quote:Vaak lees ik topics over dat mensen de vrije school klachtwaardig vinden.
Zouden jullie je kind op de vrije school zetten? Waarom wel of niet? En dan basisschool of ook/alleen voortgezet onderwijs?
Als je geen vrije school in de buurt bent ben ik daar ook wel benieuwd naar, het oordeel over vrije scholen en wat als die toch in de buurt was :p
quote:Op vrijdag 13 december 2013 11:37 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
het klinkt heel mooi hè. En het raakt aan tafels leren op de skippybal of de trampoline. Mijnes hebben daar veel baat bij gehad.
Dat laatste vind ik dan weer 'eng' want dat schilderij is de interpretatie van de schilder en de duiding de interpretatie van de gids. Die met eigen referentiekader kijkt. Ik zou willen dat er met minder oordeel naar mijn kind wordt gekeken. En minder vanuit zo zijn alle kinderen als ze in balans zijn en dat streven we na.
Maar dat sterke gevoel dat ik daarover heb krijg ik niet helemaal verwoord.
quote:Op vrijdag 13 december 2013 11:38 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ik zoek ook oprecht het beste voor mijn kinderen en vind dat niet bij de Vrije School of Steiner. Dat maakt mij niet oprecht ofzo? Of lees ik dit nu krom?
quote:Op vrijdag 13 december 2013 11:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel kun je "Steiner" vervangen door Jezus, God, Allah, de Paus, en heb je daarmee ook meteen te pakken waarom ik niet voor de vrije school zou kiezen.
Ik moet zeggen dat het topic wel verhelderend is geweest, dat ik een beter en ook zeker wel positiever beeld van de vrije school heb, maar precies op de punten waar ik voor mezelf de twijfels had, de bevestiging heb gekregen dat het niets voor ons is. Het is en blijft, met al zijn goede bedoelingen, toch wat sektarisch en dogmatisch aanvoelen voor mij en zo zijn wij helemaal niet.
En onnodig te zeggen dat ook wij oprecht zoeken naar het beste voor ons kind
quote:Op vrijdag 13 december 2013 12:02 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
[..]
Als het een realiteit beschrijft is antroposofie alleen een manier van beschrijven; maar er zijn meerdere wegen naar Rome.
[..]
Dat zijn volgens mij de beste .....
quote:Op vrijdag 13 december 2013 12:05 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
[..]
Ja, heel krom. Ik beweer toch niet dat het oprecht zoeken alleen maar oprecht is als dat bij de vrijeschool zou zijn. Dus puur het oprecht zoeken, waar dan ook.
quote:Op vrijdag 13 december 2013 12:06 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik krijg de indruk dat er eerder een soort "uitleg" van de gids bedoeld werd van dingen die de ander nog niet weet. Zo zit bijv. in schilderijen vaak een bepaalde symboliek, dit zijn algemeen gebruikte symbolen (zie hier voor uitleg), die niets met oordeel of interpretatie te maken hebben, maar met onderliggende boodschappen die de schilder bewust heeft aangebracht om zijn schilderij meer diepte te geven.
De meeste mensen kennen deze symbolen niet en zien alleen een stilleven, aan de gids is het dan de taak de museumbezoeker te wijzen op die symbolen en hun betekenis.
Dit is heel wat anders dan wanneer een gids een poging doet in het hoofd van de inmiddels overleden schilder te kruipen en zijn mening aan de mensen ventileert als zijnde wat het schilderij in zijn ogen moet voorstellen.
Dat is het opdringen van jouw visie en dat doet een goede gids niet.
Ik denk (hoop) dat dat is wat Vrijeschoolachtergrond bedoelde, en ook dat hij bedoelde dat hij zich als leerkracht tot taak stelt een gids te zijn voor de kinderen in zijn klas.
Voor mijn gevoel kun je 'appel' vervangen door citroen, druif, peer, kaki en heb je daarmee ook meteen te pakken waarom ik niet voor appelmoes zou kiezen.quote:Op vrijdag 13 december 2013 12:12 schreef Gwywen het volgende:
Voor mijn gevoel kun je "Steiner" vervangen door Jezus, God, Allah, de Paus, en heb je daarmee ook meteen te pakken waarom ik niet voor de vrije school zou kiezen.
dit is een topic waar iedereen een vrije mening mag hebben. Dit ís een oordeel dat miss Sly trekt op basis van jouw feitelijke info. Dat je dit niet leuk vind prima maar alle tegengeluid afdoen als dooddoener ben ik wel klaar mee. Ik heb je nog niet zoiets met feiten zien weerleggen. Je negeert kritische vragen en gaat alleen in op wat in je straatje past. En als iemand een andere stelling inneemt is het onzin of niet feitelijk of ongeinformeerd. Iedereen is vrij zijn eigen mening te vormen en hebben en dit topic heeft niet per se het doel om pro vrije school te zijn maar ook niet anti. Het is een discussie.quote:Op zaterdag 14 december 2013 06:40 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel kun je 'appel' vervangen door citroen, druif, peer, kaki en heb je daarmee ook meteen te pakken waarom ik niet voor appelmoes zou kiezen.
