Omdat je kortsluiting kunt veroorzaken als je met meerdere draden werkt.quote:Op woensdag 4 december 2013 18:01 schreef Kurwa123 het volgende:
Dank voor jullie reacties. Waarom zijn deze kleuren er ueberhaupt? Waarom niet alles blauw of bruin, behalve de aarde-draad?
Ik vermoed dat vooral met de standaardisatie te maken heeft (http://nl.wikipedia.org/wiki/Installatiedraad etc)quote:Op woensdag 4 december 2013 18:01 schreef Kurwa123 het volgende:
Dank voor jullie reacties. Waarom zijn deze kleuren er ueberhaupt? Waarom niet alles blauw of bruin, behalve de aarde-draad?
zodat ook mensen zonder handen de draden van elkaar kunnen onderscheidenquote:Op woensdag 4 december 2013 18:01 schreef Kurwa123 het volgende:
quote:Op woensdag 4 december 2013 17:59 schreef eNaSnI het volgende:
Het zullen waarschijnlijk draden zijn met wisselspanning, dan maakt het niet uit.
Zelfs bij draden met gelijkspanning gaat de lamp nog aan en niet andersom brandenquote:Op woensdag 4 december 2013 17:59 schreef eNaSnI het volgende:
Het zullen waarschijnlijk draden zijn met wisselspanning, dan maakt het niet uit.
Zwart gat?quote:Op woensdag 4 december 2013 19:27 schreef exlurker het volgende:
[..]
Zelfs bij draden met gelijkspanning gaat de lamp nog aan en niet andersom branden
quote:Op woensdag 4 december 2013 17:59 schreef klipper het volgende:
Maakt niets uit.
Google ligt er blijkbaar weer uit
Oh rly? Het licht natuurlijk wel aan de soort 'lamp' en hoeveelheid die je aansluit...quote:Op woensdag 4 december 2013 19:27 schreef exlurker het volgende:
[..]
Zelfs bij draden met gelijkspanning gaat de lamp nog aan en niet andersom branden
Zwart en bruin? weet je het zeker? Er staat nergens beschreven hoe je fitting aan dient te sluiten., dat maak ik zelf wel uit.quote:Op woensdag 4 december 2013 18:19 schreef Nieuwschierig het volgende:
Raar dat er blauw en bruin zit.
Normaal hoort er zwart en bruin te zitten.
Bruin van de meterkast naar de schakelaar
Zwart van de schakelaar naar de lamp
Blauw van de lamp naar de meterkast
Verder is het de bedoeling dat bij een gloeilamp-fitting het contact onderin op de zwarte draad wordt aangesloten en de blauwe op het zij-contact (met de lampschroefdraad)
Iemand die een kapotte lamp wisselt kan niet zien of de schakelaar aan of uit staat. Dan is het redelijk eenvoudig de schroefdraad van de lamp aan te raken en een doodsklap op te lopen.
Maakt bij een gloeilamp geen zak uit. Bij een LED is het een ander verhaal, maar dat is geen lamp, maar een diode.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:27 schreef eNaSnI het volgende:
[..]
Oh rly? Het licht natuurlijk wel aan de soort 'lamp' en hoeveelheid die je aansluit...
Nou mij is het op de technische school wel geleerd hoe je een lamp aan hoort te sluiten.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:29 schreef cvboer het volgende:
Er staat nergens beschreven hoe je fitting aan dient te sluiten., dat maak ik zelf wel uit.
Mij hebben ze het nooit geleerd, en heb ook nooit geen opdonder gehad, bij het indraaien van een lamp.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:41 schreef exlurker het volgende:
[..]
Nou mij is het op de technische school wel geleerd hoe je een lamp aan hoort te sluiten.
Altijd de stroomvoerende draad aansluiten op het middencontact en de nuldraad op het zijcontact.
Zo heb je geen kans om contact te maken met het stroomvoerende deel tijdens het indraaien van de lamp
Mij hebben ze gewoon geleerd dat je nooit de fitting moet vastpakken, altijd het glas,quote:Op woensdag 4 december 2013 20:41 schreef exlurker het volgende:
[..]
Nou mij is het op de technische school wel geleerd hoe je een lamp aan hoort te sluiten.
Altijd de stroomvoerende draad aansluiten op het middencontact en de nuldraad op het zijcontact.
Zo heb je geen kans om contact te maken met het stroomvoerende deel tijdens het indraaien van de lamp
Zwart en blauw dus , zie tekst verderquote:Op woensdag 4 december 2013 20:29 schreef cvboer het volgende:
[..]
Zwart en bruin? weet je het zeker? Er staat nergens beschreven hoe je fitting aan dient te sluiten., dat maak ik zelf wel uit.
Je hebt helemaal gelijk, sterker nog ik zou de hele woning met zwart doen, want dat is dunner en goedkoper. Moet je alleen niet jammeren als de brandverzekering later niet uit wil keren als er door kortsluiting een halve woning is afgebrand.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:29 schreef cvboer het volgende:
[..]
Zwart en bruin? weet je het zeker? Er staat nergens beschreven hoe je fitting aan dient te sluiten., dat maak ik zelf wel uit.
Als jij een nieuw gebouwd huis betrekt en er komt een bruine draad uit de doos om de lamp op aan te sluiten, dan moet je de aannemer bellen (of de verhuurder) dat ze hun spullen conform de wetgeving opleveren.quote:Op woensdag 4 december 2013 17:53 schreef Kurwa123 het volgende:
Hallo allemaal,
Ik wil in een nieuwbouwappartement enkele plafondlampen ophangen. Er zitten diverse centraaldozen in het plafond. Ze zijn allemaal zo weggewerkt, dat er alleen een kroonsteentje en een aarde-draad zichtbaar is. Een van de centraaldozen was al aangesloten op een draad, fitting en lamp. Hierbij zat blauw links en bruin rechts. Maar hoe zit het met de andere centraaldozen?
Als ik de andere centraaldozen los ga halen, dan komt er enorm veel verf van het plafond naar beneden. Dat wil ik het liefste niet. Maar nu de vraag:
- Zit blauw altijd links en bruin rechts?
- Wat gebeurt er als ik 'gok' (bruin op blauw en vice versa)? Vangt de stop in de meterkast dit op?
Graag jullie advies
Kurwa123
inderdaad, dat heb ik ook zo geleerd. En ik let er ook nog op als ik zoiets aansluit.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:41 schreef exlurker het volgende:
[..]
Je quote de verkeerde, ik ben niet zo achterlijk.quote:Op woensdag 4 december 2013 21:37 schreef hottentot het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk, sterker nog ik zou de hele woning met zwart doen, want dat is dunner en goedkoper. Moet je alleen niet jammeren als de brandverzekering later niet uit wil keren als er door kortsluiting een halve woning is afgebrand.
Zijn gewoon wettelijke normen voor.
Haha,quote:Op woensdag 4 december 2013 21:53 schreef cvboer het volgende:
[..]
Je quote de verkeerde, ik ben niet zo achterlijk.
Voor stopcontacten is die regel er ook, fase links en nul rechts, tenminste als de installatie goed aangelegd is.quote:Op woensdag 4 december 2013 22:09 schreef Fukushima het volgende:
zwart op de middenpoot en blauw inderdaad op het schroefdraadgedeelte
Andersom kwam ik vaker tegen.quote:Op woensdag 4 december 2013 23:47 schreef klipper het volgende:
[..]
Voor stopcontacten is die regel er ook, fase links en nul rechts, tenminste als de installatie goed aangelegd is.
Als je het stopcontact op de juiste manier monteert zit de fase vanzelf al links, immers de fase sluit je aan op het P contact.quote:Op donderdag 5 december 2013 00:14 schreef hottentot het volgende:
[..]
Andersom kwam ik vaker tegen.
En een groot verschil is dat de lamp een vaste fase en nul aansluiting heeft. Een wcd heeft die niet, er zijn in Nederland dan ook geen normeringen/regels of whatever over of de fase nu links of rechts moet. Zelfs combinaties die je in de winkel koopt met de onderlinge verbindingen al aangebracht zijn volstrekt willekeurig.
In de praktijk probeer je bij elke utiliteiten klus een éénheid aan te houden, maar verder is het echt maar net hoe de wind waait.
Hoe graag je ook zou willen er is in de normen geen regel te vinden waarbij word gesteld dat de fase links moet. Als dat recentelijk veranderd is zou ik hem graag weten.quote:Op donderdag 5 december 2013 07:21 schreef klipper het volgende:
[..]
Als je het stopcontact op de juiste manier monteert zit de fase vanzelf al links, immers de fase sluit je aan op het P contact.
Links wordt ook als gevaar gezien en rechts als veilig.
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de mengkraan, warm links en koud rechts.
Dat de regel minder goed nageleefd wordt, komt meer doordat er steeds goedkoper gewerkt moet worden en zodoende minder aandacht is voor hoe goed iets aangesloten is.
Als ik al kijk bij wat voor problemen ik kom bij nieuwe installaties, vraag ik me soms al af of afbreken en opnieuw beginnen niet goedkoper is dan herstellen, prutswerk is tegenwoordig eerder schering en inslag dan dat het sporadisch voorkomt.
ik doe ook fase rechts, en als iedereen van het bedrijf dat doet, is dat ook makkelijk met metenquote:Op donderdag 5 december 2013 08:13 schreef exlurker het volgende:
Bij de Rijksgebouwendienst was vroeger de eis altijd de fasedraad rechts op de wandcontactdoos, of dat nu nog zo is weet ik niet, ben er al wat jaren tussenuit
Ik heb ook nergens vermeld dat het een norm betreft.quote:Op donderdag 5 december 2013 09:20 schreef hottentot het volgende:
[..]
Hoe graag je ook zou willen er is in de normen geen regel te vinden waarbij word gesteld dat de fase links moet. Als dat recentelijk veranderd is zou ik hem graag weten.
Frankrijk heeft wel regels hiervoor (en ik dacht België ook)
Automaten e.d. zijn ook willekeurig (dat vond ik wel altijd vreselijk lastig, kans op fouten bij een uitwisseling neemt daardoor toe).
Yep.quote:Op woensdag 4 december 2013 21:43 schreef gateway het volgende:
[..]
inderdaad, dat heb ik ook zo geleerd. En ik let er ook nog op als ik zoiets aansluit.
Je noemde het een regel, ik wil alleen aangeven dat er geen algemene regel is voor WCD's, is inderdaad afhankelijk van wat een bestek aangeeft of een klant wil, of wat jijzelf of je baas beslist.quote:Op donderdag 5 december 2013 17:59 schreef klipper het volgende:
[..]
Ik heb ook nergens vermeld dat het een norm betreft.
Hetzelfde geld voor de fittingen.
Zal ook aan der egio of land liggen
Frankrijk doet inderdaad f-r en n-l
wie heeft het over een wisselschakeling? en welke buitenring? ik volg je even niet Ou-Tannuquote:Op donderdag 5 december 2013 20:07 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Yep.
en daarom mag zo`n bepaalde wisselschakeling ook niet worden toegepast, omdat daarbij de L en N om beurten op de buiten ring komen
Met buitenring bedoelt hij de voorste ring in de fitting.quote:Op donderdag 5 december 2013 22:26 schreef gateway het volgende:
[..]
wie heeft het over een wisselschakeling? en welke buitenring? ik volg je even niet Ou-Tannu
a, de franse variantquote:Op vrijdag 6 december 2013 00:53 schreef hottentot het volgende:
[..]
Met buitenring bedoelt hij de voorste ring in de fitting.
En zijn opmerking is aangaande wat de fase aansluiting op een fitting moet zijn. Er is een wisselschakeling die de fase en de nul bij een lamp omdraait, tevens heeft die de mogelijkheid om op de aansluitingen van de lamp spanning te zetten, zodat de lamp niet brand maar wel alles onder spanning staat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |