Definieer 'fatsoenlijke webshop'quote:Op woensdag 4 december 2013 23:10 schreef TwenteFC het volgende:
Een fatsoenlijke webshop laten bouwen, of een snellere server nemen.
Beide zou het beste zijn.
fatsoenlijk is een groot woord (en zowel positief als negatief uit te leggen), ik ken iemand met een magento site en daarvan hoor ik dat een dikke server de grootste winst is, met wat custom scriptjes om rond de trage magento api heen te werken...quote:Op woensdag 4 december 2013 23:10 schreef TwenteFC het volgende:
Een fatsoenlijke webshop laten bouwen, of een snellere server nemen.
Beide zou het beste zijn.
en zo lek als een mandje...quote:Op donderdag 5 december 2013 00:26 schreef RetRy32 het volgende:
Je eigen CMS maken icm met paypal.
Is echt niet zo moeilijk.
Kan je in 2 avonden doen.
quote:Op donderdag 5 december 2013 00:26 schreef RetRy32 het volgende:
Fatsoenlijk geprogrammeerd op specifieke functies, niet een lomp gedrocht dat zich er op richt om iedereen te pleasen.quote:
en dan bedenk je een jaar ofzo later dat je toch functie Y nodig hebt: dan moet je of een dure overstap doen (ander pakket, migratie, eventuele downtime e.d.) of een dure uitbreiding op je pakket laten maken...quote:Op donderdag 5 december 2013 01:00 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Fatsoenlijk geprogrammeerd op specifieke functies, niet een lomp gedrocht dat zich er op richt om iedereen te pleasen.
Dan moet zo'n systeem inderdaad aangepast worden, maar je hebt dan wel een systeem dat meewerkt met jouw bedrijfsprocessen en niet andersom.quote:Op donderdag 5 december 2013 01:15 schreef mschol het volgende:
[..]
en dan bedenk je een jaar ofzo later dat je toch functie Y nodig hebt: dan moet je of een dure overstap doen (ander pakket, migratie, eventuele downtime e.d.) of een dure uitbreiding op je pakket laten maken...
Dan kan je beter een groot pakket pakken die alles al heeft en waarbij de kans klein is dat het niet in het pakket zit..
het voordeel van een groot pakket is dat je niet alle functies hoeft te gebruiken en dus uit kan schakelen..
OpenCart werkt heerlijk snelquote:Op donderdag 5 december 2013 01:20 schreef Gutz het volgende:
Eigenlijk niet, Magento is gewoon ontzettend traag en log.
Werk ik zelf ook mee, prima systeem.quote:
quote:Op donderdag 5 december 2013 00:26 schreef RetRy32 het volgende:
Heb je het topic wel gelezen? Je stelt exact dezelfde vraag als in je OP.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 11:29 schreef gulbayram het volgende:
Wij willen liever geen betaling doen voor een andee website of provider ect. Dus onze eigen website maar wel sneller. Als ik me niet vergis is Conrad ook met magento gemaakt. Als niett ik heb eerder bekende websites gezien die met magento gemaakt zijn maar wel snel. Dus het is mogelijk sneller te maken. Hebben jullie tips?
Je wilt er geen geld aan besteden, geen moeite voor doen, maar het moet wel allemaal een stuk sneller?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 11:29 schreef gulbayram het volgende:
Wij willen liever geen betaling doen voor een andee website of provider ect. Dus onze eigen website maar wel sneller. Als ik me niet vergis is Conrad ook met magento gemaakt. Als niett ik heb eerder bekende websites gezien die met magento gemaakt zijn maar wel snel. Dus het is mogelijk sneller te maken. Hebben jullie tips?
Je moet eerst weten waar de traagheid zit. Dus je moet zorgvuldig gaan profilen, meten, en benchmarken. Is het de DB, de webserver, de IO? Trage queries, table locks, concurrency? Zitten er trage inefficiente stukken code tussen die geoptimaliseerd moeten worden? Voordat je dat weet heeft het meestal geen enkele zin om dingen blind te gaan veranderen; in de meeste gevallen is het helemaal niet zo simpel als "zwaardere server" of "meer geheugen". En overstappen op een andere backend introduceert natuurlijk in de regel net zo veel problemen als het oplost.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:58 schreef gulbayram het volgende:
Wij hebben een website gestart met magento. Dat is van vele kanten heel goed maar zoals iedereen weet is hij heel traag. Zijn er bepaalde manieren dat wij de website sneller kunnen maken?
Ja, dan moet je m'n eerste post nog eens goed lezen.quote:Op maandag 14 april 2014 18:01 schreef gulbayram het volgende:
nee farenji ik denk het niet. Er zijn zeker slimmere oplosingen!
Zoals gezegd, ga kijken waardoor je site zulke vertragingen op loopt. Dat gaat niet 1 oplossing zijn die je even uitvoert waarna je site ineens razend snel is. Je zult moeten zoeken naar alle kleine optimalisaties die je kunt maken die allemaal, beetje bij beetje, je site steeds beter maken.quote:Op maandag 14 april 2014 18:01 schreef gulbayram het volgende:
nee farenji ik denk het niet. Er zijn zeker slimmere oplosingen!
Ik denk dat ik een andere opensource programma gebruik of outsource want ik heb niet zoveel verstand van oplossingen die genoemd zijn.quote:Op maandag 14 april 2014 19:15 schreef BrainOverfloW het volgende:
[..]
Zoals gezegd, ga kijken waardoor je site zulke vertragingen op loopt. Dat gaat niet 1 oplossing zijn die je even uitvoert waarna je site ineens razend snel is. Je zult moeten zoeken naar alle kleine optimalisaties die je kunt maken die allemaal, beetje bij beetje, je site steeds beter maken.
Een paar van deze verbeter punten die me na een snelle blik opvallen:
- Je server heeft ongeveer een seconde nodig om überhaupt een reactie te geven als je tussen pagina's surft. Ik weet te weinig van Magento en de servers waarop je het heb draaien om te zeggen waar die traagheid door komt maar sneller moet dat wel te maken zijn.
- Je laat 5 losse css bestanden in, die allemaal apart een tripje van je browser naar de server vereisen. Samenplakken en minimaliseren zodat je maar 1 netwerk request van een zo klein mogelijk bestand hoeft te doen.
- Het zelfde geld nog harder voor de 16(!) losse JavaScript bestanden die je opvraagt.
- Er zijn elementen, zoals de achtergrond balk van je menu, of de balk boven je footer, die plaatjes zijn, terwijl dat met HTML/CSS makkelijk te bouwen is, wat je dus weer de snelheidswinst oplevert van niet onnodig veel plaatjes openen.
- De foto's die er op staan kunnen nog geoptimaliseerd worden zodat ze minder bestandsgrootte hebben en dus sneller te versturen zijn.
Dit zijn zomaar wat dingen die me in een paar minuten al op vallen zonder de code nog in te hoeven duiken. Daar zal ongetwijfeld nog meer optimalisatie te bewerkstelligen zijn.
De enige slimme oplossing voor een snelle website is het hebben van slimme mensen die goed weten wat ze doen.
De oplossingen die ik je genoemd heb hebben, afgezien van mogelijk het eerste punt, weinig met Magento te maken. Als je deze voorkant op een nieuw systeem plakt blijf je met al die inefficiënte code in je opmaak zitten en blijft je traagheid in stand.quote:Op woensdag 23 april 2014 18:52 schreef gulbayram het volgende:
[..]
Ik denk dat ik een andere opensource programma gebruik of outsource want ik heb niet zoveel verstand van oplossingen die genoemd zijn.
Is het hier toegestaan dat ik mijn website vermeld dus mag dat? dan is het mischien verstandiger voor eventuele oplossingen.
Ik denk dat de grootste bottleneck hier in het verwerken van de scripts op de server zit, die stap sla je over. Een paar css en js bestandjes laden is niet zo'n probleem en die worden ook gecached waardoor er na de eerste keer opvragen veel minder verkeer zal zijn tussen cliënt en server.quote:Op dinsdag 29 april 2014 08:10 schreef BrainOverfloW het volgende:
Dat gebeurt in meerdere stappen:
- De cliënt vraagt de site op.
- De server stuurt een html bestand.
- De cliënt leest de html en bepaald welke verdere bestanden het nodig heeft. De css bestanden om de pagina stijl te geven, de javascript bestanden om interactie te ondersteunen, plaatjes om de boel aan te kleden etc.
- De cliënt stuurt voor het eerste bestand een verzoek naar de server.
- De server stuurt het passende bestand terug.
- De cliënt stuurt voor het tweede bestand een verzoek naar de server.
- etc. tot alle bestanden binnen zijn.
- Als alles binnen is word de pagina door de cliënt op je scherm getoond.
En daar gaat het bij Magento al mis omdat het standaard gewoon een fucking traag systeem is. Om een simpele pagina met een categorie-overzicht te parsen doet 'ie al 1-1,5 sec over, en met alle caching enabled 0,5-1 sec.quote:Op dinsdag 29 april 2014 08:10 schreef BrainOverfloW het volgende:
Ik heb nu ook wat geleerd. Bedankt.quote:Op dinsdag 29 april 2014 08:10 schreef BrainOverfloW het volgende:
Ik zal een poging doen om beter uit te leggen wat er mis gaat in de punten die ik noemde, en waarom het wisselen van het gebruikte programma waarschijnlijk minder succesvol zal zijn als je misschien hoopt.
Simplistisch gesteld gebeurt er het volgende. Een website bestaat uit twee kanten. De cliënt en de server. De cliënt is de computer van de gebruiker die je site bekijkt, de server genereert de data die naar de cliënt gestuurd zal worden.
- De cliënt leest de html en bepaald welke verdere bestanden het nodig heeft. De css bestanden om de pagina stijl te geven, de javascript bestanden om interactie te ondersteunen, plaatjes om de boel aan te kleden etc.
Zoals de html nu in elkaar zit worden er bij elke keer dat een gebruiker een nieuwe pagina op de site bezoekt 36 van dit soort verzoeken achter elkaar verstuurd die beantwoord moeten worden. En bij elk verzoek moet de cliënt weer wachten op de server tot het verzoek beantwoord is.
Je kunt dus snelheid winnen door er voor te zorgen dat je het aantal verzoeken terug brengt en de bestanden die over blijven zo klein mogelijk maakt zodat ze in zo min mogelijke tijd verstuurd worden.
Dan kun je dus een nieuw server programma kiezen en de moeite nemen om dat helemaal weer op te zetten met al je data. Maar als je dat systeem vervolgens wederom gaat bestoken met onnodig veel verzoeken zal je site ook op dat nieuwe systeem lang niet zo snel lopen als het zou kunnen.
Je kunt dus beter de kennis in huis halen, zei het door het zelf te leren danwel iemand te vragen die de kennis heeft, om je bestaande site te verbeteren.
Jij hebt absoluut geljk, maar dit wist ik ook voordat ik begon met magento. ik heb wel redelijke tijd besteden aan mijn website. Ik twijvel nu volgende opties want traagheid van de pagina maakt mij gek. Ik verlies zoveel geld omdat ik advertentie kosten betaal om klanten te trekken maar ik krijg geen voldoende klanten.quote:Op dinsdag 29 april 2014 08:20 schreef mstx het volgende:
[..]
En daar gaat het bij Magento al mis omdat het standaard gewoon een fucking traag systeem is. Om een simpele pagina met een categorie-overzicht te parsen doet 'ie al 1-1,5 sec over, en met alle caching enabled 0,5-1 sec.
Klopt, maar in dit geval ligt het probleem vooral bij de serverside performance, de zaken die jij noemt zijn inderdaad belangrijk, maar peanuts vergeleken met de serverside performance van zijn site.quote:Op dinsdag 29 april 2014 08:10 schreef BrainOverfloW het volgende:
Ik zal een poging doen om beter uit te leggen wat er mis gaat in de punten die ik noemde, en waarom het wisselen van het gebruikte programma waarschijnlijk minder succesvol zal zijn als je misschien hoopt.
Simplistisch gesteld gebeurt er het volgende. Een website bestaat uit twee kanten. De cliënt en de server. De cliënt is de computer van de gebruiker die je site bekijkt, de server genereert de data die naar de cliënt gestuurd zal worden.
Zoals de html nu in elkaar zit worden er bij elke keer dat een gebruiker een nieuwe pagina op de site bezoekt 36 van dit soort verzoeken achter elkaar verstuurd die beantwoord moeten worden. En bij elk verzoek moet de cliënt weer wachten op de server tot het verzoek beantwoord is.
Je kunt dus snelheid winnen door er voor te zorgen dat je het aantal verzoeken terug brengt en de bestanden die over blijven zo klein mogelijk maakt zodat ze in zo min mogelijke tijd verstuurd worden.
Dan kun je dus een nieuw server programma kiezen en de moeite nemen om dat helemaal weer op te zetten met al je data. Maar als je dat systeem vervolgens wederom gaat bestoken met onnodig veel verzoeken zal je site ook op dat nieuwe systeem lang niet zo snel lopen als het zou kunnen.
Je kunt dus beter de kennis in huis halen, zei het door het zelf te leren danwel iemand te vragen die de kennis heeft, om je bestaande site te verbeteren.
Dit dus, ik vond het ook niet echt fijn om door de website heen te gaan.quote:Op woensdag 7 mei 2014 16:11 schreef raptorix het volgende:
Ik snap niet waarom mensen zelf sites gaan bouwen als ze van toeten nog blazen weten, webdevelopment is vakwerk waarbij het jaren duurt voordat je dat onder de knie hebt.
Je zou bijvoorbeeld voor een hosted oplossing kunnen gaan, bijvoorbeeld bij de jongens van seoshop, dan heb je gewoon een strakke oplossing waar je geen omkijken naar hebt voor een paar tientjes per maand, en dan ziet het er ook gelijk strak uit, je huidige website is typisch hobbywerk wat nu ook niet bepaald fijn voor je uistraling van je bedrijf is.
Tot nu toe heb je al dik een half jaar zitten verkloten met het niet voor elkaar kunnen krijgen van een fatsoenlijke website. Als je iedere dag een camera had verhuurd, had je nu dik 5000 euro verdiend. Als je 500 euro had betaald voor een webshop had je dus geen 300%, maar 1000% rendement gehad. In een half jaar!quote:Op woensdag 16 juli 2014 00:49 schreef gulbayram het volgende:
Een website voor een paar tientjes? Je bedoelt zeker elke maand een paar tientjes zeker. En is dat goedkoop dan. Je betaalt dus 500 euro per jaar aan een website en je loopt altijd risico dat de webhosting bedrijf failiet gaat en je website verdwijnt.
Wij willen liever een website maken of eventueel laten maken. Dus zelf beheersen en de risico minimaliseren.
Oke tot nu toe hebben wij nog niet uit over een website. Maar magento gaan wij waarschijnlijk niet gebruiken. Mischien een snellere opensource website of aan iemand anders laten maken.
Bedankt voor je tips. Je kan zeker weten dat ik alle woorden van jou waardevol vind. Meeste adviezen van je vind ik zelf ook belangrijk. Sommige daarvan kan ik wel corrigeren maar sommige lijkt moeilijk door mezelf te doen (taalachtige correcties). Ik doe nu ook verbeteringen qua uiterlijk. Andere adviezen wil ik ook doen. Maar er is iets anders die ook gerelateerd is met jouw adviezen.quote:
Voldende is belanrijk. Een proffessionele website laten bouwen is geen 500 maar rond 3000 euro. Zoals u zelf ook kunt zien is ons budget en verdiensten niet hoog omdat wij laagste prijzen hebben.quote:Op woensdag 16 juli 2014 00:57 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Tot nu toe heb je al dik een half jaar zitten verkloten met het niet voor elkaar kunnen krijgen van een fatsoenlijke website. Als je iedere dag een camera had verhuurd, had je nu dik 5000 euro verdiend. Als je 500 euro had betaald voor een webshop had je dus geen 300%, maar 1000% rendement gehad. In een half jaar!
eeh.. nee.quote:Op woensdag 16 juli 2014 18:10 schreef gulbayram het volgende:
[..]
Voldende is belanrijk. Een proffessionele website laten bouwen is geen 500 maar rond 3000 euro.
Inderdaad. Wij hebben een aanvraag gestuurd om een demo maar kregen geen reactie meer. Dit is een van de beste o plossing voor ons omdat dit ook door een van de concurrenten gebruikt wordt. Wij hebben deze software goed geanaliseerd dus goede software maar ja helemaal geen reactie ontvangen.quote:Op woensdag 7 mei 2014 16:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt, maar in dit geval ligt het probleem vooral bij de serverside performance, de zaken die jij noemt zijn inderdaad belangrijk, maar peanuts vergeleken met de serverside performance van zijn site.
Edit, zijn concurrent gebruikt dit product: http://www.rootsrentalsoftware.com/
Dat is helemaal waar wel mee eens. Wij willen nu alleen de beste software of manier kiezen.quote:Op woensdag 16 juli 2014 18:13 schreef Mano_ het volgende:
Tja, ik denk dat je met een aantrekkelijke website toch wat meer klanten kan verwachten.
Een goede website is een belangrijke investering, niet iets wat je doet als je geld over hebt.
http://www.mijnwebwinkel.nl/webshop-software/quote:Op woensdag 16 juli 2014 18:10 schreef gulbayram het volgende:
[..]
Voldende is belanrijk. Een proffessionele website laten bouwen is geen 500 maar rond 3000 euro. Zoals u zelf ook kunt zien is ons budget en verdiensten niet hoog omdat wij laagste prijzen hebben.
Het is ook belangrijk dat wij de beste manier willen kiezen dus of laten bouwen of zelf maken. Dus wij zijn nu nog in proces. Een misverstand is dat de verhuur vooral media bedrijven elke dag verhuren. Verhuur van media apparatuur is een of twee dagen per week omdat feesten in weekend zijn. Het zou een droom zijn als wij elke apparatuur elke dag zouden verhuren. Sommige apparatuur (zoals rook machines) verhurn wij een keer per drie maanden.
Dus droomwerk hebben wij helaas niet
Ja toch. Dat proberen wij te maken.quote:Op woensdag 16 juli 2014 18:21 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
http://www.mijnwebwinkel.nl/webshop-software/
19x7=191 euro. Rendement was dus geen 1000% maar dik 2600% geweest.
Als je één keer per maand iets verhuurd had via die webshop, had je al positief gedraaid.
Ja als je een custom build website wilt mag je veel dieper in de buidel tasten, voor 3000 euro red je dat niet. Maar dat is ook nergens voor nodig.
Deze partij heeft het gemaakt, lijkt maatwerk: http://www.php-globe.nl/quote:Op donderdag 17 juli 2014 10:55 schreef gulbayram het volgende:
[..]
Ja toch. Dat proberen wij te maken.
Dus heeft niemand een idee met welke software de volgende gemaakt kan zijn?
http://www.pixto-f.eu/
Hoe weet u dat? Wij zien geen referentie op hun website als klant.quote:Op donderdag 17 juli 2014 14:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Deze partij heeft het gemaakt, lijkt maatwerk: http://www.php-globe.nl/
Overigens zou ik je ten sterktste afraden dit soort maatwerk te laten maken, je ziet bij dit soort clubs dat de kwaliteit meestal toch wat bedenkelijk is en dat je ontzettend afhankelijk van ze word.
http://www.pixto-f.eu/beheer/quote:Op donderdag 17 juli 2014 15:01 schreef gulbayram het volgende:
[..]
Hoe weet u dat? Wij zien geen referentie op hun website als klant.
Daarom uitzonderingen toevoegen voor stukken die wel moet veranderenquote:Op donderdag 17 juli 2014 14:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja want dat is handig als iemand ingelogd is.
Met een shop is dat behoorlijk lastig.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 17:42 schreef kensei het volgende:
[..]
Daarom uitzonderingen toevoegen voor stukken die wel moet veranderen
Je 'betaald' waar je voor krijgt.quote:Op zondag 20 juli 2014 16:44 schreef gulbayram het volgende:
Ik weet niet maar ik denk dat ik niet uitkom met magento. Vandaag heb ik weer een andere magento website gezien die niet heel traag is maar ja daarvoor moet je wel veel doen. Stel dat snelheidsprobleem opgelost is, heb je weer taal probleem. Ik heb NL taal geinstalleerd maar dan sommige dingens blijven in engels.
Ik heb tomato cart getest. Hij is razendsnel. Maar taalprobleem blijft nog.
Heeft iemand ervaring met tomato cart en kan je taal probleem wel oplossen?
Wow, dat plaatje, jij moet wel een echte meester zijn in webshopsquote:Op zondag 20 juli 2014 12:39 schreef xzaz het volgende:
Gewoon zelf maken, ik heb diverse web-winkels geïmplementeerd en altijd zit je weer met gezeik qua requirements die niet geïmplementeerd kunnen worden, closed source en de API niet goed genoeg is.
Een web-winkel is helemaal geen zwaar systeem en zou overal op moeten kunnen draaien het gaat gewoon om de verantwoordelijkheid van het systeem en een 'totaal' oplossing die niet goed is ingesteld.
Een paar dingen:
- Plaatjes van de webshop op een CDN zetten, gemakkelijk en overzichtelijk.
- Caching / indexes
- Welke entiteiten zijn nodig, deze ook implementeren, wil je geen gebruikers reviews? Waarom dan dit implementeren?
- Goede database structuur, sterke normaliseren is handig.
- Hoe wil je het gaan beheren? Zijn er standaard prijzen? Hoe vaak veranderen producten?
- Betalingsmethoden.. enz
En dan hebben we het nog niet eens gehad over security usability en alle andere perspectives / technieken. Er komt nog wel wat bij kijken.
Edit:
Even abstract een webshop:
[ afbeelding ]
precies, 3000 heb je een one pagerquote:Op woensdag 16 juli 2014 18:11 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
eeh.. nee.
Zet er nog maar minimaal een 0 bij achter.
Abstract werkt elke webshop zo.quote:Op zondag 20 juli 2014 20:05 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Wow, dat plaatje, jij moet wel een echte meester zijn in webshops
Taalprobleem kan je ook in Magento wel oplossen, mits je er verstand van hebt. Want je gaat nog tegen veel meer problemen aanlopen.quote:Op zondag 20 juli 2014 16:44 schreef gulbayram het volgende:
Ik weet niet maar ik denk dat ik niet uitkom met magento. Vandaag heb ik weer een andere magento website gezien die niet heel traag is maar ja daarvoor moet je wel veel doen. Stel dat snelheidsprobleem opgelost is, heb je weer taal probleem. Ik heb NL taal geinstalleerd maar dan sommige dingens blijven in engels.
Ik heb tomato cart getest. Hij is razendsnel. Maar taalprobleem blijft nog.
Heeft iemand ervaring met tomato cart en kan je taal probleem wel oplossen?
Ook, maar uitgebreider. Deze structuur blijft staan.quote:Op maandag 21 juli 2014 10:04 schreef remi1986 het volgende:
[..]
Maar niet abstract werkt het dus niet zo? Man man man wat een onzin op de maandagochtend
Gast, put your money where your mouth is.quote:Op maandag 21 juli 2014 11:08 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
jaaaaaa! Ik zeg toch, jij moet wel echt een meester zijn in webshops!
huh? Ik jou helemaal prijzen om je verdienste op webwinkelgebied, is het weer niet goed...quote:Op maandag 21 juli 2014 11:08 schreef xzaz het volgende:
[..]
Gast, put your money where your mouth is.
quote:Op maandag 21 juli 2014 11:11 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
huh? Ik jou helemaal prijzen om je verdienste op webwinkelgebied, is het weer niet goed...
ja? Volgens mij bestaat een order uit meerdere producten (1 op veel relatie) en niet een product uit meerdere orders zoals je het nu hebt staanquote:Op maandag 21 juli 2014 11:04 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ook, maar uitgebreider. Deze structuur blijft staan.
Dat staat er toch ook, een order kan 1 of meerdere producten hebben.quote:Op maandag 21 juli 2014 11:19 schreef remi1986 het volgende:
[..]
ja? Volgens mij bestaat een order uit meerdere producten (1 op veel relatie) en niet een product uit meerdere orders zoals je het nu hebt staan
quote:Op maandag 21 juli 2014 11:22 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
echt te treurig dat ik mijn tijd verspil aan discussies met dit soort kneuzen
Voorbeeld van je werk?quote:Op maandag 21 juli 2014 11:22 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
echt te treurig dat ik mijn tijd verspil aan discussies met dit soort kneuzen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |