Over 2 jaar zijn de huurprijzen al 12% hoger. ...quote:Op vrijdag 20 december 2013 20:15 schreef arjan1112 het volgende:
De huizenprijzen gaan niet stijgen uit angst voor renteverhogingen
Dus nog 1 a 2 jaar rond de 0%
Als de rente dan begint te stijgen, gaan de prijzen weer omlaag
Yup. Dat is waar ook. Hoe hoger de huren, hoe lager de woningprijzen. Mijn excuses.quote:Op vrijdag 20 december 2013 20:33 schreef arjan1112 het volgende:
Ja de huren wel.
ik heb het over koopwoningen.
En gek genoeg wordt het dan voor een huizenverkoper steeds onaantrekkelijker om zijn verkoopprijs te laten zakken, hij moet daarna immers de hoofdprijs betalen qua huur. Dus hoe hoger de huren....quote:Op vrijdag 20 december 2013 20:42 schreef arjan1112 het volgende:
Ja de mogelijkheden om een hypotheek te krijgen worden beperkt , gek genoeg is het géén probleem om wel een hogere huur te betalen
Inderdaad. Dat wordt dus weer een jaar "gratis" huren.quote:Op vrijdag 20 december 2013 11:28 schreef Sunri5e het volgende:
Aankomende jaar gaat er ook weer 5% vanaf.
Wat doet Maasdriel daar? Ook al zo'n grote stad?quote:Op zondag 15 december 2013 19:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dit is zeeniveau en stijgende
[ afbeelding ]
Huren dalen ook hoor, behalve in het zogenaamde 'sociale' segment. Er staan enorme hoeveelheden commercieel vastgoed leeg en daar kun je heel goed onderhandelen over de huur.quote:Op vrijdag 20 december 2013 20:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yup. Dat is waar ook. Hoe hoger de huren, hoe lager de woningprijzen. Mijn excuses.
(En vice versa uiteraard, als morgen de huren gemiddeld 100,- per maand zijn, dan gaan de woningprijzen skyhigh. Dat snapt een kind nog wel.)
Als de belangrijke spelers verzaken dan zal dat ook wel andere consequenties hebben. Nu al zie je dat onze economie niet wil groeien, banen zijn er vooral voor mensen die bijna gratis willen werken. Deze groep mensen zal groeien door het constante tekort aan betaalde banen en een terugtrekkende overheid (lees: minder sociaal beleid maar wel even hoge of zelfs hogere belastingen).quote:Op zaterdag 21 december 2013 01:42 schreef Omentuva het volgende:
Nu maakt één zwaluw nog geen zomer, maar voor die 5 % daling moet er wel iets meer per maand af gaan... Oh, en waren de prijzen in Nov/Dec vorig jaar niet iets hoger omdat mensen nog voor 1-1-2013 een huis wilden hebben (financieringsgedoe)?
Oh, en dat 'gratis' wonen gaat ook alleen maar door zo lang er een daling van >3 % per jaar is, niet rekeninghoudend met enige vorm van huursverhoging. Gegeven dat er steeds meer woningen nodig zijn (de bevolking groeit immer en het gemiddelde huishouden wordt steeds kleiner) en gegeven dat noch overheid, noch cooperaties geneigd zijn om te bouwen at the moment (grof gezegd), is die daling dan houdbaar?
Ja luchtbel en ja prijzen-moeten-zakken, maar als belangrijke spelers in de markt niet geneigd zijn om daaraan mee te werken (wegens financieel verlies), gaat dat dan ook gebeuren?
Ben je het er niet mee eens?quote:Op zaterdag 21 december 2013 12:10 schreef opgebaarde het volgende:
Heerlijk man zo'n topic, vastgoedmaffia, piramidespel, implosie. Nog even en het is een teken van God
Ik ontwijk al enige jaren van die buurtkroegen waar lui zitten die zich dagelijks bezatten en tevens hun hele leven werkloos door het leven gaan. Waar voordat het eerste biertje gedronken is het gekanker al begint over de wereld die zogenaamd verantwoordelijk is voor hun persoonlijke ellende.quote:
Linkje naar Funda?quote:Op zaterdag 21 december 2013 10:39 schreef hpeopjes het volgende:
Gisteren bij EenVandaag ook weer zo'n mooi verhaal. Een stel met een huis, gekocht in 2008 voor 350k + 100k verbouwen, totale waarde 450k, is nu getaxeerd op 245k en moet voor 205k weggaan op de vrije markt. Man, man, man, wat heb je je dan gigantisch in je peoperd laten nemen door de vastgoedmaffia!
Helaas niet kunnen vinden. Het zou ergens in de buurt van Steenbergen moeten zijn, werd in de uitzending gezegd:quote:
Wie hoopt er hier op ellende voor "brave mensen"?quote:Op zaterdag 21 december 2013 12:30 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik ontwijk al enige jaren van die buurtkroegen waar lui zitten die zich dagelijks bezatten en tevens hun hele leven werkloos door het leven gaan. Waar voordat het eerste biertje gedronken is het gekanker al begint over de wereld die zogenaamd verantwoordelijk is voor hun persoonlijke ellende.
Die gefrustreerde dollemans praat ontwijk ik laf en hier durf ik er wel drie woorden aan vuil te maken. Als je hoopt op ellende voor brave mensen, dan is er iets anders aan de hand in de bovenkamer ipv iets maatschappelijks
Zo makkelijk is het niet. Die mensen hebben een risico genomen om met een inkomen, wat flink afhankelijk is van de economische situatie echt een enorme en enorme lening aan te gaan. En dan benadruk ik nog eens dat het echt om een enorm bedrag gaat. Ik kan me niet voorstellen dat deze mensen dan ook echt een idee hadden van hoe groot dat bedrag was, want anders zouden ze dit niet aangegaan zijn.quote:Op zaterdag 21 december 2013 10:39 schreef hpeopjes het volgende:
Gisteren bij EenVandaag ook weer zo'n mooi verhaal. Een stel met een huis, gekocht in 2008 voor 350k + 100k verbouwen, totale waarde 450k, is nu getaxeerd op 245k en moet voor 205k weggaan op de vrije markt. Man, man, man, wat heb je je dan gigantisch in je peoperd laten nemen door de vastgoedmaffia!
Dat geldt voor heel veel mensen, incl. de mensen die nu zeggen dat huizen "goedkoop" zijn. Het hele denken/adverteren in maandlasten i.p.v. totale prijs is in het belang van mensen die er aan verdienen, niet in het belang van de koper.quote:Op zaterdag 21 december 2013 13:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
Die mensen hebben een risico genomen om met een inkomen, wat flink afhankelijk is van de economische situatie echt een enorme en enorme lening aan te gaan. En dan benadruk ik nog eens dat het echt om een enorm bedrag gaat. Ik kan me niet voorstellen dat deze mensen dan ook echt een idee hadden van hoe groot dat bedrag was, want anders zouden ze dit niet aangegaan zijn.
Ik heb een huis van 150.000 euro en ik moest me echt even achter mijn oren krabben of ik dat wel wou... Ik heb rekensommen gemaakt en uiteindelijk heb ik besloten om dat huis te kopen op de top van de markt. En er tot nu toe geen spijt van gehad. Ik heb er 50.000 euro eigen geld aan verbouwing in gegooid.quote:Op zaterdag 21 december 2013 13:26 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat geldt voor heel veel mensen, incl. de mensen die nu zeggen dat huizen "goedkoop" zijn. Het hele denken/adverteren in maandlasten i.p.v. totale prijs is in het belang van mensen die er aan verdienen, niet in het belang van de koper.
Als je kijkt hoeveel uur (jaar!) je moet werken voor een huis, en hoeveel uur (maanden!) het een bouwvakker kost om dat huis te maken, staat dat in geen verhouding tot elkaar.
In het ideale geval is het product wat je koopt helemaal niet afhankelijk van je inkomen, maar van je vermogen. Alleen is dat bij veel mensen negatief, terwijl ze toch kopen.quote:Op zaterdag 21 december 2013 13:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik zou met geen enkel reeeel inkomen een huis kopen meer dan 200.000 euro. Dit is ook de reden dat ik niet naar het westen van het land ga.
Voor een huis is daar reden voor.quote:Op zaterdag 21 december 2013 14:35 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
In het ideale geval is het product wat je koopt helemaal niet afhankelijk van je inkomen, maar van je vermogen. Alleen is dat bij veel mensen negatief, terwijl ze toch kopen.
Kaal loon en materialen is het ongeveer 60.000 euro om een huis te bouwen. Voor de gemeente is het 20.000 euro aan kosten voor 100m2 dus een modaal huis (200.000 euro) heeft een kale kostprijs van 80.000 euro de rest is winst in allemaal verschillende zakken.quote:Op zaterdag 21 december 2013 13:26 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat geldt voor heel veel mensen, incl. de mensen die nu zeggen dat huizen "goedkoop" zijn. Het hele denken/adverteren in maandlasten i.p.v. totale prijs is in het belang van mensen die er aan verdienen, niet in het belang van de koper.
Als je kijkt hoeveel uur (jaar!) je moet werken voor een huis, en hoeveel uur (maanden!) het een bouwvakker kost om dat huis te maken, staat dat in geen verhouding tot elkaar.
Ik geloof er niks van dat 1,5 FTE in 1 jaar een huis kan bouwen.quote:Op zaterdag 21 december 2013 14:39 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Kaal loon en materialen is het ongeveer 60.000 euro om een huis te bouwen. Voor de gemeente is het 20.000 euro aan kosten voor 100m2 dus een modaal huis (200.000 euro) heeft een kale kostprijs van 80.000 euro de rest is winst in allemaal verschillende zakken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |