abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 november 2013 @ 22:43:54 #1
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_133694474
Het is een beetje lastig om een goede plek voor dit topic te bepalen, maar gezien de aard van de aandoening tinnitus denk ik dat het hier redelijk op zijn plaats is. Zo niet, dan kan/zal de relevante moderator het wel verplaatsen?

Ik heb al een paar jaar last van tinnitus. De meeste mensen zullen wel bekend zijn met een 'piephoofd' de morgen na een luidruchtig feest. Daar heb ik dus op een behoorlijk volume last van, dag en nacht, en het gaat niet weg. De boodschap hier: kindertjes! gebruik gehoorbescherming! je bent NIET onkwetsbaar!!

Wat is er aan de hand? In je binnenoor zit het zgn slakkenhuis waarin trilharen zitten die het geluid dat via je oor wordt opgevangen omzetten in zenuwimpulsen, die door de hersenen als geluid worden geinterpreteerd. Door veel bezoek aan luidruchtige discotheken (wat dat betreft waren de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw niet beperkt door enige regelgeving) heb ik daar schade opgelopen. Deze beschadigde haarcellen geven echter wél impulsen af, te vergelijken met fantoompijn (als je je been kwijt bent dan kan je toch pijn aan je voet ervaren).

Sinds een paar dagen loop ik rond met gehoorapparaten die niet zozeer het geluid versterken, maar de hele dag een ruisgeluid in mijn oren stoppen. De theorie is dat deze constante ruis de hersenen moet afleiden van het fantoomgeluid, waardoor de tinnitus kan verminderen of zelfs verdwijnen.

De eerste dag leek het wel of de tinnitus een strijd aanging met de ruisgenerator over wie er het hardst kon, erg onaangenaam... Inmiddels is het tinnitus-niveau weer genormaliseerd gelukkig.

Wie heeft er ervaring met ruisgenerators bij tinnitus? Gaf het een verbetering? Na hoeveel tijd ging je het merken? Gebruik je de ruisgenerators de hele dag of sporadisch?

Ik hoop hard dat dit gaat werken en dat ik (deels) van die ellendige tuuuuuuuuuuuuuut af kom in mijn hoofd...
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_133694809
Ik heb er over het algemeen geen last van, behalve als ik er over lees of als ik er op focus. Kun je het niet gewoon accepteren en je er minder op focussen?
pi_133695253
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 22:52 schreef GroningseGast het volgende:
Ik heb er over het algemeen geen last van, behalve als ik er over lees of als ik er op focus. Kun je het niet gewoon accepteren en je er minder op focussen?
Je hebt het op verschillende niveau's. Jij hebt het duidelijk niet zo heel erg, maar een mede gitarist uit mn omgeving heeft het tegenwoordig vrijwel continu op het volume van een passerende trein. Hij slaapt vrijwel niet meer door de enorme herrie, en kan eigenlijk amper nog functioneren in het dagelijks leven.
Zelf ben ik altijd wat voorzichtiger geweeest dan hij, sinds hij dat heeft moet ik zeggen dat ik heel erg op gehoorbescherming ben gaan letten. Dat is haast geen leven meer.

IIRC zijn er zelfs mensen geweest die vanwege zoiets zelfmoord hebben gepleegd, en als ik de verhalen zo hoor van mensen om me heen kan ik dat wel begrijpen, en kan het ook net als de TS niet genoeg benadrukken: Bij hard geluid OORDOPPEN IN MENSEN!

Je gehoor is zoooo waardevol, en doofheid is niet het enige risico dat er aan hangt. Verlies van je gehoor is eigenlijk nog het minst erge dat je op kan lopen

Sterkte TS, ik heb de gevolgen om me heen genoeg gezien om te weten dat dit een ***te probleem is
pi_133695744
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 23:02 schreef VNA9216 het volgende:

[..]

Je hebt het op verschillende niveau's. Jij hebt het duidelijk niet zo heel erg, maar een mede gitarist uit mn omgeving heeft het tegenwoordig vrijwel continu op het volume van een passerende trein. Hij slaapt vrijwel niet meer door de enorme herrie, en kan eigenlijk amper nog functioneren in het dagelijks leven.
Zelf ben ik altijd wat voorzichtiger geweeest dan hij, sinds hij dat heeft moet ik zeggen dat ik heel erg op gehoorbescherming ben gaan letten. Dat is haast geen leven meer.

IIRC zijn er zelfs mensen geweest die vanwege zoiets zelfmoord hebben gepleegd, en als ik de verhalen zo hoor van mensen om me heen kan ik dat wel begrijpen, en kan het ook net als de TS niet genoeg benadrukken: Bij hard geluid OORDOPPEN IN MENSEN!

Je gehoor is zoooo waardevol, en doofheid is niet het enige risico dat er aan hangt. Verlies van je gehoor is eigenlijk nog het minst erge dat je op kan lopen

Sterkte TS, ik heb de gevolgen om me heen genoeg gezien om te weten dat dit een ***te probleem is
Doofheid is idd een geschenk vergeleken constant een hoge piep in je oren.
Ik heb een lichte ruis in mn oren...wanneer het helemaal stil is, bijvoorbeeld wanneer ik ga slapen hoor ik het. Lijkt me idd verschrikkelijk om dat harder te hebben.
pi_133696561
quote:

[..]

Ik heb tegenwoordig bij concerten oordoppies in en met motorrijden ook.
Met trainen mag ik altijd graag me eigen muziek luisteren (en vrij hard ook om in de zone te komen) maar ik doe dat alleen tijdens zware setjes (ik hoop dat de beschadiging op die manier mee valt omdat het niet langdurig hard is).

Maar mooi dat je baat hebt bij een gehoorapparaat!
pi_133698006
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 23:31 schreef GroningseGast het volgende:

[..]

Ik heb tegenwoordig bij concerten oordoppies in en met motorrijden ook.
Met trainen mag ik altijd graag me eigen muziek luisteren (en vrij hard ook om in de zone te komen) maar ik doe dat alleen tijdens zware setjes (ik hoop dat de beschadiging op die manier mee valt omdat het niet langdurig hard is).

Maar mooi dat je baat hebt bij een gehoorapparaat!
Zelf heb ik er gelukkig (nog) geen last van, en ik probeer het dan ook te voorkomen.
Korte tijd op een matig-hard volume een enkele keer kan vaak nog wel. Het gaat er een beetje om hoeveel geluid je per bepaalde tijd over je heen krijgt. Genoeg "rust" is belangrijk.

In de bandcoach (tijdschrift) stond een jaartje geleden een mooi artikel over gehoorschade. Een grote muziekwinkel heeft dat artikel online gezet: http://www.bax-shop.nl/bl(...)m-de-gevaren-serieus Ik denk dat het voor veel mensen best goed zou zijn het eens door te lezen.
pi_133699082
Join the club...
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_133700701
quote:

[..]

Ja, heftig. Gehoorbescherming is zeer belangrijk inderdaad, ook op werkplekken. Ken jij mensen die hierom zelfmoord hebben gepleegd? Ik heb echt veel medelijden met die vriend van jou.
ADHD-C
  donderdag 28 november 2013 @ 02:36:03 #9
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_133700715
Google is weer scherp vannacht
pi_133700782
Het zijn gewoon stemmen alleen dan allemaal door elkaar heen. Schizofrene mensen hebben een betere psyche die die stemmen ordent zodat het nog enigszins ergens op slaat. Het is het verschil tussen in een disco staan waar iedereen praat of meerdere discos en de mensen verspreid over de gebouwen, dan zijn er diegenen die zelf kunnen sturen en diegene die gestuurd worden en dus bijvoorbeeld vaak nare stemmen horen, of althans stemmen die nare dingen zeggen.

Maar met jouw ziekte hoor je dus al die stemmen door elkaar. Als je op 1 zo'n geluid zou concentreren dan zou je het misschien kunnen vaststellen voor jezelf.
pi_133701158
Sterkte!

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het klinkt zeer onaangenaam.
Ik doe mijn best.
pi_133701235
Tvp.

Wil dit topic graag volgen. Mijn vriend is namelijk ook zo'n domme sukkel geweest die gehoorbeschadiging heeft opgelopen vroeger en nu een fijne piep in zijn oren heeft waar hij soms over klaagt.
Wacht maar, over 2 jaar heb ik prachtig lang haar. (Hey dat rijmt!)
pi_133701670
laat hem...

[ Bericht 98% gewijzigd door Re op 28-11-2013 08:41:34 ]
pi_133702219
LIF / Tinnitus / oorsuizen / piep in je oor. Deel 7

Misschien kun je het hier ook nog kwijt, beetje dood wel momenteel. Sterkte!
  donderdag 28 november 2013 @ 11:42:08 #15
206640 Beelzebufo
pi_133705422
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 22:52 schreef GroningseGast het volgende:
Dat lukt niet meer... Ik ben in een soort negatieve spiraal terechtgekomen: de tinnitus tast mijn algemene 'welbevinden' aan, en omdat ik met slechter voel krijgt de tinnitus meer invloed.

Het volume (de perceptie daarvan, er is immers geen sprake van 'echt' geluid) ligt in de buurt van de 70-80 decibel, dat wil zeggen dat ik het boven de normale alledaagse geluiden en boven een gesprek op normaal volume uit hoor. In stilte (lees: als ik wil ga slapen bijvoorbeeld) komt dat dan érg op de voorgrond...

quote:
6s.gif Op woensdag 27 november 2013 23:12 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Doofheid is idd een geschenk vergeleken constant een hoge piep in je oren.
Ik heb een lichte ruis in mn oren...wanneer het helemaal stil is, bijvoorbeeld wanneer ik ga slapen hoor ik het. Lijkt me idd verschrikkelijk om dat harder te hebben.
Doofheid is helaas geen garantie voor geen tinnitus... Het is een 'fantoomgeluid' dat ten onrechte in de gehoorzenuw ontstaat.

quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 02:46 schreef loop het volgende:
Het zijn gewoon stemmen alleen dan allemaal door elkaar heen.

[...]
Laat ik hier kort over zijn: nee. Tinnitus is, per definitie, een niet inhoudelijk geluid.

Het horen van stemmen is een compleet andere aandoening met een compleet andere oorzaak en een compleet andere behandelings-strategie.

quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2013 06:33 schreef Brummetje_ het volgende:
Tvp.

Wil dit topic graag volgen. Mijn vriend is namelijk ook zo'n domme sukkel geweest die gehoorbeschadiging heeft opgelopen vroeger en nu een fijne piep in zijn oren heeft waar hij soms over klaagt.
Ik kan hier alleen maar over zeggen: niet afwachten. Het gaat niet vanzelf over (waar ik de eerste paar jaar wel op hoopte).

[ Bericht 20% gewijzigd door Beelzebufo op 28-11-2013 11:50:11 ]
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_133706101
Ik ben wel heel benieuwd naar de ervaringen met zo'n resonantie-apparaat. Helemaal stil wordt het dan toch niet?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  donderdag 28 november 2013 @ 12:40:25 #17
206640 Beelzebufo
pi_133707144
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 12:04 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik ben wel heel benieuwd naar de ervaringen met zo'n resonantie-apparaat. Helemaal stil wordt het dan toch niet?
Op dit moment krijg ik een ruis die ongeveer half zo hard is als de tinnitus. Het kán zijn dat de tinnitus hierdoor verdrongen wordt, het kán zijn dat het minder opvallend wordt, het kán zijn dat er geen resultaat volgt...

Ik hoop uiteraard op een goed resultaat, maar wat er op dat moment met de ruis moet gebeuren is niet goed te voorspellen (dus of het dan zachter of uit kan)
pi_133708841
Dit lijkt me echt hel op aarde.
Een aandoening waar te weinig aandacht voor is imo.
Sterkte ermee.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_133715846
Hey als die generator helpt of je iets andere vind, zou je dat ff willen mededelen? :P Ik heb vrij nare continue tinnitus die overal doorheen klinkt... Stilte, muziek, vrachtwagens...
Veroorzaakt aardig irritatie, baalgevoelens en stress, wat de tinnitus nier bepaald minder maakt...
pi_133717747
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 13:44 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Dit lijkt me echt hel op aarde.
Een aandoening waar te weinig aandacht voor is imo.
Sterkte ermee.
Hel op aarde valt wel mee, als je er mee om kunt gaan in ieder geval. Dat is niet voor iedereen even gemakkelijk. Maar het is te doen. Het is alleen erg jammer dat je nooit meer stilte kunt ervaren. Nou ok, als je de pijp uit gaat :D
pi_133718161
quote:

[..]

Je hebt het op verschillende niveau's.
Het heeft toch vooral veel met perceptie te maken hoor. Ik hoorde 'm eerst ook overal bovenuit toen ik het net had. Maar in de loop der tijd ging ie naar de achtergrond. Dat komt omdat het geluid voor de hersenen minder interessant wordt. Wel is het daarvoor heel belangrijk hoe je erop reageert. Als je je eraan blijft ergeren wordt het ook niet beter.
  donderdag 28 november 2013 @ 22:38:17 #22
206640 Beelzebufo
pi_133727699
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 19:24 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Het heeft toch vooral veel met perceptie te maken hoor. Ik hoorde 'm eerst ook overal bovenuit toen ik het net had. Maar in de loop der tijd ging ie naar de achtergrond. Dat komt omdat het geluid voor de hersenen minder interessant wordt. Wel is het daarvoor heel belangrijk hoe je erop reageert. Als je je eraan blijft ergeren wordt het ook niet beter.
Bij mij is het omgekeerd, eerst kon ik het negeren, nu niet meer...
pi_133728601
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2013 22:38 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Bij mij is het omgekeerd, eerst kon ik het negeren, nu niet meer...
Da's erg vervelend.
Heb je het idee dat het volume is toegenomen? Of is het meer dat je de stimulus gewoon niet goed kunt negeren zoals eerst?
Is er iets gebeurd in je leven wat het misschien verklaart?
  vrijdag 29 november 2013 @ 11:15:32 #24
206640 Beelzebufo
pi_133737816
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2013 22:56 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Da's erg vervelend.
Heb je het idee dat het volume is toegenomen? Of is het meer dat je de stimulus gewoon niet goed kunt negeren zoals eerst?
Is er iets gebeurd in je leven wat het misschien verklaart?
Ik ben 'in behandeling' bij een audiologisch centrum. Als deel van het 'tinnitus traject' is er een uit-ge-breide voorlichting geweest over het hoe-en-wat van tinnitus.

Tinnitus is het gevolg van het uitvallen van een gedeelte van het gehoor, er komt 'fantoomgeluid' in de hersenen binnen dat niet kan worden genegeerd als 'onbelangrijk'. Harder worden is dus een relatief begrip (er ís geen lepel geluid) maar merkbaarder dus wel omdat het negeren niet goed (meer) lukt. Factoren als stress, vermoeidheid en algemene conditie zijn hiervan op invloed.

Voor zo ver ik heb kunnen reproduceren is er niet echt iets veranderd in mijn omstandigheden (sterker nog: ik werk aan mijn conditie die inmiddels van 'bagger' tot 'redelijk' ontwikkeld is), maar het kan ook een geleidelijk proces zijn dat over een bepaald kantelpunt geraakt is. Afgelopen jaar ís redelijk stressvol geweest op mijn werk (wegens bezuinigingen/ontslagen waar ik niet zozeer slachtoffer van ben maar waar ik wel over moest oordelen), dat zóu er mee te maken kunnen hebben.
  zaterdag 7 december 2013 @ 21:10:32 #25
206640 Beelzebufo
pi_134028139
Inmiddels ben ik er enige tijd mee bezig. Ja, het werkt. Niet optimaal, maar het werkt.

Een groot gedeelte van de pieptonen in mijn hoofd zijn zo ver naar de achtergrond verdrongen (zijn dus NIET weg) dat ze geen hinder meer veroorzaken. Er is nu nog één (soms twee) pieptonen op hinderlijk niveau, maar wel véél minder aanwezig dan wat het was.

Het vervelende is echter dat het effect alleen optreedt als ik de ruisgenerators in mijn oren heb (en dan een beetje harder dan eerst is ingesteld) en dan pas als ze een tijdje aan staan. Op het moment dat ik ze uit doe is het meteen weer bal, dat is dus het moment dat ik naar bed ga en meteen weer in de herrie zit. Het effect is dus (helaas :'( ) niet blijvend of zelfs maar semi-blijvend.

Ik wil nog experimenteren met een 'geluidskussen' (een hoofdkussen met een luidspreker er in, en dan aan een MP3 ofzo koppelen met in elk geval iéts van geluid) in de hoop dat dit een dempend effect op de tinnitus heeft.

Op deze manier weet ik nog niet zeker of ik er mee doorga (wegens beperkt effect) , maar in de loop van volgende week heb ik contact met de audioloog, kijken of die er nog iets mee kan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')