abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133774695
In de hoop dat hier fokkers zitten met echt verstand van zaken een aantal redelijk technische vragen over het belang van het warm genoeg krijgen van de motor van een diesel-auto;

Inleiding
Schijnbaar is het zo dat het rijden van veel korte ritjes slecht is voor met name diesels omdat diesel-motoren langer nodig hebben om warm te worden. Of je nou een lange of korte rit maakt; je motor is aan het begin natuurlijk even lang koud, dus in dat opzicht is er geen verschil. Het probleem komt echter voort uit het feit dat diesel-motoren schijnbaar een minimumtemperatuur moet bereiken om op de lange termijn 'schoon' te kunnen blijven.

Vraag 1
Wat zijn precies de redenen dat een diesel-motor warm genoeg moet worden?
a) Is de enige reden dat dat nodig is om de roetfilter goed schoon te kunnen houden? (om de viezigheid in de roetfilter te kunnen verbranden)
b) Of spelen er ook andere factoren? Als tweede reden heb ik gehoord dat voldoende motor-hitte nodig is om eventueel aanwezige condens uit de motor te kunnen krijgen en zo roest te voorkomen. Is dat inderdaad een valide reden of is dit onzin?

Vraag 2
a) Hoeveel kilometer zou je minimaal moeten rijden om een diesel-motor warm genoeg te krijgen?
b) En hoe lang moet je vervolgens door blijven rijden? (Is het simpelweg aantikken van de temperatuur voldoende, of is het daarna nog minimaal 20 minuten [ik noem maar wat] doorrijden ook echt noodzakelijk?)

Vraag 3
In hoeveel procent van je totaal aantal ritten moet je die minimum-temperatuur eigenlijk wel aantikken? (Ik besef me dat deze vraag om redelijke subjectieve antwoorden vraagt, maar toch hoor ik graag wat jullie denken/vinden..) Zou 1 lange rit op 24 kortere ritten van pak en beet 13 km voldoende zijn?

Achtergrondsituatie:
De ideale auto is helaas alleen beschikbaar in diesel-uitvoering. Mijn woon-werk-verkeer is maar 13km heen en 13km terug, en dat zal dan ook de meeste weken de maximaal af te leggen afstand worden. Daarbij komt nog eens dat die ritten deels filerijden zullen zijn, en dat ik in een stedelijke omgeving woon waarbij ook het gros van mijn andere ritten maximaal 13km zullen zijn. Één keer per maand een rit van een goed uur zit er wèl in, en enkele keren per jaar een rit van een hele dag ook wel. Maar is een diesel in dit geval nog te verantwoorden? Of is dergelijk rijdgedrag gewoon echt slecht voor een diesel-motor en dus benzine in dit geval echt de enige spreekwoordelijke way-to-go?


Ik kijk uit naar jullie gedachten :)

[ Bericht 0% gewijzigd door MrMiguel op 30-11-2013 15:16:45 ]
pi_133775011
1) Een motor moet op bedrijfs-temperatuur komen om zo minder slijtage te hebben, en hij is zuiniger.
2)A Geen idee, een moderne diesel motor is zo extreem efficiënt dat er al extra verwarming in het koelsysteem word geplaatst om de motor toch nog relatief 'vlot' op temperatuur te krijgen.
B) Het mooiste is dan om door te rijden, zodat ook het DPF de kans krijgt om te regenereren.
3) Elke rit...
  zaterdag 30 november 2013 @ 15:27:09 #3
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_133775061
Condens verwijderen uit je motor is echt secondenwerk. Binnen 1 minuut is het blok zelf zo warm dat die echt wel droog is (van binnen). De uitlaat blijft heel iets langer koud maar ook dat duurt niet lang.

Hoe het precies allemaal zit met warmtijd en roetfilter is me niet exact bekend.

Hoe lang hij warm moet zijn: Geen minimum. Zodra hij warm is is hij droog. Eigenlijk is hij al droog voor hij goed en wel warm is.

In hoeveel procent...tjsa gut, geen idee. Als jij dagelijks 13km heen en terug doet zit je echt wel ver voorbij het zorgenpunt.

Wij rijden diesel, veel korte stukjes, woon-werk is 15km enkele reis. Er is best e.e.a. mis met de auto maar ik heb nog niets maar dan ook niets gehad dat aan korte stukjes te wijten is (motorisch gezien). Als het roetfilter een probleem zou zijn hadden we wel een aandachtspunt bij de APK gehad maar ook dat is geen punt.

Langer rijden is natuurlijk altijd beter per km voor de motor, maar dat is bij benzine net zo. Ik zou me voor jouw gebruik absoluut geen zorgen maken over diesel rijden.
pi_133775153
quote:
99s.gif Op zaterdag 30 november 2013 15:27 schreef TR08 het volgende:
Condens verwijderen uit je motor is echt secondenwerk. Binnen 1 minuut is het blok zelf zo warm dat die echt wel droog is (van binnen). De uitlaat blijft heel iets langer koud maar ook dat duurt niet lang.

Hoe het precies allemaal zit met warmtijd en roetfilter is me niet exact bekend.

Hoe lang hij warm moet zijn: Geen minimum. Zodra hij warm is is hij droog. Eigenlijk is hij al droog voor hij goed en wel warm is.

In hoeveel procent...tjsa gut, geen idee. Als jij dagelijks 13km heen en terug doet zit je echt wel ver voorbij het zorgenpunt.

Wij rijden diesel, veel korte stukjes, woon-werk is 15km enkele reis. Er is best e.e.a. mis met de auto maar ik heb nog niets maar dan ook niets gehad dat aan korte stukjes te wijten is (motorisch gezien). Als het roetfilter een probleem zou zijn hadden we wel een aandachtspunt bij de APK gehad maar ook dat is geen punt.

Langer rijden is natuurlijk altijd beter per km voor de motor, maar dat is bij benzine net zo. Ik zou me voor jouw gebruik absoluut geen zorgen maken over diesel rijden.
Na 13 Km is een motorblok nog echte niet op temperatuur, dit is pa nadat de motorolie een temperatuur heeft bereikt van minimaal 90 graden Celsius. Daar moet je toch iets langer voor rijden.
  zaterdag 30 november 2013 @ 15:31:52 #5
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_133775160
quote:
13s.gif Op zaterdag 30 november 2013 15:31 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Na 13 Km is een motorblok nog echte niet op temperatuur, dit is pa nadat de motorolie een temperatuur heeft bereikt van minimaal 90 graden Celsius. Daar moet je toch iets langer voor rijden.
En wat gaat er dan mis wat bij benzine niet mis gaat?
  zaterdag 30 november 2013 @ 15:47:03 #6
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_133775419
TS: Als je je motor snel warm wilt hebben moet je vooral een kleine motor nemen bij de auto die je op het oog hebt.

En een stapel bakstenen van 800kg achterin leggen, dat helpt ook :P
pi_133775431
13KM, dat lijkt me een perfecte afstand om te fietsen. Ook betaal je veel meer MRB op diesel dan bij benzine. Het prijs/liter voordeel zul je met jouw kilometers niet behalen.

Dit soort korte afstandjes zijn voor benzine net zo min lekker, maar als je rustig rijdt moet elke auto het toch wel een normale tijd kunnen volhouden hoor. Lekker doorjakkeren met koude motor is ook net zo goed voor alle motoren funest.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
  zaterdag 30 november 2013 @ 15:54:45 #8
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_133775565
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 15:47 schreef powerflux het volgende:
13KM, dat lijkt me een perfecte afstand om te fietsen.
Dit is eigenlijk wel de beste gedachte. Ik doe dit ook elke dag en het is veel fijner dan elke dag in de auto filekijken. Na het fietsen kom je veel fitter en relaxter thuis. Als je veel file denkt te hebben is de fiets daarbij nagenoeg net zo snel als de auto.
pi_133775629
Eens en ik zou op zich ook graag fietsen, maar dat zit er gewoon niet in. Fietsen met pak is namelijk geen optie (zeker niet als het regent), en er zijn geen douche/omkleed-faciliteiten op mijn werk. Het wordt dus sowieso de auto.

De vraag is hoe de twijfel tussen benzine en diesel te beslechten (gegeven dat de voorkeursuitvoering alleen als diesel geleverd kan worden, maar bij relatief veel korte ritten benzine-motoren dus minder lijden/slijten).
pi_133775719
Tja, eigenlijk perfect voor een hybride of elektrische auto.
  zaterdag 30 november 2013 @ 16:06:03 #11
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_133775773
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 15:58 schreef MrMiguel het volgende:
Eens en ik zou op zich ook graag fietsen, maar dat zit er gewoon niet in. Fietsen met pak is namelijk geen optie (zeker niet als het regent), en er zijn geen douche/omkleed-faciliteiten op mijn werk. Het wordt dus sowieso de auto.

De vraag is hoe de twijfel tussen benzine en diesel te beslechten (gegeven dat de voorkeursuitvoering alleen als diesel geleverd kan worden, maar bij relatief veel korte ritten benzine-motoren dus minder lijden/slijten).
De vraag die jij je moet stellen is of je je bang gaat laten maken door vage verhalen of niet.

Ik rij al jaren diesel met de woon-werk afstand die jij ook doet. Jij doet meer stad, dus meer optrekken, dus is je motor in minder km's warm dan die van mij. En ik heb geen centje pijn gehad wat te wijten is geweest aan onvoldoende opgewarmde motor.

Zeker met een moderne motor die sneller opwarmt dan die oudere dingen van mij (1997, 2002) zou ik niet moeilijk doen.

Als jij graag auto X wilt en die is er voor jou alleen in diesel dan doe je gewoon lekker diesel.
pi_133776367
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 15:58 schreef MrMiguel het volgende:
De vraag is hoe de twijfel tussen benzine en diesel te beslechten
Kijk of je de duurdere vaste lasten daadwerkelijk compenseert door het verschil in brandstofprijs. Dat is de hoofdreden voor de keus van diesel/benzine.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_133776554
Wat voor auto is dat dan? Waarom is precies de dieselversie de voorkeursversie? Daar is toch zeker ook wel een gelijkwaardig benzinevariant van?
pi_133777157
Maakt het dus minder uit of een benzinemotor nog tijdig warm wordt, t.o.v. de dieselversie?

Het enige verschil is toch dat de dieselmotor geen bougies heeft, een hogere compressie.

Waarom zou de opwarmingstijd dan voor een diesel meer van belang zijn, vergeleken met benzine (turbo buiten beschouwing gelaten).
pi_133777183
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 16:38 schreef heyhallodaar het volgende:
Wat voor auto is dat dan? Waarom is precies de dieselversie de voorkeursversie? Daar is toch zeker ook wel een gelijkwaardig benzinevariant van?
VW Golf 4-motion... (die wordt alleen als diesel geleverd)

Dat formaat auto, 4-wheel-drive, benzine, in een enigszins leuk uiterlijk (dus geen Subaru, Panda oid), in een vergelijkbare prijsklasse als de Golf, dat dan ook nog in Nederland leverbaar is, bestaat helaas gewoon niet.
  zaterdag 30 november 2013 @ 17:12:49 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_133777300
De eerste vraag die bij mij te binnen schiet: waarom rijd je in hemelsnaam een diesel als je zo dicht bij je werk woont :?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_133777419
quote:
5s.gif Op zaterdag 30 november 2013 17:12 schreef Sounddragon het volgende:
De eerste vraag die bij mij te binnen schiet: waarom rijd je in hemelsnaam een diesel als je zo dicht bij je werk woont :?
Is al beantwoord in het topic (maar ik kan het me voorstellen dat je niet alle reacties hebt gelezen);

• Ik ben op m'n werk altijd in pak. 13km fietsen met pak is geen doen, te meer daar er geen douche-/omkleed-faciliteiten op mijn werk zijn.
• Ik rijd nog geen diesel, maar heb er één op het oog. De reden is dat er eigenlijk maar één auto is die aan al m'n andere eisen voldoet (de VW Golf 4-motion), en die kan alleen als diesel geleverd worden.
  zaterdag 30 november 2013 @ 17:37:39 #18
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_133777865
ook belangrijk, je weet nu wel dat het niet efficient is, maar wat zou je er aan kunnen doen, je gaat niet opeens een nieuwe auto kopen hoop ik..
geen idee of benzine wel bij 13km op temp is
  zaterdag 30 november 2013 @ 18:01:18 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_133778423


Ik zie het probleem niet, en een regenpakkkie past er ook nog wel overheen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 30 november 2013 @ 18:03:06 #20
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_133778466
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 17:37 schreef Life2.0 het volgende:
ook belangrijk, je weet nu wel dat het niet efficient is, maar wat zou je er aan kunnen doen, je gaat niet opeens een nieuwe auto kopen hoop ik..
geen idee of benzine wel bij 13km op temp is
als ik me niet vergis is het normaliter 20 minuten ofzo.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator zaterdag 30 november 2013 @ 18:04:21 #21
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  zaterdag 30 november 2013 @ 18:05:57 #22
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_133778506
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 november 2013 18:01 schreef Sounddragon het volgende:
[ afbeelding ]

Ik zie het probleem niet, en een regenpakkkie past er ook nog wel overheen.
zou er wel spatbordjes op zetten hoor :+

of gewoon zon electroscootertje nemen, heb je beenkappen en lekker lui niets doen
pi_133779186
Met 13km zijn misschien alleen mini-benzine autootjes op temperatuur. Redelijke diesels zijn vaak na 20km/30km lekker warm.

Waarom koop je geen brommertje of een renault twizzy ofzo?
  zaterdag 30 november 2013 @ 18:47:46 #24
383870 hardcore-gabberr
JWZ hardcore gabber
pi_133779397
de v6 jes hebben ook 4 wiel aandrijving. dus ee??
daaadadadada
  zaterdag 30 november 2013 @ 18:51:17 #25
285853 PH-KCD
Beroemde 99.999.999ste poster
pi_133779488
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 november 2013 18:47 schreef hardcore-gabberr het volgende:
de v6 jes hebben ook 4 wiel aandrijving. dus ee??
eeee man.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')