abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 donderdag 28 november 2013 @ 06:59:41 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_133701306
De elektronische sigaret is geen onschuldig alternatief voor een gewone peuk, maar een verslavend product dat zeer giftige stoffen bevat. Dat is de schokkende uitkomst van nieuw onderzoek door het RIVM, zo schrijft het AD.

De overheidswaakhond op het gebied van volksgezondheid maakt korte metten met claims dat e-sigaretten gezond zijn. Zo komen mond- en keelirritatie, duizeligheid en misselijkheid veelvuldig voor bij gebruikers, bevat de uitgeademde lucht veel schadelijke stoffen en is de geïnhaleerde nicotine slecht voor ongeboren kinderen.

Direct actie
Staatssecretaris Martin van Rijn, (Volksgezondheid) die eerder dit jaar om het RIVM-onderzoek vroeg, onderneemt direct actie, liet hij gisteravond aan deze krant weten.

'Ik neem de waarschuwingen van het RIVM en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit serieus. Daarom ga ik aanvullende maatregelen nemen op het gebied van de veiligheid van de e-sigaret en de informatie aan de consument.'

Het kabinet wil niet wachten op Brussel en komt zelf met stappen op het gebied van reclame, veiligheid, kwaliteit en etikettering. Het RIVM moet verder onderzoeken hoe schadelijk de damp van e-sigaretten met nicotine is.

Uit recente cijfers blijkt dat driekwart van de rokers in Nederland zonder hulp probeert te stoppen. Zo'n 7 procent maakt gebruik van e-sigaretten of rookloze sigaretten.

De laatste tijd maakt de e-sigaret een opmars. Dat levert bij bedrijven en instellingen grote verwarring op. Zij kloppen dan ook massaal aan bij bij antirookorganisatie Stivoro, het Trimbos Instituut en de NVWA, met de vraag wat zij moeten doen met mensen die binnen een e-sigaret opsteken.

Niet in de buurt van kinderen
De staatssecretaris bevestigt dat niet wettelijk is vastgelegd waar je de e-sigaret mag consumeren, omdat in het product geen tabak zit. 'Maar tot er meer duidelijkheid is, raden onderzoekers aan de e-sigaret met nicotine niet in de buurt van kinderen te gebruiken. Dus let daar op', bepleit de staatssecretaris.

De voorstanders van de e-sigaretten, verenigd in het Actiecomité Voor Dampers (Acvoda), noemen alle commotie zwaar overtrokken.

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)als-echte-peuk.dhtml

Je hebt wel minder asbakken nodig.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_133701313
Mijn moeder gebruikt dat ding nu enkele maanden. Ze rookte echt veel, heeft na haar e-sigaret nooit meer een gewone sigaret aangeraakt.

Ze hoest niet meer, heeft een betere conditie, eet meer en ziet er stukken beter uit.
pi_133701326
Zie ik nou een klein vuurtje? Brandt er iets daadwerkelijks?

Waar er vuur is, is rook, en rook is inderdaad giftig. :)
pi_133701329
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 07:06 schreef De_uitblinker het volgende:
Zie ik nou een klein vuurtje? Brandt er iets daadwerkelijks?

Waar er vuur is, is rook, en rook is inderdaad giftig. :)
Dat is een soort lampje
pi_133701331
quote:
14s.gif Op donderdag 28 november 2013 07:01 schreef Trebo het volgende:
Mijn moeder gebruikt dat ding nu enkele maanden. Ze rookte echt veel, heeft na haar e-sigaret nooit meer een gewone sigaret aangeraakt.

Ze hoest niet meer, heeft een betere conditie, eet meer en ziet er stukken beter uit.
Is haar gewicht toegenomen?
pi_133701336
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 07:07 schreef Trebo het volgende:

[..]

Dat is een soort lampje
dude wtf?

batterij kracht? maar hij zuigt in precies op dat moment... vuurtje toch.?
pi_133701348
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 07:08 schreef De_uitblinker het volgende:

[..]

dude wtf?

batterij kracht? maar hij zuigt in precies op dat moment... vuurtje toch.?
Je blinkt vast in andere dingen uit.
pi_133701351
quote:
7s.gif Op donderdag 28 november 2013 07:12 schreef Trebo het volgende:

[..]

Je blinkt vast in andere dingen uit.
bijdehandse klungeltje :)
  donderdag 28 november 2013 @ 07:26:24 #9
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_133701392
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 06:59 schreef tong80 het volgende:
De elektronische sigaret is geen onschuldig alternatief voor een gewone peuk, maar een verslavend product dat zeer giftige stoffen bevat. Dat is de schokkende uitkomst van nieuw onderzoek door het RIVM, zo schrijft het AD.
En de dagbeker voor 'grootste open deur intrappen' gaat naarrrrrrrr....
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_133701446
Waarom geen afkickkliniek? :')
pi_133701448
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 07:14 schreef De_uitblinker het volgende:

[..]

bijdehandse klungeltje :)
Hij heeft gelijk, doe asjeblieft niet zo dom :')
pi_133701456
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 06:59 schreef tong80 het volgende:
De overheidswaakhond op het gebied van volksgezondheid maakt korte metten met claims dat e-sigaretten gezond zijn. Zo komen mond- en keelirritatie, duizeligheid en misselijkheid veelvuldig voor bij gebruikers, bevat de uitgeademde lucht veel schadelijke stoffen en is de geïnhaleerde nicotine slecht voor ongeboren kinderen.
En daar zit het grootste probleem.

De reden dat Sigaretten anders behandelt worden dan andere schadelijke stoffen zoals alcohol en koffie is dat je met sigaretten niet alleen je eigen gezondheid naar de klote helpt maar ook die van anderen. De e-sigaret beweerde (ook) dat probleem op te lossen.

Nu bewezen is dat de e-sigaret net zo schadelijk is voor de omgeving als een gewone sigaret zie ik geen reden om het anders te behandelen: Dus ook de e-sigaret hoort niet thuis in omgevingen waar zich andere mensen bevinden. Dezelfde regels voor werkplek en openbare ruimte dus. Ofwel: Een e-sigaret roken is gewoon roken.
  Trouwste user 2022 donderdag 28 november 2013 @ 07:41:57 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_133701505
Waarom wordt alcohol niet verboden ? Brengt enorme schade toe aan de samenleving. Ik hoef niet te zeggen welke. Andere discussie ik weet het. Maar moest er aan denken.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 28 november 2013 @ 07:44:05 #14
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_133701516
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 07:41 schreef tong80 het volgende:
Waarom wordt alcohol niet verboden ? Brengt enorme schade toe aan de samenleving. Ik hoef niet te zeggen welke. Andere discussie ik weet het. Maar moest er aan denken.

Tja, altijd lastig natuurlijk.
Autorijden brengt ook schade toe aan de samenleving in de vorm van ongevallen en vervuiling.
Maar ja, door te ademen stoot je CO_2 uit. En door te ruften stoot je methaan uit.

Let's just stop living, then.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_133701519
Misschien tijd om sigaretten gewoon volledig te verbieden? Over een half jaar mist niemand ze meer!
censuur :O
pi_133701533
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 07:44 schreef RemcoDelft het volgende:
Misschien tijd om sigaretten gewoon volledig te verbieden? Over een half jaar mist niemand ze meer!
Nou niemand.... er zijn altijd wel een paar verstokte klapharken.

Maar je antwoord: Handhaving! De illegale handel zal opbloeien als nooit tevoren. Als het ooit al wil slagen dan moet dat door de hele EU minimal.

[ Bericht 0% gewijzigd door Godtje op 28-11-2013 09:00:24 ]
pi_133701746
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 07:44 schreef RemcoDelft het volgende:
Gewoon alles verbieden wat ook maar enigszins schadelijk is. Alcohol, vet eten etc.
pi_133701795
Antirooklobby allemaal een nekschot geven. Probleem opgelost.
pi_133702209
Ze zullen het wel weer verbieden.
pi_133702226
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 08:19 schreef niels0 het volgende:
Antirooklobby allemaal een nekschot geven. Probleem opgelost.
Zeker! De rest gaat dood aan longkanker en dan kunnen de beestjes weer hun ruimte terug pakken.
pi_133702279
We leven in een wereld waar Tabak legaal is en Cannabis wordt gezien als een junken drug. :')
pi_133702321
laten ze het roken gewoon overal toestaan, kunnen wij minder belasting betalen(60% op tabak is toch belasting)."dood gaan we allemaal"
maar ik wist niet dat een Eroker zo slecht was, lijkt mij net iets beter als normale sigaret.

snap ook wel dat de regering zo blij is met de komst van de E-roker 8)7 , 1 vloeibaar bakje staat gelijk aan 14 pakjes sigaretten,(kwa inhoud), kosten staan gelijk aan 1 pakje sigaretten(gemiddeld genomen).

of je er net zo lang mee doet is de vraag, maar voordeliger is het wel.
No idea
pi_133702327
http://www.spaink.net/2013/11/26/deal/

Gisteren gaven vertegenwoordigers van het Longfonds, het KWF én Stivoro bij een politiek overleg voor het eerst toe dat ze het zouden toejuichen wanneer rokers overstappen op de e-sigaret. Roken inruilen voor dampen levert, zo erkenden deze notoire tegenstanders nu ruiterlijk, een fikse gezondheidswinst op.

Je mag hopen dat dit voortschrijdende inzicht niet te laat kwam. Alle negatieve berichten die deze instanties jarenlang over het dampen publiceerden, hebben hun sporen nagelaten. Ze hebben de overstap naar een veel veiliger verpakking van nicotine in de weg gestaan, doordat ze rokers de facto bang hebben gemaakt voor een gezonder alternatief.

‘Maar de e-sigaret, die is toch juist extra gevaarlijk?’ vroeg een kettingrookster me gisteren. Ze was oprecht ongerust, maar – met dank aan Stivoro – vooral ongerust over het gezondere alternatief.

Hoe navrant dat het Longfonds, het KWF en Stivoro juist gisteren bakzeil haalden. Een paar uur eerder was het nieuwste EU-voorstel voor de regulering van de e-sigaret uitgelekt. Had het Europees Parlement in oktober nog een heel redelijk eisenpakket samengesteld en de Europese Commissie opdracht gegeven daar een mooie richtlijn van te maken, nu kwam de EC alsnog met een voorstel dat het dampen bijna onmogelijk maakt.

Het uitgelekte voorstel [pdf] wil alle hervulbare e-sigaretten verbieden. Dat maakt zo’n 95% van het huidige aanbod illegaal. Alleen kant-en-klare, slechts eenmaal bruikbare tankjes zouden nog mogen worden verkocht.

Laten dat nou net de belazerdste dampproducten zijn, spul waarbij elke verstokte roker denkt: ‘Nou, als deze misère het alternatief is? Laat maar. Dan blijf ik roken!’ Waarom het betere segment in de dampwereld expliciet verbieden, terwijl het slechtste segment tot het enige wettige alternatief wordt verklaard?

Ik vrees dat het geen toeval is dat de enige dampwaar die het voorstel toestaat, precies dat deel van de markt beslaat dat inmiddels in handen is gevallen van de ouderwetse tabaksproducenten. Waarbij tevens moet worden aangetekend dat een van de drijvende krachten achter dit voorstel Litouwen is, de huidige voorzitter van de EU. Litouwen is namelijk een grootproducent van tabak.

Het nieuwe voorstel – de Commissie wil het, tegen alle procedures in, liefst begin december al in stemming brengen – bevat daarnaast een totaalverbod op alle reclame voor e-sigaretten. Ook elke andere publicatie die het dampen promoot, wordt verboden, zelfs wanneer die promotie of aanbeveling niet commercieel van aard is. Onder dit voorstel zou zelfs deze column illegaal zijn.

Zodat half gezondheidsminnend Nederland zich gisteren met recht lam schrok. Dit was nu ook weer niet de bedoeling. Op de keper beschouwd zagen ze liever dat wij rokers aan het dampen sloegen.

Deal.

Maar mag ik het KWF, het Longfonds en Stivoro daarom vriendelijk doch zeer dringend verzoeken om zich uit te spreken tegen het aanstaande verbod op de e-sigaret?

- See more at: http://www.spaink.net/2013/11/26/deal/#sthash.fcegyJ5c.dpuf

wel verwarrend zo. Op het moment dat een onderzoek uit zou wijzen dat de E-sigaret giftig is, geven de belangrijke tegenstanders van roken toe, dat het beter is dan gewoon roken.
Mijn man en ik roken al een paar maanden de E-sigaret en het bevalt heel goed.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.
Loop niet achter me, want ik leid niet.
Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”
pi_133702353
quote:
8s.gif Op donderdag 28 november 2013 09:05 schreef Bushalte het volgende:
We leven in een wereld waar Tabak legaal is en Cannabis wordt gezien als een junken drug. :')
wat is daar niet waar aan dan?
No idea
pi_133702428
Natuurlijk is het verdampen en inhaleren van bepaalde stoffen niet gezond. Die troep hoort niet in je longen. Maar bij E-smoking kan je ook liquid kopen die 0% nicotine bevat. Dat krijg je dus niet binnen en evenmin teer plus andere gevaarlijke stoffen die wél in gewone sigaretten zitten. Ideaal om langzaam af te bouwen dus.

Het is inderdaad zwáár overdreven allemaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')