ben 30, en zit er nu. Geen enkel probleem.quote:Op zondag 8 december 2013 18:31 schreef Seam het volgende:
[..]
Ik stel me tegenwoordig voor als tweedejaars. De meeste meiden gaan er dan vanuit dat je 19-20 bent, terwijl je bij geneeskunde net zo goed 23 kunt zijnGelukkig leidt mijn torso goed af van dat soort gesprekken
Voor logisch redeneren kan je je inderdaad slecht voorbereiden. Belangrijk is vooral het simpelste: goed lezen. Wetenschappelijke interpretatie, sja, wat je zou kunnen doen is een beetje leren hoe een artikel opgebouwd is, zodat je tijdens de toets weet waar je wat moet zoeken. Google maar eens op wetenschappelijk artikel.quote:Op zondag 8 december 2013 18:33 schreef DefinitionX het volgende:
Even een vraagje voor de gnk studenten/artsen:
Stel dat je mee zou doen aan de dc selectie van de EUR, hoe zou je op de volgende onderdelen voorbereiden:
- Anatomie
- Rekenen
- College toets
- Logisch redeneren
- Wetenschappelijke interpretatie
?
Anatomie zal ik met een boek doen. Rekenen denk ik wel te kunnen doen. Die college toets is stampen als een gek. Logisch redeneren en wetenschappelijke interpretatie zet ik echt vraagtekens bij.
Suggesties voor de andere onderdelen zijn ook welkom.
Ik zou denk ik niet beginnen met een artikel geschreven door Iraanse studenten over de medicinale effecten van gemberquote:Op maandag 9 december 2013 19:02 schreef DefinitionX het volgende:
Ahh oke, dan denk ik dat ik pubmed artikelen ga doornemen.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24312847
Goed genoeg toch? Ik had een wat langere inhoud verwacht.
Edit:
Dus die links leiden naar de gehele artikel.
Ik wil geloven dat het met percentage te maken heeft. Misschien de spreiding?quote:Results: Ginger supplementation significantly reduced the levels of TNF-α (P = 0.006), IL-6 (P = 0.02) and hs-CRP (P = 0.012) in ginger group in comparison to baseline. Moreover, the analysis of covariance showed that the group received ginger supplementation significantly lowered TNF- α (15.3 ± 4.6 vs. 19.6 ± 5.2; P = 0.005) and hs-CRP (2.42 ± 1.7 vs. 2.56 ± 2.18; P = .016) concentrations in comparison to control group. While there were no significant changes in IL-6 (7.9 ± 2.1 vs. 7.8 ± 2.9; P > .05).
Zo diep gaan ze niet bij die wetenschappelijke toets, serieus. Zolang je weet hoe een artikel is opgebouwd, waar je bijvoorbeeld de aanleiding, methode en discussiepunten kan vinden, (wat niet donders lastig is, aangezien het er vaak boven staat) kom je al een heel eind.quote:Op maandag 9 december 2013 19:18 schreef DefinitionX het volgende:
Waarom niet:o?
Overigens, ik snap niet echt wat ze bedoelen met P:
[..]
Ik wil geloven dat het met percentage te maken heeft. Misschien de spreiding?
Edit:
(15.3 ± 4.6 vs. 19.6 ± 5.2; P = 0.005)
Als ik ga rekenen zie ik geen verschil van 0.5%.
Die cijfers betekenen het gemiddelde +/- de standaarddeviatie. Wat standaarddeviaties zijn kan ik je niet in 3 regels uitleggen. De p-waarde houdt in dat er een kans is van 0.05 (dus 5%) dat het verschil dat je gevonden hebt tussen 2 dingen berust op toeval, en niet een echt verschil is. In de medische wereld wordt 5% als algemeen acceptabel risico gevonden.quote:Op maandag 9 december 2013 19:37 schreef DefinitionX het volgende:
dotKoen, zal ik aan denken als ik de volgende keer in de bieb ben. Van kopen zal niets komen aangezien ik geen geld heb.
clumsy_clown, als dat zo is, hoe komt het dan dat er maar zo weinig doorgaan? Dan moet voor dat deel vrijwel iedereen een voldoende hebben gehaald.
Seam, ach, je moet de toets in Belgie eens zien. Cynische kant is dat ik dat liever onderga dan een dc bij de EUR.
Enorm bedankt!quote:Op maandag 9 december 2013 19:56 schreef Pluizel het volgende:
[..]
Die cijfers betekenen het gemiddelde +/- de standaarddeviatie. Wat standaarddeviaties zijn kan ik je niet in 3 regels uitleggen. De p-waarde houdt in dat er een kans is van 0.05 (dus 5%) dat het verschil dat je gevonden hebt tussen 2 dingen berust op toeval, en niet een echt verschil is. In de medische wereld wordt 5% als algemeen acceptabel risico gevonden.
Stel je hebt bijvoorbeeld de stelling dat lange mannen ook lange vingers hebben. Om dat te bewijzen ga je 400 mannen opmeten. Daarin vind je bijvoorbeeld dat mannen met een lengte van > 1.80 m vingers hebben die zo'n 2 centimeter langer zijn dan die van korte mensen. De gemiddelde vingerlengtes tussen de 2 groepen vergelijk je met een statistische test, en daaruit komt dan die 2 centimeter, met een p-waarde. Als die p-waarde 0,05 of kleiner is, dan kun je zeggen dat het verschil er écht is, en als hij groter is dan zeg je dat er geen verschil is tussen de groepen (want dan was deze bevinding toeval en kun je bij wijze van spreken bij 400 andere mannen iets heel anders vinden).
Beter dan een artikel geschreven door Iraanse studenten over effecten van radiatie op de celcyclus. Giggity.quote:Op maandag 9 december 2013 19:11 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Ik zou denk ik niet beginnen met een artikel geschreven door Iraanse studenten over de medicinale effecten van gember
Het hoofd (meestal een Prof.) van een onderzoeksafdeling mailen en je verhaal vertellen, heel misschien laten ze je dan wel in het lab snuffelen aan onderzoek onder begeleiding van een senior researcher.quote:Op maandag 9 december 2013 22:36 schreef meneer_valk het volgende:
Ik heb al een tijdje interesse in het doen van wetenschappelijk onderzoek en wil daarom graag ergens een ingang zien te vinden. Ik ben tweedejaars student (Maastricht) en tot nu toe is er in het curriculum ontzettend weinig aandacht besteed aan (het doen van) onderzoek, mijn vaardigheden op dat gebied zijn daarom bijna nul. Uiteraard ben ik wel bereid om er genoeg tijd in te steken om aan die vaardigheden te werken, en de tijd heb ik daar ook voor. Ik heb wel een idee in welke gebieden het onderzoek me het meest aanspreekt, maar ik ken binnen die onderzoeksgroepen helaas niemand.
Wat is volgens jullie het beste om zoiets aan te pakken? Een onderzoeker binnen de vakgroep mailen of binnenlopen bij het secretariaat van zo'n onderzoeksgroep en dan maar raak vragen? Ik hoop dat een van jullie in een vergelijkbare situatie heeft gezeten en wil delen hoe je het hebt aangepakt
Aan een docent na een college vragen of hij iets weet/heeft, of inderdaad iemand mailen. Meestal zijn mensen wel blij met enthousiaste studenten!quote:Op maandag 9 december 2013 22:36 schreef meneer_valk het volgende:
Ik heb al een tijdje interesse in het doen van wetenschappelijk onderzoek en wil daarom graag ergens een ingang zien te vinden. Ik ben tweedejaars student (Maastricht) en tot nu toe is er in het curriculum ontzettend weinig aandacht besteed aan (het doen van) onderzoek, mijn vaardigheden op dat gebied zijn daarom bijna nul. Uiteraard ben ik wel bereid om er genoeg tijd in te steken om aan die vaardigheden te werken, en de tijd heb ik daar ook voor. Ik heb wel een idee in welke gebieden het onderzoek me het meest aanspreekt, maar ik ken binnen die onderzoeksgroepen helaas niemand.
Wat is volgens jullie het beste om zoiets aan te pakken? Een onderzoeker binnen de vakgroep mailen of binnenlopen bij het secretariaat van zo'n onderzoeksgroep en dan maar raak vragen? Ik hoop dat een van jullie in een vergelijkbare situatie heeft gezeten en wil delen hoe je het hebt aangepakt
wat artsen vaak vergeten is dat de effectgrootte net zo belangrijk is als de p-waarde. Effect kan niet significant zijn maar toch betekenisvol groot, en iets kan significant zijn maar compleet betekenisloos in grootte. Maar goed, dat vragen sowieso niet op die toets, dat weten de meeste artsen vaak niet eens helaas.quote:Op maandag 9 december 2013 19:56 schreef Pluizel het volgende:
[..]
Die cijfers betekenen het gemiddelde +/- de standaarddeviatie. Wat standaarddeviaties zijn kan ik je niet in 3 regels uitleggen. De p-waarde houdt in dat er een kans is van 0.05 (dus 5%) dat het verschil dat je gevonden hebt tussen 2 dingen berust op toeval, en niet een echt verschil is. In de medische wereld wordt 5% als algemeen acceptabel risico gevonden.
Stel je hebt bijvoorbeeld de stelling dat lange mannen ook lange vingers hebben. Om dat te bewijzen ga je 400 mannen opmeten. Daarin vind je bijvoorbeeld dat mannen met een lengte van > 1.80 m vingers hebben die zo'n 2 centimeter langer zijn dan die van korte mensen. De gemiddelde vingerlengtes tussen de 2 groepen vergelijk je met een statistische test, en daaruit komt dan die 2 centimeter, met een p-waarde. Als die p-waarde 0,05 of kleiner is, dan kun je zeggen dat het verschil er écht is, en als hij groter is dan zeg je dat er geen verschil is tussen de groepen (want dan was deze bevinding toeval en kun je bij wijze van spreken bij 400 andere mannen iets heel anders vinden).
Zijn ze bij mijn onderzoeksgroep erg streng in overigens.quote:Op dinsdag 10 december 2013 07:54 schreef Grumpey het volgende:
[..]
wat artsen vaak vergeten is dat de effectgrootte net zo belangrijk is als de p-waarde. Effect kan niet significant zijn maar toch betekenisvol groot, en iets kan significant zijn maar compleet betekenisloos in grootte. Maar goed, dat vragen sowieso niet op die toets, dat weten de meeste artsen vaak niet eens helaas.
Vond je het honoursprogramma niks dan? Er is een speciaal programma voor research, heb het zelf gevolgd.quote:Op maandag 9 december 2013 22:36 schreef meneer_valk het volgende:
Ik heb al een tijdje interesse in het doen van wetenschappelijk onderzoek en wil daarom graag ergens een ingang zien te vinden. Ik ben tweedejaars student (Maastricht) en tot nu toe is er in het curriculum ontzettend weinig aandacht besteed aan (het doen van) onderzoek, mijn vaardigheden op dat gebied zijn daarom bijna nul. Uiteraard ben ik wel bereid om er genoeg tijd in te steken om aan die vaardigheden te werken, en de tijd heb ik daar ook voor. Ik heb wel een idee in welke gebieden het onderzoek me het meest aanspreekt, maar ik ken binnen die onderzoeksgroepen helaas niemand.
Wat is volgens jullie het beste om zoiets aan te pakken? Een onderzoeker binnen de vakgroep mailen of binnenlopen bij het secretariaat van zo'n onderzoeksgroep en dan maar raak vragen? Ik hoop dat een van jullie in een vergelijkbare situatie heeft gezeten en wil delen hoe je het hebt aangepakt
Dat is sinds dit jaar helaas helemaal veranderd, ze hebben de verschillende richtingen die het honoursprogramma vroeger had bij elkaar gegooid en er was dus geen programma meer dat specifiek gericht was op onderzoek.quote:Op dinsdag 10 december 2013 13:24 schreef Seam het volgende:
[..]
Vond je het honoursprogramma niks dan? Er is een speciaal programma voor research, heb het zelf gevolgd.
Oh damn balen zeg. Ja dan moet je nu zelf wat meer moeite gaan doen. Je kan vragen aan een van je tutors of hij meewerkt aan wetenschappelijk onderzoek en zeggen dat je interesse hebt. Docenten bij een college kun je ook proberen maar meestal staan ze daar niet zo open voor (spreek uit ervaring). Verder kun je ook gewoon direct contact opnemen met een van de onderzoeksinstituten en vragen wat er mogelijk is voor jou.quote:Op dinsdag 10 december 2013 13:51 schreef meneer_valk het volgende:
[..]
Dat is sinds dit jaar helaas helemaal veranderd, ze hebben de verschillende richtingen die het honoursprogramma vroeger had bij elkaar gegooid en er was dus geen programma meer dat specifiek gericht was op onderzoek.
Ik heb ook hier en daar meegeholpen met wat onderzoeken, is opzich best te regelen. Welke richting zoek je een beetje op? Wellicht kan ik je wat in de richting helpen.quote:Op dinsdag 10 december 2013 14:04 schreef Seam het volgende:
[..]
Oh damn balen zeg. Ja dan moet je nu zelf wat meer moeite gaan doen. Je kan vragen aan een van je tutors of hij meewerkt aan wetenschappelijk onderzoek en zeggen dat je interesse hebt. Docenten bij een college kun je ook proberen maar meestal staan ze daar niet zo open voor (spreek uit ervaring). Verder kun je ook gewoon direct contact opnemen met een van de onderzoeksinstituten en vragen wat er mogelijk is voor jou.
Had ik al gemeld dat je internist moet worden?quote:
DMquote:Op dinsdag 10 december 2013 18:31 schreef chriztiaan het volgende:
[..]
Ik heb ook hier en daar meegeholpen met wat onderzoeken, is opzich best te regelen. Welke richting zoek je een beetje op? Wellicht kan ik je wat in de richting helpen.
Ah, heb de verkeerde gequote..
Apart. Bij ons in Rotterdam riepen ze vaak aan het eind van colleges juist studenten die interesse hadden in onderzoek eens een mailtje te sturen.quote:Op dinsdag 10 december 2013 14:04 schreef Seam het volgende:
[..]
Oh damn balen zeg. Ja dan moet je nu zelf wat meer moeite gaan doen. Je kan vragen aan een van je tutors of hij meewerkt aan wetenschappelijk onderzoek en zeggen dat je interesse hebt. Docenten bij een college kun je ook proberen maar meestal staan ze daar niet zo open voor (spreek uit ervaring). Verder kun je ook gewoon direct contact opnemen met een van de onderzoeksinstituten en vragen wat er mogelijk is voor jou.
Heb jij de indruk dat de opleiding voor jou gemakkelijker is doordat jij al een een soortgelijke opleiding achter de rug had en gepromoveerd bent?quote:Op zondag 8 december 2013 19:39 schreef Grumpey het volgende:
[..]
ben 30, en zit er nu. Geen enkel probleem.
Misschien een lobby omdat de werkeloosheid onder psychologen is toegenomen?quote:Op dinsdag 10 december 2013 23:12 schreef DefinitionX het volgende:
Ik las ergens een artikel dat het idee om een psycholoog naast een huisarts te zetten tijdens de spreekuren, goed zou uitpakken. Ha, echt niet dus he.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ja inderdaad, zoiets dacht ik ook.quote:Op woensdag 11 december 2013 18:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Misschien een lobby omdat de werkeloosheid onder psychologen is toegenomen?
het zou me wat zijn, de premie van de medische verzekering is nu al bijna niet meer te betalen. Nee dank je, laat de huisarts zelf maar een beetje leren communiceren.
Die zijn er ook niet. Niet elke afgestudeerde arts gaat later ook als arts werken. Sommigen gaan het onderzoek in, anderen bedrijfsleven. Een handjevol wordt medisch specialist. Meerendeel gaat richting huisartsgeneeskunde, sociale geneeskunde, ouderengeneeskunde etc.quote:Op woensdag 11 december 2013 20:25 schreef DefinitionX het volgende:
Ik snap iets niet.
Er studeren jaarlijks zo'n 2-3k artsen af, nietwaar? Hoe kan het dat er plaats is voor al die artsen om later te werken? Overschrijdt dit aantal niet ook het aantal ANIOS plekken?
Je wilt dus zeggen dat er elk jaar genoeg plek is in de zorg om 2-3k dokters van een baan te garanderen?quote:Op woensdag 11 december 2013 20:28 schreef June. het volgende:
[..]
Die zijn er ook niet. Niet elke afgestudeerde arts gaat later ook als arts werken. Sommigen gaan het onderzoek in, anderen bedrijfsleven. Een handjevol wordt medisch specialist. Meerendeel gaat richting huisartsgeneeskunde, sociale geneeskunde, ouderengeneeskunde etc.
Nee, beter lezen. "Die zijn er ook niet. Niet elke afgestudeerde arts gaat later ook als arts werken."quote:Op woensdag 11 december 2013 20:39 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Je wilt dus zeggen dat er elk jaar genoeg plek is in de zorg om 2-3k dokters van een baan te garanderen?
Dat vind ik namelijk bijzonder.
Ik had erbij moeten zeggen dat ik bedoelde zorg inlcusief de andere sectoren waar een afgestudeerde geneeskundige kan werken.quote:Op woensdag 11 december 2013 20:49 schreef June. het volgende:
[..]
Nee, beter lezen. "Die zijn er ook niet. Niet elke afgestudeerde arts gaat later ook als arts werken."
Maar goed, weet ook niet de precieze aantallen.
Thanks.quote:Op woensdag 11 december 2013 20:59 schreef dotKoen het volgende:
Er stroomden in 2012 al 2300 artsen in in vervolgopleidingen. Daar is dus best plek voor. Zie ook het Capaciteitsorgaan.
leren gaat me makkelijker af, discipline is onderdeel van mijn dagritme geworden sinds promotie, en dat is heel handig. Ik weet ook veel beter wat relevant is in een hoofdstuk/verhaal/college, kan beter dan anderen focussen op het mechanisme en daardoor veel efficienter de stof tot me nemen.quote:Op woensdag 11 december 2013 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Heb jij de indruk dat de opleiding voor jou gemakkelijker is doordat jij al een een soortgelijke opleiding achter de rug had en gepromoveerd bent?
quote:Op woensdag 11 december 2013 21:13 schreef intoxicated het volgende:
Voorts ben ik van mening dat eenieder die het woord 'me' als bezittelijk voornaamwoord gebruikt, terstond geabstineerd dient te worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |