Na 13 Km is een motorblok nog echte niet op temperatuur, dit is pa nadat de motorolie een temperatuur heeft bereikt van minimaal 90 graden Celsius. Daar moet je toch iets langer voor rijden.quote:Op zaterdag 30 november 2013 15:27 schreef TR08 het volgende:
Condens verwijderen uit je motor is echt secondenwerk. Binnen 1 minuut is het blok zelf zo warm dat die echt wel droog is (van binnen). De uitlaat blijft heel iets langer koud maar ook dat duurt niet lang.
Hoe het precies allemaal zit met warmtijd en roetfilter is me niet exact bekend.
Hoe lang hij warm moet zijn: Geen minimum. Zodra hij warm is is hij droog. Eigenlijk is hij al droog voor hij goed en wel warm is.
In hoeveel procent...tjsa gut, geen idee. Als jij dagelijks 13km heen en terug doet zit je echt wel ver voorbij het zorgenpunt.
Wij rijden diesel, veel korte stukjes, woon-werk is 15km enkele reis. Er is best e.e.a. mis met de auto maar ik heb nog niets maar dan ook niets gehad dat aan korte stukjes te wijten is (motorisch gezien). Als het roetfilter een probleem zou zijn hadden we wel een aandachtspunt bij de APK gehad maar ook dat is geen punt.
Langer rijden is natuurlijk altijd beter per km voor de motor, maar dat is bij benzine net zo. Ik zou me voor jouw gebruik absoluut geen zorgen maken over diesel rijden.
En wat gaat er dan mis wat bij benzine niet mis gaat?quote:Op zaterdag 30 november 2013 15:31 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Na 13 Km is een motorblok nog echte niet op temperatuur, dit is pa nadat de motorolie een temperatuur heeft bereikt van minimaal 90 graden Celsius. Daar moet je toch iets langer voor rijden.
Dit is eigenlijk wel de beste gedachte. Ik doe dit ook elke dag en het is veel fijner dan elke dag in de auto filekijken. Na het fietsen kom je veel fitter en relaxter thuis. Als je veel file denkt te hebben is de fiets daarbij nagenoeg net zo snel als de auto.quote:Op zaterdag 30 november 2013 15:47 schreef powerflux het volgende:
13KM, dat lijkt me een perfecte afstand om te fietsen.
De vraag die jij je moet stellen is of je je bang gaat laten maken door vage verhalen of niet.quote:Op zaterdag 30 november 2013 15:58 schreef MrMiguel het volgende:
Eens en ik zou op zich ook graag fietsen, maar dat zit er gewoon niet in. Fietsen met pak is namelijk geen optie (zeker niet als het regent), en er zijn geen douche/omkleed-faciliteiten op mijn werk. Het wordt dus sowieso de auto.
De vraag is hoe de twijfel tussen benzine en diesel te beslechten (gegeven dat de voorkeursuitvoering alleen als diesel geleverd kan worden, maar bij relatief veel korte ritten benzine-motoren dus minder lijden/slijten).
Kijk of je de duurdere vaste lasten daadwerkelijk compenseert door het verschil in brandstofprijs. Dat is de hoofdreden voor de keus van diesel/benzine.quote:Op zaterdag 30 november 2013 15:58 schreef MrMiguel het volgende:
De vraag is hoe de twijfel tussen benzine en diesel te beslechten
VW Golf 4-motion... (die wordt alleen als diesel geleverd)quote:Op zaterdag 30 november 2013 16:38 schreef heyhallodaar het volgende:
Wat voor auto is dat dan? Waarom is precies de dieselversie de voorkeursversie? Daar is toch zeker ook wel een gelijkwaardig benzinevariant van?
Is al beantwoord in het topic (maar ik kan het me voorstellen dat je niet alle reacties hebt gelezen);quote:Op zaterdag 30 november 2013 17:12 schreef Sounddragon het volgende:
De eerste vraag die bij mij te binnen schiet: waarom rijd je in hemelsnaam een diesel als je zo dicht bij je werk woont
als ik me niet vergis is het normaliter 20 minuten ofzo.quote:Op zaterdag 30 november 2013 17:37 schreef Life2.0 het volgende:
ook belangrijk, je weet nu wel dat het niet efficient is, maar wat zou je er aan kunnen doen, je gaat niet opeens een nieuwe auto kopen hoop ik..
geen idee of benzine wel bij 13km op temp is
zou er wel spatbordjes op zetten hoorquote:Op zaterdag 30 november 2013 18:01 schreef Sounddragon het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zie het probleem niet, en een regenpakkkie past er ook nog wel overheen.
eeee man.quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:47 schreef hardcore-gabberr het volgende:
de v6 jes hebben ook 4 wiel aandrijving. dus ee??
?????????????quote:Op zaterdag 30 november 2013 17:07 schreef Robuustheid het volgende:
Het enige verschil is toch dat de dieselmotor geen bougies heeft, een hogere compressie.
Waarom zou de opwarmingstijd dan voor een diesel langer duren, vergeleken met benzine (turbo buiten beschouwing gelaten).
Deze Subaru al gezien? Kijk er eens met een open mind naar zou ik zeggen, Golfjes zijn er al zoveel..quote:Op zaterdag 30 november 2013 17:08 schreef MrMiguel het volgende:
[..]
VW Golf 4-motion... (die wordt alleen als diesel geleverd)
Dat formaat auto, 4-wheel-drive, benzine, in een enigszins leuk uiterlijk (dus geen Subaru, Panda oid), in een vergelijkbare prijsklasse als de Golf, dat dan ook nog in Nederland leverbaar is, bestaat helaas gewoon niet.
Ik heb zelf als'luie donder jarenlang 7 km ritjes gereden motor en kleppen zwaar vervuildquote:Op zaterdag 30 november 2013 17:07 schreef Robuustheid het volgende:
Maakt het dus minder uit of een benzinemotor nog tijdig warm wordt, t.o.v. de dieselversie?
Het enige verschil is toch dat de dieselmotor geen bougies heeft, een hogere compressie.
Waarom zou de opwarmingstijd dan voor een diesel meer van belang zijn, vergeleken met benzine (turbo buiten beschouwing gelaten).
Voor wat ik begrepen heb wordt dat veroorzaakt doordat dieselmotoren allereerst wat groter/robuster zijn, maar ook doordat ze zuiniger zijn (wat leidt tot minder restwarmte bij het verbrandingsproces).quote:
Ik rij ook elke dag zo'n 8km enkele reis naar mn werk, waarbij de motor bij dit koude weer ook lang niet op temperatuur komt. Een of twee keer per week rij ik wel wat langere stukken snelweg en trek hem eenmaal op temperatuur vaak wel even lekker in de toeren, in de hoop dat de boel weer een beetje schoonblaastquote:Op zaterdag 30 november 2013 19:58 schreef 2014 het volgende:
[..]
Ik heb zelf als'luie donder jarenlang 7 km ritjes gereden motor en kleppen zwaar vervuild
Uitlaat regelmatig rot, accu regelmatig kapot
Ja. Maar ik heb er verder zelf ook geen verstand van, en vat eigenlijk alleen maar samen wat ik heb gelezen/gehoord.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:22 schreef Robuustheid het volgende:
Zoals ik het van je reactie dus begrijp, zijn dieselmotoren zuiniger, en worden dus minder snel warm dan benzinemotoren.
Dieselmotoren worden met name minder snel warm omdat er meer kilo's ijzer in zitten.quote:Op zaterdag 30 november 2013 20:22 schreef Robuustheid het volgende:
Zoals ik het van je reactie dus begrijp, zijn dieselmotoren zuiniger, en worden dus minder snel warm dan benzinemotoren.
Mooi verhaal...typisch gevalletje doorgeslagen gedragquote:Op zondag 1 december 2013 00:24 schreef daNpy het volgende:
http://driving-dutchman.c(...)or-te-zuinig-rijden/
Ja, was om ff aan te geven "dat lekker lage toeren draaien" zuinig is bij de pomp, maar niet bij de dealer.quote:Op zondag 1 december 2013 12:48 schreef TR08 het volgende:
[..]
Mooi verhaal...typisch gevalletje doorgeslagen gedrag
Gelukkig kun je ook zuinig rijden zonder het zo bont te maken als hier.
Mijn moeder is ook zo een schakelaar met dr 1.9 tdi (130PK).. Als ik een rondje rij kotst hij een partij rookschermen uit.. Heb d'r al vaker gezegd dat ze hem wanneer hij goed warm is iets vaker even moet doortrekken. Grootste risico is 't roetfilter en de EGR die vol raken en je olie vervuild raakt omdat het nooit echt z'n bedrijfstemperatuur haalt..quote:Op zondag 1 december 2013 00:24 schreef daNpy het volgende:
http://driving-dutchman.c(...)or-te-zuinig-rijden/
Is dat met benzine eigenlijk ook zo erg wat vervuiling betreft?quote:Op zondag 1 december 2013 12:50 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja, was om ff aan te geven "dat lekker lage toeren draaien" zuinig is bij de pomp, maar niet bij de dealer.
De Passat 2.0 Bluemtion bij ons op het werk geeft ook aan dat je met 1100rpm in zijn 4 50km/h kan rijden
Ik heb gelukkig geen last van moderniteiten in m'n blokquote:Op zondag 1 december 2013 13:29 schreef daNpy het volgende:
Met nieuwe blokken met directe injectie wel. De kleppen krijgen dan vervuiling voor hun kiezen en omdat de brandstof hier niet meer komt (en het verbrand) levert dit op den duur ook problemen op.
Bokken doen 6-cilinders net aan neequote:Op zondag 1 december 2013 13:35 schreef daNpy het volgende:
Onze 6 cilinder rijdt ook makkelijk 50 in de 4 en 70 in de 5 met lage toeren. Zelfs optrekken gaat dan niet met bokken. Maar goed is het niet (is wel een moderner blok).
Ook voor oude blokken houd ik er niet van. Gewoon lekker laten draaien, de oliepomp doet ook pas goed zijn werk vanaf 2000rpm...!
Hoewel 20 km wel betrouwbaarder is dan 20min. Want van 20 minuten stationair draaien is ie echt nog niet warm.quote:Op zondag 1 december 2013 17:47 schreef Piet__Piraat het volgende:
Ik zou uitgaan van wat Jitze zegt: 20 minuten of 20km, dan is ie wel een heel eind warm.
Korte, koude ritjes zijn voor geen enkele auto goed, benzine of diesel.
Nee oké, 20min rijden dan. Maar ik ga er niet vanuit dat TS twintig minuten met een draaiende motor voor zijn huis gaat staan alvorens hij wegrijdt.quote:Op zondag 1 december 2013 18:20 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Hoewel 20 km wel betrouwbaarder is dan 20min. Want van 20 minuten stationair draaien is ie echt nog niet warm.
Maar ook dan, 20 minuten in de stad van stoplicht tot stoplicht is ook niet voldoende om je blok goed op te warmenquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |