Eens, en mooi gezegd !quote:Op maandag 2 december 2013 21:11 schreef Canillas het volgende:
[..]
Niet sturen maar afleren dat je gedachten bepalen ipv jijzelf. Wanneer je ervaren hebt dat het maar gedachten zijn, dus eigenlijk niets, waarom zou je ze dan nog willen sturen? Gedachten zijn er gewoon en als je je aandacht erop richt ervaar je ze.
Als je bang bent voor wat je allemaal gaat tegenkomen wanneer je afstand neemt van de denkverslaving (maw; als je de gedachten over het afstand nemen van de denkverslaving gelooft) des te meer tijd er eens mee aan de slag te gaan![]()
Wat betreft het aankunnen, dit is een belangrijk iets, veel mensen leunen zolang en zoveel op hun denken, (op een onnatuurlijke manier, vandaar de overvolle, gestresste hoofden) ook om voor hun emoties en gevoelens te vluchten, dat ze bang zijn daarmee te breken. Bang om zichzelf echt te ervaren. Terwijl dat bang zijn ook niet meer is dan in angstige gedachten over het ervaren van jezelf geloven.
Thxquote:Op maandag 2 december 2013 21:16 schreef complicate het volgende:
Eens, en mooi gezegd !Vooral dat stukje over "aankunnen" en vluchten van emoties.
Amai, ja dat kloptquote:Op dinsdag 3 december 2013 08:25 schreef Canillas het volgende:
ThxHet blijft een apart iets, bang zijn voor emoties/gevoelens terwijl het geloven in gedachten over emoties/gevoelens (dus verhalen in je hoofd erover, niet de emoties/gevoelens zelf) het eng maakt. Zonder gedachtes zijn het gewoon dat; emoties/gevoelens. Daar hoef je niks mee te doen, behalve ze te voelen.Denk dat het erg typerend is voor de Westerse beschaving dat het wegdenken van gevoel wordt gezien als normaal en dat generatie op generatie wordt doorgegeven. Als kinderen emoties/gevoel tonen is het al snel ''neem/doe dit of dat dan is het weg'' omdat de volwassenen zelf nooit geleerd hebben hoe je gevoel er gewoon laat zijn en ze er zelf (onbewust) bang voor zijn.Ik denk dan ook dat we lijden wanneer we leren tegen delen van onszelf te zeggen '''jij mag er niet zijn'' en zoek raken in het verzet tegen die delen. Terwijl het er is, en er dus mag zijn, net als mensen
Tot je erachter komt dat 'de aard van het beestje' ook niet meer is dan een gedachte die je over jezelf gelooftquote:Op dinsdag 3 december 2013 12:54 schreef duracellkonijntje het volgende:
Ken het gevoel helemaal, ben zelf ook iemand die alles over analyseert en ook al weet ik dat ik dit niet zo moeten doen, het is de aard van het beestje.
En toch is ook gedachten over jezelf geloven op zijn beurt weer de aard van het beestje.quote:Op dinsdag 3 december 2013 14:32 schreef Canillas het volgende:
[..]
Tot je erachter komt dat 'de aard van het beestje' ook niet meer is dan een gedachte die je over jezelf gelooft
Zit wat inquote:Op donderdag 5 december 2013 19:22 schreef Gray het volgende:
En toch is ook gedachten over jezelf geloven op zijn beurt weer de aard van het beestje.
Zou je niet liever iedereen toewensen dat op eigen houtje te bereiken zonder eerst bijna dood te hoeven gaan?quote:Op vrijdag 6 december 2013 08:17 schreef dingesdedinges het volgende:
Eigenlijk zou ik iedereen, inclusief mezelf, een eenmalige ervaring toewensen waarbij je echt serieus denkt voortijdig te zullen sterven (een doodsvonnis bijvoorbeeld), waarna het toch op het nippertje niet doorgaat. Het schijnt dat mensen die de dood in de ogen zien vaak veel voller in het leven staan, en dat blijven doen nadat het gevaar is geweken.
Waarom zou je eerst moeten sterven om dat te kunnen ervaren?quote:Op vrijdag 6 december 2013 08:17 schreef dingesdedinges het volgende:
Eigenlijk zou ik iedereen, inclusief mezelf, een eenmalige ervaring toewensen waarbij je echt serieus denkt voortijdig te zullen sterven (een doodsvonnis bijvoorbeeld), waarna het toch op het nippertje niet doorgaat. Het schijnt dat mensen die de dood in de ogen zien vaak veel voller in het leven staan, en dat blijven doen nadat het gevaar is geweken.
Het hoeft ook niet per se op die manier; er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Alleen lijkt het me wel een uitermate effectieve en directe wake-up-call. En eentje die beklijft.quote:Op vrijdag 6 december 2013 09:31 schreef complicate het volgende:
[..]
Waarom zou je eerst moeten sterven om dat te kunnen ervaren?
Amai, maar denk je dat echt? ik bedoel zijn er geen dingen waarvan je geen wakep-up call voor nodig hebt?quote:Op vrijdag 6 december 2013 20:46 schreef dingesdedinges het volgende:
[..]
Het hoeft ook niet per se op die manier; er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Alleen lijkt het me wel een uitermate effectieve en directe wake-up-call. En eentje die beklijft.
Sorry, dat begrijp ik even niet. Ik zeg in ieder geval alleen dat, naar mijn indruk, een confrontatie met de dood (met hun eigen sterfelijkheid dus) mensen op een heel effectieve manier kan wakkerschudden uit hun pessimistische apathie.quote:Op vrijdag 6 december 2013 20:57 schreef complicate het volgende:
[..]
Amai, maar denk je dat echt? ik bedoel zijn er geen dingen waarvan je geen wakep-up call voor nodig hebt?
Ah ok sorry, ik dacht even dat je zei dat jij dat nodig had oid.quote:Op vrijdag 6 december 2013 21:13 schreef dingesdedinges het volgende:
[..]
Sorry, dat begrijp ik even niet. Ik zeg in ieder geval alleen dat, naar mijn indruk, een confrontatie met de dood (met hun eigen sterfelijkheid dus) mensen op een heel effectieve manier kan wakkerschudden uit hun pessimistische apathie.
Mooi.quote:
Wat mij zo aansprak in die film was het mooiste vrouwtje van de film... hoe dichterbij het einde naderde, hoe kalmer zij werd. Haar weerzin jegens het leven, tegen alles wat leefde, begon op de achtergrond gedrukt te worden. Ze voelde zich bevrijdt van de onnozelheid van alledag waar haar omgeving niet vrij van kwam. Wat dat betreft is jouw omgeving óók belangrijk... Laat je niet meeslepen in idioterie. Maar dat is negatief noch positief... Ze zag, wat ze zag. Geen warmte of betekenis... maar ook geen haat... of onrust.quote:Op zaterdag 7 december 2013 00:50 schreef Krzwl het volgende:
Mooi.
Ik merk dat mijn negatieve gedachten de afgelopen dagen misschien wel sterker zijn dan ooit. Op sommige momenten lijkt alles grauw. Alsof het allemaal eruit moet. Maar het lukt me wel steeds beter om in te zien dat het slechts gedachten zijn, en dat die negativiteit geen weerspiegeling van de realiteit is. Die diepe treurnis kan dan plotseling omslaan in een soort innerlijke rust. De gedachten zijn er dan wel, maar niet meer dan dat. Heerlijk.
Goed om te lezen.quote:Op zaterdag 7 december 2013 00:50 schreef Krzwl het volgende:
[..]
Mooi.
Ik merk dat mijn negatieve gedachten de afgelopen dagen misschien wel sterker zijn dan ooit. Op sommige momenten lijkt alles grauw. Alsof het allemaal eruit moet. Maar het lukt me wel steeds beter om in te zien dat het slechts gedachten zijn, en dat die negativiteit geen weerspiegeling van de realiteit is. Die diepe treurnis kan dan plotseling omslaan in een soort innerlijke rust. De gedachten zijn er dan wel, maar niet meer dan dat. Heerlijk.
Mooie boodschap inderdaad. Maar het 'gevaar' bij het niet meegaan in die idioterie is dat het je ego weer een reden kan geven om te denken dat je boven degenen die niet aanwezig zijn zou staan. Dat ervaar ik tenminste.quote:Op zaterdag 7 december 2013 00:55 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Wat mij zo aansprak in die film was het mooiste vrouwtje van de film... hoe dichterbij het einde naderde, hoe kalmer zij werd. Haar weerzin jegens het leven, tegen alles wat leefde, begon op de achtergrond gedrukt te worden. Ze voelde zich bevrijdt van de onnozelheid van alledag waar haar omgeving niet vrij van kwam. Wat dat betreft is jouw omgeving óók belangrijk... Laat je niet meeslepen in idioterie. Maar dat is negatief noch positief... Ze zag, wat ze zag. Geen warmte of betekenis... maar ook geen haat... of onrust.
Ja, het is een onbeschrijfelijk goed gevoel.quote:Op zaterdag 7 december 2013 01:01 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Goed om te lezen.Dat proces maak ik ook door. Soms loop ik gewoon met kippenvel rond, puur omdat ik me niet slecht voel. Heerlijk.
En het mediteren? Hoe gaat dat?quote:Op zaterdag 7 december 2013 01:44 schreef Krzwl het volgende:
[..]
Mooie boodschap inderdaad. Maar het 'gevaar' bij het niet meegaan in die idioterie is dat het je ego weer een reden kan geven om te denken dat je boven degenen die niet aanwezig zijn zou staan. Dat ervaar ik tenminste.
Nu we het toch over films hebben: The Fountain is ook een aanrader.
[..]
Ja, het is een onbeschrijfelijk goed gevoel.
Ja, dat is een lastige ervaring. Ik zat trouwens te denken.... een meer biologische benadering van dit alles: er is wel daadwerkelijk een verschil in mate van (ZELF)bewustzijn tussen mensen. Je kan de vergelijking beginnen te maken tussen dieren en mens, maar daarna ook van een mongool en een 'gemiddeld' mens... maar hoezo kan dat niet verder getrokken worden? De gemiddelde mens (zonder negatieve lading) tegenover de (veel) meer bewuste mens? Ik denk namelijk dat daar wel wat in zit.... en dat jouw ervaring en idee daarover helemaal niet zo ongegrond hoeft te zijn.quote:Op zaterdag 7 december 2013 01:44 schreef Krzwl het volgende:
Mooie boodschap inderdaad. Maar het 'gevaar' bij het niet meegaan in die idioterie is dat het je ego weer een reden kan geven om te denken dat je boven degenen die niet aanwezig zijn zou staan. Dat ervaar ik tenminste.
Nu we het toch over films hebben: The Fountain is ook een aanrader.
Ik vind het nog moeilijk om echt een kwartier lang stil te gaan zitten. Het zijn dan ook vooral de momenten overdag waarop ik merk dat ik weer te veel in mijn hoofd zit dat ik probeer me op mijn ademhaling te focussen en de gedachten los te laten.quote:Op zaterdag 7 december 2013 01:44 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
En het mediteren? Hoe gaat dat?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |