Lieve Fokkertjes

Vandaag heb ik een klacht over mensen die blijven leven in het verleden, en dan specifiek een verleden waarin ze op de één of andere manier populair en beroemd waren.
Populariteit kent vele verschijningsvormen. Je kunt bijvoorbeeld een populaire artiest zijn, of je kunt heel erg mooi zijn een daardoor populair zijn. En tegenwoordig is er natuurlijk nog een extra categorie: de internetpopulariteit. Elke site waar mensen samenkomen om te communiceren kent gebruikers die populairder en geliefder zijn dan anderen, of dat nu terecht is of niet.
Nu weten jullie (hopelijk) dat populariteit vrijwel altijd een slechte levensgezel is, omdat ze je vroeg of laat zal verlaten voor een ander. En verlaten worden is kut, het doet vaak pijn en het is moeilijk te accepteren. Toch lukt het de meeste mensen wel verder te gaan met hun leven, hetzij door gelukkig te worden in de middelmaat, hetzij door te proberen populair te worden op een ander gebied / een andere site (of door plastische chirurgie, als je erg mooi was).
Maar er zijn ook mensen die zich niet neer kunnen leggen bij het feit dat eigenlijk niemand meer op ze zit te wachten, en dat de aanbidding en liefde omgeslagen zijn in antipathie, spot of zelfs haat. Deze mensen blijven krampachtig hetzelfde trucje waar ze ooit zo populair mee werden opvoeren, maar waar dit vroeger nog tot lachen of bewondering leidde, levert het ze nu alleen nog maar hoon en de ergernis van hun publiek op. Toch gaan ze door, want ze kunnen niet loslaten.
Ja, leuk verhaal hoor, maar wat is nou eigenlijk je klacht?
Mijn klacht is dus dat deze mensen ergernis opwekken. Soms wordt iemand bijna een karikatuur van zichzelf, dan kun je er nog wel eens om lachen, maar vrijwel meteen daarna voel je je schuldig. Lachen om mensen die een beetje zielig zijn is namelijk niet netjes, en dan moet je weer een goede daad verrichten om je geweten schoon te poetsen, wat moeite en/of tijd kost.
Kortom, tl;dr: mensen die niet kunnen accepteren dat hun glorietijd achter zich ligt kosten moeite en/of tijd. En soms zijn ze zelfs irritant, wat eigenlijk nog erger is. Deze tl;dr is eigenlijk te lang, dus dit was mijn spreekbeurt. Zijn er nog vragen?