abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133903494
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:35 schreef MevrouwPuff het volgende:
Tja. Mensen met een depressie of psychose hebben waarschijnlijk ook vaker een uitkering en zo heb je natuurlijk een mooie confounder om te gebruiken in het debat over de huidige werkeloosheid.
Goede opmerking, dit zal de cijfers zeker vertekenen.

Toch,ik begrijp heel goed dat sommigen heel wanhopig zijn. Ik heb het debat over de arbeidsmarkt en de Wajong gevolgd, en ze hebben er namelijk alle reden toe!

Het arbeidsperspectief van hoogopgeleide gehandicapten is op dit moment beroerd, maar door nieuwe wetgeving wordt het straks vrijwel onmogelijk om als hoogopgeleide gehandicapte werk te vinden.

Wajong is weg, dan rest alleen de bijstand. Een leven lang alle dubbeltjes omdraaien, stekkers in dozen doen als 'tegenprestatie', en door de werkenden ingewreven worden dat je van op hun zak teert.

Dat is geen fijn toekomstperspectief, en ik kan me voorstellen dat dat voor sommigen net dat duwtje is.. :{
pi_133904929
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:42 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Goede opmerking, dit zal de cijfers zeker vertekenen.

Toch,ik begrijp heel goed dat sommigen heel wanhopig zijn. Ik heb het debat over de arbeidsmarkt en de Wajong gevolgd, en ze hebben er namelijk alle reden toe!

Het arbeidsperspectief van hoogopgeleide gehandicapten is op dit moment beroerd, maar door nieuwe wetgeving wordt het straks vrijwel onmogelijk om als hoogopgeleide gehandicapte werk te vinden.

Wajong is weg, dan rest alleen de bijstand. Een leven lang alle dubbeltjes omdraaien, stekkers in dozen doen als 'tegenprestatie', en door de werkenden ingewreven worden dat je van op hun zak teert.

Dat is geen fijn toekomstperspectief, en ik kan me voorstellen dat dat voor sommigen net dat duwtje is.. :{
Ik wil niet het hele topic volspammen, maar het onderwerp ligt mij aan het hart. Elk mens is een mooi van zichzelf, en heeft recht op een leven. Zelfmoord is wel zo diep triest, dan is je bestaan zo ellendig, en die ellende wens ik niemand toe.

Het probleem is inderdaad dat er ten eerste een grote groep "arbeidsongeschikte" zijn, echter is het een hele brede groep. Sommige zijn licht beperkt, andere geheel beperkt. Hoog opgeleide, maar ook laagopgeleide.
Er is ook nog een politieke reden dat in Nederland slordig met arbeidsongeschikt word omgesprongen. Arbeidsongeschikte tellen niet mee in de WW-cijfers. En in internationaal aanzien word er gekeken naar de WW-uitkeringen, niet de WIA of WAJONG.
Dus het UWV helpt eerst WW-ers aan het werk. Simpeler, en het levert betere werkloosheidscijfers op voor het internationale aanzien.

En het ontbreken van perspectief is een oplosbaar probleem, bied die mensen perspectief.
Maar hoe ga je dat doen?

Iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt betere toegang geven tot de arbeidsmarkt?
Door het aantrekkelijk te maken voor werkgevers om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. Dan verdringen de herintreders de ww-ers, en dat wilt de politiek niet. Eerst de ww'ers aan het werk. Ook zou je dan eerder arbeidsongeschikt willen zijn, want dan word je eerder aan een baan geholpen dan een gezond iemand.

En vaak zijn mensen met een uitkering niet alleen ziek, maar als gevolg vaak ook in financiële problemen en/of sociale problemen. De financiële en sociale problematiek die een gevolg zijn van de ziekte, die werken tegen bij het herintreden op de arbeidsmarkt. Zo iemand moet dan erg veel problemen de baas worden wat veel vraagt en dus stressvol is. En tegelijk ook weer aan het werk gaan wat ook stressvol is en veel vraagt van iemand.
Dus vooral de eerste tijd is het loodzwaar voor een herintreden met een afstand tot de arbeidsmarkt, juist zij die weinig kunnen geven, die moeten wel veel geven om alles gedaan te krijgen.

Helaas heeft UWV hier en geen oog voor, het gemis aan de menselijke factor.
En noch de kennis, de tijd, of budget, om mensen met een afstand tot arbeidsmarkt te begeleiden in al hun problemen als gevolg door de ziekte; financiën, familie en vrienden (sociaal), en dan ook nog eens werk(en).
Een grondige aanpak is zowel tijdrovend, geldverslindend, en politiek/sociaal is er te weinig belang bij voor de grote massa. Dan maar wat meer uitkeringen uitbetalen, kost ook geld, maar is veel makkelijker.

Zo, mijn zegje gedaan, ik lurk mee voor de rest. ;)
het pseudoniem zelfst.naamw.Uitspraak: [psødo'nim, ps½ydo'nim] Verbuigingen: pseudoniem|en (meerv.) verzonnen naam die je gebruikt om je echte naam geheim te houden.
usericoon; Mata Hari, pseudoniem van Margaretha Geertruida (Griet) Zelle
pi_133905121
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:33 schreef P.S._Eudoniem het volgende:

[..]

Ik wil niet het hele topic volspammen, maar het onderwerp ligt mij aan het hart. Elk mens is een mooi van zichzelf, en heeft recht op een leven. Zelfmoord is wel zo diep triest, dan is je bestaan zo ellendig, en die ellende wens ik niemand toe.

Het probleem is inderdaad dat er ten eerste een grote groep "arbeidsongeschikte" zijn, echter is het een hele brede groep. Sommige zijn licht beperkt, andere geheel beperkt. Hoog opgeleide, maar ook laagopgeleide.
Er is ook nog een politieke reden dat in Nederland slordig met arbeidsongeschikt word omgesprongen. Arbeidsongeschikte tellen niet mee in de WW-cijfers. En in internationaal aanzien word er gekeken naar de WW-uitkeringen, niet de WIA of WAJONG.
Dus het UWV helpt eerst WW-ers aan het werk. Simpeler, en het levert betere werkloosheidscijfers op voor het internationale aanzien.
Er speelt nog wat anders mee. De regelgeving is zo complex geworden dat het regelmatig een obstakel vormt voor bijvoorbeeld het UWV om mensen met een handicap aan het werk te helpen (zoals jij ook aangeeft: als je nu aan de slag gaat ben je ineens je recht op een uitkering kwijt en dat is absurd). Daar komt bij dat ze vaak ook geen moeite willen doen, aangezien ze er toch niet op worden afgerekend (de cultuur bij diverse overheidsorganisaties is soms ronduit ziek).

Waar het dus op neerkomt is dat het regelmatig voorkomt dat mensen die, ondanks een handicap, graag aan de slag willen worden tegengewerkt. Dat is volstrekt schandalig. Mensen met een handicap of beperking moet je ondersteunen en helemaal als ze aan het werk willen, dien je als overheid (in mijn bescheiden mening) de spreekwoordelijke rode loper uit te rollen.

Iemand die vanuit de WIA of WAO een baan vind, moet gewoon terug kunnen vallen op de regeling als het toch niet gaat. Dan geef je die mensen ook gewoon een kans en als ze aan een baan komen (als is het part-time) is dat een win-win. De persoon zelf is blij (eigen inkomen, sociale contacten, nuttig voelen, etc) en de belastingbetaler ook.

Met andere woorden: opdonderen met die debiele regels (en de ambtenaren die ze bedacht hebben)!
pi_133905271
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:33 schreef P.S._Eudoniem het volgende:

Een grondige aanpak is zowel tijdrovend, geldverslindend, en politiek/sociaal is er te weinig belang bij voor de grote massa. Dan maar wat meer uitkeringen uitbetalen, kost ook geld, maar is veel makkelijker.

Jammer alleen dat men dan wél die arbeidsongeschikten af schildert als profiteurs..Of erger nog, deze mensen in de Bijstand gooit. Als er geen werk voor die mensen is, laat ze dan met rust. :{
pi_133905272
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:39 schreef justanick het volgende:

[..]

Er speelt nog wat anders mee. De regelgeving is zo complex geworden dat het regelmatig een obstakel vormt voor bijvoorbeeld het UWV om mensen met een handicap aan het werk te helpen (zoals jij ook aangeeft: als je nu aan de slag gaat ben je ineens je recht op een uitkering kwijt en dat is absurd). Daar komt bij dat ze vaak ook geen moeite willen doen, aangezien ze er toch niet op worden afgerekend (de cultuur bij diverse overheidsorganisaties is soms ronduit ziek).

Waar het dus op neerkomt is dat het regelmatig voorkomt dat mensen die, ondanks een handicap, graag aan de slag willen worden tegengewerkt. Dat is volstrekt schandalig. Mensen met een handicap of beperking moet je ondersteunen en helemaal als ze aan het werk willen, dien je als overheid (in mijn bescheiden mening) de spreekwoordelijke rode loper uit te rollen.

Iemand die vanuit de WIA of WAO een baan vind, moet gewoon terug kunnen vallen op de regeling als het toch niet gaat. Dan geef je die mensen ook gewoon een kans en als ze aan een baan komen (als is het part-time) is dat een win-win. De persoon zelf is blij (eigen inkomen, sociale contacten, nuttig voelen, etc) en de belastingbetaler ook.

Met andere woorden: opdonderen met die debiele regels (en de ambtenaren die ze bedacht hebben)!
Het begrip "wegwerpaansteker" dat ken ik, maar blijkbaar is er ook een "wegwerpburger" ;)
:P
het pseudoniem zelfst.naamw.Uitspraak: [psødo'nim, ps½ydo'nim] Verbuigingen: pseudoniem|en (meerv.) verzonnen naam die je gebruikt om je echte naam geheim te houden.
usericoon; Mata Hari, pseudoniem van Margaretha Geertruida (Griet) Zelle
pi_133905299
quote:

dat inderdaad, en dat wordt helaas alleen maar erger!
pi_133905398
quote:
15s.gif Op woensdag 4 december 2013 10:53 schreef mstx het volgende:

[..]

Hoe kun je nou meer dan één keer zelfmoord plegen? :?
quote:
Zo heb ik ergens het verhaal gelezen dat de gemiddelde artiest drieendertig maal zoveel zelfmoord zou plegen dan de gemiddelde arbeider. Wanneer een arbeider een keer zelfmoord had gepleegd, had een artiest dat al drieendertig maal gedaan. Kijk, ik bedoel; je zou ook gewoon kunnen concluderen dat een arbeider wat handiger is
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_133905413
is dat van Finkers? :P
pi_133905507
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:48 schreef ZuidKardinaal het volgende:
is dat van Finkers? :P
yep.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_133905634
:)

hij moet ook altijd die artiesten hebben _O-
  † In Memoriam † woensdag 4 december 2013 @ 12:58:17 #36
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_133905677
Dus de lasten voor de werkende klasse worden lichter...
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_133905809
Al die 'grapjes' over dat het goedkoper is voor de werkende mensen als deze mensen fijn voor de trein springen.

Natuurlijk, het zijn maar grapjes, maar dat ze gemaakt worden en dat niemand erg echt heel boos om wordt..Kennelijk vinden we het normaal. Ikzelf ben er ook aan gewend

[ Bericht 34% gewijzigd door ZuidKardinaal op 04-12-2013 13:13:23 ]
pi_133905832
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:35 schreef MevrouwPuff het volgende:
Tja. Mensen met een depressie of psychose hebben waarschijnlijk ook vaker een uitkering en zo heb je natuurlijk een mooie confounder om te gebruiken in het debat over de huidige werkeloosheid.
Psychische problematiek kun je ook niet zomaar loszien van falen cq functioneren op de arbeidsmarkt.

De meeste mensen hebben geen benul hoe het voelt om waarschijnlijk je hele leven ver onder je cognitieve niveau te moeten werken... Als dat al lukt. Of hoeveel stress het geeft dingen te moeten verzwijgen terwijl je ziet dat mensen zien dat er iets met je is.
You wear your smile like it was going out of fashion...
pi_133905913
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 13:04 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Al die 'grapjes' over dat het goedkoper is voor de werkende mensen als deze mensen fijn voor de trein springen.

Natuurlijk, het zijn maar grapjes, maar dat ze gemaakt worden en dat niemand erg echt heel boos om wordt (kennelijk vinden we het normaal ikzelf ben er ook aan gewend) zegt wel weer genoeg over de maatschappelijke positie van deze mensen.
De meesten piepen anders wanneer je even boos wordt. Niet teveel aandacht schenken aan mensen die daar hun genoegdoening uit moeten halen.
pi_133905950
quote:

Natuurlijk, het zijn maar grapjes, maar dat ze gemaakt worden en dat niemand erg echt heel boos om wordt..Kennelijk vinden we het normaal. Ikzelf ben er ook aan gewend

Dat zegt wel weer genoeg over de maatschappelijke positie van deze mensen.
Het is 3-voud. Nuff said.
pi_133905968
quote:
7s.gif Op woensdag 4 december 2013 13:10 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het is 3-voud. Nuff said.
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2013 13:09 schreef Phlogi2013 het volgende:

[..]

De meesten piepen anders wanneer je even boos wordt. Niet teveel aandacht schenken aan mensen die daar hun genoegdoening uit moeten halen.
Kinderachtig is het zeker, maar ach lompe grappen worden gemaakt.

Ik vind het echter verontrustende dat deze opmerkingen al normaal worden gevonden. We halen onze schouders erover op.

Hoe zou er gereageerd worden als er in een topic blij gereageerd werd op hoge zelfmoordcijfers bij Joden of Moslims? Fijn dat ze het zelf doen. dan zijn we tenminste van dat volk af.. :{
pi_133906062
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 13:11 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

[..]

Kinderachtig is het zeker, maar ach lompe grappen worden gemaakt.

Ik vind het echter verontrustende dat deze opmerkingen al normaal worden gevonden.

Hoe zou er gereageerd worden als er in een topic blij gereageerd werd op hoge zelfmoordcijfers bij Joden of Moslims? Fijn dat ze het zelf doen. dan zijn we tenminste van dat volk af.. :{
Niets nieuws. Het niveau in Nederland ligt een beetje laag. Kan een regelmatige bezoeker van dit forum nauwelijks ontgaan.
  woensdag 4 december 2013 @ 13:21:47 #43
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_133906244
Dat scheelt mooi uitkeringen dan.
pi_133906268
quote:

[..]

Uitstekend verhaal.
pi_133906738
quote:
10s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:03 schreef Brummetje_ het volgende:

[..]

_O-
Ook al zullen er bij de uitkeringstrekkers luie flikkers zijn die geen reet uitvoeren, toch zie ik liever criminelen die in de gevangenis zitten doodgaan dan uitkeringstrekkers. Tenzij die uitkeringstrekker ook zware criminele feiten pleegt.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_133906944
quote:

Is natuurlijk niet fijn voor de machinist, die ook een werkend mens is.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
  woensdag 4 december 2013 @ 13:46:34 #47
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_133906949
Zoals er hier al is aangegeven, iemand die arbeidsongeschikt is zal zeker last hebben van een zware psychische probleem zoals depressie of schizofrenie, waardoor hij niet kan werken. Ook een lichamelijke probleem kan zware stress opleveren, waardoor de kwaliteit van het leven van die persoon niet te verdragen is. Dat verklaart ook waarom de zelfmoordpogingen hoger ligt bij die groep dan bij een mensen met een normale baan.

Mijn neef is gedeeltelijk afgekeurt en krijgt ook een wajong uitkering. Gedeeltelijk, dus met studiefinanciering erbij kan hij wel rondkomen. Maar hij schaamt zich heel erg voor zijn wajong uitkering, hij zegt zelf dat hij zwakker voelt daardoor.

Ook wat mensen hier zeggen, die grapjes maken over over mensen die een uitkering trekken vanwege arbeidsongeschiktheid zegt wel wat. Hoe naar moet het zijn voor iemand met depressie die een uitkering trekt om online te lezen dat hij zwak en onnozel is en dat hij beter dood kan zijn omdat hij dan zogenaamd minder geld kost?
pi_133907098
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 13:46 schreef KingKloon het volgende:
Zoals er hier al is aangegeven, iemand die arbeidsongeschikt is zal zeker last hebben van een zware psychische probleem zoals depressie of schizofrenie, waardoor hij niet kan werken. Ook een lichamelijke probleem kan zware stress opleveren, waardoor de kwaliteit van het leven van die persoon niet te verdragen is. Dat verklaart ook waarom de zelfmoordpogingen hoger ligt bij die groep dan bij een mensen met een normale baan.

Mijn neef is gedeeltelijk afgekeurt en krijgt ook een wajong uitkering. Gedeeltelijk, dus met studiefinanciering erbij kan hij wel rondkomen. Maar hij schaamt zich heel erg voor zijn wajong uitkering, hij zegt zelf dat hij zwakker voelt daardoor.

Ook wat mensen hier zeggen, die grapjes maken over over mensen die een uitkering trekken vanwege arbeidsongeschiktheid zegt wel wat. Hoe naar moet het zijn voor iemand met depressie die een uitkering trekt om online te lezen dat hij zwak en onnozel is en dat hij beter dood kan zijn omdat hij dan zogenaamd minder geld kost?
Dat inderdaad. Ik sprak ooit met iemand die Wajong trok en tijdelijk werk had. Haar woorden 'je rug wordt dan zoveel rechter'.

Ook die persoon piekerde er niet over om aan haar omgeving te vertellen dat ze een Wajong had. Allemaal academici, 'mensen die wat van hun leven maken'. Een uitkering was voor tandeloze Tokkies die een beetje ballast van de samenleving zijn. Niet voor 'ons soort mensen'.

Het knaagt echt aan je, denk ik.
  woensdag 4 december 2013 @ 13:52:59 #49
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_133907161
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:38 schreef P.S._Eudoniem het volgende:

[..]

:@ Ja.
Er zijn simulanten die doen alsof, omdat een WAJONG of een WIA uitkering dan meer is dan bijstand bijvoorbeeld. Dus sommige doen alsof ze ziek zijn, omdat ze dat wenselijk voor zichzelf vinden.
Dus raar maar waar, ja simulanten en ander gespuis zijn weleens gewenst ziek.

En soms kan ik die mensen best begrijpen, die kunnen de druk van werk en samenleving niet inpassen in hun eigen denkwereld, op zich niets mis mee. Maar ga dan voor goede doelen vrijwilligerswerk doen. Dan help je de maatschappij, waarvoor je in ruil dan een uitkering krijgt wegens een sociale arbeidshandicap.
Maar helaas is Nederland te bekrompen daarvoor, en dermate corrupt dat er al snel misbruik van gemaakt zal worden.
Ik denk dat dit dus meevalt. Ik denk dat er weinig mensen zijn die een ziekte echt faken om een uitkering te trekken. Wat je wel hebt is mensen die een uitkering trekken en het verder prima vinden. Sommige mensen met een Wajong voelen ook niet een drang om te gaan werken of zelfstandig te functioneren. Jij bijvoorbeeld (en ook mijn neef) wil heel graag laten zien en jezelf en misschien de buitenwereld dat jij ondanks je ongewenste ziekte toch kan presteren. Andere mensen hebben die drang totaal niet. Ik ken zo iemand en ik moet zeggen dat ik weinig respect voor haar heb.
pi_133908017
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 13:52 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Ik denk dat dit dus meevalt. Ik denk dat er weinig mensen zijn die een ziekte echt faken om een uitkering te trekken. Wat je wel hebt is mensen die een uitkering trekken en het verder prima vinden. Sommige mensen met een Wajong voelen ook niet een drang om te gaan werken of zelfstandig te functioneren. Jij bijvoorbeeld (en ook mijn neef) wil heel graag laten zien en jezelf en misschien de buitenwereld dat jij ondanks je ongewenste ziekte toch kan presteren. Andere mensen hebben die drang totaal niet. Ik ken zo iemand en ik moet zeggen dat ik weinig respect voor haar heb.
Weet je ook waarom?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')