In de hoop dat hier fokkers zitten met echt verstand van zaken een aantal redelijk technische vragen over het belang van het warm genoeg krijgen van de motor van een diesel-auto;
Inleiding
Schijnbaar is het zo dat het rijden van veel korte ritjes slecht is voor met name diesels omdat diesel-motoren langer nodig hebben om warm te worden. Of je nou een lange of korte rit maakt; je motor is aan het begin natuurlijk even lang koud, dus in dat opzicht is er geen verschil. Het probleem komt echter voort uit het feit dat diesel-motoren schijnbaar een minimumtemperatuur moet bereiken om op de lange termijn 'schoon' te kunnen blijven.
Vraag 1
Wat zijn precies de redenen dat een diesel-motor warm genoeg moet worden?
a) Is de enige reden dat dat nodig is om de roetfilter goed schoon te kunnen houden? (om de viezigheid in de roetfilter te kunnen verbranden)
b) Of spelen er ook andere factoren? Als tweede reden heb ik gehoord dat voldoende motor-hitte nodig is om eventueel aanwezige condens uit de motor te kunnen krijgen en zo roest te voorkomen. Is dat inderdaad een valide reden of is dit onzin?
Vraag 2
a) Hoeveel kilometer zou je minimaal moeten rijden om een diesel-motor warm genoeg te krijgen?
b) En hoe lang moet je vervolgens door blijven rijden? (Is het simpelweg aantikken van de temperatuur voldoende, of is het daarna nog minimaal 20 minuten [ik noem maar wat] doorrijden ook echt noodzakelijk?)
Vraag 3
In hoeveel procent van je totaal aantal ritten moet je die minimum-temperatuur eigenlijk wel aantikken? (Ik besef me dat deze vraag om redelijke subjectieve antwoorden vraagt, maar toch hoor ik graag wat jullie denken/vinden..) Zou 1 lange rit op 24 kortere ritten van pak en beet 13 km voldoende zijn?
Achtergrondsituatie:
De ideale auto is helaas alleen beschikbaar in diesel-uitvoering. Mijn woon-werk-verkeer is maar 13km heen en 13km terug, en dat zal dan ook de meeste weken de maximaal af te leggen afstand worden. Daarbij komt nog eens dat die ritten deels filerijden zullen zijn, en dat ik in een stedelijke omgeving woon waarbij ook het gros van mijn andere ritten maximaal 13km zullen zijn. Één keer per maand een rit van een goed uur zit er wèl in, en enkele keren per jaar een rit van een hele dag ook wel. Maar is een diesel in dit geval nog te verantwoorden? Of is dergelijk rijdgedrag gewoon echt slecht voor een diesel-motor en dus benzine in dit geval echt de enige spreekwoordelijke way-to-go?Ik kijk uit naar jullie gedachten
[ Bericht 0% gewijzigd door MrMiguel op 30-11-2013 15:16:45 ]