abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152417079
Hikvision DS-2CD2132F-IWS.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geen uitgebreide review, want daar ben ik niet goed in en ik heb het ding ook nog niet uitgebreid getest. Voor een goede review moet je hier zijn, het type dat ik heb is een variant van wat hij daar test.
Deze man heeft de laatste jaren vrij veel IP-camera's getest (en randzaken) en daar wordt genoeg genoemd om een goed besluit te kunnen nemen over deze camera. Ook daar heb ik - ook in het verleden - rondgekeken als het om dit onderwerp ging.
Helaas was dit type wel de een na laatste IP-camera die hij getest heeft want eind maart is hij overleden.

Ik heb de Hikvision DS-2CD2132F-IWS van Aliexpress gehaald.
Je hebt een aantal varianten van de 2CD2132F-I.
De versie met -S heeft een Audio en Alarm I/O interface en de versie met -W heeft ingebouwde Wifi
(802.11n op 2.4GHz.). Ik heb dus de meest uitgebreide versie. :P

- In het kort; deze IP-camera kan maximaal 1920*1080 30fps. filmen of 2048*1536 met 20fps.
Uiteraard ook lagere resoluties maar waarom zou je dat doen. :+
Momenteel heb ik de camera ingesteld op 1080p 30fps voor de hoofdstream en 640*480 voor de substream. Dat laatste kan nog omhoog naar 704*576 maar ik vond deze combinatie een goed compromis (denk bijvoorbeeld ook aan je datalimiet van je mobiel internet).
Deze resolutie is ruim voldoende voor op je smartphone.
Ik gebruik deze app om de substream te kunnen bekijken op m'n telefoon; hier kun je ook nog oude opnames terugkijken, snapshots maken enz. enz.
Als je op de camera een speaker en/of microfoon hebt aangesloten kun je deze hier ook inspreken en/of luisteren. Zo kun je er ook nog een intercom van maken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
- De camera ondersteunt dus ook Wifi. Wifi is eigenlijk niet aan te raden. Sowieso moet je niet je videobeelden ergens op je netwerk opslaan via Wifi want je krijgt geheid problemen dat bijvoorbeeld het signaal even wegvalt.
Bovendien heb je vaak wegvallende frames. Tevens is onze router niet een bepaalde hoogvlieger (de TP-Link TL-WR1043ND) dus opslaan van de beelden op onze NAS via Wifi zag ik sowieso niet gebeuren.
Voor het bekijken van de livestream (zowel de hoofdstream op een PC/laptop als substream op smartphone) is wel te doen via Wifi.
Ik heb nog wel eens problemen dat de camera wegvalt maar dat denk ik meer aan onze router dan aan de camera. Zeker omdat ik in die gevallen zelfs het IP-adres van de camera niet kan pingen.
Maar omdat de opnames van de camera op de lokale SD-kaart worden opgeslagen is - in mijn geval - twijfelachtige Wifi-verbinding niet zo'n ramp.

Helaas moest ik wel aan Wifi voor de camera want een netwerkkabel trekken was geen optie.
Mogelijk ga ik de camera nog aan een powerline-adapter hangen voor een stabielere verbinding.

- De camera heeft een ingebouwde microSD-slot welke maximaal 64GB ondersteunt.
Normaal gesproken zou ik dit niet aanraden te gebruiken; want men zou door simpelweg de camera te vernielen er de kaart uit te halen je opnames kunnen meenemen. Altijd aan te raden om opnames op je NAS te laten plaatsvinden.
Omdat m'n NAS wat nukken heeft kan ik het nog niet testen; maar deze camera is compatible met Surveillance Station van Qnap.

Ik zet de opnames wél op de SD-kaart want zoals gezegd kan ik de camera niet bekabeld aan het netwerk hangen. Bovendien hangt de camera zo hoog dat je er niet eens bij kunt.

- De camera heeft dus zowel Audio- als Alarm input en output. Je kunt hier dus bijvoorbeeld een bewegingsmelder of sirene op aansluiten. Qua audio kun je er dus ook een microfoon en speaker op aansluiten. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat opnemen van audio een twijfelachtig iets op qua regelgeving. Ik gebruik beide soorten in- en output niet en heb dit (net als de netwerkaansluiting) afgedekt met duct tape.
Die aansluitingen zijn overigens ook een nadeel; je hebt er immers een flinke kluwen kabels aan de camera hangen (te zien op de foto). Wil je dit dus netjes aan de muur of plafond hebben hangen dan moet je hier wel iets voor verzinnen.
In mijn geval hangt de camera aan de buitenmuur vlak naast een ornament; ik heb deze kluwen kabels daar achter kunnen stoppen waardoor ze (vanaf de grond) nauwelijks te zien zijn.
De voeding gaat tussen het kozijn en raam door naar binnen.

SPOILER
- De camera kan op 3 manieren worden versteld; pan, tilt en roteren.
Hoewel een dome-camera het best werkt als je deze aan het plafond hangt (i.p.v. een muur) kon ik op deze manier de camera toch uitstekend richten op de manier dat ik wil.
Omdat het geheel onder de dome zit moet je hiervoor deze wel verwijderen, dus even snel bijstellen gaat niet echt.

- Ik heb deze camera gekozen (en niet de goedkopere IP-camera's uit China) omdat ik een stabiel product wilde met een goede interface en veel opties. En dat laatste heeft ie. De lijst met opties is enorm. Je kunt werkelijk alles instellen; van WDR tot contrast en helderheid, de dag- en nachtschakeling, witbalans en beeld draaien en spiegelen.
Ook zijn er uitgebreide instellingen voor bewegingsinstelling (waar je o.a. het gebied kunt selecteren voor beweging zodat de camera bijvoorbeeld niet reageert op bewegende planten of verkeer dat over een naastgelegen weg rijdt),
Hiermee kun je een altijd wel uit op instellingen die voor de situatie het meest geschikt zijn, zowel in het donker als overdag. Kijk op genoemde link voor de interface.
Wat overigens ook wel opviel dat er de goede - en meest recente - firmware opstond.
Je hebt kans dat er de Chinese firmware opstaat met alles in het Chinees. Dat is dan ook niet te veranderen in het Engels of - zoals ik heb - Nederlands.
Je kan er dan wel een Engelse firmware opzetten maar dat is niet geheel zonder risico.

SPOILER
- Beeldkwaliteit is dan ook uitstekend. Overdag is het helemaal een plaatje; het is scherp, ik kan kentekens prima lezen en ook personen zijn te herkennen.
's Nachts is het beeld ook prima. Ik moet hier nog wel even spelen met de instellingen want er is nog een beetje te veel ruis.
De ingebouwde IR-LED's doen het uitstekend; de hele oprit (pak 'm beet zo'n 7 x 9 meter) wordt verlicht. Met de juiste instellingen zijn wederom kentekens en gezichten herkenbaar.
Voorbeelden van beeldkwaliteit zijn te vinden in de link hierboven. Ik ga hier geen beelden van mijzelf plaatsen wegens privacy redenen.

- Over de IR-LED's gesproken; daar zit wel een gebruiksaanwijzing bij. Deze zitten namelijk rond de lens en alles wordt afgedekt met een transparante, plastic dome. Dit betekend dat de IR-LED's in die plastic dome worden weerkaatst waardoor je flare krijgt. (vlekken in beeld).
Dit is vrij eenvoudig op te lossen door rond de lens bijvoorbeeld wat dubbelzijdig tape te plakken.
(op de zwarte rand die te zien is op de foto hieronder)
Zo zorg je dat de lichtstralen van de LED's niet meer in de lens kunnen komen waardoor je flare verdwijnt.
Zorg wel dat je tape strak aansluit op de dome anders werkt dat niet. Haal je vaak de dome eraf; dan zul je de tape moeten vervangen want je krijgt dan ruimte ertussen.

Op de foto hieronder heb ik dus nog geen dubbelzijdig tape rond de lens zitten.
SPOILER
- Bouwkwaliteit; uitstekend. De printboard, camera en lens zitten op een metalen plate. Deze kun je met drie schroeven (inclusief de pluggen meegeleverd) aan de muur/plafond schroeven.
Er zit ook een sticker bij met een drill template bij.
De dome kun je hierop weer vastschroeven met 3 inbusschroeven (inbussleutel is ook meegeleverd).

Conclusie:
Alles wat je kunt bedenken wat een IP-camera kan hebben zit op deze camera. Enig wat ontbreekt is PTZ en een multifocale lens. Beide zaken vindt ik voor een IP-camera ook totaal niet nodig.
Beeldkwaliteit is - na de nodige instellingen - uitstekend, zowel overdag als 's nachts.
Er is een shitload aan opties waarmee je de camera precies zo kunt instellen zoals jij wil.

Onder de streep is het in vergelijking met andere Chinese IP-camera's een duur ding.
Maar dit komt vooral vanwege het feit dat deze over zowel een MicroSD-slot als Wifi beschikt en ik beide nodig had. Heb je beide zaken niet nodig (omdat je beelden via bekabelde netwerkaansluiting op bijv. je NAS opslaat) dan heb je ook goedkopere Hikvision camera's.
Een troost; dit model wordt over de hele wereld verkocht en in Nederland is deze véél duurder dan wat ik heb betaald. :P

[ Bericht 2% gewijzigd door rene90 op 10-09-2015 21:58:36 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')