Dat was een zware cross-country vandaag...

Het parcours was ongelofelijk heuvelachtig en we moesten een klein rondje (een echt klein rondje) en 4 grote ronden. Totale afstand 10,3km. En het ging maar op en neer. Eerst een flink lang stuk omhoog, daarna steil omlaag, direct gevolgd door steil omhoog. Daarna een relatief lang stuk geleidelijk omlaag, gevolgd door een heel lang stuk omhoog, met een kort afdanklinkje en een stuk vlak richting de start/finish.
En dat dan vier keer.
Het was wel wat modderig, zeker de laatste ronde, maar omdat het allemaal vrij ruim opgezet was, was er meestal wel een plek te vinden om nog wat meer grip te hebben op wat restanten gras.
Direct na de start liep het gehele veld op me uit, maar al gauw was er een oudere man die de rest ook niet bij kon houden, dus die had ik tegen het einde van de eerste ronde alweer bijgehaald. De tweede ronde dacht ik: ik kan 'm hebben! Dus een beetje extra aangezet, maar het parcours was echt slopend. En tot overmaat van ramp bleken het vier ronden te zijn, niet drie... oeps! En jawel, tijdens de eerste beklimming van de derde ronde haalde de oudere man mij weer terug.
Het enige wat ik kon proberen was aanhaken. En dat lukte, maar het kostte wel enorm veel kracht. Gelukkig was ik op de stukken naar beneden iets sneller, en zo kon ik nog af en toe een beetje bijkomen door dat niet voluit te doen. En zo ben ik anderhalve ronde lang achter hem aan geploegd. De laatste (lange) beklimming was echt bijna niet meer te doen. Maar ook hij ging niet meer vanzelf. Zo kwam ik een paar meter achter hem bovenaan. Toen was het alleen ngo een klein stukje omlaag en een stukje vlak. Dus alles wat ik nog had heb ik in het stuk bultaf gegooid en zo kon ik een gaatje creeeren wat net groot genoeg was om 'm voor te kunnen blijven. Op het vlakke stuk liep ik ook al niet meer op 'm uit, maar hij liep gelukkig ook niet meer op mij in.
En zo kwam ik geheel op over de finish. Geheel gesloopt, maar niet laatste!
Resultaat: net onder de 63 minuten over 10,3 kilometer. Gemiddeld 6:06 per kilometer. Verreweg m'n snelste cross-country van dit seizoen. Het was zwoegen, maar het ging zo veel beter dan gisteren!
En de brownies/cake/chocoladezooi na afloop was daardoor dubbel zo lekker.
http://www.endomondo.com/workouts/275555902/10882483