abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133986203
Mijn neefje wilde vorige week de ruitenwisservloeistof per se bij vullen en heeft dit in de radiateur gedaan in plaats van het daar voor bestemde compartiment.

Wat moet ik nu doen, direct naar de dealer/garage gaan of kan het geen kwaad.

Ik rij er inmiddels al een week mee rond trouwens.
blablablabla
  Redactie Frontpage vrijdag 6 december 2013 @ 17:24:15 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_133986407
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 17:20 schreef Elan het volgende:
Mijn neefje wilde vorige week de ruitenwisservloeistof per se bij vullen en heeft dit in de radiateur gedaan in plaats van het daar voor bestemde compartiment.

Wat moet ik nu doen, direct naar de dealer/garage gaan of kan het geen kwaad.

Ik rij er inmiddels al een week mee rond trouwens.
De eigenschappen van ruitenwisservloeistof kunnen ietwat bijtend zijn, en dus funest voor je koelwaterleidingen.
Aftappen dus (onderaan je radiateur zit een aftappunt).
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_133987783
Als het goed is past er in het koelwaterreservoir niet heel veel extra vloeistof, dus ws. vermengt het al grotendeels. Lijkt me niet dat dat extreem schadelijk is. Zou het voor de zekerheid wel een keer (laten) verversen.

[edit] tenzij het echt een paar liter is geweest. Want ruitensproeivloeistof reageert natuurlijk wel anders als het heet wordt dan koelvloeistof.

[ Bericht 26% gewijzigd door Palomar op 06-12-2013 17:55:29 ]
pi_133990915
Zsm er uithalen, ruitensproeiervloeistof is gigantisch aggeresief. Dus danig zelfs, dat het je de koppakking kan kosten. Puur door het chemische effect vreet ie zo weg..

Zsm verversen en spoelen is dus het devies.
pi_133996476
het lijkt me dat het ook gaat schuimen bij de waterpomp, geen idee of daardoor ook cavitatie op kan treden.
  vrijdag 6 december 2013 @ 21:05:14 #6
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_133996739
Je merkt het vanzelf als de koppakking weg is gevreten. Dan ruiken je uitlaatgassen naar citroen :D

Maar goed, er zsm uithalen dus.
pi_133997736
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 december 2013 21:05 schreef Mano_ het volgende:
Je merkt het vanzelf als de koppakking weg is gevreten. Dan ruiken je uitlaatgassen naar citroen :D

Maar goed, er zsm uithalen dus.
:D
pi_134000812
ruitenvloeistof bestaat ook vaak voor een deel uit water, je ziet wel vaker dat als een koelsysteem met water bijgevuld is het ingaat vreten bij bijvoorbeeld de cilinderkop.
bij de garage kunnen ze het systeem leeg laten lopen en bijvullen met goede nieuwe vloeistof
  Spellchecker vrijdag 6 december 2013 @ 22:42:10 #9
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_134001575
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 22:27 schreef bosgroentensoep het volgende:
ruitenvloeistof bestaat ook vaak voor een deel uit water, je ziet wel vaker dat als een koelsysteem met water bijgevuld is het ingaat vreten bij bijvoorbeeld de cilinderkop.
bij de garage kunnen ze het systeem leeg laten lopen en bijvullen met goede nieuwe vloeistof
Als je een beetje handig bent, kun je het ook zelf vrij makkelijk doen (zie ook reactie Innisdemon).
Tevens -purist.
pi_134001894
Je kunt het er misschien nog uit halen als het een koud expansievat is.
pi_134007375
Garage gaat het morgen leeghalen en nieuwe schone vloeistof er in.
Hopelijk is de schade aan slngen en/of koppakking beperkt gebleven.

Bedankr voor jullie tips in ieder geval.
blablablabla
pi_134116254
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 22:27 schreef bosgroentensoep het volgende:
Wat zou het hoofdbestanddeel van koelvloeistof zijn. Diwaterstofoxide misschien? :s)
pi_134140828
Zo moeilijk is het allemaal niet, leeghalen, de tuinslang er op en weer afvullen.
pi_134263151
Het was handiger geweest om het gelijk leeg te halen, dan had TS alleen de radiateur af hoeven tappen.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')