persoonlijk kado maak ik voor ze. Een kado van Sint is van een kindervriend. Dus per defenitie niet nuttig, zelfgemaakt of verantwoord. :P
erodomezaterdag 14 december 2013 @ 23:06
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 december 2013 21:49 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

ik ben zelf kind geweest hoor. En ben nu ouder. Ik weet hoe kinderen werken.
En ook hoe ik nu nog steeds voel dat je ouders en ouderen niet tegenspreekt, je altijd blij bent met een kadootje ook al ben je teleurgesteld.
Het komt bij jou over precies goed omdat je er met je antroposofische blik naar kijkt.
Mijn jongens zijn evengoed blij met alles. Maar zo'n persoonlijk kado maak ik voor ze. Een kado van Sint is van een kindervriend. Dus per defenitie niet nuttig, zelfgemaakt of verantwoord. :P
Maar er bestaat toch ook gewoon een thuis waar je dat soort dingen nog kan doen? Ik vind het wel een mooi iets dat op school het gaat om cadeautjes met een persoonlijke waarde, niet om gekochte prullen. Van die het mag niet meer dan 2 euro kosten prulletjes waar de meeste kinderen eigenlijk niets mee hebben. Dan is juist dat persoonlijk gemaakte cadeautje leuker naar mijn idee.

Thuis kan je het anders doen, kan je wat je geeft veel meer afstemmen op wat het kind graag wil, op school gaat dat amper tot niet, zeer zeker niet met van die prulletjes uit de speelgoedwinkel voor 2 euro max.

Nu zat mijn zoon gewoon op een openbare basisschool dus heb ik vooral ervaring met die prulletjes uit de speelgoedwinkel. Maar die prulletjes waren eigenlijk altijd een "teleurstelling", ook daar ging het veel meer om de gedachte die telt, waarom dat niet wat verder doortrekken aangezien het anders bij een halfbakken poging blijft?
debuurvrouwzaterdag 14 december 2013 @ 23:14
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 23:06 schreef erodome het volgende:

[..]

Maar er bestaat toch ook gewoon een thuis waar je dat soort dingen nog kan doen? Ik vind het wel een mooi iets dat op school het gaat om cadeautjes met een persoonlijke waarde, niet om gekochte prullen. Van die het mag niet meer dan 2 euro kosten prulletjes waar de meeste kinderen eigenlijk niets mee hebben. Dan is juist dat persoonlijk gemaakte cadeautje leuker naar mijn idee.

Thuis kan je het anders doen, kan je wat je geeft veel meer afstemmen op wat het kind graag wil, op school gaat dat amper tot niet, zeer zeker niet met van die prulletjes uit de speelgoedwinkel voor 2 euro max.

Nu zat mijn zoon gewoon op een openbare basisschool dus heb ik vooral ervaring met die prulletjes uit de speelgoedwinkel. Maar die prulletjes waren eigenlijk altijd een "teleurstelling", ook daar ging het veel meer om de gedachte die telt, waarom dat niet wat verder doortrekken aangezien het anders bij een halfbakken poging blijft?
oh, zo bedoel ik het ook. Maar onze school geeft dan ook niet echt prullen. Maar een leuk kado. En de ouders maken een surpise. Voor de onderbouw dan.
Het is mijn eigen jeuk hoor, dat realiseer ik me. Maar ik heb last van mijn macrobiotische opvoeding. En het tevreden moeten zijn met een zelfgekleide elf. Ik heb me daardoor juist nooit erkend of gehoord gevoeld. Alleen maar door de mal van Steiner geperst. (Niet echt Steiner maar wel die hoek) dat is wat kinderen leuk vinden en dit is hoe kinderen zijn.... Ik kan niks met die veralgemenisering
Ook al noemen ze het individualisering. Het is gewoon door een mal persen.
Gwywenzaterdag 14 december 2013 @ 23:32
Ik vind het jammer dat je er zo over denkt, maar door je uitleg begrijp ik ook beter waarom.
Ik kan alleen niet veel met jouw gevoel van een "mal" - wat iets beperkends impliceert, waar ik dat helemaal niet zo ervaar. Ik zie het als een andere manier van kijken naar, weg van het gangbare.

Ook proef ik een soort ondertoon in dat het niet goed is dat iedereen hetzelfde krijgt (correct me if I'm wrong). Maar het is niet hetzelfde. Het is allemaal anders, het had niet verschillender kunnen zijn - alleen is het toevallig allemaal een map, of een boekenlegger. Ik vind dat erg mooi, want dan kan er geen afgunst zijn. Immers, niemand krijgt een groter of leuker cadeau dan een ander. ;)

quote:
1s.gif Op zaterdag 14 december 2013 21:49 schreef debuurvrouw het volgende:
Het komt bij jou over precies goed omdat je er met je antroposofische blik naar kijkt.
Ik geloof niet dat ik me genoeg heb verdiept in het antroposofisch gedachtegoed om "een antroposofische blik" te hebben. Wel merk ik dat elementen uit de antroposofie (en de Vrije School) parallel lopen aan hoe ik van nature in het leven sta. Of dat mij een antroposoof maakt, waag ik te betwijfelen. Ik ken er persoonlijk drie, en die staan echt anders in het leven dan ik. Wel stukken steviger, als ik dat zo mag zeggen. Ik vraag me wel eens af of ik net zo veel zelfvertrouwen had gekregen als ik op als kind ook op een vrije school had gezeten. Maar ik werd gewoon naar de school op de hoek gestuurd, want lekker dichtbij. Over verschillende vormen van onderwijs en hoe die je kind mogelijkerwijs beïnvloeden werd toen nog lang niet zo over nagedacht als nu, heb ik het idee.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gwywen op 14-12-2013 23:38:10 ]
debuurvrouwzaterdag 14 december 2013 @ 23:53
Je proeft compleet verkeerd. Ik ben groot voorstander van allemaal verschillend. Jùist. En het hoeft niet duur. Maar nu beslist de leraar een map en mag ik een map maken voor mijn kind die wellicht veel meer behoefte heeft aan iets anders. Kan jij het wel individueel vinden, het blijft de leraar die beslist dat iedereen een map moet.

Maar goed. Ik ervaar het: ik begrijp de achtergrond ook als hautain :@ klinkt voor mij als:als ik maar zo verlicht was als jullie dan begreep ik het wel. Dat ik te beschadigd/teleurgesteld/noem maar iets ben. Dat niet achter Steiner staan per definitie betekent dat je dwalende bent. Die vibe pik ik steeds op.maar ik herken dan wel mijn eigen aandeel ;)
En ik weet niet hoe oud jij bent maar ik ben met 40 toch geen jonkie. En ja, mijn ouders dachten daar al wel over na.
Marrijezondag 15 december 2013 @ 10:18
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 december 2013 23:53 schreef debuurvrouw het volgende:
Je proeft compleet verkeerd. Ik ben groot voorstander van allemaal verschillend. Jùist. En het hoeft niet duur. Maar nu beslist de leraar een map en mag ik een map maken voor mijn kind die wellicht veel meer behoefte heeft aan iets anders. Kan jij het wel individueel vinden, het blijft de leraar die beslist dat iedereen een map moet.

Maar goed. Ik ervaar het: ik begrijp de achtergrond ook als hautain :@ klinkt voor mij als:als ik maar zo verlicht was als jullie dan begreep ik het wel. Dat ik te beschadigd/teleurgesteld/noem maar iets ben. Dat niet achter Steiner staan per definitie betekent dat je dwalende bent. Die vibe pik ik steeds op.maar ik herken dan wel mijn eigen aandeel ;)
En ik weet niet hoe oud jij bent maar ik ben met 40 toch geen jonkie. En ja, mijn ouders dachten daar al wel over na.
Dat is ook niet zo vreemd natuurlijk :D

Dit:
quote:
een zacht meisje dat het altijd over elfjes had een map met elfen in de teerste aquareltinten geschilderd
tegenover
quote:
Dat is wel eens wat anders dan iets dat panklaar in de speelgoedwinkel gekocht is.
Maar wellicht komt jouw 'mal' ook slecht aan bij de ontvanger :D

Eea zou veel sterker overkomen (bij mij) om een punt te maken zonder het andere negatief eruit te laten komen.
Waarom de vrije school positief beschrijven door een andere vorm van onderwijs negatief te benoemen.

Maar toch ook wel leerzaam voor mij, deze discussie. Leuk om te volgen ook wel.
En blijkbaar mag ik mijzelf (of mijn kinderen) gelukkig prijzen met een weliswaar reguliere basisschool,maar wel een die een eigen moestuin heeft waar de kinderen ook echt zelf in werken.
erodomezondag 15 december 2013 @ 11:07
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 december 2013 23:14 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

oh, zo bedoel ik het ook. Maar onze school geeft dan ook niet echt prullen. Maar een leuk kado. En de ouders maken een surpise. Voor de onderbouw dan.
Het is mijn eigen jeuk hoor, dat realiseer ik me. Maar ik heb last van mijn macrobiotische opvoeding. En het tevreden moeten zijn met een zelfgekleide elf. Ik heb me daardoor juist nooit erkend of gehoord gevoeld. Alleen maar door de mal van Steiner geperst. (Niet echt Steiner maar wel die hoek) dat is wat kinderen leuk vinden en dit is hoe kinderen zijn.... Ik kan niks met die veralgemenisering
Ook al noemen ze het individualisering. Het is gewoon door een mal persen.
Suprise's vond ik dan wel weer een leuk iets, met nadruk op ik ;) Mijn zoon vond het helemaal niets, bij de rest van de kinderen was dat heel wisselend, vooral bij de jongens waren er veel die een suprise knutselen helemaal niet leuk vonden. Ook dat kan je een mal noemen, er wordt door school bepaald dat er een suprise gemaakt moet worden, er wordt bepaald hoe duur het cadeautje max mag zijn, wordt bepaald dat er een gedichtje bij moet. Maar het is gewoon zo dat die sturende werking vanuit school noodzakelijk is om in dit geval tot een leuk en geslaagd feest te komen. Ik vind het dus niet zo'n groot verschil eigenlijk.

Als je keer op keer echt met ieder individu rekening moet houden wordt het een zooitje die voor niemand leuk is. Mijn zoon had dan geen suprise gemaakt, geen gedicht gemaakt, een ander die dat wel leuk vond had wat supercools gemaakt en zo was het een gedoe geworden.
Ik denk dat het een kwestie is van een mal die ruim genoeg is om wat in te kunnen bewegen, maar onder een "mal" kom je niet uit, niet helemaal.
Grijsmaandag 16 december 2013 @ 13:56
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 11:07 schreef erodome het volgende:

[..]

Suprise's vond ik dan wel weer een leuk iets, met nadruk op ik ;) Mijn zoon vond het helemaal niets, bij de rest van de kinderen was dat heel wisselend, vooral bij de jongens waren er veel die een suprise knutselen helemaal niet leuk vonden. Ook dat kan je een mal noemen, er wordt door school bepaald dat er een suprise gemaakt moet worden, er wordt bepaald hoe duur het cadeautje max mag zijn, wordt bepaald dat er een gedichtje bij moet. Maar het is gewoon zo dat die sturende werking vanuit school noodzakelijk is om in dit geval tot een leuk en geslaagd feest te komen. Ik vind het dus niet zo'n groot verschil eigenlijk.

Als je keer op keer echt met ieder individu rekening moet houden wordt het een zooitje die voor niemand leuk is. Mijn zoon had dan geen suprise gemaakt, geen gedicht gemaakt, een ander die dat wel leuk vond had wat supercools gemaakt en zo was het een gedoe geworden.
Ik denk dat het een kwestie is van een mal die ruim genoeg is om wat in te kunnen bewegen, maar onder een "mal" kom je niet uit, niet helemaal.
Maar ik vind de mal van "een surprise maken" een stuk ruimer dan "een map" maken. Dat laatste kun je mijns inziens beter vergelijken met "een stoomboot-surprise maken".
Grijsmaandag 16 december 2013 @ 14:00
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 23:32 schreef Gwywen het volgende:
Ook proef ik een soort ondertoon in dat het niet goed is dat iedereen hetzelfde krijgt (correct me if I'm wrong). Maar het is niet hetzelfde. Het is allemaal anders, het had niet verschillender kunnen zijn - alleen is het toevallig allemaal een map, of een boekenlegger. Ik vind dat erg mooi, want dan kan er geen afgunst zijn. Immers, niemand krijgt een groter of leuker cadeau dan een ander. ;)

Met het (door mij) vetgedrukte gedeelte ben ik het niet eens. Ik denk dat de ene ouder er meer tijd/aandacht/vaardigheid voor heeft dan een ander. En dat kinderen dat ook opmerken.
Gwywenmaandag 16 december 2013 @ 14:55
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 14:00 schreef Grijs het volgende:

[..]

Met het (door mij) vetgedrukte gedeelte ben ik het niet eens. Ik denk dat de ene ouder er meer tijd/aandacht/vaardigheid voor heeft dan een ander. En dat kinderen dat ook opmerken.
Neuh, dat denk ik niet. Dat zou zo kunnen zijn wanneer het voorwerp neutraal was, wanneer alle ouders de opdracht kregen iets (na) te maken, maar niet wanneer het aan de ouders is om er een draai aan te geven die specifiek bij dát kind past. De vorm wordt ondergeschikt aan de inhoud, als het ware.

Ik merkte dat de kinderen het vooral heel leuk vonden, toen ze ontdekten dat Sint dat jaar mappen cadeau gaf, ze waren vooral benieuwd hoe de hunne eruit zag.
Ik heb toen ook geen "afgeraffelde" cadeaus ertussen gezien overigens. Een flinke dosis ouderparticipatie is inherent aan de vrije school, ik kreeg de indruk dat de meeste ouders dat wel incalculeren en er voldoende aandacht aan besteden.
Pvoesssmaandag 16 december 2013 @ 14:59
Ik denk echt dat je heel erg fout zit.
Bij eigengemaakte dingen zijn er ouders die het wel kunnen en ouders die het niet kunnen.
Ik kan er 500uur in stoppen en nog ziet het er niet uit. Hoe erg het ook bij het kind past..

Er zal afgunst zijn als de ander net wel dat paardje in het roze hebben ookal zijn ze ook heel blij met het eigen paardje in het paars. etc etc
Gwywenmaandag 16 december 2013 @ 15:20
quote:
2s.gif Op maandag 16 december 2013 14:59 schreef Pvoesss het volgende:
Ik denk echt dat je heel erg fout zit.
Bij eigengemaakte dingen zijn er ouders die het wel kunnen en ouders die het niet kunnen.
Ik kan er 500uur in stoppen en nog ziet het er niet uit. Hoe erg het ook bij het kind past..

Er zal afgunst zijn als de ander net wel dat paardje in het roze hebben ookal zijn ze ook heel blij met het eigen paardje in het paars. etc etc
Ik vertel alleen maar wat ik heb gezien. Ik heb toen ik er die keer bij was, geen cadeaus gezien die beschamend kneuterig bij de andere afstaken. Misschien zijn ouders die voor de vrije school kiezen, zelf creatiever van aard, ik weet niet. Misschien als moeder er niet zo goed in is, gaat vader aan de slag. Nogmaals, ik kan alleen maar vertellen wat ik heb gezien.
watmoetikkiezendinsdag 17 december 2013 @ 14:47
ha zie deze discussie. Even een opmerking van iemand die zelf op de vrije school heeft gezeten over Sinterklaas.

De door ouders zelfgemaakte cadeaus waren bij ons alleen in de klassen waarvan de meeste kinderen nog in Sinterklaas geloofden. en op die leeftijd herinner ik me ook dat we dat leuk vonden. In de hogere klassen hadden we ook gewoon surprises maken, net als andere scholen (en hadden ze denk ik bij ons ook neit met die zelfgekleurde mappen aan moeten komen).

En wat ik me vooral goed herinner van sinterklaas op de sportclub (op een andere school dan vrije school heb ik geen ervaring mee) is de teleurstelling over het cadeau! De jongens en meisjes kregen elk een verschillend goedkoop plastic prul. Maar ik vond het meisjesprul echt heel veel minder leuk dan dat van de jongens!
Gwywenzondag 22 december 2013 @ 14:47
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 14:47 schreef watmoetikkiezen het volgende:
De door ouders zelfgemaakte cadeaus waren bij ons alleen in de klassen waarvan de meeste kinderen nog in Sinterklaas geloofden. en op die leeftijd herinner ik me ook dat we dat leuk vonden. In de hogere klassen hadden we ook gewoon surprises maken, net als andere scholen (en hadden ze denk ik bij ons ook neit met die zelfgekleurde mappen aan moeten komen).
Ik had het er niet bij vermeld bedenk ik me nu, maar wat ik beschreef ging inderdaad over klas 1 of 2.