Waren we net zo lekker bezig om op grond van feitelijke informatie tot een weloverwogen oordeel te komen, stuur jij weer zo'n dooddoener langs.
Ik heb die indruk niet, maar als jij vindt van wel, stel ze dan nog even, kom er even op terug, wanneer ik dat te weinig gedaan zou hebben.quote:
Ik zie je vooral veel informatie over jezelf geven.quote:Op zaterdag 14 december 2013 09:11 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
Ik geef alleen informatie over de vrijescholen. Dat is niet IN mijn straatje, het IS mijn straatje.
Dit slaat echt helemaal nergens op.quote:Op zaterdag 14 december 2013 06:40 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
Voor mijn gevoel kun je 'appel' vervangen door citroen, druif, peer, kaki en heb je daarmee ook meteen te pakken waarom ik niet voor appelmoes zou kiezen.
Waren we net zo lekker bezig om op grond van feitelijke informatie tot een weloverwogen oordeel te komen, stuur jij weer zo'n dooddoener langs.
p.s. je post weer een plaatje zonder enige vorm van uitleg.quote:
uitleg staat hierboven.quote:Op zaterdag 14 december 2013 10:08 schreef Pvoesss het volgende:
p.s. je post weer een plaatje zonder enige vorm van uitleg
Ik vind het erg jammer dat je besluit om de rest van mijn post te negeren en alleen te reageren op die ene zin. Bovendien vind ik de beschuldiging dat ik weer een dooddoener lang stuur niet terecht. Volgens mij heb ik dat nog niet eerder gedaan, en ik vind het geen dooddoener, het is mijn oprechte mening en gevoel.quote:Op zaterdag 14 december 2013 06:40 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel kun je 'appel' vervangen door citroen, druif, peer, kaki en heb je daarmee ook meteen te pakken waarom ik niet voor appelmoes zou kiezen.
Waren we net zo lekker bezig om op grond van feitelijke informatie tot een weloverwogen oordeel te komen, stuur jij weer zo'n dooddoener langs.
Sorry, maar nu gaat de draad verloren. Ik deed een voorstel - niet omdat ik er behoefte aan heb de vrijeschool te vergelijken met 'het' reguliere onderwijs - maar ik kreeg het verwijt dat ik daar niets over zeg. Dat kan ik niet, zei ik, want ik ken het reguliere onderwijs van nu te weinig en ik vind het niet interessant - die vergelijking. Ik bood aan een specifiek onderwerp: dierkunde met 9/10-jarigen met gezichtspunten, achtergronden, lesactiviteit - zonder verder 'vergelijikingscommentaar - naast elkaar te zetten.quote:Op zaterdag 14 december 2013 10:22 schreef Pvoesss het volgende:
Ja en wat is daar zo bijzonder aan?
Wat ik post is schilderen n.a.v. een uitje naar de dierentuin.
Gewoon tussendoor omdat het in het thema past..
Waarbij mijn dochter duidelijk een andere leeuw heeft gezien dan de rest
Nou, op deze manier wordt er geen lesgegeven op een reguliere school. Het klinkt wel heel mooi, de schilderwerken zijn ook prachtig, maar op een of andere manier klinkt het mij erg 'overheersend', 'doordrenkt'... ik kan er niet zo goed een vinger op leggen.quote:Op zaterdag 14 december 2013 08:56 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
I.p.v. algemeenheden zoals 'ook knutselen, tekenen en bewegen enz'. stel ik voor dat Ouder1 of iemand anders de klassenpraktijk van een, laten we zeggen, boetseerles n.a.v. dierkunde in groep 5 in het reguliere onderwijs beschrijft, dan doe ik dat vanuit de vrijeschool en duidelijker kunnen de verschillen dan niet worden getoond, denk ik.
Waar St. al meteen op wees, is dat alles in de schepping sterk met elkaar samenhangt. Daarom zou een kind die samenhang ook moeten kunnen beleven, zodat het niet vreemd of onverschillig tegenover zijn leefwereld staat. Er eerbied voor heeft, zich ermee verbonden voelt. Vanuit die laatste gedachte
wees hij op de samenhang tussen 'hoofd-romp-ledematen' en bepaalde diersoorten. Hoofd: brein en zintuigen: intelligentie en wakkerheid: scherp zien, horen, enz. In bepaalde diersoorten zie je dat in een soort extreem terug. Inktvis en adelaar - ik beschrijf het hier niet uitgebreider - wie meer lezen -
Zo leven roofdieren sterk vanuit de impuls hart/longen = borst; de herkauwers van het ledematenstoffwisselingsysteem.
De mens heeft dit ook allemaal, maar teruggehouden: onze ogen zijn niet zo scherp als die van een adelaar. Maar t.o.v. de dieren heeft een mens o.a. dit veel meer: het scheppend vermogen - de fantasie - daar ligt zijn vrijheid. In een deel van zijn denken: de ideeën, die alleen concreet zichtbaar worden door de handen. Hoe dit samenhangt is beschreven op mijn blog 'hand en intelligentie'.
Dit wordt niet op deze manier 'gedoceerd', maar al karakteriserend, waarnemend met de kinderen als gedachte, als blikrichting ontwikkeld. De mens heeft een keuze; het dier niet.Een beer kan er niet voor zorgen dat de vlinder niet uitsterft: een mens wel - ook dat die wèl uitsterft! T.o.v. het dier heeft de mens een grote verantwoording.
Uiteraard wordt er geschreven over het dier en zijn leefomgeving; naverteld, opstel, gedicht enz. enz.
Spreekbeurten met zelf gekozen dieren. En natuurlijk geschilderd, getekend, geboetseerd.
Dat komt op mij over alsof de leer van Steiner de enige manier zou zijn om verbondenheid en respect voor/met de omgeving te ontwikkelen/voelen. Dát voelt dus als dogmatisch, zoals ik in mijn allereerste post in dit topic noemde.quote:Waar St. al meteen op wees, is dat alles in de schepping sterk met elkaar samenhangt. Daarom zou een kind die samenhang ook moeten kunnen beleven, zodat het niet vreemd of onverschillig tegenover zijn leefwereld staat. Er eerbied voor heeft, zich ermee verbonden voelt. Vanuit die laatste gedachte
Ik ben geen vertegenwoordiger van de vrijescholen - geen algemeen woordvoeder of zo; ik heb er mijn leven gewerkt; heb de achtergonden redelijk bestudeerd en ervaring opgedaan. Die laatste 2 zijn mijn realiteit en alleen daaruit kan ik spreken.quote:Op zaterdag 14 december 2013 10:08 schreef Pvoesss het volgende:
Ik zie je vooral veel informatie over jezelf geven.
Niet eens over vrijescholen als het daarover gaat zeg je ik kan alleen zeggen wat ik doe..
(Bron tekst: nieuwsbrief van een vrije school, foto ter illustratie, niet van diezelfde vrije school)quote:Dennegroen werd in de vorm van een spiraal neergelegd en binnenin brandde het licht (in de vorm van een grote kaars). Dit licht werd gebracht door twee engelen.
De kinderen liepen alleen of met de leerkracht naar het licht toe.
Waar ze hun eigen kaars aan het licht mochten ontsteken om deze vervolgens te plaatsten tussen de de spiraal van groen.
Te zien hoe elk kind op eigen wijze de beweging naar binnen maakt en daar het licht vindt maakte diepe indruk.
Deze verstilde en beeldende ervaring mogen onze kinderen met zich mee dragen.
De adventstijd heeft altijd al een speciale betekenis gehad. De Germanen zagen deze tijd als een nieuw begin. Al het oude werd opgeruimd, zelfs de vuren werden gedoofd en er werden nieuwe vuren aangelegd. Een nieuw begin.
(...)
De adventstijd begint op de 4de zondag voor Kerstmis. Het woord Advent komt uit het Latijn, van 'adventus', dat 'komst' betekent. Het is de komst van het licht op aarde, waaraan de adventstijd vooraf gaat.
Advent; tijd van hoopvolle verwachting, stilte na de stormen van de herfst.
We zijn op weg naar de langste nacht. Steeds schaarser wordt het licht.
In het meest noordelijke deel van Europa is het nu voortdurend nacht. De zon is er helemaal niet meer te zien (een belangrijke aanleiding voor het Sint Lucia-feest).
In donkere tijden word je als mens teruggeworpen op jezelf. Wanneer je niet meer wordt afgeleid door wat er zich buiten je afspeelt, moet je je wel met de binnenkant gaan bezighouden. Wanneer je niets meer kunt zien (duisternis) en horen (stilte) rest je niet veel meer dan voelen. Door dit alles onder ogen te zien, door er innerlijk licht op te laten schijnen, kan zich daar wat gaan ontwikkelen.
Advent, de stille tijd, waarin het groeiend kaarslicht symbolisch is voor het innerlijk licht dat het aarde-donker kan overwinnen. Met de geboorte van het Kerstkind is dat innerlijk licht op aarde gekomen, om te groeien in de mensen.
Lieve mensen, ik wens ons allemaal toe dat we in deze periode de tijd nemen om ons innerlijk licht te versterken.
Dat we dat onze kinderen leren is minstens zo belangrijk als taal en rekenen.
Bij ons op school zijn de kleuren (binnen) zacht groen, zacht blauw, zacht paars en perzik roze. Heel mooi en rustig.quote:Op zaterdag 14 december 2013 16:45 schreef Gwywen het volgende:
Ik zie trouwens dat de wanden van deze kleuterklas zachtroze zijn, dat zijn ze op de vrije school die ik ken ook, is dat altijd zo en met een reden? Je zei in een van je vorige posts ook iets over het kleurgebruik in het schoolgebouw.
Misschien omdat het zo ver van de drukte af staat die onze maatschappij (geworden) is, is het juist goed om even een moment te nemen voor bezinning. De decembergekte is iets van de laatste 50 jaar of zo, daarvoor was de kersttijd/adventstijd ook een tijd van bezinning, de balans opmaken. Je zou daaruit kunnen concluderen dat het "niet meer van deze tijd" is om rust en bezinning centraal te stellen in december, je zou ook kunnen denken: ik wil dat er tenminste één periode in het jaar is waarbij ik even pas op de plaats maak.quote:Op zaterdag 14 december 2013 17:04 schreef Moonah het volgende:
Het ziet er prachtig en heel sfeervol uit Gwywen! Ook de symboliek die wordt beschreven in de nieuwsbrief is heel beeldend en betekenisvol. Maar (ja, sorry, ik heb een maar) het lijkt zo ver van de wereld van deze tijd af te staan. In deze periode (net voor en na Sinterklaas) zijn de kinderen (bij ons op school iig! ) juist verre van stil. Die bezinning zou wel eens goed kunnen zijn voor hen...
Wordt er eigenlijk Sinterklaas gevierd op een vrije school?
De quote is niet van Gwywen, maar van Miss_sly.quote:Op zaterdag 14 december 2013 06:40 schreef vrijeschoolachtergrond het volgende:
quote:
Op vrijdag 13 december 2013 12:12 schreef Gwywen het volgende:
Voor mijn gevoel kun je "Steiner" vervangen door Jezus, God, Allah, de Paus, en heb je daarmee ook meteen te pakken waarom ik niet voor de vrije school zou kiezen.
het straalt voor mij zo weinig plezier uit. Gewoon lol. Gewoon iets krijgen van Sinterklaas omdat hij kindervriend is. Moet het gelijk weer nuttig en zelfgekleid zijn.quote:Op zaterdag 14 december 2013 17:38 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Misschien omdat het zo ver van de drukte af staat die onze maatschappij (geworden) is, is het juist goed om even een moment te nemen voor bezinning. De decembergekte is iets van de laatste 50 jaar of zo, daarvoor was de kersttijd/adventstijd ook een tijd van bezinning, de balans opmaken. Je zou daaruit kunnen concluderen dat het "niet meer van deze tijd" is om rust en bezinning centraal te stellen in december, je zou ook kunnen denken: ik wil dat er tenminste één periode in het jaar is waarbij ik even pas op de plaats maak.
Sinterklaas komt ook op de Vrije School op bezoek. De cadeautjes die de kinderen krijgen worden door de ouders gemaakt. Het zijn nuttige cadeau's, zoals een map waarin hun tekeningen en schilderwerken de rest van hun schooltijd worden opgeborgen, of dobbelstenen om de tafels te oefenen (getal van de ene dobbelsteen maal getal van de andere dobbelsteen, niet noodzakelijkerwijs 1 t/m 6), een boekenlegger (van vilt, uiteraard ), enzovoorts. Daar gaat voor de ouders weliswaar veel werk in zitten maar het leuke is dat ieder kind weliswaar hetzelfde cadeau krijgt, maar toch een variant die heel specifiek bij dát kind past.
Dat begrijp ik echt niet. Aan welke woorden van mij ontleen je dan dat Steiners benadrukking van dit belang de enige manier enz. zou (moeten) zijn.quote:Op zaterdag 14 december 2013 12:40 schreef Moonah het volgende:
quote:
Waar St. al meteen op wees, is dat alles in de schepping sterk met elkaar samenhangt. Daarom zou een kind die samenhang ook moeten kunnen beleven, zodat het niet vreemd of onverschillig tegenover zijn leefwereld staat. Er eerbied voor heeft, zich ermee verbonden voelt. Vanuit die laatste gedachte
Dat komt op mij over alsof de leer van Steiner de enige manier zou zijn om verbondenheid en respect voor/met de omgeving te ontwikkelen/voelen. Dát voelt dus als dogmatisch, zoals ik in mijn allereerste post in dit topic noemde.
O, maar je had erbij moeten zijn! De kinderen ervoeren het helemaal niet zoals jij (het vanuit jouw volwassen perspectief bekijkt). De stralende gezichtjes van die kinderen, de map die precies bij hen, bij hun belevingswereld bleek te passen. Zo trots! Het jongetje dat zo van ridders hield kreeg een map met een kasteel en een draak erop, een zacht meisje dat het altijd over elfjes had een map met elfen in de teerste aquareltinten geschilderd, een ander kindje een map die met fluweel beplakt was en zo zacht aanvoelde als een jong poesje, weer een andere map met alleen maar zijn lievelingskleuren. "Wat weet Sint toch precies dat ik hier zo ontzettend van hou!" was samenvattend het commentaar van de kinderen. Helemaal verguld.quote:Op zaterdag 14 december 2013 21:14 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
het straalt voor mij zo weinig plezier uit. Gewoon lol. Gewoon iets krijgen van Sinterklaas omdat hij kindervriend is. Moet het gelijk weer nuttig en zelfgekleid zijn.
Overal lijkt over nagedacht. Niks spontaans of geks of onverantwoords. Alles zo doorlezend komt het zo zwaar op me over. Zwaar en dogmatisch. Kinderen hoeven niet ' te bezinnen' in mijn optiek.
ik ben zelf kind geweest hoor. En ben nu ouder. Ik weet hoe kinderen werken.quote:Op zaterdag 14 december 2013 21:38 schreef Gwywen het volgende:
[..]
O, maar je had erbij moeten zijn! De kinderen ervoeren het helemaal niet zoals jij (het vanuit jouw volwassen perspectief bekijkt). De stralende gezichtjes van die kinderen, de map die precies bij hen, bij hun belevingswereld bleek te passen. Zo trots! Het jongetje dat zo van ridders hield kreeg een map met een kasteel en een draak erop, een zacht meisje dat het altijd over elfjes had een map met elfen in de teerste aquareltinten geschilderd, een ander kindje een map die met fluweel beplakt was en zo zacht aanvoelde als een jong poesje, weer een andere map met alleen maar zijn lievelingskleuren. "Wat weet Sint toch precies dat ik hier zo ontzettend van hou!" was samenvattend het commentaar van de kinderen. Helemaal verguld.
Dat is wel eens wat anders dan iets dat panklaar in de speelgoedwinkel gekocht is. Waar ze natuurlijk óók blij mee zijn, want kinderen houden nu eenmaal van cadeautjes krijgen (en uitpakken ). Maar de gevoelswaarde is anders en ik denk dat kinderen nog veel meer "in hun gevoel" zitten dan volwassenen. Vandaar misschien dat het op jou zo anders overkomt, omdat jij er volwassen, rationeel bij denkt.
Maar er bestaat toch ook gewoon een thuis waar je dat soort dingen nog kan doen? Ik vind het wel een mooi iets dat op school het gaat om cadeautjes met een persoonlijke waarde, niet om gekochte prullen. Van die het mag niet meer dan 2 euro kosten prulletjes waar de meeste kinderen eigenlijk niets mee hebben. Dan is juist dat persoonlijk gemaakte cadeautje leuker naar mijn idee.quote:Op zaterdag 14 december 2013 21:49 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
ik ben zelf kind geweest hoor. En ben nu ouder. Ik weet hoe kinderen werken.
En ook hoe ik nu nog steeds voel dat je ouders en ouderen niet tegenspreekt, je altijd blij bent met een kadootje ook al ben je teleurgesteld.
Het komt bij jou over precies goed omdat je er met je antroposofische blik naar kijkt.
Mijn jongens zijn evengoed blij met alles. Maar zo'n persoonlijk kado maak ik voor ze. Een kado van Sint is van een kindervriend. Dus per defenitie niet nuttig, zelfgemaakt of verantwoord.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |