abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134195240
Afgelopen week had ik op school een schoolexamenweek. In deze week krijg je voor elk vak dat je volgt een PTA, die meetelt voor je Schriftelijk Examen. Samen met je eindexamen bepaalt dit of je zakt/slaagt.
Van elke examenweek die je gemaakt hebt, mag je 1 examen achteraf herkansen.

Nu was ik 2 dagen ziek en heb ik daardoor 2 examens gemist. Ik heb dit netjes doorgegeven volgens de regels. Nu zegt de directeur dat ik deze 2 examens moet inhalen, en dat ik verder niks mag herkansen. Oftewel: Iemand die 10 vakken heeft en 0x ziek is mag in totaal 11x een examen maken, en iemand die ook 10 vakken heeft en 2 dagen ziek is mag in totaal maar 10x een examen maken.

Naar mijn mening heb ik het recht om nadat ik mijn 2 gemiste examens heb ingehaald, nog 1 examen te herkansen.
Via het examenreglement kom ik niet echt verder.
Ik vind het wel belangrijk om dit goed uit te zoeken want ook al is de kans klein, bepaalt dit misschien wel of ik wel/niet slaag in Mei. Er zijn al genoeg mensen gezakt op 0,1 punt.

Dit is het examenreglement. Weet iemand hoe dit nou precies zit?

http://www.atheneum-trevi(...)%20cohort%202011.pdf
pi_134195275
helaas, door ziek zijn vervalt t recht op herkansing, voor zover ik weet is dit op elke middelbare school zo. Je hebt ook meer tijd om je voor te bereiden.
pi_134195283
Niet zeiken. Had je maar niet weg moeten lopen voor je verplichtingen.
pi_134195320
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 17:47 schreef ejfaar het volgende:
Niet zeiken. Had je maar niet weg moeten lopen voor je verplichtingen.
:') Ik heb me netjes volgens de juiste procedure ziek gemeld. Waarom zou ik dan geen recht hebben op een herkansing en anderen wel?
pi_134195356
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 17:49 schreef HerkansingVraag het volgende:

[..]

:') Ik heb me netjes volgens de geldende procedure ziek gemeld. Waarom zou ik dan geen recht hebben op een herkansing en anderen wel?
Niet leren en je dan ziek melden. Ookal is het conform de procedure, het is sneu gedrag. Later kun je ook niet weglopen voor je verplichtingen.
pi_134195359
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 17:49 schreef HerkansingVraag het volgende:

[..]

:') Ik heb me netjes volgens de geldende procedure ziek gemeld. Waarom zou ik dan geen recht hebben op een herkansing en anderen wel?
omdat door ziek zijn dat recht vervalt ..
pi_134195376
quote:

[..]

:') Ik heb me netjes volgens de juiste procedure ziek gemeld. Waarom zou ik dan geen recht hebben op een herkansing en anderen wel?
Je hebt straks al twee keer een herkansing. De eerste ben je niet komen opdagen (omdat ziek).
Je raekt an de dinge geweun.
  donderdag 12 december 2013 @ 17:50:42 #9
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_134195378
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 17:50 schreef Scaletta het volgende:

[..]

omdat door ziek zijn dat recht vervalt ..
Dat staat nergens in het schoolreglement.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_134195390
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 17:50 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Niet leren en je dan ziek melden. Ookal is het conform de procedure, het is sneu gedrag. Later kun je ook niet weglopen voor je verplichtingen.
Voor het examen dat ik die dagen had, hoefde je niet eens te leren. Hoezo is het sneu dat ik mij ziek meld als ik mezelf niet in staat acht om naar school te gaan om een examen te maken?
pi_134195396
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 17:50 schreef Messina het volgende:

[..]

Je hebt straks al twee keer een herkansing. De eerste ben je niet komen opdagen (omdat ziek).
Dit dus. Zo werkt de uni ook.
  donderdag 12 december 2013 @ 17:51:56 #12
411401 imikethat
Supa Hot Fire; Get Rekt m8
pi_134195412
Je ziekmelding zorgt voor een langere voorbereidingstijd die andere mensen niet hebben. Anders zouden ze ook van een vak 3 toetsen moeten maken. 1 voor normale examen, 1 inhaalexamen en nog een herkansingsexamen. Nu is het inhaal en herkansingsexamen hetzelfde.
First of all, I'm not your friend.
~ Gelukkig zijn we tegenwoordig ouder en wijzer en helpen we onze hersens op een verstandigere wijze naar de klote
pi_134195413
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 17:51 schreef HerkansingVraag het volgende:

[..]

Voor het examen dat ik die dagen had, hoefde je niet eens te leren. Hoezo is het sneu dat ik mij ziek meld als ik mezelf niet in staat acht om naar school te gaan om een examen te maken?
Omdat je blijkbaar kleinzerig bent. Als je weet dat je een tentamen hebt, kom je gewoon naar school, tenzij je ECHT niet anders kan.
pi_134195425
Als ik het reglement goed lees staat er dat ik ook maar 1 inhaalmogelijkheid heb. Zou dit dan betekenen dat ik voor het andere examen een 1 krijg, omdat ik ziek ben geweest?
Dit slaat toch nergens op...
pi_134195441
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 17:52 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Omdat je blijkbaar kleinzerig bent. Als je weet dat je een tentamen hebt, kom je gewoon naar school, tenzij je ECHT niet anders kan.
Hier ben ik het niet mee eens. Ooit met een hoestende/niezende/kuchende persoon in een tentamenhal gezeten? Ik had die knakker graag ter plekke willen wurgen.
pi_134195446
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 17:52 schreef HerkansingVraag het volgende:
Als ik het reglement goed lees staat er dat ik ook maar 1 inhaalmogelijkheid heb. Zou dit dan betekenen dat ik voor het andere examen een 1 krijg, omdat ik ziek ben geweest?
Nee, je krijgt dus uit coulance al een bonusherkansing.
pi_134195449
quote:

[..]

Hoe weet jij dat ik echt niet anders kan? Hoe weet het reglement dat ik anders echt niet kan? Bepaal jij voor mij of ik wel/niet kan of hoort een arts dat te doen?
pi_134195460
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 17:52 schreef HerkansingVraag het volgende:
Nee, uit coulance mag je ze beiden doen.
pi_134195471
quote:

[..]

Hoe weet jij dat ik echt niet anders kan? Hoe weet het reglement dat ik anders echt niet kan? Bepaal jij voor mij of ik wel/niet kan of hoort een arts dat te doen?
Wat zei je arts?
pi_134195482
quote:

[..]

Nee, je krijgt dus uit coulance al een bonusherkansing.
Ik vraag niet om een bonusherkansing, ik vraag om een inhaling. Naar mijn weten is een herkansing een examen over de stof waar je al eens eerder examen over hebt gehad maar waar je over het punt niet tevreden was.
pi_134195508
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 17:53 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Wat zei je arts?
Gaat jou dat wat aan? Ik zeg dat ik het volgens de geldende procedure heb gedaan.
pi_134195538
Je was van al die dagen er twee heel ziek en de rest gezond? Rare ziekte die je twee dagen compleet onderuit haalt
pi_134195555
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 17:54 schreef HerkansingVraag het volgende:

[..]

Gaat jou dat wat aan? Ik zeg dat ik het volgens de geldende procedure heb gedaan.
De procedure zegt dat de arts een verklaring moet geven. Uit je posts komt wel naar voren dat je niet ECHT ziek was. Wees dan een grote meid en aanvaar de consequenties.
pi_134195574
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 17:53 schreef HerkansingVraag het volgende:

[..]

Ik vraag niet om een bonusherkansing, ik vraag om een inhaling. Naar mijn weten is een herkansing een examen over de stof waar je al eens eerder examen over hebt gehad maar waar je over het punt niet tevreden was.
In de grote mensenwereld is een niet gemaakt tentamen ook herkansen
pi_134195585
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 17:55 schreef mega-worstje het volgende:
Je was van al die dagen er twee heel ziek en de rest gezond? Rare ziekte die je twee dagen compleet onderuit haalt
Ssssttt.. Ze bepaalt zelf wel of ze ziek is :{w
pi_134195587
_O- dan is toch iedereen elke examentijd ziek?
pi_134195605
Niet zeuren verder. Gewoon goed leren dan komt t wel goed, zo moeilijk is t allemaal niet. Die herkansing krijg je niet, zo zijn de regels.
pi_134195622
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 17:56 schreef Scaletta het volgende:
Niet zeuren verder. Gewoon goed leren dan komt t wel goed, zo moeilijk is t allemaal niet. Die herkansing krijg je niet, zo zijn de regels.
Ik zie dus nergens staan dat bij ziekte de herkansing vervalt.
  donderdag 12 december 2013 @ 17:57:24 #29
346939 Janneke141
pi_134195630
Er zijn 100 argumenten te geven waarom TS eigenlijk geen herkansing zou mogen krijgen, maar het enige feit dat telt is dat er in het reglement staat dat je examens waarvoor je ziek was mag inhalen én dat je per periode recht hebt op éen herkansing. Dus zorgen dat je je gelijk krijgt, TS.

Houd wel in gedachten dat het 'recht' op herkansing een gunst is van je school. Het hoeft helemaal niet, en de school is vrij om de regels te bepalen - maar die moeten dus wel netjes zijn vastgelegd en gecommuniceerd.
pi_134195684
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 17:57 schreef HerkansingVraag het volgende:

[..]

Ik zie dus nergens staan dat bij ziekte de herkansing vervalt.
Er zijn wel meer dingen oneerlijk, deal with it. Je kan t proberen bij je decaan oid, je zal niet de eerste zijn en ook zeker niet de laatste maar die herkansing krijg je sws niet. Misschien dat ze een uitzondering maken als je echt iets heel ernstigs had. Wat ik betwijfel als je de rest wel gemaakt hebt.
pi_134195721
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 17:59 schreef Scaletta het volgende:

[..]

Er zijn wel meer dingen oneerlijk, deal with it. Je kan t proberen bij je decaan oid, je zal niet de eerste zijn en ook zeker niet de laatste maar die herkansing krijg je sws niet. Misschien dat ze een uitzondering maken als je echt iets heel ernstigs had.
School heeft gewoon het examenreglement op te volgen en daar kom ik niet helder uit.
pi_134195818
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 18:00 schreef HerkansingVraag het volgende:

[..]

School heeft gewoon het examenreglement op te volgen en daar kom ik niet helder uit.
Je mag van mij eigenwijs doen. Probeer maar die herkansing te krijgen. Paar jaar terug had iemand met pfeifer bij mij op de middelbare t ook geprobeerd aan te kaarten bij de decaan, helaas. Ik wens je succes, tevergeefs.
pi_134195833
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 17:56 schreef Life2.0 het volgende:
_O- dan is toch iedereen elke examentijd ziek?
en dit
  † In Memoriam † donderdag 12 december 2013 @ 18:04:20 #34
43556 miss_dynastie
pi_134195834
quote:

[..]

Ben je bij een arts geweest dan?
pi_134195908
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 18:03 schreef Scaletta het volgende:

[..]

Je mag van mij eigenwijs doen. Probeer maar die herkansing te krijgen. Paar jaar terug had iemand met pfeifer bij mij op de middelbare t ook geprobeerd aan te kaarten bij de decaan, helaas. Ik wens je succes, tevergeefs.
Je kan mij niet verwijten dat ik probeer om een herkansing te krijgen. Zeker als het niet duidelijk in het reglement staat dat een herkansing vervalt als je examens inhaalt vanwege ziekte.
pi_134195923
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 18:04 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik al twee keer gezegd dat ik mij aan de geldende procedure heb gehouden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  † In Memoriam † donderdag 12 december 2013 @ 18:09:37 #37
43556 miss_dynastie
pi_134195986
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 18:07 schreef HerkansingVraag het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik al twee keer gezegd dat ik mij aan de geldende procedure heb gehouden.
Ik lees anders dat JIJ e.e.a. hebt doorgegeven, terwijl het toch echt je ouders/verzorgers zijn die dat moeten doen. Wellicht zit de complicatie daarin en is het eigenlijk al coulance van de school dat je beide toetsen mag herkansen?
pi_134196011
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 18:04 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Een arts mag ook niet zeggen of iemand wel of niet kan werken of een tentamen kan maken (tenzij er contraindicaties zijn). Behalve misschien een keuringsarts.
Je mag alleen zeggen dat patient met die klacht op het spreekuur is geweest.
pi_134196012
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 18:09 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ik lees anders dat JIJ e.e.a. hebt doorgegeven, terwijl het toch echt je ouders/verzorgers zijn die dat moeten doen. Wellicht zit de complicatie daarin en is het eigenlijk al coulance van de school dat je beide toetsen mag herkansen?
Nee, ik heb me aan de geldende procedure gehouden en daar is ook geen meningsverschil over tussen mij en school. Als ik heb gezegd dat ik me heb ziek gemeld, dan bedoel ik dat mijn ouders mij hebben ziek gemeld, aangezien ik dat zelf niet kan.
pi_134196045
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 18:06 schreef HerkansingVraag het volgende:

[..]

Je kan mij niet verwijten dat ik probeer om een herkansing te krijgen. Zeker als het niet duidelijk in het reglement staat dat een herkansing vervalt als je examens inhaalt vanwege ziekte.
Als iedereen hier die waarschijnlijk de middelbare school heeft afgerond je vertelt dat t niet zo is en je gelooft t niet, dan is dat zeker verwijtbaar. Waarom stel je een vraag als je t antwoord niet wilt accepteren omdat je t denkt beter te weten.
  donderdag 12 december 2013 @ 18:13:41 #41
346939 Janneke141
pi_134196096
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 18:12 schreef Scaletta het volgende:

[..]

Als iedereen hier die waarschijnlijk de middelbare school heeft afgerond je vertelt dat t niet zo is en je gelooft t niet, dan is dat zeker verwijtbaar. Waarom stel je een vraag als je t antwoord niet wilt accepteren omdat je t denkt beter te weten.
Omdat deze school zich niet aan zijn eigen regels lijkt te houden. Daarvoor is het niet zo relevant wat alle Fok!users op hun eigen schooltje wel of niet mochten.
  † In Memoriam † donderdag 12 december 2013 @ 18:14:12 #42
43556 miss_dynastie
pi_134196110
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 18:10 schreef HerkansingVraag het volgende:

[..]

Nee, ik heb me aan de geldende procedure gehouden en daar is ook geen meningsverschil over tussen mij en school. Als ik heb gezegd dat ik me heb ziek gemeld, dan bedoel ik dat mijn ouders mij hebben ziek gemeld.
In dat geval heb je gewoon recht op inhalen van de gemiste toetsen en één herkansing.

quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 18:10 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Een arts mag ook niet zeggen of iemand wel of niet kan werken of een tentamen kan maken (tenzij er contraindicaties zijn). Behalve misschien een keuringsarts.
Je mag alleen zeggen dat patient met die klacht op het spreekuur is geweest.
Dat weet ik, ik was gewoon nieuwsgierig :P Meer in het algemeen is bepaling 3.7.2.2 in strijd met alle privacyreglementen die er zijn, zo ongeveer, en ze zullen geen arts ter wereld vinden die eraan meewerkt gok ik zo :+
pi_134196116
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 18:12 schreef Scaletta het volgende:

[..]

Omdat het niet duidelijk omschreven staat in het reglement dat bij een inhaling het recht op herkansing vervalt. Ik snap dan ook niet waarom er zo'n procedure is om je ziek te melden als je er verder niets aan hebt.
pi_134196150
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 18:14 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

In dat geval heb je gewoon recht op inhalen van de gemiste toetsen en één herkansing.

[..]

Dat weet ik, ik was gewoon nieuwsgierig :P Meer in het algemeen is bepaling 3.7.2.2 in strijd met alle privacyreglementen die er zijn, zo ongeveer, en ze zullen geen arts ter wereld vinden die eraan meewerkt gok ik zo :+
Ik weet dat werkgevers niet zomaar kunnen eisen dat je aan hen vertelt waarom je je ziek meldt/wat je mankeert enzovoorts, dus vond dit ook al raar staan in het reglement.
  † In Memoriam † donderdag 12 december 2013 @ 18:17:56 #45
43556 miss_dynastie
pi_134196202
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 18:15 schreef HerkansingVraag het volgende:

[..]

Ik weet dat werkgevers niet zomaar kunnen eisen dat je hun vertelt waarom je je ziek meldt/wat je mankeert enzovoorts, dus vond dit ook al raar staan in het reglement.
Scholen hebben nogal eens de neiging om lak te hebben aan dat soort zaken, leerlingen zijn doorgaans niet zo mondig dat ze er wat mee doen, ouders letten niet altijd even goed op, dus dit soort praktijken komt vaker voor.

Ik heb geen idee hoe actief de leerlingvertegenwoordiging bij jullie is, ik was zelf buitengewoon actief binnen de leerlingenraad en ik weet zeker dat dit bij ons een hele rel had veroorzaakt, dus wellicht kun je daar nog naar kijken? Daarnaast zou ik je ouders een briefje laten sturen naar de mentor met het verzoek de reglementen na te leven (ik ga er dan wel vanuit dat er een acuut probleem is voor je en dit geen 'stel dat'-situatie is, maar dat heb ik goed denk ik?)
pi_134196278
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 18:14 schreef HerkansingVraag het volgende:

[..]

Omdat het niet duidelijk omschreven staat in het reglement dat bij een inhaling het recht op herkansing vervalt. Ik snap dan ook niet waarom er zo'n procedure is om je ziek te melden als je er verder niets aan hebt.
Niks aan hebt :S? Was je wel echt ziek? Je hoeft de toets niet te maken en niet te leren en je mag bijkomen van je ziekte. Wat verwacht je dan?
pi_134196289
3.7.3.2. Herkansing / Inhaalmogelijkheid
Iedere leerling heeft het recht na elke PTA-ronde in één vak een herkansing af te leggen dan wel in een vak een werk in te halen.

Wordt met "dan wel" "of" bedoeld?
pi_134196354
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 18:19 schreef Scaletta het volgende:

[..]

Niks aan hebt :S? Was je wel echt ziek? Je hoeft de toets niet te maken en niet te leren en je mag bijkomen van je ziekte. Wat verwacht je dan?
Als ik mij volgens de geldende procedure ziek meld dan verwacht ik dat ik die dag niet hoef te komen voor het examen en het examen een andere dag opnieuw mag maken zonder enige verdere consequenties zoals bijvoorbeeld het vervallen van het recht op 1 herkansing. Als ik bijvoorbeeld ziek ben tijdens 1 examen, dan kan ik me net zo goed niet ziek melden want niet op komen dagen is gelijk aan een 1 krijgen > Herkansing > zelfde effect.
pi_134196511
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 18:22 schreef HerkansingVraag het volgende:

[..]

Als ik mij volgens de geldende procedure ziek meld dan verwacht ik dat ik die dag niet hoef te komen voor het examen en het examen een andere dag opnieuw mag maken zonder enige verdere consequenties zoals bijvoorbeeld het vervallen van het recht op 1 herkansing. Als ik bijvoorbeeld ziek ben tijdens 1 examen, dan kan ik me net zo goed niet ziek melden want niet op komen dagen is gelijk aan een 1 krijgen > Herkansing > zelfde effect.
Succes. Ik ga je topic nu met rust laten. Laat je wel even weten als je poging tot alsnog een herkansing krijgen mislukt is?
pi_134196512
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 18:20 schreef HerkansingVraag het volgende:
3.7.3.2. Herkansing / Inhaalmogelijkheid
Iedere leerling heeft het recht na elke PTA-ronde in één vak een herkansing af te leggen dan wel in een vak een werk in te halen.

Wordt met "dan wel" "of" bedoeld?
Inderdaad!!

Je mag dus óf één herkansing doen... OF een examen inhalen.

In dit geval mag je er twéé inhalen, dus goed voor elkaar !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')