Wat een kolder.quote:Als huizenverkopers hun prijzen niet willen laten zakken, en huizenkopers niet ineens spontaan veel meer (en stabieler) gaan verdienen, waardoor de maximale financiering toeneemt, dan zal er gewoon geen transactie plaatsvinden. Dan wordt er niks meer verkocht. Dat is de fase waarin we nu nog steeds zitten.
Sommigen zeker, maar met al jaren gemiddeld lagere nettolonen en minder leencapaciteit (opgelegd door banken) zijn er ook minder mogelijkheden om te kopen.quote:Op zondag 8 december 2013 12:00 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wat een kolder.
Men durft (wil) niet te kopen maar kan het wel degelijk
In Bagdad is vanmorgen een autobom ontploft. In Somalia zijn van de week weer een aantal agressievelingen met kapmessen te straat op gegaan hebben deze gebruikt. In Amerika kan je van 1 dollar miljarden makenquote:Op zondag 8 december 2013 12:14 schreef LittleLady het volgende:
Ik heb net een woning gekocht als alleenstaande vrouw, dus het is bullshit om te zeggen dat mensen niet kunnen kopen.
Tsja, je neemt hier met opzet twee (fictieve?) extremen en vergelijkt ze. Het gaat om dit:quote:Op zondag 8 december 2013 06:26 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze in die landen 90% minder sociale huurwoningen waar je dus voor 200 euro ( ff de huursubsidie eraf gehaald ) kan wonen.
In een Banlieu in Frankrijk mag je een flat huren voor 900 euro, dat is een sociale woning in frankrijk
Kunnen en willen zijn twee verschillende dingen.quote:Op zondag 8 december 2013 12:14 schreef LittleLady het volgende:
Ik heb net een woning gekocht als alleenstaande vrouw, dus het is bullshit om te zeggen dat mensen niet kunnen kopen.
Het is net hoe hoog je de lat legt, ja ik kan ook wel gaan kijken naar een huis met garage en luxe badkamer, maar kan ook kijken wat heb ik nodig en wat heb ik nog nodig als mijn dochter het huis uit is.quote:Op zondag 8 december 2013 12:17 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
In Bagdad is vanmorgen een autobom ontploft. In Somalia zijn van de week weer een aantal agressievelingen met kapmessen te straat op gegaan hebben deze gebruikt. In Amerika kan je van 1 dollar miljarden maken
Dus het is onzin om te denken dat jou dit in Nederland niet kan gebeuren en alvast gefeliciteerd met je eerste miljoen
Dit zijn cijfers van voor de crisis, ter onderbouwing van je claims dat de prijzen hier nu nog veel te hoog zijn werkt dat niet zo praktischquote:Op zondag 8 december 2013 12:20 schreef de_ier het volgende:
[..]
Tsja, je neemt hier met opzet twee (fictieve?) extremen en vergelijkt ze. Het gaat om dit:
[ afbeelding ]
De salarissen zijn gedaald en de hypotheekaftrek op tophypotheken afgeschaft, dus dat plaatje zal ongeveer hetzelfde uitzien, relatief met de andere landen.quote:Op zondag 8 december 2013 12:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit zijn cijfers van voor de crisis, ter onderbouwing van je claims dat de prijzen hier nu nog veel te hoog zijn werkt dat niet zo praktisch
maar wij hebben hier hypotheeksubsidiequote:Op zondag 8 december 2013 12:20 schreef de_ier het volgende:
[..]
Tsja, je neemt hier met opzet twee (fictieve?) extremen en vergelijkt ze. Het gaat om dit:
[ afbeelding ]
En het is negatief omdat wij het meest betalen van alle Europeanen? Is it?quote:Op zondag 8 december 2013 12:34 schreef de_ier het volgende:
[..]
De salarissen zijn gedaald en de hypotheekaftrek op tophypotheken afgeschaft, dus dat plaatje zal ongeveer hetzelfde uitzien, relatief met de andere landen.
En als je een afbetaalde woning hebt, moet je toch betalen...quote:Op zondag 8 december 2013 12:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar wij hebben hier hypotheeksubsidie
Inderdaad, en waar komt dat geld vandaan? Uit het lucht vallen? Dat komt van de Nederlandse belastingbetaler...quote:Op zondag 8 december 2013 12:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar wij hebben hier hypotheeksubsidie
??quote:Op zondag 8 december 2013 12:38 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
En als je een afbetaalde woning hebt, moet je toch betalen...
ja van huurders en AOW ers en werkendenquote:Op zondag 8 december 2013 12:38 schreef de_ier het volgende:
[..]
Inderdaad, en waar komt dat geld vandaan? Uit het lucht vallen? Dat komt van de Nederlandse belastingbetaler...
quote:Op zondag 8 december 2013 12:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja van huurders en AOW ers en werkenden
quote:
Volgens mij haal je wat dingen door elkaar.quote:Op zondag 8 december 2013 12:34 schreef de_ier het volgende:
[..]
De salarissen zijn gedaald en de hypotheekaftrek op tophypotheken afgeschaft, dus dat plaatje zal ongeveer hetzelfde uitzien, relatief met de andere landen.
huurders zijn ook belastingbetalersquote:
juist. kijk naar duitsland, daar hebben ze een functionerende vrije huurmarkt en je kan zo aan een woning komen voor een normale prijs. zonder eerst 10 jaar in te schrijven of zo iets.quote:Op zondag 8 december 2013 12:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
huurders zijn ook belastingbetalers
min huis kun je ook zo krijgen hoor, staan er zat leegquote:Op zondag 8 december 2013 12:45 schreef de_ier het volgende:
[..]
juist. kijk naar duitsland, daar hebben ze een functionerende vrije huurmarkt en je kan zo aan een woning komen voor een normale prijs. zonder eerst 10 jaar in te schrijven of zo iets.
Ik wilde hier op reageren maar ik zag dat er op een pagina verder al een andere user had gereageerd en ongeveer hetzelfde heeft geplaatst als ik wilde doen.quote:Op zondag 8 december 2013 11:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat soort grafieken zijn heel leuk maar natuurlijk vooral een gevolg van wensdenken. Mensen die zich een beetje serieus met deze materie bezighouden zouden zich nooit aan op die manier willen voorspellen wagen...
Ze hebben ook niet meer gedaan dan proberen willekeurig een lijntje te extrapoleren, dat als waarheid aannemen moet je erg mee oppassen.
[..]
Uiteindelijk is het ook marktwerking, het aantal huishoudens neemt toe en het alternatief voor kopen wordt steeds duurder en onaantrekkelijker en de voorraad woningen neemt amper nog toe terwijl het aantal huishoudens nog wel stijgt. Uiteindelijk werkt dat door in de prijs.
Er kan wel krapte ontstaan maar als de financieringsmogelijkheden alleen maar dalen dan zullen de prijzen van de huizen gewoon verder zakken.quote:Op zondag 8 december 2013 11:39 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Klinkt leuk. Maar de normale wetten van prijsvorming als gevolg van fluctuaties in vraag en aanbod gaan helemaal niet op voor de woningmarkt. De prijzen worden immers vrijwel altijd begrensd door de maximale financiering die de hypotheeknemer (de bank) wil geven. En omdat mensen, zeker starters, vaak aansturen op maximale financiering, wordt de prijs grotendeels daardoor bepaald.
Als huizenverkopers hun prijzen niet willen laten zakken, en huizenkopers niet ineens spontaan veel meer (en stabieler) gaan verdienen, waardoor de maximale financiering toeneemt, dan zal er gewoon geen transactie plaatsvinden. Dan wordt er niks meer verkocht. Dat is de fase waarin we nu nog steeds zitten.
Waar al die starters zonder koophuis dan komen te wonen? Geen idee, ze zullen vanzelf hun creativiteit aanwenden voor andere vormen van woonruimte. Ondanks al die zogenaamde "krapte" op de woningmarkt is het onder de brug in elk geval nog steeds verdacht stil.
Op de korte termijn is het niet zo erg dat er niks verkocht wordt. Maar op de langere termijn is het schadelijk voor de hele economie. De verkopers zullen nog de ergste directe gevolgen hiervan ondervinden: velen van hen zullen financieel langzaam leeglopen op een woning waar ze weinig lol meer aan beleven. Zij zullen achteraf tot de conclusie komen dat het beter was geweest om in vroeg stadium het verlies te nemen en de schuldsanering in te gaan. Maarja, dat is achteraf.
Inderdaad, banken willen eigenlijk geen hypotheken meer verstrekken, want het kunstmatig opdrijven van woningprijzen lukt nietquote:Op zondag 8 december 2013 12:52 schreef Sunri5e het volgende:
Er kan wel krapte ontstaan maar als de financieringsmogelijkheden alleen maar dalen dan zullen de prijzen van de huizen gewoon verder zakken.
Ik vraag me dan ook af waar al die propaganda vandaan komt dat we aan het uitbodemen zijn terwijl de banken minder uitlenen en er nog steeds meer mensen werkeloos raken.quote:Op zondag 8 december 2013 12:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Inderdaad, banken willen eigenlijk geen hypotheken meer verstrekken, want het kunstmatig opdrijven van woningprijzen lukt niet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |