en vooral hoe men tot de conclusie is gekomen dat religie waar isquote:Op vrijdag 29 november 2013 19:08 schreef dude232 het volgende:
ikwilkennisopdoen en dan vragen naar religie.
De meeste mensen maken geen bewuste, rationele keuze uit een lijstje van bekende religies. Ze hangen een religie aan omdat ze kind zijn van ouders die deze religie aanhangen.quote:Op vrijdag 29 november 2013 18:58 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
Ik wil vragen of hier mensen met kennis van verschillende religies zijn? Ik wil graag van deze mensen horen hoe ze tot de conclusie zijn gekomen dat hun huidige overtuiging de waarheid zou moeten zijn en waar ze dit precies op baseren.
Ben erg benieuwd!
Misschien in Nederland.. maar in grote delen van de wereld is het niet zo makkelijk om jezelf zo buiten de groep te plaatsen en je eigen weg te zoeken wat betreft levensovertuiging.quote:Op vrijdag 29 november 2013 19:35 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
Het is nu wel vaker zo dat mensen niet meer zo denken van ik ben nou eenmaal zo opgevoed dus dan geloof ik het maar (omdat het moet)
Maar ik vraag het ook op een nl's forumquote:Op vrijdag 29 november 2013 19:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Misschien in Nederland.. maar in grote delen van de wereld is het niet zo makkelijk om jezelf zo buiten de groep te plaatsen en je eigen weg te zoeken wat betreft levensovertuiging.
Dankjewel voor je antwoord Erodomequote:Op vrijdag 29 november 2013 19:50 schreef erodome het volgende:
DE waarheid is wat groot gezegd, maar het geloof wat ik heb past het beste bij mij als persoon. Geloof dus als persoonlijke waarheid, niet als de ultieme waarheid.
Al toen ik jong was had ik een bepaald wereldbeeld en ging ik opzoek naar herkenning. Een heel aantal geloven en levensvisie's verder kwam ik tot mijn huidige vorm van geloven. Daarin vond ik heel veel herkenning van wat in mij leeft, altijd al geleefd heeft.
Het christendom(verschillende stromingen) was het eerste geloof wat ik bekeek, afgewezen omdat het echt niet past(de andere abrahamistische geloven paste dus ook niet). Boeddhisme heb ik even wat mee gestoeid maar was het ook niet. Hekserij(zonder teveel hocus pocus, meer gericht op de levensvisie) past vrij naadloos.
Ik vier met groot plezier de jaarfeesten, het ritme van de (hier heersende natuur) volgen past precies bij mijn denkwijze, de vrijheid van zijn en denken past geweldig, het individuele karakter past geweldig. De manier waarop de wereld gezien wordt past ook naadloos aan bij mijn denkwijze en ga zo maar door.
Ook zonder dit "geloof" gevonden te hebben was mijn wereldbeeld zo geweest, het was een zoeken naar herkenning waarbij ik gevonden heb wat ik zocht.
Het heet gewoon hekserij, wat een verzamelnaam is voor een diverse groep waarin het vieren van de jaarfeesten en iig het volgen van het ritme van de natuur gangbaar is. Verreweg de meeste geloven iig in de god en de godin, vele anderen in nog veel meer goden. Sommigen zien die goden echt als entiteiten, anderen zien die goden als archetype's voor bepaalde krachten en machten in deze wereld.quote:Op vrijdag 29 november 2013 20:07 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Dankjewel voor je antwoord Erodome
Mag ik vragen wat voor Hekserij je bedoeld? Heeft het een bepaalde naam of is het gewoon Hekserij in het algemeen? Het lijkt een beetje alsof je in moeder natuur geloofd als ik het zo lees over de jaarfeesten etc. maar dan niet als Godin waar een leefwijze aan verbonden is als ik het goed begrijp?
Wat was het dat de Abrahams religies en het Boeddhisme niet paste, is dat een gevoel of was het omdat er iets onlogisch aan was wat bij Hekserij wel logisch voor je is?
In de toekomst pas? Zo zie ik ze nu ook.quote:Op vrijdag 29 november 2013 19:14 schreef UltraBrain het volgende:
Komop man. Een God die je straft als je zijn regels niet volgt en een Hemel belooft als je braaf bent! Hoe simpel kan het leven zijn!
Religie zal langzaam verdwijnen en in de toekomst zullen volkeren die in een "God" geloven als primitief worden gezien. Maar tevens heel nuttig. Als wij religie niet hadden uitgevonden om onze evolutie meer geleidelijk te laten gaan hadden we weer een tweede Atlantis gehad.
Dus het is goed allemaal.
Door de massa.quote:Op vrijdag 29 november 2013 20:34 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
In de toekomst pas? Zo zie ik ze nu ook.
Ben blij dat je er zo open over bent, ik hoor het niet zo vaak namelijk en anders is het meer in negatieve zin.quote:Op vrijdag 29 november 2013 20:32 schreef erodome het volgende:
[..]
Het heet gewoon hekserij, wat een verzamelnaam is voor een diverse groep waarin het vieren van de jaarfeesten en iig het volgen van het ritme van de natuur gangbaar is. Verreweg de meeste geloven iig in de god en de godin, vele anderen in nog veel meer goden. Sommigen zien die goden echt als entiteiten, anderen zien die goden als archetype's voor bepaalde krachten en machten in deze wereld.
Ikzelf geloof wel in de god en de godin(en andere goden), maar meer als archetype's van bepaalde krachten en machten in de wereld en in mezelf. Er is niet echt een leefwijze verbonden aan deze vorm van geloven, alhoewel je misschien kan stellen dat in harmonie met de natuur, de omgeving en jezelf leven een levenswijze is van dit geloof. We kennen geen echte leefregels, wel een aantal adviezen waarin berokken geen kwaad de sterkste is.
Het abrahamisme was niets voor mij door het wereldbeeld wat daarbij hoort, de mens als brandend middelpunt van het universum, een god die almachtig en goed zou zijn terwijl de geschriften een ander beeld laten zien. De zware beperkingen, het leven als een soort test, een "tranendal" waar na de dood een einde aan komt. Vooral de enorme focus op de mens ipv het geheel waar de mens deel van is past niet bij mij.
Het boeddhisme was het ook niet omdat het grofweg gezegd alle menselijke emotie's wegzet als "minderwaardig", ook weer het ontgroeien van het leven en dus net als het abrahamisme een religie van de dood ipv het leven. Dit is heel grof gesteld, maar het komt erop neer dat ik het leven niet als "minderwaardig" kan zien, niet als aanloop/test naar wat beters waarvoor je je waardig moet tonen door eigenlijk alles wat het leven te bieden heeft los te laten. Voor mij is het leven iets dat gevierd moet worden, wat gewaardeerd moet worden. Waar de mens slechts een deel is van het geheel en niet het brandende middelpunt.
Ik heb dus altijd gelooft in mijn plaats in het geheel, het leven als een mooi iets, de menselijke emotie's als een waardevol middel om te groeien in dit leven, niet iets om te ontgroeien.
Heb altijd gelooft in een soort van eenheid op deze wereld, altijd gelooft in balans als streven, harmonie als streven.
Alle natuurreligie's zijn een vorm van paganisme/animisme, maar hekserij is meer geent op de (west) europese vorm ervan. Er is niet heel veel overgeleverde kennis, het is een samenraapsel van puzzelstukjes, daarin moet ik eerlijk zijn. We kennen geen vaste geloofsboeken, kan zelfs stellen dat de term heks vaak niet eens goed past bij het oude beeld van het algemene geloof van toen. Heks was een eretitel, iemand die echt wat bijgedragen had in de vorm van wijsheid, kruidenkunde, "magie", een aanwinst voor de gemeenschap. Het woord witch stamt dan ook af van weten/buigen.quote:Op vrijdag 29 november 2013 21:48 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
Ben blij dat je er zo open over bent, ik hoor het niet zo vaak namelijk en anders is het meer in negatieve zin.
Waar is de Hekserij dan precies op gebaseerd, zijn er geschreven bronnen of is het iets van verzamelde kennis wat mondeling word doorgegeven? In het Hindoeisme en de religies en mythen van inheemse volken worden/werden ook vaak zulke jaarfeesten gehouden, vooral een soort vruchtbaarheidsfeest. Zijn die ''natuur'' religies en Hekserij ook met elkaar te vergelijken of moet ik het heel anders zien?
Ja sorry dat ik zo doorvraag hoor maar ik ben echt geinteresseert in anderen en vind dat mensen alleen maar van elkaar kunnen leren door het aan de persoon zelf te vragen dusja..vandaar.
Maar jij geloofd dus ook niet in een leven na de dood? En welke rol hebben de Goden dan verder behalve aanwezig zijn?
Ik doel in deze meer op het leven op aarde, ook wel het gehele universum, maar vooral de aarde. Wij mensen zijn deel van het geheel, maar een vliegepoepje in de geschiedenis van de aarde. Wij zijn niet de kroon op de schepping, geen favoriet van de goden, niets van dat. We zijn gewoon een soort op aarde die niet zonder de rest kan.quote:De Abrahamistische religies zijn idd wel gefocust op mensen (ik denk ook vooral omdat het ook aan mensen gericht is) maar ook wel op bovennatuurlijke wezens zoals engelen, demonen en God.
Bedoel je met gefocust op het geheel en heelal dan dat er buitenaards leven is of..? Anders komt het juist weer wel met elkaar overeen tog?
Rechtvaardigheid verdampte voor mij toen ik de geschriften las, ultieme goedheid ook. God als volkerenmoordenaar, jaloerse god, twistzieke god, god met zware bewijsdrang. Verkrachting, moord, doodslag, gruwelijke testen en ga zo maar door. Het was geen god waarvoor ik wilde buigen. Een god die sprak over ultieme goedheid, ultiem gelijk hebben, het is zeer tegenstrijdig met wat er staat.quote:De Abrahamistische God word omschreven als rechtvaardig maar hij heeft ook het kwade geschapen, wat bedoel je met geschriften die het tegenspreken? Ik weet zelf niet wat de absolute waarheid is en ik denk dat wij dat ook niet kunnen bevatten als mens zijnde maar ik wil mezelf zegmaar niet laten leiden door alleen mijn eigen idealen. Ik denk dat de waarheid eerder in de buurt van feiten komt dan meningen als je begrijpt watik bedoel? Als een moordenaar het leuk vind om te moorden en dit word dan verboden vind hij dit ook niet kunnen, zo probeer ik er naar te kijken, dus als ik het eigenlijk niet bij mezelf vind passen betekent het in principe niet direct dat het niet waar is. Maarja dat heb ik dan weer meegekregen als een stukje overgave waar je in veel religies over leest.
Ten koste van anderen is ook niet de bedoeling in mijn geloofsvorm, daarom het doe wat je wil maar schaad geen ander advies.quote:Hoe jij het zegt dat het Boeddhisme en Abrahamitische religies meer op de dood gericht zijn dan het leven vind ik ook ja, er word naar de dood toegeleefd als ik het zo mag zeggen. Maar aan de andere kant vind ik ook weer wel dat mensen in Nederland tegenwoordig echt teveel op hun eigen leven gericht zijn en de dood een beetje ontkennen ofzo, alsof het er niet is. Emoties en bijvoorbeeld in een klooster gaan wonen en onder andere seksuele contacten totaal achterwegen laten vind ik echt heel onlogisch want dan ben je een soort van afgesloten van alles dat bij het leven hoort. Het leven kan wel gevierd worden maar mijn mening is wel dat het niet ten koste van anderen moet gaan dus hele dure feestjes enzo terwijl er tegelijkertijd een straat verder mensen omgaan van de honger vind ik meer een viering van welvaart, ik probeer met zulke dingen voor mezelf wel bewust bezig te zijn in ieder geval.
oke datis duidelijk, maar zijn wij dan wel geschapen door die goden en wat is de reden ervan? En zie jij die goden dan ook als onderdeel van de natuur net als mensen of meer als de natuur zelf of iets daarboven? En hoe zijn ze ontstaan?quote:Op vrijdag 29 november 2013 22:08 schreef erodome het volgende:
[..]
Alle natuurreligie's zijn een vorm van paganisme/animisme, maar hekserij is meer geent op de (west) europese vorm ervan. Er is niet heel veel overgeleverde kennis, het is een samenraapsel van puzzelstukjes, daarin moet ik eerlijk zijn. We kennen geen vaste geloofsboeken, kan zelfs stellen dat de term heks vaak niet eens goed past bij het oude beeld van het algemene geloof van toen. Heks was een eretitel, iemand die echt wat bijgedragen had in de vorm van wijsheid, kruidenkunde, "magie", een aanwinst voor de gemeenschap. Het woord witch stamt dan ook af van weten/buigen.
Ik denk wel dat er "iets" is na de dood, maar ik pretendeer niet te weten wat. Vanuit mijn geloofsvorm geloven we ook niet dat je ons geloof moet volgen om een goed hiernamaals te krijgen. De zaken van mensen en goden zij gescheiden, de goden zijn dan ook niet perse almachtig en ook niet perse "goed".
[..]
Ik doel in deze meer op het leven op aarde, ook wel het gehele universum, maar vooral de aarde. Wij mensen zijn deel van het geheel, maar een vliegepoepje in de geschiedenis van de aarde. Wij zijn niet de kroon op de schepping, geen favoriet van de goden, niets van dat. We zijn gewoon een soort op aarde die niet zonder de rest kan.
Buitenaards leven, ik weet er niets van behalve dat het me heel sterk lijkt dat we hier op aarde het enige leven in het universum zijn.
Ik geloof ook wel in "bovennatuurlijke" wezens, bovennatuurlijk tussen haakjes omdat ik dan weer niet geloof in bovennatuurlijk, alleen in natuurlijk. Ik geloof alleen niet dat ze in "dienst" staan van de mens, ik geloof niet dat het ene wezen geheel goed is en het ander slecht, die grove scheiding tussen goed en kwaad. Ik geloof best dat sommigen slecht zijn voor ons mensen, maar dat maakt het niet "slecht", meer zoals een leeuw een roofdier is die voor ons gevaarlijk kan zijn.
[..]
Rechtvaardigheid verdampte voor mij toen ik de geschriften las, ultieme goedheid ook. God als volkerenmoordenaar, jaloerse god, twistzieke god, god met zware bewijsdrang. Verkrachting, moord, doodslag, gruwelijke testen en ga zo maar door. Het was geen god waarvoor ik wilde buigen. Een god die sprak over ultieme goedheid, ultiem gelijk hebben, het is zeer tegenstrijdig met wat er staat.
De goden van mijn geloof pretenderen niet zo te zijn, ze geven vaak maar bar weinig om de mensheid, ze zijn een mengeling van goed en kwaad, hebben beide in zich. Het zijn machten en hebben mijn overgave, dienstbaarheid en geloof niet nodig.
[..]
Ten koste van anderen is ook niet de bedoeling in mijn geloofsvorm, daarom het doe wat je wil maar schaad geen ander advies.
Het idee deel te zijn van alles, harmonie en balans na te streven, eigen verantwoordelijkheid over gedachten en daden zijn wel belangrijk. Streven naar het beste in jezelf en het beste voor al het leven om je heen.
Dat alles is moeilijker dan je denkt op het eerste gezicht, gaat verder en dieper dan het ogenschijnlijk lijkt.
Het Boeddhisme is toch geen religie?quote:Op vrijdag 29 november 2013 19:35 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
Dankjewel voor je reactie UltraBrain,
Dit is eerlijk gezegd wel een beetje generaliseren, niet iedere religie heeft een God of een hemel en hel, wat jij zegt zou bijvoorbeeld niet verklaren waarom het Boeddhisme niet geloofwaardig zou zijn. Als je je ook verder in religies gaat verdiepen en het bestaan van de hemel en hel is het minder simpel dan dit gewoon te ontkennen. Sommige religieuze mensen zouden zeggen dat jouw leven maar simpel is.
Verschillende levensovertuigingen zullen denk ik nooit verdwijnen. Het is nu wel vaker zo dat mensen niet meer zo denken van ik ben nou eenmaal zo opgevoed dus dan geloof ik het maar (omdat het moet)
Onderdeel van de natuur. Geen idee hoe ze zijn ontstaan, evolutie denk ikquote:Op vrijdag 29 november 2013 23:01 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
[..]
oke datis duidelijk, maar zijn wij dan wel geschapen door die goden en wat is de reden ervan? En zie jij die goden dan ook als onderdeel van de natuur net als mensen of meer als de natuur zelf of iets daarboven? En hoe zijn ze ontstaan?
Alleen toen de abrahamisten de dienst uit gingen maken werd magie als iets slechts gezien, de term "zwarte magie" is dan ook een uitvinding uit die koker. In de tijd daarvoor was magie gewoon een "feit", het was niet slecht, het was niet goed, het was wat je ermee deed. Vergelijk het met elektriciteit, je kan het gebruiken om iemands leven te redden, je kan het gebruiken om iemand te doden, de "kracht" veranderd niet, de toepassing wel. Het is het mens dat slecht doet of goed doet, het mens dat je moet beoordelen op de daden.quote:Mensen waren vroeger in het algemeen wel veel bezig met wijsheid en kruiden, alleen magie werd wel echt als iets slechts gezien en vooral de zwarte magie dus werden heksen zover ik heb gelezen niet echt als bijdrage voor de maatschappij gezien tog? Misschien achteraf gezien wel want Ik heb wel gehoord of gelezen ik weet het niet meer precies want dat is alweer een tijdje geleden dat mensen die de doden onderzochten en er medicijnen van maakten werden beschuldigd van hekserij omdat ze giftige middeltjes zouden maken etc. maar dat was dan wrs weer per ongeluk door een bacterie of iets dergelijks waar het lijk mee besmet was.
Zorg voor jezelf, ken mate, maar al dat soort zaken zijn niet slecht, misbruik ervan is slecht. Neem eigen verantwoordelijkheid.quote:Wij zijn zoals je zegt een onderdeel van het geheel en afhankelijk daarvan maar wij zijn wel de dominerende wezens op deze aarde dus wat dat betreft begrijp ik wel dat geschriften die aan ons gericht zijn ook vooral over ons gaan. In de Abrahamistische geschriften lees je wel weer dat die volken veel verderf zaaiden en dat God ze heeft gewaarschuwd en daarna alleen de ongehoorzamen heeft uitgeroeid.. het is volgens sommigen niet rechtvaardig door de morelen die we tegenwoordig meekrijgen maar de mensen die het wel rechtvaardig vinden zeggen ook dat wij niet over die rechtvaardigheid kunnen beslissen omdat wij niet weten wat God weet. Ik merk wel dat je vooral over de Bijbelse God spreekt zoals hij daar omschreven word enzo maar in de Islam zijn jaloersheid en afhankelijkheid van onze gebeden juist zwaktes en kan een ultieme God geen tekortkomingen hebben net als moe zijn op de 7e dag bijvoorbeeld. Dat soort dingen worden daar weer ontkent. Ook mogen moslims hun geloof niet opleggen aan anderen zoals Christenen dat vooral in het verleden veel deden. [quote]
Heb je de geschriften gelezen, van zuigeling tot oude van dage die vermoord werden door die god? Dat gaat echt niet alleen over de "ongehoorzamen". Zelfs "godsvruchtige" mensen die gedood worden, dochters van "godsvruchtige" mensen die voor de "leeuwen" worden gegooid om verkracht te worden en gedood te worden daarom, slavernij, ongelijkheid en ga zo maar door.
Moord, doodslag, verkrachting, incest ga zo maar door, dat allemaal onder het mom het "goede".
Veroordeling van andersdenkende, van mensen met een andere geaardheid en nog veel en veel meer.
Ook in de islam wordt gesproken van een jaloerse god, een god die aanbidding afdwingt. Hel en verdoemenis preekt en ga zo maar door.
[quote]
En hoe kijk je dan bijvoorbeeld naar alcohol, koffie en drugsgebruik of dergelijke dingen die schadelijk en verslavend kunnen zijn voor het eigen lichaam? Gezondheid vind ik wel weer een belangrijk onderdeel van de tevredenheid met het leven. En inderdaad, ik ben het er helemaal mee eens en dat is misschien wel het beste wat bestaat; het beste uit jezelf kunnen halen en dat anderen dat ook kunnen doen, uit welk geloof ze het ook halen.
Niet??????????????quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:27 schreef Paapienarwal het volgende:
[..]
Het Boeddhisme is toch geen religie?
Simplistisch...en onwaar.quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:13 schreef Megumi het volgende:
Religie is opium voor het volk. Het houd mensen gehoorzaam en dom.
Sorry daar ben ik het niet helemaal mee eens, het zijn meestal de heersende machten die mensen dom willen houden zoals tegenwoordig veel in de media gebeurd. Religie spoort over het algemeen aan om dingen te onderzoeken en de regels die er aan verbonden zijn hebben een rechtvaardigheids functie en worden door veel leider figuren gezien als iets dat hen in de weg zit.quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:13 schreef Megumi het volgende:
Religie is opium voor het volk. Het houd mensen gehoorzaam en dom.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |